Gjest Lise2 Skrevet 16. juni 2005 #1 Skrevet 16. juni 2005 Har ei venninne som går på en ukes penicilinkur pga en antatt lungebetennelse. Jeg har hørt at man ikke skal blande dette med alkohol, men det bryr ikke venninna mi seg noe om. Vi skal på fest sammen i morra, og hun har i alle fall ingen planer om å være edru. Formen hennes er ellers bra, men hun går altså på denne kuren i fem dager til. Noen som kan avkrefte/bekrefte om at man ikke skal drikke alkohol når man går på penicilin?
Gjest Bekrefter Skrevet 16. juni 2005 #2 Skrevet 16. juni 2005 Alkohol ødelegger virkningen av penicillin. En jeg kjente, døde ung av lungebetennelse etter å ha tatt penicillinkur som ikke virket pga drikking.
Gjest Lise2 Skrevet 16. juni 2005 #3 Skrevet 16. juni 2005 Alkohol ødelegger virkningen av penicillin. En jeg kjente, døde ung av lungebetennelse etter å ha tatt penicillinkur som ikke virket pga drikking. Takk, denne beskjeden skal jeg bringe videre.
Gjest meya84 Skrevet 16. juni 2005 #4 Skrevet 16. juni 2005 Jepp, ikke farlig å drikke, men også en infeksjon vil forverres ved inntak av alkohol!! Både basert på fakta og erfaring
Letti Skrevet 16. juni 2005 #5 Skrevet 16. juni 2005 Kan bare svare av egen erfaring: Begynte med penicillin forrige fredag pga betennelse i en tann (rot), men etter 20 paralgin forte på to dager uten virkning, så tok jeg meg konjakk. Drikker ikke alkohol, så jeg ble jo megatrøtt av kombinasjonen..... Livsfarlig spør du meg, men hadde du visst hvor vondt jeg hadde det og hadde du sett kinnet mitt....... :oops: Problemet er at penicillinen ikke har tatt betennlesen og jeg har nå fjernet fyllingen og går med betennelse fremdeles, min andre kur med penicillin og et stort tomt hull i en dø tann som skal trekkes så fort betennelsen er mindre. Om konjakken hadde noen skyld i at det ikke virker vet jeg ikke, men har aldri opplevd det før.
Marissa Skrevet 16. juni 2005 #7 Skrevet 16. juni 2005 Ulike antibiotikatyper skal ikke blandes med alkohol fordi det kan forsteke effekten eller sette den ut av spill (avhengig av type), og det kan gi deg kvalme og allergiske reaksjoner. Hvis man vil leke med kroppen med å blade antibiotika og alkohol får det være opptil den enkelte.
Gjest Virvel Skrevet 17. juni 2005 #8 Skrevet 17. juni 2005 Alkohol ødelegger virkningen av penicillin. Det der er bare tull. Hvis du spør en lege vil du få beskjed om at det i utgangspunktet er ufarlig å blande penicillin og alkohol, og at de to ikke har noen innvirkning på hverandre. Men det er selvfølgelig ingen som anbefaler å drikke når du går på penicillin likevel, for du er jo som regel syk, og da er ikke en fyllekule det beste å utsette kroppen sin for uansett... Når det gjelder andre antibiotika er saken ofte en helt annen.
jomfru74 Skrevet 17. juni 2005 #9 Skrevet 17. juni 2005 Kan bare svare av egen erfaring: Begynte med penicillin forrige fredag pga betennelse i en tann (rot), men etter 20 paralgin forte på to dager uten virkning, så tok jeg meg konjakk. Drikker ikke alkohol, så jeg ble jo megatrøtt av kombinasjonen..... Livsfarlig spør du meg, men hadde du visst hvor vondt jeg hadde det og hadde du sett kinnet mitt....... :oops: Om konjakken hadde noen skyld i at det ikke virker vet jeg ikke, men har aldri opplevd det før. Må nok si at det var de smertestillende som førte til at du følte deg uvel her, husk den rød trekanten på paralgin forte. Innholdet i disse pillene forsterker ruseffekten av alkohol. Ved tannbetennelse regner jeg med at du har fått vanlig penicillin. Problemet med betennelser i tann er at det ikke alltid ligger blodårer nær nok betennelsen til at medisinen kommer godt nok til for å drepe bakteriene. Håper du får mer hjelp av tannlegen etterhvert. Be også om annen smertestillenede, f.eks ibuprofen, som er bedre ved tannsmerter
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #10 Skrevet 16. mai 2006 Fikk også tannbetennelse og da fikk jeg antibiotika lokalt på / i tanna. Kan man da drikke alkohol?
Knurr Skrevet 16. mai 2006 #11 Skrevet 16. mai 2006 Det finnes i følge diverse nyere undersøkelser en type antibiotika som ikke skal blandes med alkohol, og det er Flagyl. Flagyl finnes i en god del piller med forskjellige navn, akkurat som paracetamol finnes i smertestillende selv om de ikke heter det. Sjekk på pakka, eller i Felleskatalogen, så finner du kjapt ut om det gjelder den typen venninna di har fått. De fleste Flagylpreparater gis forresten i forbindelse med infeksjoner i underlivet. Og drikking når man er sjuk er kanskje ikke det beste i alle tilfelle, ettersom kroppen er litt nedbrutt fra før og ikke trenger mer stress.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2006 #12 Skrevet 16. mai 2006 Du kan drikke alkohol, men ikke drikk deg full. Immunforsvaret reduseres og da er virkningen av antibiotika mindre. Drikk med måte.
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2006 #13 Skrevet 16. mai 2006 Det der er bare tull. Hvis du spør en lege vil du få beskjed om at det i utgangspunktet er ufarlig å blande penicillin og alkohol, og at de to ikke har noen innvirkning på hverandre. Men det er selvfølgelig ingen som anbefaler å drikke når du går på penicillin likevel, for du er jo som regel syk, og da er ikke en fyllekule det beste å utsette kroppen sin for uansett... Når det gjelder andre antibiotika er saken ofte en helt annen. ← Du kan drikke alkohol, men ikke drikk deg full. Immunforsvaret reduseres og da er virkningen av antibiotika mindre. Drikk med måte. ← Jeg mener det samme som disse. Jeg fikk nyrebekkenbetennelse i russetiden og fikk medisiner for det. Legen sa jeg kunne drikke, men kanskje la være å drikke meg stup full.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #14 Skrevet 18. mai 2006 Jeg drikker ikke om jeg går på penicillin. For tbl og alkohol har ingen ting sammen og gjøre. Dessuten vil jeg bli frisk fortest mulig om jeg er syk. Og man får ikke mye overskudd av å drikke. Men venninna di høres ikke så syk ut spør du meg, hadde hun vært det hadde hun ikke orket å drikke!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå