AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #1 Skrevet 30. mars 2020 Visste dere at man kan søke om det? Jeg søkte nettopp, det var veldig enkelt. Ser ut som jeg fikk det innvilget og. Men det er stor pågang... https://www.dinside.no/okonomi/her-ber-du-om-forskudd-pa-dagpenger/72311505 Anonymkode: c72fc...e1e
FluffyChix Skrevet 30. mars 2020 #2 Skrevet 30. mars 2020 Forskudd på lønn er heldigvis ikke noe vi gjør i min bedrift. Det burde ikke NAV heller. Det skaper utelukkende problemer for lønnstaker. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ha forskudd nå. Landet gikk i lockdown 12.mars, de fleste permitteringene kom etter dette. De fleste av oss har fått helt normal lønn denne mnd og dermed skulle vi ikke trenger penger før lønningsdag neste mnd.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #3 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, FluffyChix said: Forskudd på lønn er heldigvis ikke noe vi gjør i min bedrift. Det burde ikke NAV heller. Det skaper utelukkende problemer for lønnstaker. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ha forskudd nå. Landet gikk i lockdown 12.mars, de fleste permitteringene kom etter dette. De fleste av oss har fått helt normal lønn denne mnd og dermed skulle vi ikke trenger penger før lønningsdag neste mnd. Jeg får normalt lønn hver 14. dag, og med belastningen som NAV har om dagen regner jeg ikke med saken blir vurdert på en god stund. Derfor forskudd. Anonymkode: 64fb8...658 3
FluffyChix Skrevet 30. mars 2020 #4 Skrevet 30. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg får normalt lønn hver 14. dag, og med belastningen som NAV har om dagen regner jeg ikke med saken blir vurdert på en god stund. Derfor forskudd. Anonymkode: 64fb8...658 Men hva er forskjellen på om du får de på forskudd nå eller på regulær utbetaling? I min verden er det niks forskjell. Har de mulighet til forskuttering, så har de mulighet til å innvilge dagpenger. Problemet oppstår når det neste gang trekkes av regulær utbetaling for å dekke forskuddet, også har vi det gående med brukere som konstant henger etter og masse arbeid med å avregne forskudd mot regulær utbetaling. Et bedre forslag, etter min mening, er at NAV kan be kreditorer om å få utsatt betalinger hos kunden til de har fått innvilget søknaden. Men selv det er jo egentlig bare tull, for har de tid til slik saksbehandling, har de tid til å innvilge og utbetale dagpenger.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #5 Skrevet 30. mars 2020 5 minutter siden, FluffyChix skrev: Forskudd på lønn er heldigvis ikke noe vi gjør i min bedrift. Det burde ikke NAV heller. Det skaper utelukkende problemer for lønnstaker. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ha forskudd nå. Landet gikk i lockdown 12.mars, de fleste permitteringene kom etter dette. De fleste av oss har fått helt normal lønn denne mnd og dermed skulle vi ikke trenger penger før lønningsdag neste mnd. Jeg regner ikke med at søknaden om dagpenger blir ferdig på lenge, derfor søkte jeg. Anonymkode: c72fc...e1e 1
Khadira Skrevet 30. mars 2020 #6 Skrevet 30. mars 2020 Takk for at du postet om dette, ts! Jeg hadde ikke fått det med meg, men nå har jeg søkt og ser ut til at jeg fikk det innvilget. Jeg er i samme situasjon som deg - søkte om forskudd fordi saksbehandlingen hos NAV for normal dagpengeutbetaling sikkert tar tid. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #7 Skrevet 30. mars 2020 11 minutter siden, FluffyChix said: Forskudd på lønn er heldigvis ikke noe vi gjør i min bedrift. Det burde ikke NAV heller. Det skaper utelukkende problemer for lønnstaker. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ha forskudd nå. Landet gikk i lockdown 12.mars, de fleste permitteringene kom etter dette. De fleste av oss har fått helt normal lønn denne mnd og dermed skulle vi ikke trenger penger før lønningsdag neste mnd. Skulle jeg ventet på dagpengene hadde jeg kanskje ikke fått noe før i mai. Bruker forskuddet på vanlige utgifter. Er ikke slik at jeg trenger det fordi jeg allerede er blakk. Ikke alle lever måned til måned. Gjør du det?? Anonymkode: 6f482...c24 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #8 Skrevet 30. mars 2020 Nå slipper jeg å ligge våken og lure på når jeg får penger igjen. Jeg har oppsparte midler, men hvorfor bruke dem når jeg kan slippe. Jeg så for meg utbetaling over sommeren i verste fall, og det er grenser for hvor lenge man har spart for. Anonymkode: c72fc...e1e 3
