AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #1 Skrevet 28. mars 2020 Jeg og noen venninner har snakket om hva som kan være grunnen til at noen barn spiser tilnærmet alt, mens andre er veldig kresne og skeptiske. En av teoriene våre som er basert på egne erfaringer er at kanskje kostholdet man har som gravid og ammende kan ha noe å si. Og kanskje hva man spiste også. Vi er jo bare noen få, så av ren nysgjerrighet lurer jeg på om vi kan ha en uformell undersøkelse. Jeg kan begynne: når jeg var gravid spiste jeg veldig variert. Hadde en periode skikkelig dilla på tomater og paprika. Spiste mye asiatisk mat både når jeg var gravid og når jeg ammet (hallo take away ). Barnet vårt (nå 2 år) elsker tomat, paprika og asiatisk mat. Asiatisk ganske sterk mat har vært favoritten fra 7 måneder. Hun spiser nesten alt nå. Hadde en periode mellom 8 måneder og 12 måneder hvor det var ganske selektivt. Fisk er favoritten nå, men det har jeg ikke spist mye av under svangerskap/amming. Tilleggsopplysning, både jeg og faren spiste veldig variert og mye grønnsaker som barn og gjør det enda. Barnet får det som vi spiser, men fikk en del middagsglass før 1 år. Jeg forventer at det rundt 3 års alder kan være ting endrer seg og hun blir kresen. Har lest det er ganske vanlig, så jeg nyter det nå mens det varer. En venninne har en som spiser veldig lite og alt er æsj. Hun selv spiste veldig snevert under svangerskapet fordi hun var konstant kvalm. Under amming ble det heller ikke veldig variert, for hun hadde ikke energi til å lage noe særlig. Det kan jo hende grunnen til kresne og ikke-kresne unger er pga hvor variert man er i matveien i familien også. Dersom man er vant til variert mat, så liker man automatisk variert mat, og omvendt. Anonymkode: 2f481...175
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #2 Skrevet 28. mars 2020 Jeg var skikkelig dårlig gjennom hele svangerskapet og spiste veldig lite og overhode ikke variert. Generelt spiser jeg veldig ensformig, jeg bare er sånn. Ungen derimot spiser absolutt alt, alt er fantastisk, og det har vært sånn siden første smak på mat. Han er 4 nå, fullstendig altetende 😛 Men fin teori da, selv om den ikke passer her 😊 Anonymkode: 59f4c...88f 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #3 Skrevet 28. mars 2020 33 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var skikkelig dårlig gjennom hele svangerskapet og spiste veldig lite og overhode ikke variert. Generelt spiser jeg veldig ensformig, jeg bare er sånn. Ungen derimot spiser absolutt alt, alt er fantastisk, og det har vært sånn siden første smak på mat. Han er 4 nå, fullstendig altetende 😛 Men fin teori da, selv om den ikke passer her 😊 Anonymkode: 59f4c...88f Samme skjedde her, bare at han kun var altetende frem til ca 2-3 års alder. 7 år nå og veldig kresen, men de tingene han liker er over hodet ikke de samme som jeg spiste i svangerskapet, noe av det er ting jeg aldri har likt. Jeg hadde dilla på hvitost da jeg var gravid og gikk og småspiste det hele tiden, og det har han aldri likt. Kanskje han ble lei av det. 