Gå til innhold

Tøybleier, ja eller nei?


Pentagon

Anbefalte innlegg

Har tittet litt på dette med tøybleier og har litt lyst til å prøve, men er usikker på om jeg «gidder»😅 virker som mye pes i starten, også går det seg til kanskje? Hvilke erfaringer har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gav fort opp.. var nok tøyvask i utgangspunktet og var endel lekasjer. Ble rådet til å sy selv etter mål av barn med det stoppa det for min del 😉 Men hadde noen i barselgruppa som var veldig fornøyde. Og bleier laget jo mye søppel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst å prøve, men ville vente til babyen ikke har sånn «babubæsj» lengre. Så nå har jeg planer om å prøve meg litt. Baby er nå 7 mnd.

Anonymkode: 282ac...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt både engangs og tøy på vår på 9 mnd. Må innrømme at jeg foretrekker å bruke engangs, selv om jeg gjerne skulle vært "flink nok" til å bruke tøy hele tiden. Mine erfaringer:

- Vi har lommebleier, har ikke prøvd noe annet. Funker helt fint, men synes det var litt knot i starten å skjønne hvilke innlegg som skal brukes når osv. Har aldri brukt tøy på natt, men hadde baby som gjerne sov 3-4 timer i strekk på dagen de første 3 mnd, og da opplevde jeg det tryggest med engangs.

- Bleiene våre er onesize, men synes ikke de satt ok før babyen var 4-5 mnd så vi ventet til da med å bruke. Hun var veldig liten i starten da, 2,5 kg da hun ble født, så var ikke så rart kanskje. Måtte ha prematur-engangs for å ikke få lekkasjer ved lårene. Kjenner folk som har brukt onesize hele veien, men jeg synes det ser så forferdelig klumpete og rart ut. Mer bleie enn baby.

- Som tar meg til neste punkt: det er ikke alle vanlige babyklær som passer over tøybleier. Vi har kjøpt veldig lite klær, knapt noe, har fått mest i gave og arvet fra venner. Med tøy er det en del som ikke passer over stumpen, kan gå opp en str men da blir alt så langt. Går jo helt fint, og går med mye, men et lite forfengelighetspunkt der altså.

- Ang vask så synes jeg det går helt ok. Når vi bruker tøybleier hver dag på alle dagbleiene, så vasker vi annenhver dag (har ikke stor nok våtpose til å få plass til mer, pluss det begynner å lukte). Maskinen blir ikke helt full, men pleier å slenge med litt håndklær og stellekluter osv.

- Har ikke vært noe problem med bæsjebleier. Når det var ren morsmelkbæsj bare skylte vi bleiene i maskinen før vask, nå bruker vi ris-/bambuspapir i bleia og det tar det aller meste selv om de ofte er veldig bløte. Bare samler sammen de brukte papirene i en hundepose gjennom dagen (vasker dem om kun tiss), og kaster etter kveldsstell. MYE mindre søppel! 

- Vi tørker i trommel, da blir visst miljøregnskapet det samme som med engangs.. Men jeg tenker at det hvertfall er mindre søppel. Er ufattelig mye enklere enn å henge opp, pluss at vi ikke ha plass til å henge det i tillegg til annen vask.

- Har hatt NULL bæsjelekkasjer med tøy ❤️ Hatt mangemangemange med engangs. Noe tisselekkasje, men det er overkommelig synes jeg.

- Dette er sikkert vane, men jeg synes det er mer stress med tøybleier når vi er mye på farta. Sikkert derfor vi bruker det mye nå, er jo bare hjemme ;) 

- Hørt at mange mener tøybleier gir dårligere mobilitet og bevegelighet, det har jeg ikke opplevd. 

- Synes det har vært enklere å gjennomføre når jeg slo meg til ro med det vi hadde kjøpt. Følger man de gruppene på facebook er det ekstremt mye kjøpepress og mas om diverse bleietyper og innlegg osv. Fint med muligheter, men jeg ble mest forvirra. Det må ikke være en livsstil liksom. 

 

Anonymkode: 2ae98...bb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Bare prøv. Brettebleier med brilletruse fra f.eks Nøstebarn i starten, deretter formsydde med ullsperrelag eller all in one/all in two/lommebleier. Som å bruke vanlig bleie, bare at den kastes i vaskemaskina i stedet for i søpla. Eller, ikke i vaskemaskina med én gang, de bør skylles raskt i kaldt vann (typ 10 sek i vasken) før de slenges i en våtpose, som så etter et par dager vaskes. Jeg vaska bleiene med annet 60-graders som håndklær og gulpekluter etc. Vaska vel én maskin ekstra i uka. Koste meg med å stappe bleier (dvs å putte innlegg i lommene på lommebleiene) på vaskerommet, eller brette brettebleier. Ofte med babyen i bæresjal eller bæresele på magen eller ryggen. Nydelig tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, vi bruker tøybleier og er veldig fornøyd. Hadde litt lyst til å prøve helt fra starten, men tenkte at det kom til å bli pes og alt for mye å sette seg inn i. Hoppet i det etter ca 4 mnd. Kjøpte et par bleier bare for å prøve, og så ble jeg bitt av basillen. 😂 Bruker mest lommebleier med innlegg av bambus og hamp. 

Aio er også veldig greit. Anbefaler å kjøpe litt forskjellig for å se hva som funker for dere.

Det blir et par ekstra vask i uka, men jeg koser meg med det 🙈 

Anonymkode: b7a00...f92

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker brettebleier, de er billige, duger også som gulpekluter om dere skulle ombestemme dere, er lette å tilpasse passformen på, og tørker raskt. Bruker engangs om natta og når vi er ute, det trenger ikke være enten eller. Var egentlig mest praktisk i begynnelsen når hun uansett bæsja 10 ganger i døgnet (morsmelksbæsj trenger ikke skylles av). Nå som hun har begynt med fast føde er vi litt mindre flinke med tøybleiene til vi får tak i rispapir-innlegg eller det i det minste blir litt fastere, er ikke så fan av å skylle bæsjebleiene over do.

Det blir noen ekstra vaskemaskiner i uka, men jeg syns det er mindre stress enn å bære ut søpla i tide og utide (bor i leilighet). Og vi sparer en del penger (bor i Sverige der bleier er en del dyrere enn i Norge). Får inntrykk av at en del ender opp med tøybleier som hobby, riktignok, og ender opp med å bruke like mye penger og ressurser som om de hadde kjørt engangs. 

Anonymkode: 2a7e1...eeb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Ville ikke hatt bleier med bæsjerester i vaskemaskinen. Skjønner ikke at folk orker.

Anonymkode: cd45b...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Brukte det på eldstemann hele bleieperioden og bruker nå de samme bleiene på lillesøster som er 3 mnd. Vi er superfornøyd!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uff. Ville ikke hatt bleier med bæsjerester i vaskemaskinen. Skjønner ikke at folk orker.

Anonymkode: cd45b...bca

Har du lest hva folk skriver her eller? Man skyller ut i starten og kaster etterhvert. 

Anonymkode: 67b63...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...