Gå til innhold

Skattemeldingen - verdi på bil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det var merknad på Skattemeldingen min: 

Merknad

Kjøretøyet mangler verdi som ny (listepris). Dersom kjøretøyet er veteran, skal markedverdi oppgis.

Jeg har en gammel bil, 2005 model, verdi om jeg skulle solgt den nå på ca 50 000 tenker jeg. Men hva betyr Kjøretøyet mangler verdi som ny (listepris). Skal jeg legge inn hva bilen koster som ny - listepris? Verdi som ny? 

Noen som vet?

Anonymkode: d456f...047

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Samme lurer jeg på. Men er den verdt 50 000? Og fra 2005? Jeg kjøpte en bil ifjor 2012 modell og betalte 50 000. 🙄 må være en fin bil du har

Anonymkode: c419e...3de

Skrevet (endret)

Hvis dere trykker på spørsmålstegnet ved sidenav så får dere link til lista med listeprisene. 

Det er lov til å bevege øynene litt 😬

Endret av addict
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke slik at en bil verdsettes prosentvis utifra listepris? Dvs at verdien sykner avhengig av alder , ettersom prosenten av listepris synker? 

Anonymkode: a74dc...d21

AnonymBruker
Skrevet

Man setter da salgsummen. Den summen man finner på finn.no at lignende bil selges som. Eller ringer sitt forsikringselskap og spør om listepriser. De ligger vel helt sikkert ute på nettet de au.

Men hvis man ikke er nære formuesbeskattning har det inen betydning om man setter 0 eller 100tusen på en bil

Anonymkode: feda2...e3d

• Liker 1
Skrevet

Bilen min var verdt rundt 60000 ifølge skatteetaten. men betalte bare 25 for den. 04 modell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sett inn ny listepris, kalkulatoren der regner selv ut verdien i dag. Min bil kosta 400.000 ny for 10 år siden, verdt 60.000 i dag, i følge den kalkulatoren på skatten. 

Anonymkode: 1f067...f65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man setter da salgsummen. Den summen man finner på finn.no at lignende bil selges som. Eller ringer sitt forsikringselskap og spør om listepriser. De ligger vel helt sikkert ute på nettet de au.

Men hvis man ikke er nære formuesbeskattning har det inen betydning om man setter 0 eller 100tusen på en bil

Nei, man legger inn bilens listepris som ny, og så regner skatteetaten ut dagens verdi ut fra det.

https://www.skatteetaten.no/satser/bilpriser-listepris-som-ny/

Hvorfor svare når du ikke vet hva du svarer på?

Anonymkode: db61a...212

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke slik at en bil verdsettes prosentvis utifra listepris? Dvs at verdien sykner avhengig av alder , ettersom prosenten av listepris synker? 

Anonymkode: a74dc...d21

Du skal skrive inn nyverdien på bilen det året bilden ble solgt ny. Derav listepris. 

Alt dette står i informasjonen hvis man bare trykker på spørsmålstegnet. 

Anonymkode: c3798...58d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Verdien på bilen NÅ regnes ut automatisk etter at du har funnet listeprisen. 

Anonymkode: 106ae...06d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man legger inn bilens listepris som ny, og så regner skatteetaten ut dagens verdi ut fra det.

https://www.skatteetaten.no/satser/bilpriser-listepris-som-ny/

Hvorfor svare når du ikke vet hva du svarer på?

Fordi jeg gjør det. Fikk beskjed om sette min bil på 0 da det var den reele verdien og det ikke har betydning når man ikke er i fare for å få formuesbeskattning. Du får kontakte skatteetaten å høre selv.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tulling..

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei, dette er feil. Man bruker skatteetatens liste og kalkulator for listepriser.

Anonymkode: de94a...748

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på dette selv. Skrev inn både listepris og verdi jeg, siden de ikke er verdt mye idag. Endte opp med restskatt og lurer på om det hadde noe å gjøre med bilverdien??

Anonymkode: 9b790...02e

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg gjør det. Fikk beskjed om sette min bil på 0 da det var den reele verdien og det ikke har betydning når man ikke er i fare for å få formuesbeskattning. Du får kontakte skatteetaten å høre selv.

Hva med å lese linken jeg la ved? Her har du en som er enda mer detaljert: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bil-bat-og-andre-kjoretoy/bil/slik-verdsettes-bil/

Trolle kan du gjøre på Skråblikk, ikke skriv innlegg som gjør at andre kan få straffeskatt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme lurer jeg på. Men er den verdt 50 000? Og fra 2005? Jeg kjøpte en bil ifjor 2012 modell og betalte 50 000. 🙄 må være en fin bil du har

Ene bilen vår har i følge den lista en listepris i dag på rett under 100,000kr. Den ble registrert i 2004.

Anonymkode: 371d2...e98

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er LITT forskjell på merker, motor og hestekrefter.. 20 år gammal bmw med sterk motor er mer verdt i dag enn mange yngre bruktbiler feks. 

AnonymBruker
Skrevet

Når regnes det formuesbeskatning?

Anonymkode: 4c1bf...15f

AnonymBruker
Skrevet

Men hvis bilen ikke har vært vedlikeholdt og det ikke har vært utført årlige servicer, ikke oljeskift mm. Da har jo kjøretøyet lavere verdi enn hva det ville hatt dersom den hadde vært vedlikeholdt. Hvordan synliggjøre dette? 

Anonymkode: 4c1bf...15f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...