Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet forrige tirsdag, og den ble lagt ut på forkjøp dagen etter. Fristen går ut på torsdag... Dette er virkelig uutholdelig, ventetiden er det verste jeg har vært med på, det er rett og slett tortur å vente! Har noen en solskinnshistorie hvor ingen tok boligen på forkjøp? Jeg har hørt historier hvor folk har ventet til dagen før, til og med bare et par timer før, med å legge inn forkjøpsrett. Jeg trenger det motsatte, altså historier hvor boligen IKKE ble tatt på forkjøp og folk fikk boligen de ville ha.

Jeg er sikker på en ting, og det er at dersom noen tar leiligheten på forkjøp skal jeg aldri legge inn bud på andelsleilighet igjen.. 

Anonymkode: b2aaa...345

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en litt annen forkjøpsrettordning, der en hadde lagt inn forkjøpsrett i forkant av salget. Det var ingen forkjøp etter budslutt. 2 timer etter budrunden fikk jeg beskjed om at vedkommende avslo tilbudet om forkjøpsrett og leiligheten var min 😊

Du er i alle fall heldig som har en frist på forkjøpet, for det er det ikke alle som har har jeg forstått.

Anonymkode: b1f19...24c

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en litt annen forkjøpsrettordning, der en hadde lagt inn forkjøpsrett i forkant av salget. Det var ingen forkjøp etter budslutt. 2 timer etter budrunden fikk jeg beskjed om at vedkommende avslo tilbudet om forkjøpsrett og leiligheten var min 😊

Du er i alle fall heldig som har en frist på forkjøpet, for det er det ikke alle som har har jeg forstått.

Så godt å lese dette! ❤️ Skulle ønske denne leiligheten hadde ligget ute i forkant slik at jeg kunne visst nå... Jeg visste ikke at det er noen som ikke får frist 😮 Så fælt. Jeg går rundt med konstant angst og stress i disse dager, som ikke føles godt i det hele tatt.

TS

Skrevet (endret)

Jeg måtte vente en uke før forkjøpsrett ble avklart. Var grusomt. Logget inn på nettsiden til OBOS flere ganger daglig, der kunne jeg se om noen hadde meldt inn forkjøpsrett. Så gikk uken, og jeg måtte sitte oppe til over midnatt siste dag for å sjekke nettsiden. Ingen tok den, og jeg fikk kjøpt min første leilighet 😀😀.

Edit: Her var det altså en ukes frist for å melde forkjøp.

Endret av VoodooChild
Skrevet

Jeg fikk min leilighet under takst. Var fælt å vente på at noen skulle kuppe den. Jeg hadde flaks. Begge som meldte forkjøpsrett tok ikke telefonen i dagene etter budrunden. De fikk ikke tak i dem og til slutt gav boligbyggelaget opp og jeg fikk leiligheten 😊

• Liker 3
Skrevet

Hvordan kan du kjøpe leiligheten og så blir den lagt ut for forkjøpsrett etterpå?

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte forrige leil der det var forkjøpsrett. Løyste ventetida med å reise på ferie, fekk beskjed ila ferien om at ingen hadde tatt den på forkjøpsrett. Så då var det jo berre å stikke ut til poolen og feire :)

Selte samme leil nokre år seinare og då var det heller ingen som brukte forkjøpsretten så ho som hadde høgst bud fekk den.

Er kjedelegt å vente på svar om forkjøpsrett, men ikkje noko du kan gjere med deg så slapp av og bruk tida på noko anna.

Anonymkode: 4895b...e41

AnonymBruker
Skrevet

Ja sånt kan være nervepirrende. Min 1.leikughet tok jeg på forkjøpsretten, det var altså ikke jeg som hadde lagt inn bud, men jeg hadde lengst ansiennitet av de som hadde meldt seg, så da ble den min. 

Min 2. bolig var det jeg som hadde lagt inn bud. Fikk den under prisantydning og var kjempenervøs for at andre ville ta den. Men ble meg gitt. 

Vil tro at dersom du har fått tilslag lavere enn prisantydning så er det nok større sannsynlighet for at noen andre også vil ha den. 

Fikk du den for lavere enn prisantydning? 

Anonymkode: 03f56...064

Skrevet
1 time siden, Tikkamasala skrev:

Hvordan kan du kjøpe leiligheten og så blir den lagt ut for forkjøpsrett etterpå?

Det er slik det fungerer dersom man ikke har avklart forkjøpsrett på forhånd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Tikkamasala skrev:

Det er en borettslagsleilighet, ikke en selveier.

Anonymkode: 15965...6c4

Skrevet

Hei TS, ga du over prisantydning? Evt, hvor mye?

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja sånt kan være nervepirrende. Min 1.leikughet tok jeg på forkjøpsretten, det var altså ikke jeg som hadde lagt inn bud, men jeg hadde lengst ansiennitet av de som hadde meldt seg, så da ble den min. 

Min 2. bolig var det jeg som hadde lagt inn bud. Fikk den under prisantydning og var kjempenervøs for at andre ville ta den. Men ble meg gitt. 

Vil tro at dersom du har fått tilslag lavere enn prisantydning så er det nok større sannsynlighet for at noen andre også vil ha den. 

Fikk du den for lavere enn prisantydning? 

Anonymkode: 03f56...064

1 time siden, Mariángel skrev:

Hei TS, ga du over prisantydning? Evt, hvor mye?

La inn 100.000 kr over prisantydning. Totalprisen ble litt høyere også, for borettslaget har endel gjeld. 

Ellers tusen takk for at dere har delt. Foreløpig er jeg den eneste på lista, men man vet aldri om noen tar den dagen før...

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo være en frist, hvordan skulle det fungert uten? 

Anonymkode: 15147...481

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo være en frist, hvordan skulle det fungert uten? 

Anonymkode: 15147...481

Det vet jeg ikke, men flere jeg har snakket med og også i egen situasjon var det ikke satt noen frist. En jeg snakket med kjøpte leiligheten på forkjøp over 1 mnd etter en annen hadde vunnet budrunde. Der var det heller ingen frist. Utrolig surt for de som tror de har kjøpt seg leilighet og få beskjeden om at noen har benyttet seg av forkjøpsrett så lenge etterpå.

Skrevet

Forkjøpsretten på leiligheten min ble avklart bare timer etter jeg vant budrunden.
I ettertid er flere leiligheter solgt i borettslaget, ingen er tatt på forkjøpsrett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...