Gå til innhold

Gråtekur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at alle benytter seg av dette. Er det nødvendig når baby blir eldre? Min er bare 12 uker og ser absolutt ikle behovet nå. Er så lite keen på gråtekur, men siden «alle» gjør det blir jeg sykt redd for at det en gang skal være «behov» for det :(

Anonymkode: 7372e...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle?? Jeg har nå heller inntrykk av at de færreste er for dette. Og takk og lov for det 😳

Anonymkode: 2af1a...7a4

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen som driver med det, så lurer på hvem disse "alle" er? 

Anonymkode: 5d91f...088

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om noen som driver med dette, heldigvis!

Anonymkode: 3f0d3...f3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal aldri føle deg presset til å gjøre noe du ikke føler deg komfortabel med mot babyen din. Hvis instinktet ditt sier "ingen gråtekur" så skal du høre på det ♥️ Jeg har forresten også inntrykk av at gråtekuren holder på å dø ut, heldigvis. 

Anonymkode: 519ba...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært inne på tanken om å gjøre det. Å vet faktisk ikke om en eneste en som gjør det. Skjønner ikke hvordan noen kan vurdere det engang, merker jeg får vondt i mammahjerter bare ved tanken. 

Anonymkode: bbace...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri hørt om noen i nyere tid som gjør det. Gråtekur som i la ungen skrike seg i søvn? Nei det hører ikke hjemme i 2020.

Anonymkode: 3a2cf...e20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri gjort. Han hadde en periode rundt 10-12 mnd der han nektet plent å legge seg, og da lot vi han styre og sutre litt før vi gikk inn, men vi lot han aldri gråte.

Det er stor forskjell på gråtekur og det å ikke springe inn på rommet det sekundet ungen lager et lite pip.

Anonymkode: ed0e3...4de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtekur er rett og slett å neglisjere ett barn og behovet de har for trygghet og nærhet. Heldigvis benytter svært få seg av dette i dag

Anonymkode: 74bed...57e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Aldri gjort. Han hadde en periode rundt 10-12 mnd der han nektet plent å legge seg, og da lot vi han styre og sutre litt før vi gikk inn, men vi lot han aldri gråte.

Det er stor forskjell på gråtekur og det å ikke springe inn på rommet det sekundet ungen lager et lite pip.

Anonymkode: ed0e3...4de

Enig i dette. Babyer og foreldre er ulike og trenger ulike ting, men akkurat gråtekur kjenner jeg ingen som anbefaler og spesielt ikke til en baby så liten som 12 uker. 

Etterhvert blir det kanskje nødvendig å etablere mer legge-/søvnrutiner, men det trenger absolutt ikke innebære en baby som gråter seg i søvn! 

Anonymkode: 76e62...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg har hørt mase om det er bestemorgenerasjonen og har skjedd mye siden da. Det er virkelig ikke anbefalt. Det er jo også den gruppen som ble anbefalt å bare amme hver 4-5t for å "spare opp melk" noe som førte til at de ikke fikk justert produksjon. Og H-melk med sukker var innafor som mme. Baby gråter fordi den mangler noe. (Mat, kos, bleie) eller fordi det har vondt i magen f.eks. Baby kan ikke skjemmes bort og skal ikke bli utrygg pga utdatert kunnskap 

Anonymkode: c8583...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på kurs med barnepsykologer  mer enn en gang via jobben.

Det de ser på barn/ungdom som sliter med reaktiv eller proaktiv tilknytningssforstyrrelser  er at de ble neglisjert sine første leve-år.

Å ikke bli plukket opp når de gråter skader hjernen til små barn.

Det er forsket på at barn med "ikke tilstedeværende" foreldre , å ikke få dekket de primære omsorgbehovene kan sammenlignes med små  barn som er adoptert fra feks Kina eller Øst-europa  der de må ligge for seg selv og ikke blir plukket opp når de gråter.

 

Anonymkode: c5436...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BethD

Kunne aldri funnet på å mishandle barnet mitt så det har aldri slått meg å prøve gråtekur. Har heller ikke hørt om noen som bruker det PR idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innebærer ikke SoveKarin sitt søvnprogram en slags gråtekur?? Føler mange følger det

Anonymkode: 7372e...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Jeg trodde heller ikke det var vanlig, men både i termingruppa mi og barselgruppa mi praktiseres det av flere. Det anbefales også av Nasjonal kompetansetjeneste for søvn (eller hva de nå heter). 

Men jeg kunne aldri vurdert det en gang. Her i hus skal søvn være trygt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Misforstå meg rett altså, jeg er absolutttt ikke komfortabel med å gjennomføre en sånn kur selv. Jeg blir bare litt stresset av det inntrykket jeg har av at mange praktiserer dette, som om det på et tidspunkt skal bli eneste vei til god søvn. Godt å høre at mange også ikke gjør det. 
 

TS

Anonymkode: 7372e...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Misforstå meg rett altså, jeg er absolutttt ikke komfortabel med å gjennomføre en sånn kur selv. Jeg blir bare litt stresset av det inntrykket jeg har av at mange praktiserer dette, som om det på et tidspunkt skal bli eneste vei til god søvn. Godt å høre at mange også ikke gjør det. 
 

TS

Anonymkode: 7372e...d3c

Og for å forhindre misforståelser: om det skulle vise seg at det var eneste vei til god søvn hadde jeg nok fremdeles ikke gjort det

 

TS

Anonymkode: 7372e...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste gjør det. Det er ikke anbefalt mtp. Tilknytning. 
 

Anonymkode: c8207...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...