missmcbeal Skrevet 30. mars 2020 #9 Skrevet 30. mars 2020 Hvordan fungerer dette egentlig? De må jo inn og se på søknaden og regne ut hva man har rett på eller? Jeg er permittert 40% fra 1.april, men har såpass stabil økonomi at jeg ikke trenger å søke om forskudd Tenker det går fint at jeg går langt bak i køen og at andre som trenger det mye mer kan gå fremst i køen og få utbetalt forskudd. 1
Khadira Skrevet 30. mars 2020 #10 Skrevet 30. mars 2020 2 minutter siden, missmcbeal skrev: Hvordan fungerer dette egentlig? De må jo inn og se på søknaden og regne ut hva man har rett på eller? Jeg er permittert 40% fra 1.april, men har såpass stabil økonomi at jeg ikke trenger å søke om forskudd Tenker det går fint at jeg går langt bak i køen og at andre som trenger det mye mer kan gå fremst i køen og få utbetalt forskudd. Jeg er litt usikker på akkurat hvordan det fungerer, for det tok veldig kort tid før jeg fikk svar, snakk om bare noen sekunder. Men måtte logge inn med bankid naturligvis, så mulig de henter opplysninger på den måten.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #11 Skrevet 30. mars 2020 2 minutter siden, missmcbeal skrev: Hvordan fungerer dette egentlig? De må jo inn og se på søknaden og regne ut hva man har rett på eller? Jeg er permittert 40% fra 1.april, men har såpass stabil økonomi at jeg ikke trenger å søke om forskudd Tenker det går fint at jeg går langt bak i køen og at andre som trenger det mye mer kan gå fremst i køen og få utbetalt forskudd. Man får utbetalt etter opplysninger fra skatteetaten, minus 25 % for skatt. Så blir det trukket i fremtiden. Anonymkode: c72fc...e1e
FluffyChix Skrevet 30. mars 2020 #12 Skrevet 30. mars 2020 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle jeg ventet på dagpengene hadde jeg kanskje ikke fått noe før i mai. Bruker forskuddet på vanlige utgifter. Er ikke slik at jeg trenger det fordi jeg allerede er blakk. Ikke alle lever måned til måned. Gjør du det?? Anonymkode: 6f482...c24 Ja, og nei. Jeg har ganske mye verdier/kapital som er bundet opp. Noe av det er nå verdt under halvparten av det som det var for en måned siden. Jeg er aldri blakk, og lever nøkternt, og jeg har også ordnet meg slik at jeg ikke trenger å bekymre meg for utgiftene om det skulle utebli lønn en måned. Det jeg reagerer på er at mange (de fleste) ser ut til å trenge pengene I DAG. Jeg kan på sett og vis forstår det for de som har lønn forskuddsvis, men ikke for de som har etterskuddsvis. Problemet med forskuddet er at det avregnes mot ordinær utbetaling. Dvs om du får en forskudd på fredag for f.eks 14.dg på meldekort, så vil du få trekk for de 14 dagene på neste meldekort, altså du vil ikke få penger neste utbetaling. Da får du kanskje ikke penger i mai. Du flytter jo bare problemet. Man får ikke MER penger av forskudd - man får et problem. I noen tilfeller vil det bli feil i utbetalingen og de vil kanskje ikke oppdage eller trekke, evt anmelde brukeren fordi brukeren selv ikke har meldt fra om feil utbetaling. Og man skaper usannsynlig mye mer arbeid hos NAV. En allerede overarbeidet etat. Nå er situasjonen slik at samtlige kreditorer vil forstå om du trenger å utsette betaling, så jeg ser ikke problemet. Endret 30. mars 2020 av FluffyChix
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #13 Skrevet 30. mars 2020 2 minutter siden, FluffyChix said: Ja, og nei. Jeg har ganske mye verdier/kapital som er bundet opp. Noe av det er nå verdt under halvparten av det som det var for en måned siden. Jeg er aldri blakk, og lever nøkternt, og jeg har også ordnet meg slik at jeg ikke trenger å bekymre meg for utgiftene om det skulle utebli lønn en måned. Det jeg reagerer på er at mange (de fleste) ser ut til å trenge pengene I DAG. Jeg kan på sett og vis forstår det for de som har lønn forskuddsvis, men ikke for de som har etterskuddsvis. Problemet med forskuddet er at det avregnes mot ordinær utbetaling. Dvs om du får en forskudd på fredag for f.eks 14.dg på meldekort, så vil du få trekk for de 14 dagene på neste meldekort, altså du vil ikke få penger neste utbetaling. Da får du kanskje ikke penger i mai. Du flytter jo bare problemet. Man får ikke MER penger av forskudd - man får et problem. I noen tilfeller vil det bli feil i utbetalingen og de vil kanskje ikke oppdage eller trekke, evt anmelde brukeren fordi brukeren selv ikke har meldt fra om feil utbetaling. Og man skaper usannsynlig mye mer arbeid hos NAV. En allerede overarbeidet etat. Nå er situasjonen slik at samtlige kreditorer vil forstå om du trenger å utsette betaling, så jeg ser ikke problemet. Du virker ikke særlig intelligent. Stå på. Anonymkode: 6f482...c24
