AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #1 Skrevet 30. mars 2020 Med sykkel, bil og til fots drar folk gjennom smuglerstier i skogen for å handle. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e8L85O/bruker-gamle-smuglerruter-for-aa-sverige-handle Anonymkode: 9cfab...3b8 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #3 Skrevet 30. mars 2020 Hvordan disse folkene greier å holde en jobb og kjøre bil er for meg et mysterium. Anonymkode: 28e72...a46 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #4 Skrevet 30. mars 2020 Skjønner de godt! Hvis du ser bort i fra karantene og tenker kun på smitte er det mindre mennesker på f.eks Svinesund enn det er på matbutikken i Norge. Skjønner at dette er grensen et annet sted, men uansett. Anonymkode: 04b0b...a49 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #5 Skrevet 30. mars 2020 Kriminelle som ikke slipper unna gjeld og krav selv under korona tyr nok til slike virkeemidler for hente lasten med sigaretter, narkotika og andre ting. Har bare venta på at dette skulle komme. Snart får vi vel vite om småbåter som smugler over havet igjen slik som under krigen, og under dekke av å fiske mat til middagen. Anonymkode: 6abae...919 2
Khadira Skrevet 30. mars 2020 #6 Skrevet 30. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner de godt! Hvis du ser bort i fra karantene og tenker kun på smitte er det mindre mennesker på f.eks Svinesund enn det er på matbutikken i Norge. Skjønner at dette er grensen et annet sted, men uansett. Anonymkode: 04b0b...a49 Ja, fuck lovene bare man får kjøpt billig røyk og godis, sånn å forstå? 6
Samsung Skrevet 30. mars 2020 #7 Skrevet 30. mars 2020 Jeg tviler på at folkene her overholder karantene regler. 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #8 Skrevet 30. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner de godt! Hvis du ser bort i fra karantene og tenker kun på smitte er det mindre mennesker på f.eks Svinesund enn det er på matbutikken i Norge. Skjønner at dette er grensen et annet sted, men uansett. Anonymkode: 04b0b...a49 Jeg synes ikke noen skal dra til landet med de mildeste smitteverntiltakene i Europa (omtrent i hvert fall?), uansett hva. Og rundt her jeg bor er det veldig få på butikkene (middels stor by). Nå mistenker jeg også at tanker på smitte ikke er motivasjonen for å dra til Sverige for å handle.. Anonymkode: e01b3...0db 6
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #9 Skrevet 30. mars 2020 Med fare for å stigmatisere så tviler jeg på at folk med normalt ok økonomi reiser over grensen ulovlig for å kjøpe sigaretter, flesk og alkohol. Det er vel en og annen person med lav inntekt og utdannelse som tror de vet bedre enn resten av samfunnet. Jeg sier ikke at det er noe galt i å ikke ha noen utdannelse og lav inntekt. Jeg kjenner folk som er vel så smarte og ressurssterke selv om. Poenget mitt er bare det at en del i denne gruppen som føler at det er dem mot resten av samfunnet. De føler at det de mener er riktig og alt det andre mener er feil. De bryr seg derfor ikke om vanlige normer og regler. Så lenge de får tobakken sin betyr ikke noe annet så mye. Anonymkode: 9cfab...3b8 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #10 Skrevet 30. mars 2020 Når kronen er så svak, lønner det seg egentlig? Anonymkode: e0216...cfb 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #11 Skrevet 30. mars 2020 Men hvorfor??? Om du kjører bil t/r over vanlig grensen så har du 14 dagers karantene, men ingen sjekker vel egentlig om den overholdes? Så hvorfor harryhandel med sykkel overgrensen i smug. Anonymkode: 7c2f3...eed 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #12 Skrevet 31. mars 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor??? Om du kjører bil t/r over vanlig grensen så har du 14 dagers karantene, men ingen sjekker vel egentlig om den overholdes? Så hvorfor harryhandel med sykkel overgrensen i smug. Anonymkode: 7c2f3...eed Det er streng kontroll på grensen. Så godt som alle blir stoppet. Anonymkode: 9cfab...3b8 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #13 Skrevet 31. mars 2020 10 timer siden, Nightcrawler skrev: Ja, fuck lovene bare man får kjøpt billig røyk og godis, sånn å forstå? Det er ingen lov som sier at man ikke kan dra til Sverige.. eller tilbake.. hvilken vei man tar er vel opp til hver enkelt. Anonymkode: 04b0b...a49
Gjest Optimo Skrevet 31. mars 2020 #14 Skrevet 31. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen lov som sier at man ikke kan dra til Sverige.. eller tilbake.. hvilken vei man tar er vel opp til hver enkelt. Anonymkode: 04b0b...a49 "Det er ikke ulovlig å krysse grensen, skal det sies. Men om du gjør det, skal du i to uker karantene. Bryter du denne, vanker det bot." Tror du disse folkene overholder karantenereglene? Nei? Det tror ikke jeg heller.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #15 Skrevet 31. mars 2020 Hvorfor ikke? Jeg bor like ved grensen og kjenner en del av disse flyktningerutene godt. Dette er en utmerket situasjon til å bruke min kunnskap. Jeg trenger å bevege meg og frisk luft og en kjapp løpetur over grensa er da ikke å forakte. Og for dere som lurer: Jeg har førerkort, høy utdanning og en fast jobb betalt langt over middels. Når jeg har handlet er det bare småtteri som jeg like gjerne kunne handlet i Norge. Anonymkode: dbf6e...17d
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #16 Skrevet 31. mars 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Jeg bor like ved grensen og kjenner en del av disse flyktningerutene godt. Dette er en utmerket situasjon til å bruke min kunnskap. Jeg trenger å bevege meg og frisk luft og en kjapp løpetur over grensa er da ikke å forakte. Og for dere som lurer: Jeg har førerkort, høy utdanning og en fast jobb betalt langt over middels. Når jeg har handlet er det bare småtteri som jeg like gjerne kunne handlet i Norge. Anonymkode: dbf6e...17d Fordi man da skal i karantene. Når hele Norges befolkning ellers må følge reglene betyr det ikke at det er rett at noen bryter reglene. Jeg kunne selv ha gått på tur når jeg var i isolasjon. Jeg kunne ha gått ut når det var lite folk og sagt at det er liten sjanse for at jeg smitter noen. Det handler om å være solidarisk. Selv om du tilsynelatende er frisk og ikke møter så mange på din vei er det noe med moralen og holdningen. Det er alltid en viss fare for å smitte noen på butikken der borte eller å ta med seg smitten hjem selv. Syns ikke det er verdt det for noen sigaretter eller litt flesk. Anonymkode: 9cfab...3b8
Anbefalte innlegg