Gjest Irritert på politikerne Skrevet 17. juni 2005 #1 Skrevet 17. juni 2005 Universitetene har ingen grenser: de vil gjerne ha flest mulig studenter registrert hos seg for å motta maksimal statlig støtte. Universitetene tjener derfor på å ha åpne grenser så alle kan studere. Politikerne gjør ingenting med den vanskelige situasjonen som har oppstatåå- og som bare vil bli verre: I Norge finnes det ikke innovative miljøer der det er plass til folk som faktisk vil noe. I Norge er det kun importert franchiseselskaper og praktisering/lån av importerte selskaper og firmaer. F.eks. BCG, McKinsey, osv.: alle disse er ikke hva logoene deres lover fordi vi er i Norge. Glem det! Med nordmenn i ledelsen går visjonene og avslappenheten til helvete. Så til det egentlige problemet: vi har for mange med høyere utdanning i Norge. Det er ikke nok jobber til dem. Hvis alle har høyere utdanning, presses de lave lønningene ytterligere ned, og vi ser allerede nå at folk med 5-6 års høyere utdanning jobber som telefonkundebehandlere til slavelønn i liksom effektive selskaper. Hva vil Høyre, KrF og Venstre gjøre og foreta seg overfor dette store problemet? Grei tå bry seg om pensjoner, men hva med tiden foran?
Gjest Litjmæ Skrevet 17. juni 2005 #2 Skrevet 17. juni 2005 Jeg er enig med deg i at det er et problem at folk med høy utdanning ikke får kvalifiserte jobber. Derimot at for mange utdanner seg er jeg sterkt uenig i. Det er ikke der problemet ligger - i mengden altså. Derimot bør det være noen form for kvotering når det gjelder hva slags utdanning man prioriterer. Det finnes jo prognoser på hvilke yrker det vil bli overflod og mangel på folk i, og universitetene bør derfor styre opptakene i hvertfall til en viss grad etter dette. Noen vil sikkert hevde at det er å innkrekte på folks frie vilje til å utdanne seg til hva de vil, men det er jo dumt å utdanne folk til arbeidsløshet. Jeg har dårlig peil på de politiske partiprogrammene for tida, er det noen som har noen meninger om dette temaet?
Gjest akademiker Skrevet 17. juni 2005 #3 Skrevet 17. juni 2005 Med det nye pensjonsprogrammet tjener staten iallefall grovt på at folk utdanner seg. Jeg har 8 års utdanning, slet med å få jobb, og er nå 30 og endelig i fast jobb og kan begynne å tjene opp pensjonspoeng. Og må altså jobbe til jeg er 70 for å få pensjon!!! I mellomtiden har mine ikke-utdannede venninner med vanlige jobber (service-bransjen etc) fått opparbeidet seg mye bedre lønn enn jeg får på universitetet. I tillegg har de ikke studielån som suger ut i underkant av 2000 i måneden. Får huske på å slenge inn lottokupongen i ny og ne, hvis jeg skal sikre meg en verdig alderdom... Og jo flere som utdanner seg, jo verre blir det nok. Tror ikke staten er så interessert i å drive veldedighet av noe slag...
Gjest Nok en person med høyere lang ut Skrevet 12. juli 2005 #4 Skrevet 12. juli 2005 Enig med sistnevnte akademiker her: i Norge ender "alle" opp med samme resultat uansett. De uten utdannin tjener kanskje ørlite grann mindre i grunnlønn men de tar det saktens igjen på pensjoner, ikke studielån, osv. Det er på tide at de med 6-årig (eller mer) langvarig høyere utdanning faktisk får uttelling: i kommune, stat, privat og i pensjonene!
Gjest Mito24 Skrevet 12. juli 2005 #5 Skrevet 12. juli 2005 Enig med sistnevnte akademiker her: i Norge ender "alle" opp med samme resultat uansett. De uten utdannin tjener kanskje ørlite grann mindre i grunnlønn men de tar det saktens igjen på pensjoner, ikke studielån, osv. Det er på tide at de med 6-årig (eller mer) langvarig høyere utdanning faktisk får uttelling: i kommune, stat, privat og i pensjonene! ← Du har ikke rett på høy lønn kun som en konsekvens av høy utdannelse. Du må kunne rettferdiggjøre høy lønn med en form for kompetanse det er bruk for. Jeg kunne studert den zambiske kakturbillen i syv år, men hvordan skulle jeg bidratt til verdiskaping eller tjenesteytelse med den kunnskapen?
Gjest Guest Skrevet 12. juli 2005 #6 Skrevet 12. juli 2005 Det blir vel å blande kortene veldig? Vi diskuterer vel ikke her om en utdanning x er relevant for verdiskapning y? Når jeg hevder høyere lønn for høyere utdanning, tar jeg det for gitt, og lar det være implisitt i mitt svar, at dette selvfølgelig ikke er en faktor alene. Man kan ikke si "jeg har høyere utdanning derfor skal jeg...": dette er vel noe alle forstår (håper jeg). Gitt at utdanningen er relevant for arbeidsplassen man befionner seg på (la oss håpe det, siden de ansatte personen..), og gitt at personen er flink, effektiv og dyktig, så kan en langvarig høyere utdanning absolutt være et kronargument i lønnsforhandlinger.
Gjest Gjestn Skrevet 14. juli 2005 #7 Skrevet 14. juli 2005 Kor er loigikken i at staten skal gje stipend f.eks til dei som utdannar seg til eigendomsmeklar? Alt for mange av dei allereie. Det kunne heller ha vore auka stipendandel til dei som er sjukepleiarstudentar. Me veit jo at det vert stort behov for folk med slik utdanning om nokre år, når eldrebølgen kjem for fullt.
Gjest Guest Skrevet 14. juli 2005 #8 Skrevet 14. juli 2005 Jeg angrer ihvertfall skrekkelig på at jeg ble jurist....ble meldt til BV fordi jeg stilte spørsmål!
Gjest Gjest_Nysgjerrig_* Skrevet 14. juli 2005 #9 Skrevet 14. juli 2005 Hva betyr det: BV? Hva da "spørsmål"? Utdyp gjerne litt...
Gjest Guest Skrevet 14. juli 2005 #10 Skrevet 14. juli 2005 Hva betyr det: BV? Hva da "spørsmål"? Utdyp gjerne litt... ← Jo, barnehagen mente jeg ikke gav mitt barn tilstrekkelig trygghet og omsorg fordi jeg stilte faglige spørsmål til de, noe de tok som en personlig krenkelse. Derfor meldte de meg til barnevernet...vet ikke helt hva de ville oppnå, men det var vel for å frata meg omsorgen, hva skulle det ellers være? Stakkars ungen min som har en mor med høy utdannelse.
Gjest Guest Skrevet 14. juli 2005 #11 Skrevet 14. juli 2005 PS: det var kanskje et forsøk på å hindre etterveksten av folk med høyere utdanning...spesielt i griskgrendte strøk da.
Gjest Gjesta Skrevet 14. juli 2005 #12 Skrevet 14. juli 2005 BV er sikkert barnevernet. Er dette et forsøk på å vri denne tråden til en kritiser-barnevernet-tråd?
Gjest Guest Skrevet 14. juli 2005 #13 Skrevet 14. juli 2005 Til deg som startet med å nevne Barnevernet: Det skulle vel ikke være noe problem at de meldte deg til BV: du er jo jurist! Da vet du jo utmerket godt hvorledes du behandler saker, argumenter, injuriemål, påstander, fakta, fiksjon, usakligheter og hva som er en sak og hva som er en ikke-sak!!? Du vet selv at hvis du stilte de ansatte faglige spørsmål, og de melder deg til BV på grunnlag av det: så forstår du jo selv at de ikke har en sak. Og da blir jo saken henlagt. Kan ikke skjønne at det er så ille?
Gjest Guest Skrevet 14. juli 2005 #14 Skrevet 14. juli 2005 Til deg som startet med å nevne Barnevernet: Det skulle vel ikke være noe problem at de meldte deg til BV: du er jo jurist! Da vet du jo utmerket godt hvorledes du behandler saker, argumenter, injuriemål, påstander, fakta, fiksjon, usakligheter og hva som er en sak og hva som er en ikke-sak!!? Du vet selv at hvis du stilte de ansatte faglige spørsmål, og de melder deg til BV på grunnlag av det: så forstår du jo selv at de ikke har en sak. Og da blir jo saken henlagt. Kan ikke skjønne at det er så ille? ← For det første så kan ikke jeg som jurist overprøve disse fagfolkene, de kan si og gjøre omtrent hva de vil, lyve også. Noe de har gjort. Jeg synes det er forferdelig skremmende. For det andre så er det jo en personlig belastning uansett. Man melder jo ikke foreldre til BV for moro skyld...eller for å skremme foreldrene. For hva disse vil oppnå fatter jeg bare ikke. Skal en bli fratatt omsorgen fordi en stiller spørsmål, fordi en er jurist????? Jeg må si jeg er svært skremt over hvordan man blir behandlet som foreldre her i landet, og hvor lett det er å melde folk. Dette er lærdom jeg ihvertfall skal ta med meg. Jeg fatter ikke at folk som er tilsynelatedne helt uten empati kan melde andre foreldre til BV.......Tror de kanskje jeg blir boende med ungen på hjemstedet deres, eller at jeg velger å la ungen vokse opp hos disse folka. Mener de kanskje at jeg aldri mer skal stille fagfolk spørsmål, skal man bli helt kuet....?? Jeg håper det blir langt flere med høyere utdanning så slipper en kanskje å møte "maktmisbrukere" med lavere utdanning enn en selv!
Gjest Gjesta Skrevet 14. juli 2005 #15 Skrevet 14. juli 2005 Jeg synes høyere utdanning er waste of time and money om det ikke fører fram til noe yrke...
MorningStar Skrevet 18. juli 2005 #16 Skrevet 18. juli 2005 Jeg kunne aldri funnet på å studere mange år om kunst. Det er bare høl i huet.
Gjest Guest Skrevet 18. juli 2005 #17 Skrevet 18. juli 2005 Det er skikkelig irriterende når det sitter noen i kommunens ledelse med lite eller ingen udanning som besvarer og nekter en rettigheter en har krav på pga trynefaktor, mens en selv med lang universitetsutdanning ikke engang får jobb.....
MorningStar Skrevet 18. juli 2005 #18 Skrevet 18. juli 2005 Du trenger ikke utdanning for å snakke svada i offentligheten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå