Gå til innhold

Skikkelig tøft, gravid 9++


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil advare om sutreinnlegg, har behov for å få det ut. Er gravid for 3 gang, og jeg er nå 9+++

Jeg ER SÅ DÅRLIG! 🥺

Jeg har vært ekstremt kvalm fra uke 6+0, slik at jeg ikke fungerer overhodet. 24/7. Jeg har kastet opp i mine tidligere graviditeter, og det var greit. Bedre å få det ut enn å gå så kvalm som jeg gjør nå, uten å få noe ut. Det føles konstant, 24/7 som om det er rett før jeg skal kaste opp.

Jeg har tungt for å puste inn, utover er den ok, men når jeg drar pusten inn er det tungt. Jeg er konstant ekstremt trøtt. Jeg kan sove til 09:30, for så å måtte ta en nap allerede kl 11 igjen.

Om natten tisser jeg ca 6 ganger. Må altså stå opp natten gjennom.

Jeg vet at graviditet ikke er en sykdom, men jeg har ALDRI vært så dårlig før over så lang tid! Hadde heller født tre barn enn å gå sånn her! Jeg seriøst klarer ikke mer. Det er tungt å være til! Det er vanskelig å sitte, ligge, stå, ALT føles ubehagelig. Forstoppet er jeg også. Magen eeeeser! Veier meg ikke, men er ganske sikker på jeg har lagt på meg mye, da det eneste som kan gjøre så jeg overlever er å konstant spise noe. 

Skal til lege om to uker, er sykemeldt, men føler jeg bør sjekke dette ut. Lunta mi er greit kort for tiden også! Tidvis begynner jeg å gråte da det er så tungt, altså jeg klarer ikke å gjøre NOENTING! 
Er 100% hjelpesløs og i elendig form!

Skulle tro jeg hadde blitt 90 år over natten, ALT er tungt😰

 

Anonymkode: fb34f...ad2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt det HELT likt, og jeg gikk i tillegg på jobb. Jeg har ingen barn fra før, så slik sett har du det sikkert tyngre selv om du er sykemeldt. Jeg syns livet var forferdelig og ønsket ikke babyen lenger. Jeg hadde det så forferdelig fysisk, og det gikk hardt utover psyken, jeg var langt nede. Det er en grunn til at 3/4 blir sykemeldt én eller flere ganger i løpet av svangerskapet, det er hardt og tøft å gå gravid. 3/4 er ikke pingler som blir hjemme for den minste ting. Faktisk tror jeg mange presser seg for langt. Jeg presset meg for langt selv, jeg ba ikke engang om tilrettelegging, i redsel for at kollegaene mine skulle skjønne at det var noe i gjerde. På min jobb ville det nemlig ikke vært mulig å få tilrettelegging uten at det var synlig for andre.

Første trimester er som regel tøffest, dersom man har et gjennomsnittlig svangerskap uten store komplikasjoner. Det er tungt og slitsomt etterhvert som magen vokser, men allmenntilstanden er jo så mye bedre enn i første trimester. 

Det du kan trøste deg med, er at du ikke har lenge igjen før det blir bedre nå. Siden du ikke kaster opp, har du ikke ekstrem svangerskapskvalme, og dermed kan du forvente at kvalmen avtar veldig snart. Det er vanlig at den avtar rundt uke 10 og forsvinner helt i uke 12-13. Det skjedde helt etter boka med meg, selv om jeg var så dårlig at jeg aldri trodde jeg skulle føle meg ok igjen. Energien steg også i samme periode, selv om den ikke kom tilbake på samme nivå som før graviditeten, men den var i hvert fall grei nok.

 

Anonymkode: 2d849...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vil jeg også bare legge til at dette dessverre er helt vanlig, og betyr ikke at noe er galt. Jeg hadde f.eks ingen vitaminmangler eller andre funn. Jeg er/var også normalvektig og i fin form før graviditeten. Det er nok litt underkommunisert at man kan bli SÅ dårlig og at det samtidig er helt naturlig, men jeg googlet litt da dette skjedde meg og fant ut at det er veldig vanlig å bli så dårlig i første trimester. Igjen; det er en grunn til at 3/4 gravide blir sykemeldt. 

Anonymkode: 2d849...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 3 her også og har det likt. Er 12+4 nå, og ikke tegn til bedring enda.. Skjønner ikke hvordan jeg lot mannen overtale meg til en til, jeg hater jo å være gravid🙈 Elsker å være mamma da, så kanskje jeg syns det er verst det i oktober😅

Anonymkode: e277c...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalmestillende!!! :)

Zofran er fantastisk! 

Anonymkode: 47de6...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...