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #14 Skrevet 30. mars 2020 1 minutt siden, FluffyChix skrev: Ja, og nei. Jeg har ganske mye verdier/kapital som er bundet opp. Noe av det er nå verdt under halvparten av det som det var for en måned siden. Jeg er aldri blakk, og lever nøkternt, og jeg har også ordnet meg slik at jeg ikke trenger å bekymre meg for utgiftene om det skulle utebli lønn en måned. Det jeg reagerer på er at mange (de fleste) ser ut til å trenge pengene I DAG. Jeg kan på sett og vis forstår det for de som har lønn forskuddsvis, men ikke for de som har etterskuddsvis. Problemet med forskuddet er at det avregnes mot ordinær utbetaling. Dvs om du får en forskudd på fredag for f.eks 14.dg på meldekort, så vil du få trekk for de 14 dagene på neste meldekort, altså du vil ikke få penger neste utbetaling. Du flytter jo bare problemet. Man får ikke MER penger av forskudd - man får et problem. I noen tilfeller vil det bli feil i utbetalingen og de vil kanskje ikke oppdage eller trekke, evt anmelde brukeren fordi brukeren selv ikke har meldt fra om feil utbetaling. Og man skaper usannsynlig mye mer arbeid hos NAV. En allerede overarbeidet etat. Nå er situasjonen slik at samtlige kreditorer vil forstå om du trenger å utsette betaling, så jeg ser ikke problemet. Jeg vil heller ha pengene nå og sette dem av enn å få en stor utbetaling til sommeren en gang. At noen ikke klarer å styre penger er i dette tilfellet ikke mitt problem. De aller fleste som søker om dette er vanlige mennesker med kontroll på økonomien som har kommet i en fullstendig uventet og uforutsigbar situasjon. Deriblant jeg. Du virker nedlatende og dømmende i innleggene dine, jeg håper at det er en misforståelse. Anonymkode: c72fc...e1e 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #15 Skrevet 30. mars 2020 20 minutter siden, FluffyChix said: Men hva er forskjellen på om du får de på forskudd nå eller på regulær utbetaling? I min verden er det niks forskjell. Har de mulighet til forskuttering, så har de mulighet til å innvilge dagpenger. Problemet oppstår når det neste gang trekkes av regulær utbetaling for å dekke forskuddet, også har vi det gående med brukere som konstant henger etter og masse arbeid med å avregne forskudd mot regulær utbetaling. Et bedre forslag, etter min mening, er at NAV kan be kreditorer om å få utsatt betalinger hos kunden til de har fått innvilget søknaden. Men selv det er jo egentlig bare tull, for har de tid til slik saksbehandling, har de tid til å innvilge og utbetale dagpenger. Permittert fra 13. mars. Da kommer ikke den "regulære utbetalingen" som skulle vært her om to dager. Derfor dagpenger, men de blir ikke godkjent på en stund. Og dermed kommer behovet for forskudd på de. Det er i grunn ikke et forskudd i den forstand, det er et forskudd i sammenheng med at man får penger før søknaden er behandlet. Så nei, problemet du nevner oppstår ikke. Anonymkode: 64fb8...658 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #16 Skrevet 30. mars 2020 5 minutter siden, FluffyChix skrev: Ja, og nei. Jeg har ganske mye verdier/kapital som er bundet opp. Noe av det er nå verdt under halvparten av det som det var for en måned siden. Jeg er aldri blakk, og lever nøkternt, og jeg har også ordnet meg slik at jeg ikke trenger å bekymre meg for utgiftene om det skulle utebli lønn en måned. Det jeg reagerer på er at mange (de fleste) ser ut til å trenge pengene I DAG. Jeg kan på sett og vis forstår det for de som har lønn forskuddsvis, men ikke for de som har etterskuddsvis. Problemet med forskuddet er at det avregnes mot ordinær utbetaling. Dvs om du får en forskudd på fredag for f.eks 14.dg på meldekort, så vil du få trekk for de 14 dagene på neste meldekort, altså du vil ikke få penger neste utbetaling. Da får du kanskje ikke penger i mai. Du flytter jo bare problemet. Man får ikke MER penger av forskudd - man får et problem. I noen tilfeller vil det bli feil i utbetalingen og