AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #41 Skrevet 28. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tok på meg sprit som stod ved kassa i dag og det er ikke tid til å vente på at den skal tørke før jeg bruker terminalen. Folk stod i kø bak meg, skal jeg liksom stå der som en molbo mens antibacen tørker? Får da være måte på hysteri Anonymkode: 171ca...315 Ja. Folk får regne med at det tar litt lengre tid nå, og holde litt ekstra avstand. Ingen vits i å gjøre noe, når det ikke gjøres skikkelig. De bak deg, får bare bli sure. Butikken burde også begrense antall personer inni bygget samtidig, og kun en per husstand bør få handle av gangen. Vi trenger ikke at folk går i bredden nå. Anonymkode: ac63c...e96 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #42 Skrevet 28. mars 2020 Sprit er i tillegg til vask, ikke istedet for. Det er en stor missforståelse at så mange tror at bare de klasker på litt sprit på hendene er de trygge. Og mange dropper dessverre vasken, dette er en falsk trygghet. Hansker er heller ikke trygge nei, enig med en del der. Men de er bedre enn ingen ting. Hvis det hadde vært så lite nytte i dem kunne helsevesenet kuttet de ut og bare vasket seg også. Bruker hansker med god samvittighet, og vaker hendene. Antibac finnes ikke å oppdrive, men hadde jeg fått tak i så hadde jeg vasket hendene mine godt og så tatt på antibac som en ekstra sikkerhet. Anonymkode: 6d3e1...208
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #43 Skrevet 28. mars 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Folk får regne med at det tar litt lengre tid nå, og holde litt ekstra avstand. Ingen vits i å gjøre noe, når det ikke gjøres skikkelig. De bak deg, får bare bli sure. Butikken burde også begrense antall personer inni bygget samtidig, og kun en per husstand bør få handle av gangen. Vi trenger ikke at folk går i bredden nå. Anonymkode: ac63c...e96 Hvordan fungerer egentlig dette med antbac i butikkene? Eller har du din egen? Jeg hadde aldri brukt en dispenser som er satt opp i butikken, da må man jo ta i den sammen med mange andre. Anonymkode: 6d3e1...208
Gjest ti10 Skrevet 28. mars 2020 #44 Skrevet 28. mars 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor overdriver dere så mye? Så lenge dere ikke tar dere i ansiktet så er det nok å vaske og sprite hendene når dere kommer hjem. Anonymkode: 652e9...cb9 Fordi at man vet ikke om man selv er smittet. Hvis man spriter eller vasker hendene før man går inn i butikken, beskytter man medmenneskene sine for en eventuell smitte man selv har med seg. Vi er ikke perfekte, og det kan jo være at noen glemmer seg og tar seg til ansiktet/bruker telefonen eller noe etter å ha tatt på en vare i butikken. Hvis en smittebærer har tatt på den varen like før, kan de som kommer etterpå bli smittet. Og det er mange som må passere flere potensielle smittepunkter (dørhåndtak, gelendere, brytere, handlevogner osv. osv.) og/eller har relativt lang vei hjem, så å kun vaske/sprite hendene når man har kommet hjem etter handleturen vil jeg kalle dårlig smittehygiene i disse tider.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #45 Skrevet 28. mars 2020 3 timer siden, Nerine_ skrev: I helsevesenet brukes hansker først og fremst ved kontakt med kroppsvæsker, og ved smitte. Men du kan ikke sammenligne en tur på butikken med smittepresset som oppleves i helsevesenet. Jeg er hjelpepleier så det vet jeg. Og ja, man bruker hansker ved nettopp smitte. Som det er ganske mye av på butikken om dagen. Så det kan absolutt sammenlignes. Av og til tar man også på seg hansker før man går inn til en bruker der alle flater er ganske skitne, og kaster dem når man går ut døra. For å ikke spre smitte ut derfra, og for å beskytte seg selv. Men jeg nevnte helsevesenet kun fordi det ble sagt at hansker ikke hadde noen funksjon. Anonymkode: f7aa8...eef 1
