AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #1 Skrevet 28. mars 2020 Hei! Jeg er gravid med min første, og jeg + sambo planlegger allerede faddere. Jeg skal ha mine 2 søsken + bestevenninne, mens sambo skal ha sin bror (og en kompis). Min svigerbror har hatt samboer i over 4 år og vi går alle godt overens mesteparten av tiden (jeg og svigerbrors kjæreste har hatt våre uenigheter, men vi møtes omtrent hver uke og finner på ting). Svigermor mener det er på sin plass at kjæresten til svigerbror også skal være fadder, men jeg og samboer føler dette blir feil. Da må også mine søskens samboere/kjærester være faddere, og da blir det for mange etter min mening. Jeg har heller ikke kjent henne lenge, og føler det er dumt hvis de plutselig slår opp og barnet mitt ikke kjenner fadderen sin om 10år pga. brudd. Jeg forventer heller ikke å være fadder for deres barn når den tid kommer, men tror hun har et stort ønske om det. Hva hadde dere gjort? Er jeg/vi egoistisk som ikke ønsker dette? Anonymkode: ee78b...87a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #2 Skrevet 28. mars 2020 Her støtter jeg deg 100%, ville aldri valgt en fadder med betinget tilknytning til barnet. Men synes dere bør ha like mange faddere fra fars og mors side. Anonymkode: 4c35f...381 9
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #3 Skrevet 28. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her støtter jeg deg 100%, ville aldri valgt en fadder med betinget tilknytning til barnet. Men synes dere bør ha like mange faddere fra fars og mors side. Anonymkode: 4c35f...381 Det er jeg selvfølgelig enig i, men han finner ikke fler han vil ha som faddere.. er såvidt han ønsker at kompis skal være fadder liksom 😮 Og han har veldig liten slekt, mens jeg har ekstremt stor... Jeg kunne godt tenkt meg at vi hadde 3 hver, og derfor støtter svigermor veldig at kjæresten til svigerbror skal være med tanke på at sambo «mangler en»... -TS Anonymkode: ee78b...87a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #4 Skrevet 28. mars 2020 Jeg og samboeren er begge faddere til søsteren min sin sønn. Og hun og kjæresten samt svigerbroren min og kjæresten skal være fadder til vår neste. Men våre forhold er såpass stabile og langvarige, og vi kjenner hverandre såpass godt at det falt naturlig. Ja, forhold kan ryke, men det kan vennskap også tenker nå jeg. Mine faddere er mamma og pappas bestevenner fra da jeg ble født.. men så sklei de fra hverandre etter noen år pga jobb, flytting osv.. jeg aaaner ikke hvem de er for å si det sånn.. Skal man være 100% sikker på at fadderen vil forbli i livet til barnet må man nok kun gå for egen familie uten inngifte/kjærester. Jeg kan ikke svare på hva dere burde gjøre siden jeg ikke kjenner dere og forholde dere imellom, men jeg sier bare hva som falt seg naturlig for oss. Anonymkode: 3278a...898 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #5 Skrevet 28. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg og samboeren er begge faddere til søsteren min sin sønn. Og hun og kjæresten samt svigerbroren min og kjæresten skal være fadder til vår neste. Men våre forhold er såpass stabile og langvarige, og vi kjenner hverandre såpass godt at det falt naturlig. Ja, forhold kan ryke, men det kan vennskap også tenker nå jeg. Mine faddere er mamma og pappas bestevenner fra da jeg ble født.. men så sklei de fra hverandre etter noen år pga jobb, flytting osv.. jeg aaaner ikke hvem de er for å si det sånn.. Skal man være 100% sikker på at fadderen vil forbli i livet til barnet må man nok kun gå for egen familie uten inngifte/kjærester. Jeg kan ikke svare på hva dere burde gjøre siden jeg ikke kjenner dere og forholde dere imellom, men jeg sier bare hva som falt seg naturlig for oss. Anonymkode: 3278a...898 Skjønner den og enig i at vi sikkert skulle valgt kun familie hvis vi skulle vært så sikre! Alt kan skje mellom meg og bestevenninna mi også selvfølgelig, men vi har vært bestevenner i 17år og håper det varer! Synes det føles «safere» enn ei jeg har kjent i litt over ett år iallefall! Får jo litt dårlig samvittighet også med tanke på at jeg vet at hun vil, men for hverken meg eller sambo føles det rett😰 Anonymkode: ee78b...87a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #6 Skrevet 28. mars 2020 Synes du legger litt mye i dette..? Altså, det er vel ikke vanlig å ha 5+ faddere til å begynne med? Regner med de ikke skal ha i oppgave å lære om barnet om kristen tro, ei heller er det vanlig nå om dagen at faddere overtar barnet hvis dere skulle dø. Tenker som så at det egentlig ikke har så mye å si når dere allerede har 5 faddere, så et par til skader vel ikke?