Gå til innhold

Hva trenger denne blomsten???

Anbefalte innlegg

Skrevet

På pakningen stod det at den skulle stå i halvskygge. Jeg satte den på stuebordet. Søkte opp blomsten og det stod at den trengte mye vann/ alltid fuktig jord.

Etter hvert ble den slapp, så jeg satte den i vinduskarmen.

Den lever fortsatt, men er slapp... Hva gjør jeg feil? Vanner den ca annenhver dag.

2591CE73-F55E-45BF-ACA5-00A1C5B80474.jpeg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor fuktig holder du den, da? Jeg kan vanskelig tenke meg at vann annenhver dag er optimalt. De fleste røtter trenger å puste litt. Forsøk å vanne den helt gjennom (altså til vannet renner ut i bunnen) hver gang du vanner. Og drøy det noe lengre før du vanner igjen. Gjerne 5-6 dager.

Det sagt så er moderne norske stuer varme, mørke, tørre og direkte utrivelige for tropiske planter. 

Halvskygge betyr at du bør unngå for mye direkte sol. Så sett den i et vindu der den ikke står i solsteiken på dagtid (men ikke sett den inne i rommet). 

Anonymkode: bcc95...402

• Liker 2
Skrevet

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor fuktig holder du den, da? Jeg kan vanskelig tenke meg at vann annenhver dag er optimalt. De fleste røtter trenger å puste litt. Forsøk å vanne den helt gjennom (altså til vannet renner ut i bunnen) hver gang du vanner. Og drøy det noe lengre før du vanner igjen. Gjerne 5-6 dager.

Det sagt så er moderne norske stuer varme, mørke, tørre og direkte utrivelige for tropiske planter. 

Halvskygge betyr at du bør unngå for mye direkte sol. Så sett den i et vindu der den ikke står i solsteiken på dagtid (men ikke sett den inne i rommet). 

Anonymkode: bcc95...402

Takk 😃 

Skrevet

For mye vann antageligvis ja. Prøv å vent flere dager i mellom hver gang over en periode og se om den kommer seg :)

• 2 uker senere...
Skrevet
På 31.3.2020 den 12.12, j23 skrev:

For mye vann antageligvis ja. Prøv å vent flere dager i mellom hver gang over en periode og se om den kommer seg :)

Jeg har nå ventet flere dager mellom hver gang jeg vanner den, men synes den er enda slappere nå... Har lest at denne planten trenger mye vann, så jeg har gitt den ca 1,5-2dl hver 4-5 dag, er det for mye? 
Jeg har ikke flyttet på den enda, da jeg ikke vet hvilket vindu som egner seg best... 

AnonymBruker
Skrevet

Er jorden tørr mellom hver gang da? Hvertfall den øverste delen? Hvis den blir stående med røttene i vann så råtner de. Prøv å ta den ut av potten, og se på røttene. Sett den tilbake, men gi den oasis eller noe lignende å stå på. Da blir det ikke så vått hele tiden. 

Anonymkode: b7618...f56

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er jorden tørr mellom hver gang da? Hvertfall den øverste delen? Hvis den blir stående med røttene i vann så råtner de. Prøv å ta den ut av potten, og se på røttene. Sett den tilbake, men gi den oasis eller noe lignende å stå på. Da blir det ikke så vått hele tiden. 

Ja den er tørr mellom hver gang jeg vanner og drikker med en gang..

Skrevet

Blir bare slappere og slappere😭

8B03B0A9-AC73-4A40-BFC8-A73B5C1AA3C1.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Har du potta den om? Hvis ikke, så gjør det og vann den godt etter omplanting. Kan være trangt for røttene.

Anonymkode: f0316...390

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg bare sier det rett ut, det der er helt jævelige planter å hanskes med. Den elsker mye vann, og likevel råtner den bare du ser skeivt på den. Dessuten lukter det helt forferdelig av stilkene hvis de begynner å råtne, og det blir bare som en grønn gugge. Jeg hadde skaffet meg en annen plante. Den der er djevelens verk. 

