Gå til innhold

Svineinfluensa vs korona

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jobber på sykehus, hvis du ikke skjønte det.

Anonymkode: 4195f...0c7

Det var en meget merkelig uttalelse. Det er selvsagt ikke mulig at vaksinen kom før viruset. En bekjent mistet et familiemedlem til svineinfluensa i mars, som var grunnen til at hele min familie valgte å vaksinere oss med den lite utprøvde vaksinen da den kom i oktober.

Anonymkode: a0058...2cd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi begynner å nærme oss like mange døde som under svineinfluensaen i Norge nå selv med mye strengere tiltak. Det sier vel litt om alvoret i forhold. Man anslår at 32 personer døde i pandemien den gangen. https://sml.snl.no/svineinfluensa

I dag er det meldt om 23 døde av Kovid 19 i Norge. 

Anonymkode: 535e9...093

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde du en mild variant, som de fleste andre. Den lille andelen som døde og de som ble alvorlig syke forøvrig, trengte respirator. Forskjellen er at det ikke smittet like raskt og at det derfor ikke var like mange alvorlig syke om gangen.

Ja, vaksinen kom noen måneder etter toppen i Norge, men viruset begynte ikke i april selv om det var da du fikk det.

Og viruset lever forøvrig i beste velgående fremdeles. Hvis det var noen som trodde det var mulig å utrydde med vaksine.

Jeg husket feil. Jeg hadde det i august/september. 

Anonymkode: a10dd...214

AnonymBruker
Skrevet

Fordi svineinfluensa og koronavirus ikke er det samme. Koronavirus har et langdrygt sykdomsforløp som går i bølgedaler, og plutselig blir man verre. Lungene føles punktert, ømme og man kjenner hvert eneste åndedrag. Det er virkelig ubehagelig, det er litt samme følelsen som når man har spurtet og presset seg virkelig hardt og snapper etter luft. Og jeg hadde et mild sykdomsforløp. Svineinfluensa var også ille, men det var på et helt annet nivå. 

Hilsen 29 åring som har gjennomgått begge sykdommene. 

Anonymkode: 6e388...917

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi svineinfluensa og koronavirus ikke er det samme. Koronavirus har et langdrygt sykdomsforløp som går i bølgedaler, og plutselig blir man verre. Lungene føles punktert, ømme og man kjenner hvert eneste åndedrag. Det er virkelig ubehagelig, det er litt samme følelsen som når man har spurtet og presset seg virkelig hardt og snapper etter luft. Og jeg hadde et mild sykdomsforløp. Svineinfluensa var også ille, men det var på et helt annet nivå. 

Hilsen 29 åring som har gjennomgått begge sykdommene. 

Da har du dessverre mest sannsynlig en underliggende årsak. Ville bedt om  utredning mtp hjerte/kar når dette er over. 
Er du heldig er det kanskje bare en allergi/lett astma 🤞🏻

Anonymkode: 56bc6...a33

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var en meget merkelig uttalelse. Det er selvsagt ikke mulig at vaksinen kom før viruset. En bekjent mistet et familiemedlem til svineinfluensa i mars, som var grunnen til at hele min familie valgte å vaksinere oss med den lite utprøvde vaksinen da den kom i oktober.

Den 11. juni 2009 erklærte Verdens helseorganisasjon (WHO) fase seks i epidemien med det nye influensaviruset A(H1N1) eller svineinfluensa. Dermed var den pågående svineinfluensa-epidemien definert som en pandemi der smitten ikke lenger var begrenset geografisk. 

Da WHO erklærte fase seks, var det registrert smittede i 74 land, men foreløpig var ingen dødsfall meldt i Europa. I Norge var det registrert 13 personer med bekreftet smitte. Elleve av disse var smittet i USA eller Mexico, mens to av de smittete bodde sammen med en av de som ble smittet i utlandet.

Anonymkode: 4195f...0c7

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du dessverre mest sannsynlig en underliggende årsak. Ville bedt om  utredning mtp hjerte/kar når dette er over. 
Er du heldig er det kanskje bare en allergi/lett astma 🤞🏻

Niks, jeg er frisk som en fisk! Som jeg skrev hadde jeg et mildt sykdomsforløp. Vi var en gjeng i min aldersgruppe på skiferie der alle ble smittet. 4 av 5 opplevde sykdommen som meg, med tung pust og svært vonde lunger. Den siste har hatt vanlig "forkjølelse" (ikke tung pust og vonde lunger). Vi er alle friske og raske ellers. 

Men husk et mildt koronasykdomsforløp er ikke det samme som et mildt influensaforløp. Man er veldig naiv dersom man går rundt og tror at folk flest får en vanlig forkjølelse. Det er det bare noen få heldige som får. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Niks, jeg er frisk som en fisk! Som jeg skrev hadde jeg et mildt sykdomsforløp. Vi var en gjeng i min aldersgruppe på skiferie der alle ble smittet. 4 av 5 opplevde sykdommen som meg, med tung pust og svært vonde lunger. Den siste har hatt vanlig "forkjølelse" (ikke tung pust og vonde lunger). Vi er alle friske og raske ellers. 

Men husk et mildt koronasykdomsforløp er ikke det samme som et mildt influensaforløp. Man er veldig naiv dersom man går rundt og tror at folk flest får en vanlig forkjølelse. Det er det bare noen få heldige som får. 

Sa at du burde be om utredning. Sjelden man vet hvordan det faktisk står til før man har gjort dette.

Vet ikke om du har lest artikkelen i dagblad/VG der 30 «kjente» nordmenn står frem og forteller hvordan sykdommen oppleves. Så godt som alle beskriver det som en mild forkjølelse. Litt vondt i hodet, lett feber. To av dem, begge overvektige, godt voksne menn, trengte sykehusinnleggelse (ikke pustehjelp). Og dette er altså allerede kjente folk. Ola Nordmann har da ikke sagt hvordan han har det, men vi antar jo at disse folka representerer han. Voksne folk uten alvorlig underliggende sykdommer. 2 av 30 fikk det litt hardt. 
Da må jeg si at ditt reisefølge, hvor 4 av 5 fikk lungeproblemer (føles punkterte, som du selv sier) er enten a) enten et utrolig tilfeldig sammenkomst av maks uheldige mennesker, eller b) lever en usunn livsstil, event har uoppdagede underliggende komplikasjoner, eller c) du overdriver.

Jeg stemmer for c. 

• Liker 1
  • Opprett ny...