Gå til innhold

Engangsstønad eller foreldrepenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Engangsstønad er på 84000 kr nå.  Skattefritt.

Foreldrepengene i min situasjon blir 115000 de månedene jeg får i såfall. Før skatt. Etter skatt 92000 kr. 

8000 kr forskjell. Hva hadde du valgt? Skattepliktige eller tatt skattefri? 

Anonymkode: e125f...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldrepenger selvfølgelig. Hvorfor vil du ha 8000,- mindre? 

Anonymkode: 1a484...bb9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har det noe å si om de er skattepliktig eller skattefri? Du får jo mer i foreldrepenger okke som. 

Hadde definitivt valgt foreldrepenger. Ikke bare får du pengene jevnt fordelt hver mnd og slipper å prioritere dem selv, men de utløser også rettigheter som sykepenger osv som du mister hvis du velger engangsstønad.

Anonymkode: d8d29...972

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg i min situasjon, så er det 100lappen mellom engangsstønad og foreldrepenger. Før skatt. Så jeg går for engangsstønad, far tar ut 40 uker med 100% foreldrepenger - og jeg begynner i jobb igjen så tidlig som mulig. 

Anonymkode: 48715...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo se på beløpet etter skatt.. ikke hva som er skattefritt og ikke. Du får jo mer av å velge foreldrepenger? Da ser jeg ikke helt hvorfor du skulle gå for engangsstønad? Dessuten, som en over nevner, gir foreldrepenger deg en del rettigheter. Feriepenger, sykepenger osv. Foreldrepenger teller som lønn i den store trygdehelheten.

Anonymkode: 64812...e16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du kan velge enten eller når du har opparbeidet deg rett til foreldrepenger. Slik jeg har forstått det.

Anonymkode: 65169...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du kan velge enten eller når du har opparbeidet deg rett til foreldrepenger. Slik jeg har forstått det.

Anonymkode: 65169...7bd

Jo, det kan man. 

Anonymkode: 1a484...bb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du kan velge enten eller når du har opparbeidet deg rett til foreldrepenger. Slik jeg har forstått det.

Anonymkode: 65169...7bd

En ting er å ha rett på, en annen ting er hva som er mest gunstig økonomisk. Så man kan faktisk velge engangsstønad selv om man har tjent over 50.000 i løpet av det siste året.

Anonymkode: 48715...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en far i bildet bør du ikke velge engngsstønad, da mister han fedrekvoten.

Anonymkode: 54d9f...2b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...