Nerine_ Skrevet 28. mars 2020 #46 Skrevet 28. mars 2020 (endret) 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er hjelpepleier så det vet jeg. Og ja, man bruker hansker ved nettopp smitte. Som det er ganske mye av på butikken om dagen. Så det kan absolutt sammenlignes. Av og til tar man også på seg hansker før man går inn til en bruker der alle flater er ganske skitne, og kaster dem når man går ut døra. For å ikke spre smitte ut derfra, og for å beskytte seg selv. Men jeg nevnte helsevesenet kun fordi det ble sagt at hansker ikke hadde noen funksjon. Anonymkode: f7aa8...eef Hvis du er hjelpepleier bør du absolutt vite at grundig håndvask skal utføres før du tar på hansker. Det du sier her er at du kun bruker hansker for egen del, og gir blanke i at du går i butikken med skittene hender/hansker. Endret 28. mars 2020 av Nerine_ 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #47 Skrevet 28. mars 2020 43 minutter siden, Nerine_ skrev: Hvis du er hjelpepleier bør du absolutt vite at grundig håndvask skal utføres før du tar på hansker. Det du sier her er at du kun bruker hansker for egen del, og gir blanke i at du går i butikken med skittene hender/hansker. Hvorfor tror du at jeg ikke vet det? Eller at jeg går med skitne hansker?? Hjelpes. Tror diskusjonen er ferdig for min del, du vrir og vender på alt jeg sier, det er ikke noe vits. Jeg vasker hender, spriter og bruker hansker i butikken, og ofte på jobb, og kom med noen eksempler på hanskebruk fra helsevesenet, fordi det ble sagt at hansker var meningsløst og bare handlet om kroppsvæsker osv. Smitte kan sette seg under neglene f eks, så hansker gir ekstra beskyttelse. Både for andre i butikken og for en selv. Rene hansker. Som man tar på seg riktig og kaster på riktig tidspunkt, før man tar på bilnøkler og telefonen, f eks. Som var det diskusjonen handlet om i utgangspunktet. Anonymkode: f7aa8...eef 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2020 #48 Skrevet 28. mars 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fungerer egentlig dette med antbac i butikkene? Eller har du din egen? Jeg hadde aldri brukt en dispenser som er satt opp i butikken, da må man jo ta i den sammen med mange andre. Anonymkode: 6d3e1...208 Hvis det er antibac fra pumpeflaske som står på et bord, kan du bruke underarmen for å få antibac på den andre hånden. Uansett har det ikke noe å si om du tar på den, du desinfiserer jo hendene rett etter likevel. Anonymkode: 43e09...c58 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #49 Skrevet 29. mars 2020 Jeg bruker slike rimelige varme hansker de har i endel damebutikker, så lenge det er kaldt i været. Disse vasker jeg etterpå. Jeg vasker hender etter jeg har brukt dem itillegg, jeg vasker også hanken til posen jeg pleier å bruke når jeg handler. Vasker også mobilen hver gang etter jeg har vært ute. Anonymkode: 65ed0...cf8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #50 Skrevet 29. mars 2020 Jeg bruker hansker i nærbutikken fordi det står framme med mer eller mindre «påbud» om å bruke dem, og absolutt alle andre kunder jeg ser i den butikken gjør det. For å være ærlig synes jeg det føles helt meningsløst. I alle andre butikker enn denne bruker jeg kun antibac (har med meg en flaske i lomma), føler det holder i massevis. Man skal jo også faktisk sprite hender både før og etter hanskebruk, skal tro hvor mange av kundene som gjør dette? Når de tar opp hansken fra esken blir den jo forurenset med bakterier fra hendene. Ser også at de ansatte ekspederer kunde etter kunde med de samme hanskene. Hva er poenget, liksom. Anonymkode: 5c4e9...1ee 2
Gjest Geirfuglen Skrevet 29. mars 2020 #51 Skrevet 29. mars 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Sprit er i tillegg til vask, ikke istedet for. Det er en stor missforståelse at så mange tror at bare de klasker på litt sprit på hendene er de trygge. Og mange dropper dessverre vasken, dette er en falsk trygghet. Hansker er heller ikke trygge nei, enig med en del der. Men de er bedre enn ingen ting. Hvis det hadde vært så lite nytte i dem kunne helsevesenet kuttet de ut og bare vasket seg også. Bruker hansker med god samvittighet, og vaker hendene. Antibac finnes ikke å oppdrive, men hadde jeg fått tak i så hadde jeg vasket hendene mine godt og så tatt på antibac som en ekstra sikkerhet. Anonymkode: 6d3e1...208 Problemet er at eksemplene på hvordan folk bruker hansker, viser at det blir høyere risiko for smitte enn motsatt.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #52 Skrevet 29. mars 2020 9 timer siden, Nerine_ skrev: Hvis du er hjelpepleier bør du absolutt vite at grundig håndvask skal utføres før du tar på hansker. Det du sier her er at du kun bruker hansker for egen del, og gir blanke i at du går i butikken med skittene hender/hansker. Det er bedre å ta på seg litt skitne hansker man har så vidt tatt på, enn at man har enda mer skitne hender Anonymkode: 791d5...4bb