Hilsen planteentusiast (som sikkert høres ut som en planterhater)

Anonymkode: d3069...d63

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg bare sier det rett ut, det der er helt jævelige planter å hanskes med. Den elsker mye vann, og likevel råtner den bare du ser skeivt på den. Dessuten lukter det helt forferdelig av stilkene hvis de begynner å råtne, og det blir bare som en grønn gugge. Jeg hadde skaffet meg en annen plante. Den der er djevelens verk. 

Hilsen planteentusiast (som sikkert høres ut som en planterhater)

Anonymkode: d3069...d63

Huff.... Fikk den som en gave og vil jo helst lykkes med den, men det ser ikke lyst ut... Kan prøve å potte den om da.. Men føler jeg gjør noe veldig feil, da jeg hadde den på stuebordet ble den jo litt slappere, men ikke i nærheten av slik den er nå.😕 Jeg skjønner bare ikke hva den trenger, og på nettet står det så mye forskjellig...

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vanner du den? Hvis du tømmer masse vann oppi potta og den blir stående med røttene i vann er det ikke bra for planten. Det beste er å sette den i vasken noen minutter og la den trekke opp det den trenger. Syns også det høres mye ut å vanne annenhver dag med mindre det er veldig varmt hjemme hos deg, burde holde med et par ganger i uka. Lykke til! 

Anonymkode: 04496...f8b

AnonymBruker
Skrevet

Ser for tørr ut for meg. Kjenn på jorda i bunn og stikk en finger på topp. Er det en metallpotte? Aldri bra å ha planter i metallpotter; det blir brennvarmt inni dem hvis sola står på. Kan også føre til metallforgiftning.

Du trenger ikke potte om, det er ikke der problemet ligger. Lys og vann er stort sett alltid synderen. 

Anonymkode: 6674a...a5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser for tørr ut for meg. Kjenn på jorda i bunn og stikk en finger på topp. Er det en metallpotte? Aldri bra å ha planter i metallpotter; det blir brennvarmt inni dem hvis sola står på. Kan også føre til metallforgiftning.

Du trenger ikke potte om, det er ikke der problemet ligger. Lys og vann er stort sett alltid synderen. 

Det synes veldig tydelig på bildet i HI at planten står i en plastpotte, og at det bare er potteskjuleren som er av metall. 

Anonymkode: 3cbe4...ad6

AnonymBruker
Skrevet

Se om det hjelper med en sånn selv-vannings-sak (som jeg åpenbart ikke vet navnet på 😂) - en slags pinne man stikker ned i jorda, så suger planten selv ut hvor mye den trenger.

Funker også med en tom brusflaske el som du fyller med vann og så stikker tuten nedi jorda - men det ser jo mindre pent ut.

Anonymkode: cded6...72e

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
På 30.3.2020 den 23.48, fiskennemo skrev:

På pakningen stod det at den skulle stå i halvskygge. Jeg satte den på stuebordet. Søkte opp blomsten og det stod at den trengte mye vann/ alltid fuktig jord.

Etter hvert ble den slapp, så jeg satte den i vinduskarmen.

Den lever fortsatt, men er slapp... Hva gjør jeg feil? Vanner den ca annenhver dag.

2591CE73-F55E-45BF-ACA5-00A1C5B80474.jpeg

Det ser ut som om du overvanner. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også den ser overvannet ut. Hvordan ser røttene ut inne i plastpotten? Hvordan ser stilkene ut helt ned mot jorda? 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det synes veldig tydelig på bildet i HI at planten står i en plastpotte, og at det bare er potteskjuleren som er av metall. 

Det går ut på ett! Blir like varmt oppi der!

AnonymBruker
Skrevet

"Halvskygge" betyr halvskygge i tropene. Det er ikke det samme som halvskygge i Norge. Du kan sikkert med fordel gi planten tilleggslys.

Anonymkode: 62b3e...861

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går ut på ett! Blir like varmt oppi der!

Det gjør jo ikke det, når det er en god luftespalte mellom metallpotta og plastpotta. Det blir stor forskjell på temperaturen i jorda om du har luft (og et plastlag) mellom metall og jord, kontra om metallet har direkte kontakt med jorda. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...