Gå til innhold

Nyfødt og barnehage stengt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, noen i samme situasjon? Har en jente på 4 og et spedbarn. Mannen har samfunnskritisk jobb og lange vakter. Baby er krevende, gråter mye og krever konstant byssing, sover ikke i vogn kun på meg. Jeg syns det er vanskelig å gi begge barna den oppmerksomheten og omsorgen som kreves og føler jeg nærmest forsømmer eldstemann. Må jo bare la baby hylskrike for å lage mat og slik til eldste jenta, men utover det blir det lite aktivisering på henne. Prøver å få til litt pusling/ tegning/ modulering leire  og samspill når baby er rolig og ammer men ser det blir for lite. Baby sover nesten ikke å natta heller så pga mangel på søvn bli jeg nok også lettere stressa. Har prøvd sele og bære sjal men baby bare hyler. Noen i samme situasjon som har noen gode tips/råd? 

Anonymkode: a97bc...2fc

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Såpass bør du klare. Alle er hjemme med barn nå. 

Anonymkode: 04ce8...8f3

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det dessverre for oss med hjemmeskole/hjemmekontor også. 4-åringen må klare seg med iPad noen timer da. Har lastet ned noen spill han lærer av, samt tegnebrett. 

Anonymkode: d95cc...d41

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hør med besteforeldre? :) De sto i dette i tillegg til arbeidet hjemme. Kanskje med et barn til i mellom. De har sikkert noen gode tips! 

Anonymkode: 586c0...7f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Be mannen ta ut omsorgspermisjon. Vi hadde selv et kolikkbarn og ser at det hadde vært umulig å håndtert en 4åring i tillegg alene. For dere andre som kritiserer så husk at til vanlig har man bhg og familiemedlemmer som kan hjelpe til når man har kolikkbarn. 

Anonymkode: 8b829...eac

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at mannen din sin jobb ikke kvalifiserer til barnehageplass nå? Hos oss har de åpnet for at også der bare en av foreldrene er i samfunnskritisk arbeid, så kan barnet få plass, i hvert fall noen dager i uken, hvis det er behov vor det hjemme (hos oss var det fordi far hadde brukket benet og mor jobbet på sykehuset).

Anonymkode: a7dd6...d6e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke baby hadde skreket noe mindre om 4 åringen var i bhage. 

Anonymkode: 46770...ef5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, ja mente ikke at jeg ikke klarer dette men  ville ha noen tips. 4 åringer har faktisk ikke iPad så kanskje på tide å investere i det nå :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hør med fastlege om du kan få en legeerklæring, eller om barnehagen er villig til å tilby avlastning uansett. 

Anonymkode: eb9c2...41b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, noen i samme situasjon? Har en jente på 4 og et spedbarn. Mannen har samfunnskritisk jobb og lange vakter. Baby er krevende, gråter mye og krever konstant byssing, sover ikke i vogn kun på meg. Jeg syns det er vanskelig å gi begge barna den oppmerksomheten og omsorgen som kreves og føler jeg nærmest forsømmer eldstemann. Må jo bare la baby hylskrike for å lage mat og slik til eldste jenta, men utover det blir det lite aktivisering på henne. Prøver å få til litt pusling/ tegning/ modulering leire  og samspill når baby er rolig og ammer men ser det blir for lite. Baby sover nesten ikke å natta heller så pga mangel på søvn bli jeg nok også lettere stressa. Har prøvd sele og bære sjal men baby bare hyler. Noen i samme situasjon som har noen gode tips/råd? 

Sender deg masse sympati. Har ikke nyfødt men en på et par måneder og en litt eldre, mannen er på jobb. Veldig tøft! Kan ikke forestille meg hvordan dette hadde vært da baby var nyfødt. Jeg ville ha brukt iPad og film for det det er verdt. Du trenger ikke aktivisere henne hele tiden, én aktivitet om dagen er mer enn godt nok i en sånn situasjon. Det er tross alt unntakstilstand. Ellers har vi suksess med bading (minst en gang om dagen- holder barnet opptatt i en god time) og å gå turer. Liker baby å sove i vogn kan man jo prøve å komme seg ut én gang om dagen.

