Gå til innhold

Kattefødsel


Jente37

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en voksen hunnkatt for noen uker siden. Denne har hatt et kull kattunger tidligere. 

Hun har kun vært innendørs hos meg, men der hun bodde før var hun mye ute. 

Jeg skal slippe henne ut her også, etterhvert når hun blir kjent her, vi bor landlig og jeg tror hun kommer til å elske det. 

Vi visste ikke noe om at hun ventet kattunger da vi fikk henne. Men hun må ha vært gravid da hun kom. Tanken har aldri slått meg heller, men når jeg tenker etter så har hun vært veldig sulten og kastet innpå med mat. 

I dag oppdaget jeg at det lå en død nyfødt kattunge i et hjørne på stua. 😥 Så fant vi to døde kattunger til under sofaen. 

Det er forferdelig trist. Vi har jo ikke visst at hun ventet små, men hun har hvertfall fått massevis av deilig mat mens hun har vært her (våtfor, tørrfôr og godbiter)., Masse kjærlighet og kos også. 

Det kjennes ut som det er flere kattunger i magen, så nå har jeg ordnet en skikkelig myk seng til henne. 

Så får vi se om det skjer noe i natt. Hun skal få helt fred og ro. 

Kanskje noen har peiling på kattefødsler her? Kattungene hun fødte ble født i ettermiddag, jeg tipper mellom kl 17 til 19. Når kan vi forvente at det fødes flere? Og bør hun ha de døde kattungene hos seg eller skal jeg ta dem bort? (Tenkte å begrave dem senere.) 

Jeg er så glad i den katten men var helt uforberedt på fødsel nå! Hun skulle få kastrert seg før jeg slapp henne ut var planen. Først skulle hun bli kjent inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal så absolutt ikke vente nei! Du skal ta katten til dyrlege tvert! 3 døde kattunger er IKKE noe som sier at noe er normalt. Ring dyrlege NÅ. 
Fjern de døde kattungene. 

Anonymkode: a364c...ba0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud bedre jeg håper du faktisk ringer dyrlegen med en gang... så slipper du å våkne opp til en katt som potensielt har dødd i fødsel. Har du i tillegg gått å lagt deg når katten din sliter så håper jeg du virkelig revurderer om du burde ha dyr. 

Anonymkode: a364c...ba0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den katten kommer til å dø. 

Anonymkode: 232c0...bad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Rant skrev:

 

Troll. 

Hadde det bare vært så vel.

Jeg tror dessverre dette er sant. Igenting forundrer meg når det kommer til folks holding til katter. 

Endret av Perle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Perle skrev:

Hadde det bare vært så vel.

Jeg tror dessverre dette er sant. Igenting forundrer meg når det kommer til folks holding til katter. 

 

Skremmende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Perle skrev:

Hadde det bare vært så vel.

Jeg tror dessverre dette er sant. Igenting forundrer meg når det kommer til folks holding til katter. 

Her tenker jeg at det handler ikke om dårlig holdning til katten men heller uvitenhet...

 

Anonymkode: 1eea2...e81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her tenker jeg at det handler ikke om dårlig holdning til katten men heller uvitenhet...

 

Anonymkode: 1eea2...e81

De aller fleste håper jeg faktisk tenker så langt at man kontakter dyrlegen i sånne tilfeller 🤯 uvitende eller ei, man skjønner at slike ting ikke er bra! 

Anonymkode: a364c...ba0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Så trist, håper det ordner seg.❤️ Men jeg lurer oppriktig på; er det ikke vanlig at katter kan føde både levende og døde kattunger i ett kull? Hadde katt da jeg var liten, og husker at hun fødte 2 døde og 3 levende. Alt gikk bare fint med mor og de kattungene som overlevde.

 

 

Anonymkode: f0969...6df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tenker jeg at det handler ikke om dårlig holdning til katten men heller uvitenhet...

 

Anonymkode: 1eea2...e81

Ja, det er nok mye mulig.

Jeg er så lite raus at jeg føler like sterk antipati ovenfor begge deler. Ihvertfall dersom denne kvinnen er 37 år som nic’et tilsier. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Så trist, håper det ordner seg.❤️ Men jeg lurer oppriktig på; er det ikke vanlig at katter kan føde både levende og døde kattunger i ett kull? Hadde katt da jeg var liten, og husker at hun fødte 2 døde og 3 levende. Alt gikk bare fint med mor og de kattungene som overlevde.

