AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #1 Skrevet 30. mars 2020 Jeg tenker på dere med pco som har fått barn eller er gravide nå. Hvor lenge prøvde dere, hvilke medisinske tiltak prøvde dere, gjorde dere noen livsstilsendringer, osv? Hilsen en 28-åring med pcos som vil prøve litt lengre på naturlig vis før jeg starter med medisinske tiltak.. Anonymkode: 81bec...aea
GammelKaktus Skrevet 30. mars 2020 #2 Skrevet 30. mars 2020 Ble gravid uten problem innen 9 måneder. Trengte ikke noe hjelp.😊 Var i kategorien overvektig når jeg ble gravid hadde ikke noen livsstilsendringer.
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #3 Skrevet 30. mars 2020 Med første tok det 8 år. Jeg oppsøkte ikke hjelp, så visste ikke at jeg hadde det. Etter jeg oppsøkte hjelp å ble satt på behandling for å få igang eggløsning, så ble jeg gravid på 3 forsøk. Var normalvektige. Etter fødselen gikk det lang tid før jeg fikk mens. Når den kom tilbake ble jeg gravid på første syklus uten noe behandling. Da var jeg i kategorien overvektig. Nå har jeg stått på behandling med letrozol og metformin siden mai, og har fortsatt ikke blitt gravid. Men nå har jeg alderen mot meg å. Anonymkode: 32a50...239
Snurrepurre Skrevet 30. mars 2020 #4 Skrevet 30. mars 2020 (endret) Blitt gravid naturlig 2 ganger, første gang etter 8 mnd (SA), andre gang etter 6 mnd. Visste ikke at jeg hadde pcos.. hadde gått på prevensjon siden jeg var 16/17 år og aldri tenkt at det med uregelmessig syklus var unormalt. Nå som vi prøver på andremann ble jeg litt frustrert over de lange sykusene.. fordi vi aldri vet når EL er. (Og om den er). Fikk påvist pcos ved første konsultasjon Fikk metformin og ble gravid i første syklus, men mistet dessverre. Denne syklusen er den første etter SA. Forsetter på metformin pga. den ser til å ha regulert syklusen min 🙂 metformin gjør så godt som det samme som lavkarbo/grovkarbo. Det regulerer blodsukkeret. Om du er flink til å spise riktig så skal du ikke se bort ifra at det kan regulere insulinet nok til at du får eggløsning. Endret 30. mars 2020 av Snurrepurre
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #5 Skrevet 30. mars 2020 Har pcos. Gått på Metformin i flere år. Prøvd å bli gravid i et år nå uten hell. Håper på å få plass i prøverørkøen når Corona har roet seg Anonymkode: 091db...107
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #6 Skrevet 30. mars 2020 2 timer siden, FrøkenMånestråle skrev: Ble gravid uten problem innen 9 måneder. Trengte ikke noe hjelp.😊 Var i kategorien overvektig når jeg ble gravid hadde ikke noen livsstilsendringer. Så godt å høre at det også går an 😊 10 minutter siden, Snurrepurre skrev: Blitt gravid naturlig 2 ganger, første gang etter 8 mnd (SA), andre gang etter 6 mnd. Visste ikke at jeg hadde pcos.. hadde gått på prevensjon siden jeg var 16/17 år og aldri tenkt at det med uregelmessig syklus var unormalt. Nå som vi prøver på andremann ble jeg litt frustrert over de lange sykusene.. fordi vi aldri vet når EL er. (Og om den er). Fikk påvist pcos ved første konsultasjon Fikk metformin og ble gravid i første syklus, men mistet dessverre. Denne syklusen er den første etter SA. Forsetter på metformin pga. den ser til å ha regulert syklusen min 🙂 metformin gjør så godt som det samme som lavkarbo/grovkarbo. Det regulerer blodsukkeret. Om du er flink til å spise riktig så skal du ikke se bort ifra at det kan regulere insulinet nok til at du får eggløsning. Jeg var skikkelig flink til å spise grovkarbo første året etter jeg fikk påvist PCOS. Men merket ikke noe til at det regulerte syklusen. Jeg er slank/normalvektig, og har også normale verdier på blodsukker (vel, har bare målt langtidsblodsukker, vet ikke om det fanger opp sensitivt nok?). så vet ikke om metformin vil fungere for meg? i perioder er syklusen min på mindre enn 35 dager, men av og til går den også opp til 45-50 dager. Har tatt eggløsningstest i 2 sykluser nå, da registrerte den ingen LH-økning.. men har også nettopp begynt å måle tempen, så det blir spennende å se om jeg får noe tegn til eggløsning neste syklus.. Anonymkode: 81bec...aea