Anonymkode: 67a4f...1cf

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde samme problem men da var det sommerferie og barnehagestengt. Lite folk rundt som kunne hjelpe og en mann med høysesong på jobb. Kjøpte bæresjal så jeg hadde hendene fri og forsøkte å planlegge litt aktiviteter for eldste. Ipad tid ble det også og hun ble veldig god i engelsk av et Dora spill ;) Pass på å slappe litt av når du kan. 

AnonymBruker
Skrevet

Støtter også det som er sagt om omsorgspermisjon her, selv om han har samfunnskritisk yrke har han faktisk rett til å ta omsorgsdager. Kan det feks være en mulighet for at han tar 2 omsorgsdager i uken? 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen, takk for mange gode tilbakemeldinger. Skal investere i iPad ja. Mannen er helsepersonell så er mye borte, barnehagen var veldig klar på at begge skal ha samfunnskritisk jobb og da jobbe samtidig for å kvalifisere til barnehageplass. Baby sover dessverre ikke i vogn, men er roligere når vi går så blir litt gåturer ja. Som noen sier så får man nok senke forventninger til seg selv, men får vondt av eldste for dette går jo ut over henne. 

Dette med bading skal jeg absolutt ta med meg, veldig god ide så takk :) 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Prøv å "øv" litt på sjal, kanskje babyen trenger litt tilvenning. Sjal gjør hverdagen med "bærebaby" mye enklere. 

Endret av Nerine_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Støtter også det som er sagt om omsorgspermisjon her, selv om han har samfunnskritisk yrke har han faktisk rett til å ta omsorgsdager. Kan det feks være en mulighet for at han tar 2 omsorgsdager i uken? 

Hei Ts her, takk for tips. Mannen er som sagt helsepersonell så sitter forståelig nok langt inne for han å være borte fra jobb nå, hvis ikke hadde jeg nok bedt pent om at han gjorde det evt ulønnet ferie. 

AnonymBruker
Skrevet

Du får adoptere bort da, om du ikke er i stand til å ta vare på barna du setter til verden.

Neida. Du har min medfølelse.

Anonymkode: 274c2...f0f

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Såpass bør du klare. Alle er hjemme med barn nå. 

Anonymkode: 04ce8...8f3

Ja, dette svaret var virkelig til hjelp. 

Har dessverre ingen råd til deg TS. Ville bare si at det ikke er nødvendig å komme inn i tråden bare for å være drittsekk. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har i utgangspunktet ikke rett på plass, med mindre du har særskilte helseutfordringer. 

Vår 6åring ser mye på IPad (Salaby osv), far jobber mye og jeg har ingen omsorgskapasitet i det hele tatt. 

Utrplig mange i samme situasjon nå, veldig slitsomt! :) 

Anonymkode: bc594...7de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samme her, minste er 4 mnd og hare vogn og sover ikke på matta.. Jeg har skolebarn i tillegg til 4-åring. Mannen jobber og må av gårde hver dag. Fryktelig slitsomt, savner permisjonstiden med lille babyen min! Føles som at jeg rett og slett ikke strekker til. 3-4-5 timers skoletid på eldste som må følges opp konstant (ja, det er en lærerjobb!), resten av tiden til baby, og 4-åringen må klare seg selv... Blir mye iPad og Barne-TV ja.

Fryktelig følelse egentlig ❤️😭

Anonymkode: 35b61...d6a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trill baby i vogn, ta med 4-åringen på tur i feks skog eller en sti hvor man kan lete etter nøtter, kongler, kanskje leke gjemsel om baby sover e.l. Gjør det med min baby og 3-åring. 

Ellers - invester i iPad, gull verdt i disse tider. Sjekk ut morsomme spill som salat, tegneprogrammer osv. 

Har dere hage? Skaff trampoline, fås kjøpt brukt og billig. Vi betalte 200 kr for vår. Har ellers huskestativ og sandkasse i hagen. Har satt opp telt og hengekøye i tillegg. Da kan 3-åringen trekke seg litt inn i teltet også med iPad eller bok, og baby kan leke med leker. 

Vi er ute nesten hele dagen, mye enklere enn å bare trø inne. 

Anonymkode: 8200d...5c0

• Liker 2
  • Opprett ny...