Gå til innhold

Burde staten sette krav til de som nå blir arbeidsledige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke hatt så mange arbeidsledige siden 2.verdenskrig.

Burde staten sette noen krav som f.eks at folk uten jobb hjelper bøndene som ellers bruker billig,utenlandsk arbeidskraft,tar jobber som ikke krever annet enn opplæring som f.eks vaskerier på sykehus og sikkert 150 jobber til innen diverse yrker.

Eller skal alle bare få dagpenger og tilskudd mens de går hjemme og sutrer over at de ikke får nok? 

Jeg bare lurer nå som nesten hele verden er i en unntakstilstand.

Anonymkode: 9b0ac...1d9

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så andre skal få gratis arbeidskraft? Då blir jo det mindre arbeidsplasser sammenlagt da det er meir lønnsomt å bruke arbeidsledige. Staten stiller allrede krav til arbeidsledig. 

Anonymkode: 39b25...069

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det burde de og her er det masse god arbeidskraft som kan utnyttes. Noen har jo ikke muligheten pga egne barn under 12 år, men da kunne man evt gjort noe hjemmefra. 

Flere kjeder har jo sendt ut utlysninger om ekstra hjelp nå. Håper de som har muligheten til å dra ut gjør det og bidrar:) samme med de som sitter hjemme av andre grunner. Nå er tiden inne for å bidra med det vi kan. 👍

Anonymkode: 68dfb...ee4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i flere uker prøvd å finne steder jeg kan stille opp frivillig nå som jeg også er uten arbeid. Jeg får stadig beskjed om at det som akkurat nå trengs er helsepersonale, men at de vil si ifra om de etterhvert trenger annen hjelp/kompetanse.

tror de fleste er klare for å stille opp nå og framover

Anonymkode: 2e09a...9a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så andre skal få gratis arbeidskraft? Då blir jo det mindre arbeidsplasser sammenlagt da det er meir lønnsomt å bruke arbeidsledige. Staten stiller allrede krav til arbeidsledig. 

Jeg tenkte mer betalt jobbing da jeg skrev svaret mitt..  At staten evt dekker det.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er det allerede regler på. En plikter å ta jobber en blir tilbudt. Nå mer enn noensinne trengs dette.

Anonymkode: fe0d4...d2d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte mer betalt jobbing da jeg skrev svaret mitt..  At staten evt dekker det.

Om staten skal dekke lønnskostnadene til bøndene så må jo staten også få inntektene fra gården. Det kan jo ikke være slik at bøndene skal kunne få inntektene, men slippe å bære kostnadene. 

Anonymkode: 86022...505

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. De bør få vanlig lønn for jobben+evnt tilskudd så det ikke lønner seg å gå hjemme. Da betaler staten(skattebetalere) mindre enn om folk går hjemme og mottar full lønn for ingenting,jobben blir gjort og staten drar inn litt skatt så Norge går rundt.

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det allerede regler på. En plikter å ta jobber en blir tilbudt. Nå mer enn noensinne trengs dette.

I teorien ja,men i praksis nei. Overkvalifisert for jobben er flittig brukt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om staten skal dekke lønnskostnadene til bøndene så må jo staten også få inntektene fra gården. Det kan jo ikke være slik at bøndene skal kunne få inntektene, men slippe å bære kostnadene. 

Anonymkode: 86022...505

Bøndene må eventuelt kjøre vanlig løp og betale det de vanligvis betaler i lønn så det går rundt. Så må staten kompensere forskjellen direkte til arbeidstager så det ikke lønner seg å gå hjemme. 

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I teorien ja,men i praksis nei. Overkvalifisert for jobben er flittig brukt.

Som har 0 å bety her, siden det er snakk om sesongarbeid.

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i flere uker prøvd å finne steder jeg kan stille opp frivillig nå som jeg også er uten arbeid. Jeg får stadig beskjed om at det som akkurat nå trengs er helsepersonale, men at de vil si ifra om de etterhvert trenger annen hjelp/kompetanse.

tror de fleste er klare for å stille opp nå og framover

Anonymkode: 2e09a...9a5

Du kan jo plukke jordbær i sommer??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som har 0 å bety her, siden det er snakk om sesongarbeid.

Hvorfor har det 0 å bety? Å plukke jordbær kan man vel gjøre uansett om man er fra Baltikum,Asia eller er utdannet på BI?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har det 0 å bety? Å plukke jordbær kan man vel gjøre uansett om man er fra Baltikum,Asia eller er utdannet på BI?

Det er jo derfor jeg sier at det har 0 å bety om en er overkvalifisert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo derfor jeg sier at det har 0 å bety om en er overkvalifisert.

Da misforsto jeg. Sorry. Men det gjelder jo ikke bare sesongarbeid,det sporet bare av dit. 

AnonymBruker
Skrevet

Uten tvil! Det burde ikke være lov å sitte på rumpa hjemme i mens vi som risikerer liv og helse i helsesektoren sliter oss helt ut, og finansierer myr av dagpengene med skatten vår. Folk kan ikke bli navere bare fordi de tror de er for «gode» til å jobbe på Kiwi/posten/gamlehjem osv. Det bør være minst like strenge krav til de som det var til de på dagpenger fra før. Ellers går Norge under, og det er ikke kødd en gang. 

Anonymkode: 9dc65...9ca

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da misforsto jeg. Sorry. Men det gjelder jo ikke bare sesongarbeid,det sporet bare av dit. 

Det bøndene trenger hjelp til, er i all hovedsak sesongarbeid jo.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uten tvil! Det burde ikke være lov å sitte på rumpa hjemme i mens vi som risikerer liv og helse i helsesektoren sliter oss helt ut, og finansierer myr av dagpengene med skatten vår. Folk kan ikke bli navere bare fordi de tror de er for «gode» til å jobbe på Kiwi/posten/gamlehjem osv. Det bør være minst like strenge krav til de som det var til de på dagpenger fra før. Ellers går Norge under, og det er ikke kødd en gang. 

Anonymkode: 9dc65...9ca

Akkurat det jeg mener også. Takk!

TS

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det bøndene trenger hjelp til, er i all hovedsak sesongarbeid jo.

Ja. Men andre sektorer trenger også hjelp nå og kommer til å trenge hjelp litt fremover i tid. Sesongarbeid hos bønder var ett av ganske mange yrker som vil trenge arbeidskraft fremover. 

TS

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo slik det er til vanlig.

Anonymkode: fe7b0...f8d

• Liker 3
  • Opprett ny...