🤷♀️ Personlig ville jeg valgt kun en Gudmor som kunne bært opp barnet + en Gudfar, helst mannen hennes. Det hadde vært evig nok tenker jeg. Gudmoren/gudfaren ville da vært venner av oss, for søsken er jo allerede tante og onkel så ser ingen grunn til å slenge på ordet "fadder" i tillegg. Tror neppe barnet ville syntes det var trist å ikke ha kontakt med en fadder på 10 år. Det er kanskje stas når man er veldig liten, men jeg har ærlig talt aldri hørt noen voksne som snakker om "fadderen" sin. Anonymkode: b894c...767 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #7 Skrevet 28. mars 2020 Her bør dere gjøre det som dere selv føler er rett. Ikke la andre få "tvinge" dere til noe annet. Jeg ville veldig gjerne ha mange faddere på mitt barn, kjæresten ville bare ha en, så da ble det en fadder og en gudmor fra min side samt en fra hans side. Familien hans ble sure fordi han ikke valgte noen fra familien, men det er da vårt barn og våre valg, ingen andres. Anonymkode: a58a0...abb
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #8 Skrevet 28. mars 2020 Hvorfor ha så mange faddere? Er jo bare tull. Anonymkode: c764c...945 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #9 Skrevet 28. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville veldig gjerne ha mange faddere på mitt barn Anonymkode: a58a0...abb Det heter ikke fadder på, det heter fadder til. Anonymkode: c9973...228 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #10 Skrevet 28. mars 2020 For meg er det naturlig at svigersøsteren også er fadder om de har vært sammen så lenge. Men det er meg. Anonymkode: cc388...39a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #11 Skrevet 28. mars 2020 Takk for mange og varierte svar! Tenker jeg «stopper» tråden her, da jeg ikke blir klokere🙈😅 Vet at antall faddere og hvem som skal være det er vår sak, så vi må nok bare tenke oss om til vi trenger å ta avgjørelsen... -TS Anonymkode: ee78b...87a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #12 Skrevet 28. mars 2020 Jeg var veldig usikker på hvem jeg skulle ha som fadder til mitt barn. Men så tenkte jeg at jeg skal ha to barn- trenger ikke brenne av alle på første! Har feks to bestevenninner. Lot den ene være fadder til første, og så skal hun andre være til neste barn. Broren til mannen er fadder til første, mens svigerinnen (kona til broren) blir til neste. Her er hun en så fin person, som forguder barna våre, så da får det være at hun ikke er «blod»- hun telles som nær venn! Barna flere faddere også, til sammen tre hver. Anonymkode: 7eb3f...11d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #13 Skrevet 28. mars 2020 Min erfaring er at de færreste har kontakt med alle fadderne sine ved konfirmasjonen uansett, så jeg ser egentlig ikke problemet med at svigersøster skal være fadder. Barnet har mange andre faddere også, så det blir ikke "fadderløst". Jeg syns faktisk også det er litt rart med 5-6 faddere. Jeg er vandt til at 4 er vanlig, og da er det ofte 2 fra mor og 2 fra far, eventuelt felles vennepar. Jeg hadde selv 4 faddere, og da jeg hadde konfirmasjon hadde jeg ikke kontakt med noen av dem. Fadderne mine var bestevenn av forelder med ektefelle og onkel med ektefelle. Begge parene var skilt da jeg var konfirmant, i tillegg til at onkelen min var lite engasjert, så jeg kjente han egentlig ikke. Forelderen min og vennen hadde også mistet nesten all kontakt. Onkelen min og den tidligere vennen til forelderen min ble allikevel bedt i konfirmasjonen min, mens de tidligere ektefellene ikke ble bedt. Anonymkode: 43af9...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #14 Skrevet 28. mars 2020 De har vært sammen i 4 år? Da vil jeg si forholdet deres er like seriøst som ditt... Anonymkode: c4b07...7d3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #15 Skrevet 28. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var veldig usikker på hvem jeg skulle ha som fadder til mitt barn. Men så tenkte jeg at jeg skal ha to barn- trenger ikke brenne av alle på første! Har feks to bestevenninner. Lot den ene være fadder til første, og så skal hun andre være til neste barn. Broren til mannen er fadder til første, mens svigerinnen (kona til broren) blir til neste. Her er hun en så fin person, som forguder barna våre, så da får det være at hun ikke er «blod»- hun telles som nær venn! Barna flere faddere også, til sammen tre hver. Anonymkode: 7eb3f...11d Vi har også tenkt å ha henne på en evt. unge nr 2, siden det er såpass mange nå allerede uansett. Problemet vårt og hovedgrunnen til at vi vil ha mange på første er at vi sliter med å få barn, og det er slett ikke noen garanti for at jeg får flere. Vi har fått hjelp til å bli gravid denne gangen og gyn sa det sannsynligvis ble med denne ene pga. Kroniske sykdommer... -TS Anonymkode: ee78b...87a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #16 Skrevet 28. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring er at de færreste har kontakt med alle fadderne sine ved konfirmasjonen uansett, så jeg ser egentlig ikke problemet med at svigersøster skal være fadder. Barnet har mange andre faddere også, så det blir ikke "fadderløst". Jeg syns faktisk også det er litt rart med 5-6 faddere. Jeg er vandt til at 4 er vanlig, og da er det ofte 2 fra mor og 2 fra far, eventuelt felles vennepar. Jeg hadde selv 4 faddere, og da jeg hadde konfirmasjon hadde jeg ikke kontakt med noen av dem. Fadderne mine var bestevenn av forelder med ektefelle og onkel med ektefelle. Begge parene var skilt da jeg var konfirmant, i tillegg til at onkelen min var lite engasjert, så jeg kjente han egentlig ikke. Forelderen min og vennen hadde også mistet nesten all kontakt. Onkelen min og den tidligere vennen til forelderen min ble allikevel bedt i konfirmasjonen min, mens de tidligere ektefellene ikke ble bedt. Anonymkode: 43af9...d1f Så dumt at du har så dårlig erfaring med faddere! Er jo helst dette jeg vil unngå selv. At du syns og noen andre det syns det er «rart» med såpass mange faddere får være deres mening. På bygda der jeg kommer fra er dette slettes ikke unormalt og jeg har aldri vært i en dåp med mindre enn 5 faddere. Jeg er selv fadder til tantungen min med 5 andre😊 -TS Anonymkode: ee78b...87a
morhjertegod Skrevet 28. mars 2020 #17 Skrevet 28. mars 2020 Vi har kun valgt familie som faddere, dette pga av venner kan bli borte etter noen år, mens familien består. Er så kjipt når banret skal konfimerest å du må innvitere noen du ikke har hatt kontakt med de siste ti årene.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #18 Skrevet 28. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har vært sammen i 4 år? Da vil jeg si forholdet deres er like seriøst som ditt... Anonymkode: c4b07...7d3 Ja, har ikke sagt noe om at forholdet deres ikke er seriøst. Vi er mer usikre pga. relasjonen vi har til henne da vi ikke føler det blir rett. Føler vi må følge magefølelsen her og når det ikke føles riktig for oss å ha henne som fadder til vår førstefødte, så syns jeg heller ikke det blir riktig for hverken vår eller hennes del. Jeg syns også det blir urettferdig ovenfor samboer til broren min, da de har vært sammen i 9 år, men det blir altfor mange å ha 3 søsken + kjærester/samboere for vår del når det allerede er mye med 5-6 fra før som folk skriver her. -TS Anonymkode: ee78b...87a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #19 Skrevet 28. mars 2020 3 minutter siden, morhjertegod skrev: Vi har kun valgt familie som faddere, dette pga av venner kan bli borte etter noen år, mens familien består. Er så kjipt når banret skal konfimerest å du må innvitere noen du ikke har hatt kontakt med de siste ti årene. Det har du rett i! Min bestevenninne kommer nok til å være fadder uansett, da vi har snakket om dette i mange år også vi får bare tro og satse på at vennskapet består. -TS Anonymkode: ee78b...87a 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #20 Skrevet 28. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner den og enig i at vi sikkert skulle valgt kun familie hvis vi skulle vært så sikre! Alt kan skje mellom meg og bestevenninna mi også selvfølgelig, men vi har vært bestevenner i 17år og håper det varer! Synes det føles «safere» enn ei jeg har kjent i litt over ett år iallefall! Får jo litt dårlig samvittighet også med tanke på at jeg vet at hun vil, men for hverken meg eller sambo føles det rett😰 Anonymkode: ee78b...87a Hvis det ikke føles rett, så velger dere å la det være. Kan heller si at om det skulle bli en nr 2 senere kan hun være fadder da, men at det akkurat nå ikke føles rett. Det er helt opp til dere! 🙂 Jeg har personlig alltid ansett inngifte onkler og tanter som like mye familie som de jeg er i slekt med. Det er ikke sånn at søsteren til pappa er mer tante enn hennes mann er onkel.. og slik ønsker jeg at mine barn skal føle det og. Derfor velger vi å likestille søsken og deres samboere/kjærester, også når det kommer til faddere. Som sagt er det fult mulig det blir slutt.. men om det så skjer så får ikke barna våre varige mén av å ha en fadder som ikke lenger er tilstedevære de i livene deres når de uansett har mer enn én fadder 😊 Anonymkode: 3278a...898 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå