Gå til innhold

Hvilken blomst/busk er dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så denne hos naboen, og klarte ikke å dy meg når jeg var ute på kveldstur, og tok med en liten kvast. Hva heter denne busken/blomsten? Lukter så godt og er så fin, så jeg håper jeg kan få hjelp til å finne navnet dens slik at jeg kan kjøpe en egen

image.jpg

Anonymkode: 0f9f5...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er tysbast, det er en av de giftigste plantene som finnes og antagelig den giftigste vi har her i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åneeiii, det er den😭😭 

Jeg som allerede hadde planlagt at jeg ville ha denne planten flere steder i Hagen min..

Anonymkode: 0f9f5...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åneeiii, det er den😭😭 

Jeg som allerede hadde planlagt at jeg ville ha denne planten flere steder i Hagen min..

Anonymkode: 0f9f5...9e5

Ligner jo veldig på Syrin, kanskje det kunne vært et alternativ? Dufter helt nydelig!

 

AdobeStock_176377318.jpeg.jpg

Anonymkode: 1ee5b...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet med giftige planter?

Anonymkode: ff0fd...666

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ligner jo veldig på Syrin, kanskje det kunne vært et alternativ? Dufter helt nydelig!

 

AdobeStock_176377318.jpeg.jpg

Anonymkode: 1ee5b...f94

Syrin nå?? Nei dette er tysbast. Har sett flere har delt bilder hvor den allerede blomstrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, tdm900 skrev:

Syrin nå?? Nei dette er tysbast. Har sett flere har delt bilder hvor den allerede blomstrer.

Kan du ikke lese? Står at det kan være et alternativ siden ts ikke vil ha tysbast. 

Anonymkode: 8c7e3...cbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke lese? Står at det kan være et alternativ siden ts ikke vil ha tysbast. 

Anonymkode: 8c7e3...cbd

Hvorfor anbefale syrin i denne sammenhengen? Skjønner veldig mange er fristet til å ta den med når den blomstrer, for den er fin å se på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åneeiii, det er den😭😭 

Jeg som allerede hadde planlagt at jeg ville ha denne planten flere steder i Hagen min..

Anonymkode: 0f9f5...9e5

Har du barn eller dyr som er troende til å tygge på tilfeldige planter? Hvis ikke tenker jeg du kan ha den likevel. 

Anonymkode: 1318f...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er veldig giftig ja. Både hvis man spiser eller hvis man får plantesaften på huden (F.eks når man plukker grener). Den er også kreftfremkallende. Ved kontakt med plantesaft kan en få sår og brennende følelse. Det er også observert innsnevring av luftveier, etter å hatt noe av planten i munnen. Cellegiftene irriterer slimhinnene, så disse hovner opp. Dette kan gi pusteproblemer, og kan være en meget farlig i kombinasjon med luftveissykdommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...