Gå til innhold

Fast føde fra 3 mnd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som begynte å introdusere fast føde fra 3 mnd? Hva introduserte dere først, og hvordan gikk det?

Anonymkode: 2e460...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BethD

Nei,begynte ikke før 4 mnd og det var fordi jeg måtte slutte å amme og gå over på MME da barnet ikke la på seg nok. Anbefales å vente til 6 mnd om man ammer og barnet legger på seg tilstrekkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke introdusere fast føde før tidligst 4 måneder.

Anonymkode: 4e9d4...4d2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordøyelsessystemet er ikke modent enda...

Selv mme kan være heftig for babyer .

Anonymkode: 696cf...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, BethD skrev:

Nei,begynte ikke før 4 mnd og det var fordi jeg måtte slutte å amme og gå over på MME da barnet ikke la på seg nok. Anbefales å vente til 6 mnd om man ammer og barnet legger på seg tilstrekkelig

Ok. Det skal sies at jeg kun gir erstatning. 
Ts

Anonymkode: 2e460...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skal ikke introdusere fast føde før tidligst 4 måneder.

Anonymkode: 4e9d4...4d2

 

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordøyelsessystemet er ikke modent enda...

Selv mme kan være heftig for babyer .

Anonymkode: 696cf...972

Det var ikke det jeg spurte om.

Ts

Anonymkode: 2e460...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min første begynte med grøt på kvelden da han var 2 1/2 mnd. Gikk kjempefint det. Andremann var vel 3 mnd da vi begynte med grøt.

Anonymkode: 742bf...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke gi fast føde før barnet er 4 mnd, med mindre det er i samråd med barnelege og av spesielle årsaker. Dette fordi tarmsystemet ikke er modent nok! Vet det ikke var det du spurte om, men måtte si det. Mange får (feil) råd av eldre generasjoner som startet med fast føde tidligere. Min bestemor feks maste hull i hodet på meg om å begynne med mat, fordi det gjorde hun når hennes barn var 2-3 mnd -.- 

For å svare på spørsmålet ditt: jeg begynte med grøt når lille var 3 mnd og 1 uke (i samråd med barnelege). Begynte først med grøt, men det gav full stopp i systemet, barnet bæsja ikke på mange dager og var tydelig plaget. Sluttet med grøt og gikk over til grønsaker (søtpotet, gulrot osv) og det gikk veldig mye bedre. Laget da feks søtpotetmos tilsatt litt usaltet meierismør og morsmelk. Det tålte magen hans helt fint :) God erfaring med grønnsaker, dårlig erfaring med grøt. Begynte ikke med grøt igjen før han var 8 mnd - da tålte magen den glutenfri ‘’4 mnd’’-grøten. 

Anonymkode: 3c941...cbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min første begynte med grøt på kvelden da han var 2 1/2 mnd. Gikk kjempefint det. Andremann var vel 3 mnd da vi begynte med grøt.

Anonymkode: 742bf...ab7

Så barnets tarmsystem funket helt fint i voksen alder? Så bra, men dette er ikke for alle. Mange barn får en tarm i ubalanse, og eventuelle plager kommer ikke før ungdom/voksen. TS, les deg opp. Selvfølgelig skal du ikke gi babyen din mat så tidlig. Ingen i hele verden anbefaler å begynne med fast føde så tidlig. Norge er ett av få land som anbefaler fast føde fra 4 mnd til mme barn. WHO anbefaler fast føde fra 6 mnd både til mm og mme barn. Å spør om slike erfaringer er helt unødvendig, selv om det går bra med noen går det ikke bra med alle. 

Jeg blir nesten litt forbanna. Stakkars baby. 

Anonymkode: ad48c...a55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør meg forbanna! Jeg ble introdusert for fast føde som 3 mnd gammel baby, og mine tarmer ble ødelagt. Jeg plages enda daglig med magen min den dag i dag - 30 år etter 😡

det er en grunn til at man ikke skal introdusere fast føde før TIDLIGST 4 mnd. Jeg introduserte fast føde fra 6 mnd. Til mitt eget barn.

Å leve med ødelagt fordøyelsessystem og tarmer er en enorm belastning. 

Anonymkode: 0156e...562

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette gjør meg forbanna! Jeg ble introdusert for fast føde som 3 mnd gammel baby, og mine tarmer ble ødelagt. Jeg plages enda daglig med magen min den dag i dag - 30 år etter 😡

det er en grunn til at man ikke skal introdusere fast føde før TIDLIGST 4 mnd. Jeg introduserte fast føde fra 6 mnd. Til mitt eget barn.

Å leve med ødelagt fordøyelsessystem og tarmer er en enorm belastning. 

Anonymkode: 0156e...562

Ditt svar gjør meg forbanna. Jeg fikk ikke fast føde før jeg var 6 mnd, og har likevel et ødelagt tarmsystem. Jeg ble fullammet og min mor gjorde alt ‘’riktig’’. Det er slett ikke sikkert fast føde for tidlig har ødelagt tarmene dine, det kan være tilfeldig. Hvis en (barne)lege har sagt at barnet trenger fast føde skal man selvsagt følge det. Jeg blir like irritert på ditt svar, som jeg blir på svar alá ‘’min mor røykte i svangerskapet, derfor har jeg astma’’- Man vet ikke hva som er årsaken til sånne ting. Man vet heller ikke hva som er årsaken til dine dårlige tarmer, det trenger slett ikke være for tidlig introduksjon av fast føde. 

Anonymkode: 3c941...cbf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ditt svar gjør meg forbanna. Jeg fikk ikke fast føde før jeg var 6 mnd, og har likevel et ødelagt tarmsystem. Jeg ble fullammet og min mor gjorde alt ‘’riktig’’. Det er slett ikke sikkert fast føde for tidlig har ødelagt tarmene dine, det kan være tilfeldig. Hvis en (barne)lege har sagt at barnet trenger fast føde skal man selvsagt følge det. Jeg blir like irritert på ditt svar, som jeg blir på svar alá ‘’min mor røykte i svangerskapet, derfor har jeg astma’’- Man vet ikke hva som er årsaken til sånne ting. Man vet heller ikke hva som er årsaken til dine dårlige tarmer, det trenger slett ikke være for tidlig introduksjon av fast føde. 

Anonymkode: 3c941...cbf

Barnelege som anbefaler fast føde før 4 mnd? 

Anonymkode: 2d6d5...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan begynne fra 4 mnd, om du ikke har egen plan i samråd med lege

Anonymkode: 1c0ac...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BethD
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Det skal sies at jeg kun gir erstatning. 
Ts

Anonymkode: 2e460...fb4

Som de fleste andre sier her bør man ikke introdusere fast føde før tidligst 4 mnd.... har du snakkket med lege? Hvorfor vil du starte nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnelege som anbefaler fast føde før 4 mnd? 

Anonymkode: 2d6d5...7c5

Ja i spesielle tilfeller gjør de det. 

Anonymkode: 3c941...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja i spesielle tilfeller gjør de det. 

Anonymkode: 3c941...cbf

Hva er forskjell på om barnelege gir klarsignal?

Anonymkode: 2e460...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

At tarmsystemet ikke er klart enda er bare tull! I andre kulturer får babyer smaksprøver fra de er noen uker gamle for å motvirke allergi og utvikle smakssansene - dette er også de landene som har lavest forekomst av allergi i verden! 

Min gutt fikk smake på ting fra han var ca.3 mnd - da fikk han kokt gulrot eller gulrot, potet og mme i purè 
Han spiser i dag alt av mat og har ingen allergier

Anonymkode: 40ded...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...