Gå til innhold

Jobber og studerer fulltid, blir muligens permittert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber 100% og studerer ved siden av 100%, og får verken stipend eller lån siden jeg jobber fulltid. Betaler 33% skatt på alt jeg tjener. Vi har nå blitt informert om at vi muligens blir permittert fra jobben. Jobben har ikke sagt at de skal permittere, men at de muligens må det. Siden jeg er en av de nyeste der, så vil jeg være en av de som må gå først.

Fikk beskjed fra en venn at siden jeg også er student, får jeg ingen støtte dersom jeg mister jobben. Stemmer dette? 

Anonymkode: 5d650...036

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det stemmer dessverre. Det er bittert og urettferdig, og vi er mange som mener at reglene må endres 

Anonymkode: b7743...231

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da søker du lån til høsten.

Anonymkode: 2d39b...6be

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke rett på dagpenger, nei. Hårreisende og urettferdig. Det er derfor det begynner å vokse fram et opprør på høyskoler og universiteter nå.

Anonymkode: 8062e...0f7

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er i samme situasjon, og er lynforbannet!

Er permittert fra jobben, og har mistet hovedinntekta mi. Mine kolleger for full lønn i 20 dager, etter det får de 62 % av full lønn. Helt "gratis". Jeg får ingenting, siden jeg også studerer. Jobber så mye at jeg ikke får stipend.

Du får studielån selv om at du jobber mye. De har utvidet søknadsfristen. Alle monner drar, men Lånekassen alene er ikke nok til å dekke boutgifter en gang!

Endret av Tibbie
  • Liker 4
Skrevet

Du kan søke studielån og ekstralån. 

66 120 kr får du for vårsemesteret. I tillegg kan du låne 26000. Det er sikkert nok for å klare seg noen måneder? Men skjønner godt at det er kjipt å måtte ta opp lån 😕 
AnonymBruker
Skrevet

Du får lån, men ingenting bli omgjort til stipend ved høy inntekt. Så søk lån med en gang, du har frist til 15. April. 

Anonymkode: 3f236...831

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg er i samme situasjon, og er lynforbannet!

Er permittert fra jobben, og har mistet hovedinntekta mi. Mine kolleger for full lønn i 20 dager, etter det får de 62 % av full lønn. Helt "gratis". Jeg får ingenting, siden jeg også studerer. Jobber så mye at jeg ikke får stipend.

Du får studielån selv om at du jobber mye. De har utvidet søknadsfristen. Alle monner drar, men Lånekassen alene er ikke nok til å dekke boutgifter en gang!

Same. Klar for å gå i strupen på Asheim hvis de ikke snur snart. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan avslutte studiet og få dagpenger. Du må dokumentere at du har sluttet

Anonymkode: b2436...daf

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Same. Klar for å gå i strupen på Asheim hvis de ikke snur snart. 

SV og Rødt jobber hardt med å endre på situasjonen, men de trenger at folk viser sin misnøye for å legge press på regjeringen.

Dette haster ganske mye! Om 20 dager har jeg betalingsfrist på husleie og billån i tillegg til alle andre regninger. Nå når jeg har 20 000 kr mindre i inntekt hver måned, sier det seg selv at dette ikke kommer til å gå spesielt bra :P 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan avslutte studiet og få dagpenger. Du må dokumentere at du har sluttet

Anonymkode: b2436...daf

Økonomisk sett er dette den eneste løsningen.

Anonymkode: 69cd1...333

• Liker 1
Skrevet

Men når man ikke får støtte fra Lånekassen som student, får man ikke dagpenger da heller? Trodde at man ikke fikk DP for at man allerede fikk støtte fra staten...

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, teknosilje said:

Men når man ikke får støtte fra Lånekassen som student, får man ikke dagpenger da heller? Trodde at man ikke fikk DP for at man allerede fikk støtte fra staten...

Å ta eksamener mens du mottar dagpenger straffes med fengsel.

Anonymkode: f169a...d6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, teknosilje skrev:

Grunnen til at man ikke får dagpenger er at man ikke blir ansett som reell arbeidstaker av NAV. Så uansett om man ikke mottar en krone fra Lånekasse, har man ikke rett på dagpenger med argumentet "du er student". 

Og om begrunnelsen hadde vært at man hadde fått stipend og lån fra Lånekassen er det et tullete argument for hvorfor ikke studenter i arbeid skal ha like rettigheter som andre i arbeid. Spiller vel ingen rolle om man får stipend? Andre i jobb har ofte vært studenter tidligere og har også mottatt eller hatt mulighet til å motta lån. De får likevel dagpenger. Det er nesten det samme som å si at de som mottar barnetrygd ikke burde få dagpenger. Det faktum at man er student har ingenting med jobben å gjøre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at man ikke kan motta dagpenger som student, er at dersom det hadde vært mulig, hadde studielån vært ekstremt ugunstig. Da hadde det rasjonelle valget vært å jobbe fulltid i et år, og så motta dagpenger det neste året, mens man studerte. Den utbetalte summen hadde vært betraktelig høyere, med null gjeld å betale tilbake etterpå.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at man ikke kan motta dagpenger som student, er at dersom det hadde vært mulig, hadde studielån vært ekstremt ugunstig. Da hadde det rasjonelle valget vært å jobbe fulltid i et år, og så motta dagpenger det neste året, mens man studerte. Den utbetalte summen hadde vært betraktelig høyere, med null gjeld å betale tilbake etterpå.

Det er det eneste rasjonelle argumentet jeg kan se for at det er sånn til vanlig, men det må jo gå an å gjøre om på dette nå i koronakrisa. 

• Liker 4
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Økonomisk sett er dette den eneste løsningen.

Anonymkode: 69cd1...333

Hvis man avslutter studiet sitt, så mister man alt stipend. Dvs. at støtten du har fått blir omgjort til lån med renter, og man taper masse penger :( 

I mai får alle arbeidstakere som også studerer, lov til å søke om et lån på 26 000 kroner som man kan leve på til august når nytt studiesemester starter ( 🙄)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Ja vel, da får jeg vel bare håpe at jeg ikke blir permittert... 

Jeg vet jeg kunne få lån fra lånekassen, men tok jo ikke det siden jeg ikke trengte det. Men broren min jobbet fulltid samtidig som han studerte og tok opp lån som han investerte. Han betalte bare alt tilbake med en gang han var ferdig med studiene og satt igjen med pengene han hadde tjent fra lånet. Gjorde selv ikke dette da jeg syntes det er utnyttelse av systemet, men virker jo som at det faktisk er veien å gå. Nå sitter jeg igjen her med verken dagpenger eller lån som jeg kunne ha fått dersom jeg blir permittert. 

Fra i morgen søker jeg om lån som jeg kan putte fond eller høyrenteskonto så lenge jeg studerer, så får jeg i hvertfall en buffer og renter på pengene...

Anonymkode: 5d650...036

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du får dagpenger. Unntaket fra regelen om studenter, er at når man er i jobb fulltid så han man krav på dagpenger, selv om man er student.

Anonymkode: aede2...f66

AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at du ikke får dagpenger mens du studerer. Du kan jo ta opp studielån. 

Anonymkode: 1c134...a8c

• Opprett ny...