de vil kanskje ikke oppdage eller trekke, evt anmelde brukeren fordi brukeren selv ikke har meldt fra om feil utbetaling. Og man skaper usannsynlig mye mer arbeid hos NAV. En allerede overarbeidet etat. Nå er situasjonen slik at samtlige kreditorer vil forstå om du trenger å utsette betaling, så jeg ser ikke problemet. Jeg er lavtlønnet, har så vidt det jeg trenger, har lønningsdag på onsdag og får utbetalt litt i underkant av en halv månedslønn fra arbeidsgiver. Derfor var jeg nødt til å be om 1 måneds forskudd fra NAV. Lønn for 1 måned istedenfor 2 uker, jada, men å ikke ha råd til å betale faste regninger eller mat gjør jo ikke ting bedre det heller.... Anonymkode: 1e211...9d0 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #17 Skrevet 30. mars 2020 Jeg synes det er veldig bra at de har fått til en forskuddsmulighet, for det kommer til å ta lang tid før alle dagpengesøknadene blir ferdigbehandlet. Sannsynligvis snakker vi mange måneder og selv med buffer er det begrenset hvor lenge folk klarer seg uten lønn. Selv fikk jeg lønn i dag og klarer meg den kommende måneden - og jeg klarer nok å strekke lønna mi litt til også, ettersom jeg ikke bruker penger på reise til og fra jobb og generelt bruker mindre penger når jeg stort sett bare er hjemme. Buffer har jeg ikke ikke ettersom jeg har flere år med lav og uforutsigbar inntekt bak meg. Jeg var arbeidsledig i nesten et år, så jobbet jeg nesten to år via bemanningsbyrå med varierende arbeidsmengde før jeg i fjor høst endelig fikk fast jobb, men dessverre bare 70% stilling. Jeg har rett og slett nok med å få økonomien til å gå rundt fra måned til måned, så sparing har jeg ikke råd til. Før jeg fikk fast jobb jobbet jeg via et av de store bemanningsbyråene og fikk lønn hver 14. dag. Om jeg fortsatt hadde jobbet via byrået ville jeg fått lønn for det jeg jobbet f.o.m. 02.02 t.o.m. 15.03 fredag 20.03 og skulle fått lønn igjen førstkommende fredag for perioden f.o.m. 16.03 t.o.m. 29.03. Ettersom Norge ble "stengt" 12.03 ville jeg sannsynligvis ikke hatt et eneste oppdrag i den perioden og dermed ville det ikke vært lønn på vei inn på en slunken konto. Hva skulle jeg gjort da? Selv kommer jeg nok til å søke forskudd og sette pengene på sparekonto, så jeg har noe i bakhånd til neste måned. Bedre føre var tenker jeg. Lavtlønnet og stram økonomi betyr ikke nødvendingvis at man er dårlig til å disponere penger eller unansvarlig, @FluffyChix. Anonymkode: 610b9...c72 4
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #18 Skrevet 31. mars 2020 18 timer siden, FluffyChix skrev: Forskudd på lønn er heldigvis ikke noe vi gjør i min bedrift. Det burde ikke NAV heller. Det skaper utelukkende problemer for lønnstaker. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal ha forskudd nå. Landet gikk i lockdown 12.mars, de fleste permitteringene kom etter dette. De fleste av oss har fått helt normal lønn denne mnd og dermed skulle vi ikke trenger penger før lønningsdag neste mnd. Vi gjør ikke det i vår bedrift heller men nå er dette en unntakstilstand. De gir forskudd fordi dagpengene kan ta 3 måneder å få utbetalt og noen har ikke en lønn som strekker seg så langt. Anonymkode: eaa90...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #19 Skrevet 31. mars 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå slipper jeg å ligge våken og lure på når jeg får penger igjen. Jeg har oppsparte midler, men hvorfor bruke dem når jeg kan slippe. Jeg så for meg utbetaling over sommeren i verste fall, og det er grenser for hvor lenge man har spart for. Anonymkode: c72fc...e1e Helt enig. Jeg trenger ikke forskuddet nå men lønna strekker seg vel ikke mer enn en måned til og har lite lyst å bruke fra bufferen så greit å ha muligheten til å ta noe på forskudd Anonymkode: eaa90...5ab 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #20 Skrevet 31. mars 2020 18 hours ago, missmcbeal said: Hvordan fungerer dette egentlig? De må jo inn og se på søknaden og regne ut hva man har rett på eller? Jeg er permittert 40% fra 1.april, men har såpass stabil økonomi at jeg ikke trenger å søke om forskudd Tenker det går fint at jeg går langt bak i køen og at andre som trenger det mye mer kan gå fremst i køen og få utbetalt forskudd. Alle inntektsopplysninger ligger allerede inne hos NAV. Du kan bruke dagpengekalkulatoren. Anonymkode: 6f482...c24
Anbefalte innlegg