Nerine_ Skrevet 29. mars 2020 #53 Skrevet 29. mars 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er bedre å ta på seg litt skitne hansker man har så vidt tatt på, enn at man har enda mer skitne hender Anonymkode: 791d5...4bb Det ideelle er håndvask/antibac før man går inn i butikken. Jeg har sett flere komme inn, stappe hånda i boksen med hansker (som x antall har gjort føre) og ta på hanskene ved å klasse overalt på dem. Flertallet tar ikke såvidt på hanskene når de taes på. Og bakterier på overflater er først et problem om man tar seg til ansiktet, og gjør man det er hansker/ikke hansker ubetydelig. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #54 Skrevet 29. mars 2020 Dere bruker alle 7 trinns metoden når dere tar på dere hansker??? Anonymkode: b3755...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #55 Skrevet 29. mars 2020 Bruker ikke hansker i butikk, ser overhodet ikke noe poeng i det. Jobber innen helse. Anonymkode: 7c36e...5ee 3
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #56 Skrevet 29. mars 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Sprit er i tillegg til vask, ikke istedet for. Det er en stor missforståelse at så mange tror at bare de klasker på litt sprit på hendene er de trygge. Og mange dropper dessverre vasken, dette er en falsk trygghet. Hansker er heller ikke trygge nei, enig med en del der. Men de er bedre enn ingen ting. Hvis det hadde vært så lite nytte i dem kunne helsevesenet kuttet de ut og bare vasket seg også. Bruker hansker med god samvittighet, og vaker hendene. Antibac finnes ikke å oppdrive, men hadde jeg fått tak i så hadde jeg vasket hendene mine godt og så tatt på antibac som en ekstra sikkerhet. Anonymkode: 6d3e1...208 Antibac i riktig mengde og i riktig bruk erstatter håndvask. Anonymkode: 7c36e...5ee
Gjest Geirfuglen Skrevet 29. mars 2020 #57 Skrevet 29. mars 2020 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antibac i riktig mengde og i riktig bruk erstatter håndvask. Anonymkode: 7c36e...5ee Man kan ikke si at det ene erstatter det andre. Generelt er hånddesinfeksjon førstevalget når det kommer til håndhygiene. Er hendene synlig forurenset skal man velge håndvask. Det kommer også litt an på hva man skal drepe. Håndvask er f.eks bedre ved Norovirus og Clostridium difficile. Vet ikke om de kjenner til hva som er best med Koronavirus enda. Hvorfor hånddesinfeksjon også er et veldig godt valg nå, er fordi det er så enkelt og Koronavirus er så smittsomt. Hvis man går på butikker hvor de bare har håndvask tilgjengelig, ser man at folk i liten grad bruker den. Er det derimot hånddesinfeksjon, virker det som veldig mange er flinke til å utføre håndhygiene. Endret 29. mars 2020 av Geirfuglen
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #58 Skrevet 29. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bruker ikke hansker i butikk, ser overhodet ikke noe poeng i det. Jobber innen helse. Anonymkode: 7c36e...5ee Samme her. Det spørs om ikke det er flere som har tatt på eskene med engangshansker som varene i butikken... Anonymkode: 43e09...c58 2
Gjest bienvilleparish Skrevet 29. mars 2020 #59 Skrevet 29. mars 2020 Skulle ha engangshansker på apoteket, men hey, gjett hvem andre som har hamstra så det ikke var noe igjen.. Jeg får hverken brukt hansker eller sprit siden det er utsolgt, så da handler jeg som normalt uten å ta meg i ansiktet. Kommer hjem, vasker hendene umiddelbart, pakker ut varene, vasker hendene på nytt, dusjer etterpå det, hiver tøyet bortsett fra ytterjakka til vask. Så er det bilen som jeg har tatt på rattet med skitne hender. Får ikke gjort så mye med det, så må vaske meg grundig på hendene hver gang jeg har brukt den. Og jeg har tenkt tanken på at matvarene kan ha virus på seg, men skal man vaske alt sammen lissom? Styr
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2020 #60 Skrevet 29. mars 2020 14 hours ago, Geirfuglen said: Så utrolig bra! Er så utrolig lei av å se butikkansatte og kunder med hansker på møkkete hender, som oppfører seg som de ikke kan få virus på hendene når de har på hansker. Jobber i butikk og vi har blitt pålagt av sjefen å bruke hansker til en hver tid. Butikkansatte har ikke så mye de skulle sagt, vi bestemmer nesten ikke hvordan vi skal gå eller stå selv engang, alt blir bestemt for oss. Så please ikke klag på at butikkansatte bare gjør det de for beskjed om å gjøre. Anonymkode: 6bc28...c66 2
Fremhevede innlegg