😛 Anonymkode: b180d...93b 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #4 Skrevet 28. mars 2020 Jeg tror det er helt tilfeldig. Har fire stk,de har vært totalt forskjellige i matveien alle sammen. Anonymkode: e09d5...801 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #5 Skrevet 29. mars 2020 Tror noen barn har mer toleranse for smak og konsistens enn andre. Spiste likt med alle mine 3 og jeg har 1 ekstremt kresent barn og 2 alt-etere.. Det kresne barnet ble kresent "over natten" etter besøk hos en besteforeldre som hadde gitt barnet melk på flaske som var langt over riktig temperatur (personen laget flaske mens vi var der og mente den var "klar", tok på flaska og brant meg nesten. Sjekket på håndleddet og jeg brant meg.. Grusomt å vite at barnet sikkert hadde fått noen flasker som sikkert hadde vært like varme, og tro du meg denne personen fikk ikke ha barnet mer.....) Anonymkode: 2c517...a55 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #6 Skrevet 29. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror noen barn har mer toleranse for smak og konsistens enn andre. Spiste likt med alle mine 3 og jeg har 1 ekstremt kresent barn og 2 alt-etere.. Det kresne barnet ble kresent "over natten" etter besøk hos en besteforeldre som hadde gitt barnet melk på flaske som var langt over riktig temperatur (personen laget flaske mens vi var der og mente den var "klar", tok på flaska og brant meg nesten. Sjekket på håndleddet og jeg brant meg.. Grusomt å vite at barnet sikkert hadde fått noen flasker som sikkert hadde vært like varme, og tro du meg denne personen fikk ikke ha barnet mer.....) Anonymkode: 2c517...a55 (Og ja, jeg hadde vist flere ganger hvordan det skulle gjøres..) Anonymkode: 2c517...a55
Gjest Geirfuglen Skrevet 29. mars 2020 #7 Skrevet 29. mars 2020 Jeg synes det virker veldig tilfeldig. Jeg spiste veldig mye forskjellig under svangerskapet, men har verdens mest kresne unge. Venninnen min har ganske likt kosthold som meg. Hun har fått en unge som spiser alt og en som ikke spiser noe.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #8 Skrevet 29. mars 2020 Venninnene mine spydde som gale under svangerskap og spiste ekstremt ensformig da. Ungene spiser ALT. Min er veldig kresen, fikk servert alt som baby - jeg var sånn midt på treet i matveien som gravid. Anonymkode: fae7b...c49
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #9 Skrevet 29. mars 2020 Jeg har tvillinger. De har begge altså "opplevd" nøyaktig den samme maten jeg spiste under svangerskapet. Den ene spiser alt, og jeg mener alt! Den andre er kresen, veldig kresen. De er også vokst opp med nøyaktig den samme maten, fått servert nøyaktig det samme. Men, de er altså veldig forskjellige i matveien. Anonymkode: b2212...ba3 6
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #10 Skrevet 29. mars 2020 Det er nok mest tilfeldig, men forskning har vist at et variert kosthold under amming hjelper på for da blir de hele veien introdusert til litt ulike smaker vs mme som alltid smaker det samme er vel største grunnen til at mme barn anbefales å starte med fast føde ved 4 mnd mens mm barn ved 6 mnd. Har et barn som spiser tilnærmet alt, han spiser mer enn meg også og liker ting jeg ikke kan fordra 😅 men spiste variert hele veien mens jeg ammet han og introduserte han for alt mulig ganske tidlig 😊 Anonymkode: 9c72e...3ee
Gneis Skrevet 29. mars 2020 #11 Skrevet 29. mars 2020 Jeg spiste variert under graviditet, har veldig kresne barn.