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #7 Skrevet 30. mars 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har pcos. Gått på Metformin i flere år. Prøvd å bli gravid i et år nå uten hell. Håper på å få plass i prøverørkøen når Corona har roet seg Anonymkode: 091db...107 Har du prøvd sånn medisin som skal stimulere eggløsning direkte, klomifen eller noe? (Har bare lest om det) Anonymkode: 81bec...aea
Snurrepurre Skrevet 30. mars 2020 #8 Skrevet 30. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så godt å høre at det også går an 😊 Jeg var skikkelig flink til å spise grovkarbo første året etter jeg fikk påvist PCOS. Men merket ikke noe til at det regulerte syklusen. Jeg er slank/normalvektig, og har også normale verdier på blodsukker (vel, har bare målt langtidsblodsukker, vet ikke om det fanger opp sensitivt nok?). så vet ikke om metformin vil fungere for meg? i perioder er syklusen min på mindre enn 35 dager, men av og til går den også opp til 45-50 dager. Har tatt eggløsningstest i 2 sykluser nå, da registrerte den ingen LH-økning.. men har også nettopp begynt å måle tempen, så det blir spennende å se om jeg får noe tegn til eggløsning neste syklus.. Anonymkode: 81bec...aea Jeg har også normalt blodsukker på tester 🙂 er rett over normal bmi (er liten av vekst så er ikke mange kg som skal til 😂). Man kan ha nytte av metformin likevel. Men det er det jo opp til en spesialist å vurdere uansett 🙂 Når man har lange sykluser så henger det ofte sammen med manglende eggløsning.. «Ved uregelmessig menstruasjon kan metformin normalisere menstruasjonssyklus og gjøre anovulatoriske sykler ovulatoriske. Selv amenoreiske kvinner kan få normalisering eller nær normalisering av syklus (3). Forfatterens egen kliniske erfaring tilsier at man kan ha betydelig effekt på menstruasjonsforstyrrelser uten sikker reduksjon av androgen. og at menstruasjonsforstyrrelser kan bedres også hos kvinner med polycystisk ovarie-syndrom uten holdepunkter for insulinresistens.» https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/gynekologi/nedsatt-fruktbarhet-behandling
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #9 Skrevet 30. mars 2020 4 minutter siden, Snurrepurre skrev: Jeg har også normalt blodsukker på tester 🙂 er rett over normal bmi (er liten av vekst så er ikke mange kg som skal til 😂). Man kan ha nytte av metformin likevel. Men det er det jo opp til en spesialist å vurdere uansett 🙂 Når man har lange sykluser så henger det ofte sammen med manglende eggløsning.. «Ved uregelmessig menstruasjon kan metformin normalisere menstruasjonssyklus og gjøre anovulatoriske sykler ovulatoriske. Selv amenoreiske kvinner kan få normalisering eller nær normalisering av syklus (3). Forfatterens egen kliniske erfaring tilsier at man kan ha betydelig effekt på menstruasjonsforstyrrelser uten sikker reduksjon av androgen. og at menstruasjonsforstyrrelser kan bedres også hos kvinner med polycystisk ovarie-syndrom uten holdepunkter for insulinresistens.» https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/gynekologi/nedsatt-fruktbarhet-behandling Det er interessant, skal til gyn om 1 mnd, så skal diskutere det med ham da. Ang blodsukker, jeg har hørt at langtidsblodsukker ikke er sensitivt nok for å sjekke om man er på grensa til insulinresistens.. har hørt at det beste er å måle spytt rett etter at man har spist. eller fastende. noen erfaring med dette? Jeg hadde liksom syns det var lettere å motivere seg til å spise grov/lavkarbo, hvis jeg visste for sikkert at jeg kunne bli bedre av det. Men har også hørt at rundt 30% av de med PCOS skyldes det andre ting enn blodsukker.. syns det er skikkelig vanskelig å holde fast i å spise "riktig" hele tiden. MEN jeg klarte det helt fram til jeg fikk vite at jeg hadde normalt blodsukker..hehe.. Anonymkode: 81bec...aea
Snurrepurre Skrevet 30. mars 2020 #10 Skrevet 30. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er interessant, skal til gyn om 1 mnd, så skal diskutere det med ham da. Ang blodsukker, jeg har hørt at langtidsblodsukker ikke er sensitivt nok for å sjekke om man er på grensa til insulinresistens.. har hørt at det beste er å måle spytt rett etter at man har spist. eller fastende. noen erfaring med dette? Jeg hadde liksom syns det var lettere å motivere seg til å spise grov/lavkarbo, hvis jeg visste for sikkert at jeg kunne bli bedre av det. Men har også hørt at rundt 30% av de med PCOS skyldes det andre ting enn blodsukker.. syns det er skikkelig vanskelig å holde fast i å spise "riktig" hele tiden. MEN jeg klarte det helt fram til jeg fikk vite at jeg hadde normalt blodsukker..hehe.. Anonymkode: 81bec...aea Jeg hadde glukosebelastningstest når jeg var gravid sist - mitt blodsukker var lavere etter at jeg (fastende) drakk rent sukker/glukose enn før . Det ble tatt med blodprøve både i finger og armen. Likevel har metformin stor effekt på meg, veldig fascinerende! Man vet liksom ikke før man har prøvd. 😄
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #11 Skrevet 30. mars 2020 Jeg ble gravid på tredje IVF forsøket. Hadde da prøvd i 5 år. Anonymkode: b6d37...bfc
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #12 Skrevet 30. mars 2020 Jeg ble gravid med første etter 2,5 års prøving, med siste kur Pergotime (trippel dose). Nå er det Letrozol som brukes forstår jeg. Andre var en overraskelse så der var ingen medisiner involvert. Ingen livsstilendringer heller i mellom (var 7 kg tyngre enn da jeg ble gravid første gangkr. Anonymkode: 1f2dd...53c
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #13 Skrevet 30. mars 2020 Kikkhull og pregistimil med første. Ivf med andre. Det er hjelp å få. Jeg er normalvektig. Er ikke insulinresistent. Anonymkode: 6dc25...261
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #14 Skrevet 30. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kikkhull og pregistimil med første. Ivf med andre. Det er hjelp å få. Jeg er normalvektig. Er ikke insulinresistent. Anonymkode: 6dc25...261 Pergotime skulle det være 😂 Anonymkode: 6dc25...261
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #15 Skrevet 30. mars 2020 1 gang: Forsøkte i 1 år før det ble utredning og så Pergotime. Satt på 4 runde med det 2. gang: Forsøkte selv 4 sykluser før metformin og Pergotime. Satt på runde 5 Anonymkode: e9411...cf9
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #16 Skrevet 30. mars 2020 Ble gravid etter 4-5 mnds prøving. Hadde gått på metformin i ca 4 år, ellers ingen endringer. Anonymkode: 12ca1...184
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2020 #17 Skrevet 30. mars 2020 Fikk påvist PCOS for 13 år siden, og fikk beskjed om at det ville bli vanskelig å bli gravid. Blitt gravid på første forsøk (ett samleie) 2 ganger nå. Begge gangene som overvektig. Har brukt metformin i korte perioder, men ikke når jeg har blitt gravid. Anonymkode: 08f61...abc
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #18 Skrevet 31. mars 2020 Prøvde i 7 måneder uten hjelp, begynte på metformin i januar og ble gravid etter første kur med letrozol og ovitrelle i februar. Er 7+0 i dag. ☺️ Anonymkode: e1f2d...74e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #19 Skrevet 8. april 2020 Hei igjen! Det er TS her, nå er jeg faktisk gravid jeg også! Fant det ut for noen dager sida, er i uke 5 nå..har hørt at det er ganske stor sjanse for spontanabort ved PCOS, krysser fingrene for at den sitter😅 Anonymkode: 81bec...aea 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #20 Skrevet 9. april 2020 Så koselig å se du er blitt gravid!☺️. Gratulerer! Krysser fingrene for deg!. Jeg måtte få hjelp med provera og letrezol på nr 1 etter 1 års prøving. Jr satt på første kuren her. Var redd for å miste jeg også, men måtte til slutt bare prøve å slappe av😅. Noen mnd senere kom en frisk guttebass!🥰. Denne gangen ble vi rimelig sjokkerte, fordi vi har klart å bli gravide på «egenhånd»😅😳🎉. Det gikk tydeligvis😆. Også denne gangen har det gått veldig fint! (Hittil hvertfall😅 uke 30). Du får ha masse lykke til med graviditeten å kose deg masse❤️. Anonymkode: 5096b...ae8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå