Sara_J Skrevet 30. mars 2020 #1 Skrevet 30. mars 2020 Hei, Jeg har søkt mange steder på nettet, og alt av valpekurs er utsatt pga Corona, så spør her fordi jeg vet det er mange flinke her. Valp på fire måneder har trolig kommet i fryktfase/spøkelsesfase. Han er ikke redd for mennesker, og er godt sosialisert med flere hunder han leker godt med. Problemet er at han blir redd når vi møter hunder på tur, og legger seg ned lenge før de går forbi, knurrer litt og bjeffer når de går forbi. Han hilser av og til, og det pleier å gå greit, men de færreste stopper og ønsker å hilse på en som bjeffer masse. Jeg har tolket det som fryktbjeffing. Han har også begynt å bjeffe på hunder som går forbi der vi bor, så vi har lukket alle gardiner der han kan se ut. Han har begynt å bli redd for og veldig skvetten av støvsuger/ukjente lyder og f.eks handleposer på gulvet og kan da bjeffe, men ikke noe stort problem. Han takler godt f.eks syklister, veterinær, og passering av andre personer. Takker for konstruktive innspill! :)
Tabris Skrevet 30. mars 2020 #2 Skrevet 30. mars 2020 Jeg ville tatt tak i det og jobbet med det med en gang, for å unngå at det muligens eskalerer. Jeg ville fortsatt å sosialisere ham med fremmede hunder, men da helst når valpen er løs. Det er viktig å gi ham mange positive og trygge erfaringer med ulike hunder for å gjøre ham så trygg som mulig. Men hvis valpen er usikker og hilser i bånd, så er sjansen større for at det blir en negativ erfaring. I bånd så ville jeg, med en gang du ser noen kommer mot med en hund, trukket ut av veien og trent kontakt/kinderegg. Dvs at du får så stor avstand til hunden som passerer at din valp klarer å trene kontakt med deg. Her er en video som viser hvordan du kan gjøre det (men du må antagelig få større avstand enn dette):
Sara_J Skrevet 30. mars 2020 Forfatter #3 Skrevet 30. mars 2020 Tusen takk, så snilt at du tok deg tid til å svare! Han er helt besatt og kan oppdage de før meg på laaang avstand, men får dra han unna så fort jeg ser det.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #4 Skrevet 30. mars 2020 Når det gjelder bjeffing hjemme, ikke gi oppmerksomhet eller trøst når den bjeffer. Ignorer totalt. Når han slutter å bjeffe kan han få kos og snop. Det vil ta en stund før han skjønner at bjefging er nytteløst, så vær tålmodig. Gå til et annet rom om det er plagsomt. Anonymkode: 7628d...378
HotShot Skrevet 30. mars 2020 #5 Skrevet 30. mars 2020 Hvilke rase er dette? noen raser har jo dette med bjeffing veldig i instinktene som typiske varsel hunder. vi har selv en chihuahua. Chihuahua er jo en typisk varsler som bjeffer mye, men dette jobbet vi veldig mye med første 1-1,5 året. Det ble veldig mye bedre da vi var konsekvente på dette hele tiden og korrigerte bjeffingen. Eneste gangene vi lar henne bjeffe er faktisk når det banker/ringer på døren eller om det er noe «rart» på eiendommen. Henne er blitt veldig flink og bjeffer sjeldent om det ikke er noe spesielt. Hvis dette hovedsakelig skjer på tur, Så ville jeg jobbet mye med trening utendørs rundt andre hunder uten at henne skal hilse på de. Jobb med at du skal ha oppmerksomhet fremfor at henne blir for opptatt av andre hunder. Det er helt klart både tålmodighet og tid som skal til. Ikke gi opp, plutselig skjer det ting selvom det kan ta tid noen ganger. Vi har også en engelsk staff og vår chihuahua er veldig mye mer sta og egentlig vært mye vanskeligere å trene opp. Så mye har med rase og instinkter å gjøre. Om det er rasetypisk må man selvsagt jobbe veldig mye mer for å tone det ned. men treningen gir resultater. Det føles bare veldig håpløst når det står på! lykke til :)
Sara_J Skrevet 31. mars 2020 Forfatter #6 Skrevet 31. mars 2020 Tusen takk! Ja, frustrerende fordi jeg merker at han blir stresset og man bare vil at de skal ha det bra og at man vil gjøre ting riktig som hundeeier. Hadde håpet å øve på valpekurset, men prøver tipsene deres nå som det er avlyst. Han er en cocker spaniel, vet at de kan bjeffe mye. Går fint inne hvis han ikke kan se ut, men flaut på tur og når vi er i hagen at han skal bjeffe på andre hunder. Skjønner nå at vi må trene masse på passering og at han ikke skal hilse på andre på tur.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå