Gå til innhold

Undervektig - og i risikogruppe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på høyde 1.71 og veier 54kg og er 21 år. Jeg er veldig undervektig. Jeg har ikke noen underliggende sykdommer ellers. Ikke astma, røyker ikke, trener. Men jeg lurer til hvilken grad jeg er utsatt? Det er egt noe min lege burde svare på, men det er rett og slett umulig å få kontakt med han i disse dager. 

Anonymkode: 056f4...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det helt med ro. Du er tynn, men ikke veldig undervektig. Det er ikke noen fare med din vekt.

Anonymkode: 4cd08...823

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celina holmkold
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta det helt med ro. Du er tynn, men ikke veldig undervektig. Det er ikke noen fare med din vekt.

Anonymkode: 4cd08...823

Åå håper du har rett❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er bare på grensa til undervektig. Du kan nok ta det helt med ro. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv sier, dette må du ta med legen din, men om jeg skal synse, vil jeg si at jeg er ikke umiddelbart veldig bekymret om du ellers er frisk. 

Anonymkode: 3ca84...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har normal BMI, men du bør ikke gå mer ned i vekt. En person med normalt immunsystem skal ikke ha noe problem, men hvis man blir skikkelig syk er det en fordel å ha litt ekstra vekt sidene man ofte mister litt vekt når man er syk. Hadde man vært undervektig (noe du ikke er) så kunne det ha vært skummelt å være for tynn. 

Anonymkode: 63109...03c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*skummelt å bli syk mener jeg. 

Anonymkode: 63109...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har normal BMI, men du bør ikke gå mer ned i vekt. En person med normalt immunsystem skal ikke ha noe problem, men hvis man blir skikkelig syk er det en fordel å ha litt ekstra vekt sidene man ofte mister litt vekt når man er syk. Hadde man vært undervektig (noe du ikke er) så kunne det ha vært skummelt å være for tynn. 

Anonymkode: 63109...03c

Ja er slik jeg tenker og. Må få arrangert et møte med fastlegen min via tlf elns.

Anonymkode: 056f4...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er slik jeg tenker og. Må få arrangert et møte med fastlegen min via tlf elns.

Anonymkode: 056f4...543

Hvorfor ikke bare spise godt i dagene fremover, så du kanskje kan legge på deg et par kilo som kommer godt med i tilfelle du blir syk? Med 54 kilo er du ikke veldig undervektig slik som du skriver, men du er på nedre grense av normalvekt. Du er nok ikke i noen risikogruppe pga. vekten. 

Men siden du spør, så tipper jeg at det kanskje kan være noe spiseforstyrrelser i bildet - så tråden burde vel egentlig stenges... 

 

Anonymkode: 69cb0...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er slik jeg tenker og. Må få arrangert et møte med fastlegen min via tlf elns.

Anonymkode: 056f4...543

Hvorfor? Ifølge bmi er du ikke undervektig per idag. Unødvendig bruk av fastlegens tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja er slik jeg tenker og. Må få arrangert et møte med fastlegen min via tlf elns.

Anonymkode: 056f4...543

Du er normalvektig, så hvorfor?

Anonymkode: e3cdf...ba4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk heller på å spise sunn mat som styrker immunforsvaret, enn på vekta. Jeg er bekymret for at du kanskje driver å slanker deg siden du tenker på vekta. Slutt å fokuser på kilo, og ta vare på deg selv i stedet ❤️

Anonymkode: ab694...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekta setter deg ikke i noen risikogruppe. Men har du spist lite eller ensforming over tid på grunn av slanking, kan du være underernært. I så fall kan du ha dårligere immunforsvar. Så glem vekta i seg selv, og spis sunt. 

Anonymkode: ab694...7ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har normal BMI, men du bør ikke gå mer ned i vekt. En person med normalt immunsystem skal ikke ha noe problem, men hvis man blir skikkelig syk er det en fordel å ha litt ekstra vekt sidene man ofte mister litt vekt når man er syk. Hadde man vært undervektig (noe du ikke er) så kunne det ha vært skummelt å være for tynn. 

Anonymkode: 63109...03c

 

Hva er det du tør påstå?

TS har ikke normal BMI. Hun ligger på litt over 18. Normalvektig strekker seg fra 18,5 - 24,5. TS har en BMI på 18,47. Hun er helt på grensen til å være normalvektig. Og med "normalvektig" er man ikke nødvendigvis det bare fordi man ligger på skalaen mellom 18,5 - 24,5. Det er stor forskjell på 18 og 24. Selv om man er "normalvektig" er man ikke nødvendigvis sunn.  Dessuten vet du ingenting annet om TSs kropp annet enn et tall. 

Da jeg hadde en BMI på 19 fikk jeg konstant bemerkninger om hvor tynn jeg var. At det var helsefarlig. At jeg måtte passe meg. Jeg så ikke hvor syk jeg så ut da, men når jeg ser tilbake på bilder så lignet jeg et skjelett. Ikke et "normalvektig" menneske. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja er slik jeg tenker og. Må få arrangert et møte med fastlegen min via tlf elns.

Anonymkode: 056f4...543

 

Ja, om du er bekymret så gjør det. Bedre å være føre var enn etter snar, som man sier. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rant skrev:

 

Ja, om du er bekymret så gjør det. Bedre å være føre var enn etter snar, som man sier. 😊

hva skal fastlegen gjøre da?

Anonymkode: ecd51...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

hva skal fastlegen gjøre da?

Anonymkode: ecd51...023

Berolige. Svare. 

Anonymkode: 3ca84...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 30.3.2020 den 3.41, AnonymBruker skrev:

hva skal fastlegen gjøre da?

Anonymkode: ecd51...023

Beklager for at jeg svarer så sent på dette. Fastlegen kan svare på om jeg evt. Har spiseforstyrrelse og følge meg tett opp. Er bedre det enn å ikke si noen ting. Blir bare verre slik. Men jeg har pratet med han i dag, og ting er bedre. Veier fortsatt det samme, men matinntaket min er bra i forhold til at jeg trener. Bruk legen for det du kan - om de kan noe. Og akkurat i dette feltet, så er de hvert fall ekspertene. Og ikke jeg

Anonymkode: 056f4...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...