AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #1 Skrevet 29. mars 2020 Jeg begynner å bli lei av at tilsynelatende unge og friske som er smittet av viruset, som sier at vi må tro om igjen, om vi tror viruset kun gir lette influensasymptomer. Jeg forstår at dette kanskje er godt ment, for mange tror at vi unge og friske kun får lette symptomer. Men det er nok nå. Ja, jeg vet at viruset rammer i alle aldre, til og med friske og sunne mennesker også. For veldig mange, vil dette viruset kun gi lette symptomer. For noen, også de friske, vil viruset gi kraftigere symptomer. På akkurat samme måte som influensa gir alt fra lette til kraftige symptomer. Vi rammes alle forskjellige. For de som dør, er det med underliggende sykdommer, og eldre. Så vidt meg bekjent er det ingen dødsfall av 100% friske personer. Jeg har aldri hatt influensa (kanskje da jeg var barn), og jeg husker tilbake rundt 20 år, i hvert fall. I tillegg er jeg svært, svært sjelden syk. Det betyr ikke at jeg aldri har hatt influensavirus (eller Covid-19) i kroppen. Det betyr bare kroppen har bekjempet virus på en annen måte enn hos personer som viser symptomer. Om immunforsvaret er smartere og/eller mer effektiv er ikke helt greit å forstå, men poenget er bare at immunforsvaret har bekjempet viruset uten at du selv merket det. For mange vil Covid-19 kun gi lette symptomer, selv om du er frisk og rask. Anonymkode: 86271...382 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #2 Skrevet 29. mars 2020 Jo, noen i utgangspunktet friske har dødd av Corona. Anonymkode: 51113...c84 12
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #3 Skrevet 29. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, noen i utgangspunktet friske har dødd av Corona. Anonymkode: 51113...c84 Kilde? Jeg er ganske sikker på at denne/disse personene hadde en underliggende sykdom som de ikke var klar over. Eller rett og slett nedsatt immunforsvar på grunn av kosthold og livsstil. Anonymkode: 86271...382 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #4 Skrevet 29. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kilde? Jeg er ganske sikker på at denne/disse personene hadde en underliggende sykdom som de ikke var klar over. Eller rett og slett nedsatt immunforsvar på grunn av kosthold og livsstil. Denne for eksempel: https://www.france24.com/en/20200327-16-year-old-girl-becomes-france-s-youngest-coronavirus-victim Hvis du virkelig må ha kilder på dette har du virkelig ikke fulgt med, det rapporteres jo nesten daglig om unge, friske personer som dør. Men det krever jo at man løfter blikket og ser litt lengre enn sin egen bakgård. Anonymkode: 0d12c...256 15
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #5 Skrevet 29. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kilde? Jeg er ganske sikker på at denne/disse personene hadde en underliggende sykdom som de ikke var klar over. Eller rett og slett nedsatt immunforsvar på grunn av kosthold og livsstil. Anonymkode: 86271...382 Du er ganske sikker? Jaha, det betyr jo mye. Anonymkode: 51113...c84 17
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #6 Skrevet 29. mars 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, noen i utgangspunktet friske har dødd av Corona. Anonymkode: 51113...c84 De «friske» som har dødd av korona har vært svært gamle. Men friske. Ingen friske under 65 år har dødd av korona. Det kommer stadig store medieoppslag om at friske unge dør, men i samtlige artikler er det grunn til å være skeptisk. «Kilder sier at ...» hvilke kilder? Og i alle tilfellene, til nå, har media etter noen dager kommet med ny info - om at det ikke dreide seg om korona likevel. Det er også tilfeller det unge voksne står frem i some og viser bilder av seg selv på sykehus og forteller at de var døden nær. Og friske fra før. Også googler du de, og finnet bilder av at de røyker, så der har du årsaken til at noen unge, friske blir veldig syke. Anonymkode: e98ea...7cc 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #7 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Denne for eksempel: https://www.france24.com/en/20200327-16-year-old-girl-becomes-france-s-youngest-coronavirus-victim Hvis du virkelig må ha kilder på dette har du virkelig ikke fulgt med, det rapporteres jo nesten daglig om unge, friske personer som dør. Men det krever jo at man løfter blikket og ser litt lengre enn sin egen bakgård. Anonymkode: 0d12c...256 Hun døde av hjerteinfarkt. Leger har gått ut og avvist at hun var smittet av korona. Anonymkode: e98ea...7cc 7
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #8 Skrevet 29. mars 2020 Just now, AnonymBruker said: Det er også tilfeller det unge voksne står frem i some og viser bilder av seg selv på sykehus og forteller at de var døden nær. Og friske fra før. Også googler du de, og finnet bilder av at de røyker, så der har du årsaken til at noen unge, friske blir veldig syke. Både røykere og overvektige er i risikogruppa, selv om de ikke har andre underliggende sykdommer. Det er jævlig mange røykere og overvektige i verden, dette er mennesker som er friske i det daglige liv, men som kan dø av korona. Jeg skjønner ikke at dere ikke klarer å skjønne det. Anonymkode: fdd48...e43 4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #9 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De «friske» som har dødd av korona har vært svært gamle. Men friske. Ingen friske under 65 år har dødd av korona. Det kommer stadig store medieoppslag om at friske unge dør, men i samtlige artikler er det grunn til å være skeptisk. «Kilder sier at ...» hvilke kilder? Og i alle tilfellene, til nå, har media etter noen dager kommet med ny info - om at det ikke dreide seg om korona likevel. Det er også tilfeller det unge voksne står frem i some og viser bilder av seg selv på sykehus og forteller at de var døden nær. Og friske fra før. Også googler du de, og finnet bilder av at de røyker, så der har du årsaken til at noen unge, friske blir veldig syke. Anonymkode: e98ea...7cc Jo, det har vært flere artikler på at flere under 65, friske, ikke-røykere har dødd av korona. Feks i England. Anonymkode: 51113...c84 5
Nerine_ Skrevet 29. mars 2020 #10 Skrevet 29. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun døde av hjerteinfarkt. Leger har gått ut og avvist at hun var smittet av korona. Anonymkode: e98ea...7cc Nei det var vel 21åringen i UK det gjaldt? 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #11 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, det har vært flere artikler på at flere under 65, friske, ikke-røykere har dødd av korona. Feks i England. Anonymkode: 51113...c84 Kilder? Anonymkode: e98ea...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #12 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kilder? Anonymkode: e98ea...7cc Altså, jeg leser alt jeg kommer over. Kan ikke finne frem linker bare fordi du ikke gidder å lese selv! Her er en https://www.thesun.co.uk/news/11276903/miamis-first-coronavirus-death-is-40-year-old-man-who-fell-ill-after-beach-party/ Står ikke om røyking akkurat her, men det finnes lignende artikler om andre det det også står at personen ikke røykte. Anonymkode: 51113...c84 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #13 Skrevet 29. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både røykere og overvektige er i risikogruppa, selv om de ikke har andre underliggende sykdommer. Det er jævlig mange røykere og overvektige i verden, dette er mennesker som er friske i det daglige liv, men som kan dø av korona. Jeg skjønner ikke at dere ikke klarer å skjønne det. Anonymkode: fdd48...e43 Nettopp. Så om du røyer og/eller er overvektig, Under 65 år, så kan man ikke gå ut å si at man var frisk fra før. Anonymkode: e98ea...7cc
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #14 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Så om du røyer og/eller er overvektig, Under 65 år, så kan man ikke gå ut å si at man var frisk fra før. Anonymkode: e98ea...7cc Det er flere statistikker på døde, og der kommer det frem tall på de som ikke hadde undeligggende sykdommer. Så ja, de finnes og TS slenger ut en påstand som ikke stemmer. Anonymkode: 51113...c84 2
Ghostwalker Skrevet 29. mars 2020 #15 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er flere statistikker på døde, og der kommer det frem tall på de som ikke hadde undeligggende sykdommer. Så ja, de finnes og TS slenger ut en påstand som ikke stemmer. Anonymkode: 51113...c84 Kilde? 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #16 Skrevet 29. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså, jeg leser alt jeg kommer over. Kan ikke finne frem linker bare fordi du ikke gidder å lese selv! Her er en https://www.thesun.co.uk/news/11276903/miamis-first-coronavirus-death-is-40-year-old-man-who-fell-ill-after-beach-party/ Står ikke om røyking akkurat her, men det finnes lignende artikler om andre det det også står at personen ikke røykte. Anonymkode: 51113...c84 Han hadde høyt blodtrykk, og det er helt klart en risikofaktor. «Conquista said Carrera was healthy and no underlying health issues, except for maybe high blood pressure,” NBC Miami adds.« Anonymkode: e98ea...7cc 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #17 Skrevet 29. mars 2020 1 minutt siden, Ghostwalker skrev: Kilde? Nei, du får Google selv. Anonymkode: 51113...c84 1
Nerine_ Skrevet 29. mars 2020 #18 Skrevet 29. mars 2020 Selvfølgelig dør friske unge av korona, det dør friske unge av influensa også. Det får bare ikke mediadekning på samme nivå. 9
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #19 Skrevet 29. mars 2020 Disse enkeltilfellene er uinteressante, de fleste får lette symptomer. Noen av kollegaene mine testet positivt, og de hadde lette symptomer og det gikk kjapt over. Anonymkode: 579de...692 5
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #20 Skrevet 29. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Disse enkeltilfellene er uinteressante, de fleste får lette symptomer. Noen av kollegaene mine testet positivt, og de hadde lette symptomer og det gikk kjapt over. Anonymkode: 579de...692 Det er akkurat sånne utsagn som er så farlig fordi det fører til at noen ikke tar det på alvor. Siden korona er så smittsomt er det likevel et høyt tall som får alvorlig forløp. Om man ikke dør kan man likevel bli svært syk og får skader for livet. Anonymkode: 51113...c84 6
Anbefalte innlegg