 

 

Anonymkode: f0969...6df

Det er vanlig at alle kattene lever, hvis ikke er det noe galt enten med mor eller unger eller alle. 

Anonymkode: d6af3...512

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Så trist, håper det ordner seg.❤️ Men jeg lurer oppriktig på; er det ikke vanlig at katter kan føde både levende og døde kattunger i ett kull? Hadde katt da jeg var liten, og husker at hun fødte 2 døde og 3 levende. Alt gikk bare fint med mor og de kattungene som overlevde.

 

 

Anonymkode: f0969...6df

Det er ingenting normalt med at nesten 50% av ungene dør under fødsel. Det handler om svikt fra mennesket som liksom skal ta vare på dyret sitt, gi det helsekontroller ved drektighet, riktig for og dyrlegen på lagret nummer i tilfelle behov for keisersnitt. 

Anonymkode: a364c...ba0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dere er jammen stygge! Skam dere! 

Jeg har akkurat fått denne katten. Hadde ingen anelse om at hun skulle ha kattunger. 

Hun har vært med meg natt og dag, sovet med meg i senga. Fått masse kvalitetsfôr og så hadde jeg planer om å få chippet henne og ta en veterinærtur for generell helsekontroll etc. 

Jeg har vært hos veterinær med henne i helga. Hun hadde ikke flere kattunger dessverre. Alt så veldig fint ut! 

Jeg har brukt flere tusen kroner på henne hos veterinær, som selvfølgelig bare skulle mangle i en sånn situasjon. 

Jeg henvendte meg hit for å få noen gode råd. Dere skulle skamme dere! Er det rart det er selvmord i verden, folk er så stygge med hverandre😥

Katteholdet mitt er av ypperste klasse. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Jente37 skrev:

Mange av dere er jammen stygge! Skam dere! 

Jeg har akkurat fått denne katten. Hadde ingen anelse om at hun skulle ha kattunger. 

Hun har vært med meg natt og dag, sovet med meg i senga. Fått masse kvalitetsfôr og så hadde jeg planer om å få chippet henne og ta en veterinærtur for generell helsekontroll etc. 

Jeg har vært hos veterinær med henne i helga. Hun hadde ikke flere kattunger dessverre. Alt så veldig fint ut! 

Jeg har brukt flere tusen kroner på henne hos veterinær, som selvfølgelig bare skulle mangle i en sånn situasjon. 

Jeg henvendte meg hit for å få noen gode råd. Dere skulle skamme dere! Er det rart det er selvmord i verden, folk er så stygge med hverandre😥

Katteholdet mitt er av ypperste klasse. 

Ærlig talt. Når du må spørre om hva du skal gjøre når du finner flere døde kattunger rundt i huset så er ikke katteholdet av ypperste klasse. Hvis du er så sikker på det du gjør, hvorfor spør du om hva du skal gjøre da? 

Anonymkode: a364c...ba0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jente37 skrev:

Mange av dere er jammen stygge! Skam dere! 

Jeg har akkurat fått denne katten. Hadde ingen anelse om at hun skulle ha kattunger. 

Hun har vært med meg natt og dag, sovet med meg i senga. Fått masse kvalitetsfôr og så hadde jeg planer om å få chippet henne og ta en veterinærtur for generell helsekontroll etc. 

Jeg har vært hos veterinær med henne i helga. Hun hadde ikke flere kattunger dessverre. Alt så veldig fint ut! 

Jeg har brukt flere tusen kroner på henne hos veterinær, som selvfølgelig bare skulle mangle i en sånn situasjon. 

Jeg henvendte meg hit for å få noen gode råd. Dere skulle skamme dere! Er det rart det er selvmord i verden, folk er så stygge med hverandre😥

Katteholdet mitt er av ypperste klasse. 

Enig i at mange her er for raske i konklusjonen, mange stygge kommentarer. Det er ikke din feil at hun var drektig, bra det ikke var flere kattunger.

Mulig du trenger noe for å få stanset melkeproduksjon, og bare gi henne litt tid før du kastrerer henne. Husk å holde henne inne et par uker etter kastreringen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange unødvendige slemme kommentarer her, kjempe flott trådstarter at du fikk kontaktet veterinær. 

God bedring til pusen. 

Anonymkode: f18c6...969

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...