Lillfrid Skrevet 29. mars 2020 #12 Skrevet 29. mars 2020 Jeg tenker at det er naturlig at barn som eksponeres for mange ulike smaker, også vil like mer variert mat. Man må jo faktisk smake noe et visst antall ganger før man begynner å like det. Men når det er sagt, tror jeg også det kan være forskjell fra barn til barn på hvor skeptiske de er til å prøve noe nytt. 2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #13 Skrevet 29. mars 2020 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tvillinger. De har begge altså "opplevd" nøyaktig den samme maten jeg spiste under svangerskapet. Den ene spiser alt, og jeg mener alt! Den andre er kresen, veldig kresen. De er også vokst opp med nøyaktig den samme maten, fått servert nøyaktig det samme. Men, de er altså veldig forskjellige i matveien. Anonymkode: b2212...ba3 Du har jo kanskje det beste eksempelet da! Ser at teorien vår er kraftig motbevist da 😂 Er det noen som selv har vært kresne barn men alt-ertende voksne eller omvendt da? Anonymkode: 2f481...175
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #14 Skrevet 29. mars 2020 Det er nok tilfeldig. I mitt første svangerskap spiste jeg så å si alt jeg kom over,gikk opp 30 kg,og eldste spiser som en fugl,bittesmå mengder av få typer mat. I mitt andre svangerskap var jeg kvalm hele tiden,spiste akkurat det jeg måtte for å klare meg,gikk ikke opp noe annet enn det baby,fostervann osv.veier,og den ungen.. han spiser alt🤭ting jeg ikke har kommet på å ha i hus engang,spiser han borte. Spiser sin egen og gjerne resten av søsterens mat også😝 Anonymkode: fa729...4e2
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #15 Skrevet 29. mars 2020 Jeg spiste sunt og variert gjennom hele graviditeten og ammeperioden. Masse grønnsaker. Barnet var altetende frem til 18 måneder. Plutselig nektet han å spise grønnsaker omtrent over natta. Han spiser "alt" annet (brød, pålegg, kjøtt, fisk, frukt etc.) Men grønnsaksnekten pågår enda, selv om vi har servert varierte grønnsaker hver dag 🤷 Nå er han 2,5 år. Anonymkode: c6131...1a4
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #16 Skrevet 29. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Du har jo kanskje det beste eksempelet da! Ser at teorien vår er kraftig motbevist da 😂 Er det noen som selv har vært kresne barn men alt-ertende voksne eller omvendt da? Anonymkode: 2f481...175 Tja, jeg er egentlig like kresen nå som da jeg var barn, men jeg spiser "alt" etter at jeg fikk barn selv om jeg ikke liker det. For å prøve å være et godt eksempel. Det har ikke hjulpet nevneverdig, barnet mitt er like kresen som meg. 😛 Anonymkode: b180d...93b 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #17 Skrevet 29. mars 2020 Spiste tilnærmet ingenting i første svangerskap. Kastet opp alt. Spiste alt mulig med andremann. Begge spiser alt mulig. Jeg tror det handler mer om å la dem styre selv fra start. La dem spise det de voksne spiser og spise selv uten mas og irettesettelse. Anonymkode: 01427...b3f
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #18 Skrevet 29. mars 2020 Jeg spiste variert gjennom hele graviditeten og når jeg ammet. Spiser fortsatt variert, og vi har mye rent kjøtt og grønnsaker, svært lite hel og halv fabrikater. Ungen er svært kresen, livredd for å smake på noe nytt, elsket grønnsaker før, nå er det kun gulrot, agurk og epler som kan spises. Nekter å spise kjøtt, vil ha pølser, noe som ikke serveres ukentlig engang🤦🏼♀️Nekter annet pålegg enn hvitost. Men, han er veldig lik meg som liten😂 jeg vokste opp på makaroni å hvitost. Begynte å spise kjøtt når jeg var 20 omtrent. Spiser fortsatt lite kjøtt. Jeg er fortsatt noe kresen selv, og kan finne på å brekkes av mat jeg ikke liker. Vi er begge glad i fisk da. Kanskje det er arvelig🙈 Anonymkode: dac55...e2c
tangent Skrevet 29. mars 2020 #19 Skrevet 29. mars 2020 Jeg var kresen som barn og har to kresne barn. Under begge svangerskap spiste jeg veldig variert. Jeg vokste av meg kresenheten. Det eneste jeg ikke liker nå er oliven.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #20 Skrevet 29. mars 2020 Tror det avhenger av mye annet også. Mine unger er sånn midt på treet kresne, den ene mer enn den andre. Selv spiser jeg veldig variert. Anonymkode: 2aa64...a11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå