Gå til innhold

Fargevalg i stua


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å male stua, men syns det er vanskelig å velge farge.

Stua og kjøkkenet/spiseplass er delvis åpen løsning. Kjøkkenet og spiseplassen er malt i Sjøsmaragd fra Jotun, og den ønsker vi å beholde. Listene langs gulv og rundt vinduer er fabrikkmalt hvite, sannsynligvis en bomullshvit farge.

Stua har vinduer mot syd.

Vi ønsker ikke farger som er hvite eller grå, heller ikke brun (stua er nå malt i Muskatnøtt), men som samtidig kan passe godt med Sjøsmaragd.

Noen som har tips?

Anonymkode: f8bb5...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å sende det du skrev til fargeråd fra Jotun? De er flinke med forslag syns jeg. 
Ellers foreslår Jotun selv Sommersne, Sjøgløtt eller Oslo sammen med den gitte fargen 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi vurderer å male stua, men syns det er vanskelig å velge farge.

Stua og kjøkkenet/spiseplass er delvis åpen løsning. Kjøkkenet og spiseplassen er malt i Sjøsmaragd fra Jotun, og den ønsker vi å beholde. Listene langs gulv og rundt vinduer er fabrikkmalt hvite, sannsynligvis en bomullshvit farge.

Stua har vinduer mot syd.

Vi ønsker ikke farger som er hvite eller grå, heller ikke brun (stua er nå malt i Muskatnøtt), men som samtidig kan passe godt med Sjøsmaragd.

Noen som har tips?

Anonymkode: f8bb5...109

Da ville jeg bygd videre fra sjøsmaragd og satset på en av de dype juvelfargene i blågrønt eller grønblå. Noe som har mer pigment enn «Oslo» som fort virker for grå. De er såpass lite brukt at de ikke har navn, kun fargekoder, men det gjør jo bare at du slipper å se dem i naboens stue over påske. 

Anonymkode: 72863...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere blåtoner, men også enkelte rødtoner er fine til Sjøsmaragd. Snakker av erfaring.

Anonymkode: 0ef36...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere ha en kontrastfarge eller et mer dempet interiør? Hvis dere vil ha det dempet foreslår jeg en farge som enten er litt lysere eller mørkere, slik at det blir en ton-i-ton-effekt. Synes forresten Muskatnøtt høres veldig fint og behagelig ut til! 

Hvis dere vil ha kontrast, hva med en gul-oker-farge (kanskje litt vanskelig med lister i bomull)? Eller en rødtone? En beige-tone lysere enn Muskatnøtt hadde sikkert også vært behagelig (tror jeg hadde valgt en gulig beige hvis jeg ville hatt det varmt, og en litt kaldere beige hvis jeg ville hatt det mer kjølig).

Kommer også an på hvordan resten av interiøret er, særlig gulvet og de større møblene :)

 

Anonymkode: 53ee7...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil dere ha en kontrastfarge eller et mer dempet interiør? Hvis dere vil ha det dempet foreslår jeg en farge som enten er litt lysere eller mørkere, slik at det blir en ton-i-ton-effekt. Synes forresten Muskatnøtt høres veldig fint og behagelig ut til! 

Hvis dere vil ha kontrast, hva med en gul-oker-farge (kanskje litt vanskelig med lister i bomull)? Eller en rødtone? En beige-tone lysere enn Muskatnøtt hadde sikkert også vært behagelig (tror jeg hadde valgt en gulig beige hvis jeg ville hatt det varmt, og en litt kaldere beige hvis jeg ville hatt det mer kjølig).

Kommer også an på hvordan resten av interiøret er, særlig gulvet og de større møblene :)

 

Anonymkode: 53ee7...08e

Gulvet er en veldig lys laminat, litt «hvitlasert» på et vis. 

Sofaen er mørk grå, vi har noen hvite møbler og en hvit peis. 

Muskatnøtt passer forsåvidt fint, men verken mannen eller jeg er spesielt glad i brunt. :) 

En gultone høres sprekt ut, men er litt skeptisk til å ha det i hele stua. Har heller ingen naturlig kontrastvegg, så fargen må bli på alle veggene. 

Kanskje det må bli en lysere variant av Sjøsmaragd. 

Anonymkode: f8bb5...109

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Sjøsmaragd i stua, og Reinlav i kjøkkenet. Synes de fungerer veldig fint sammen hos oss, men reinlav (fargerike) er lys og gråaktig så det er ikke sikkert det er helt det du er på jakt etter. (Jeg elsker fargen, synes den minner om soft mint fra jotun, men mannen min liker den ikke og synes den ser helt grå ut....) 

Støtter den lengre oppe som nevner gult - det er så mange fine gulfarger som passer til sjøsmaragd. En lys gul kan kanskje funke i stua? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en dempet rosatone? Kanskje litt sprekt, men tror det hadde kunnet funke veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...