Gå til innhold

Kan man trives med høy overvekt?


Passepartout

Anbefalte innlegg

Er dette noe som er mulig? Spesielt for en ung kvinne? Er det noe spesielt jeg trenger å gjøre i forhold til synet mitt på kropp og utseende som kan gjøre at jeg kan akseptere meg selv? Eller er jeg dømt til å føle meg stygg og mislykket så lenge jeg er feit? Jeg er 21 år, og har gradvis blitt mer og mer usikker på meg selv. Å jeg ønsker ikke ha det slik, selvsagt. Jeg er livredd for slankeoperasjon og jeg ønsker å være sosial og ha det bra med meg selv. Men jeg aner ikke lenger hva jeg skal gjøre, så om noen kunne hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Styr unna sosiale medier, de skaper et falskt bilde av hva som er normalt og pent. Instagram er det verste.

Anonymkode: 2d6b8...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ned i vekt? Fedme er normalisert i dagens samfunn. De fleste skjønner ikke hvor alvorlige konsekvensene av fedme kan være. Jeg er selv sykelig overvektig og jeg er så vanvittig redd for å få diabetes. Folk tror det "bare" er sukkersyken..... Det er mer enn bare det. Les deg opp på hva som skjer når du er overvektig i lengre perioder (altså mange år). Da vil du nok gå ned i vekt. 

Jeg prøver så godt jeg kan å gå ned, men det er en lang prosess. Spesielt når man lider av en overspisingslidelse. De som sier at de er sykelig overvektige og trives med det, de har et forvridd syn på kropp og helse etter min mening. De har faen ikke peiling på hva god helse er. Det at du klarer å bevege deg selv om du er feit og får opp pulsen en gang i uka selv om du er feit er ikke med på å bidra til å redusere sjansene for en rekke livsstilsykdommer. Det er mange som tror det, men forskning viser det stikk motsatte. 

Trenger ikke legge ved linker fordi det jeg snakker om er informasjon du finner overalt. Men jeg ville vært jævla forsiktig med å høre på folk som f.eks Tess Holliday, Carina Carlsen og andre forkjempere for fedme. Camilla Lorentzen er i grenseland, hun oppfordrer mye til fysisk aktivitet og sunt kosthold men jeg syns det er rart hun heier på nevnte mennesker + andre som jeg vil definere som forkjempere for fedme. For det er du, når du hyller en feit kropp fordi den er.... Ja, feit. Skal man virkelig hylle det som ikke er bra? Uansett... Det eneste de bryr seg om er å leve komfortabelt, det vil si ikke gjøre endringer og bare se på at kroppen forfaller mens de spiser og ikke holder seg i aktivitet. Samtidig som de kjemper for at feite mennesker blir diskriminert, noe jeg personlig ikke har opplevd og jeg har vært feit (sykelig overvektig, veier akkurat nå 100 kg) i ca. 4 år. Feite mennesker møter kanskje holdninger som tilsier at de burde gå ned i vekt og det burde de! 

Men igjen, du gjør som du vil. Om du vil begynne å ødelegge kroppen din nå i så ung alder, så kan du bare gjøre det. Spis hva du vil og legg på deg, bare ikke bry deg om den store belastningen det er på ledd og knær, hofter og kropp generelt. Ikke bry deg om bukfettet, sykdommene du spiser på deg og at du en dag kan få diabetes og da bli råket av enda verre sykdommer fordi du har spist på deg disponibilitet for disse sykdommene. 

Mange kjemper også for kroppspositivitisme, noe de jeg nevnte i innlegget her også gjør. Det handler om å elske seg selv og sin kropp uansett hva. Det syns jeg er helt innafor. Men jeg mener at om du elsker kroppen din så er du ikke sykelig overvektig. Du er ikke i fedmeklassen om du bryr deg om deg selv. For alle som bryr om seg selv, og reflekterer rundt sin fysiske og psykisk helse, mener virkelig ikke at det er sunt å være gigantstor.


Har du litt ekstra fett på magen? Null stress. Store lår? Helt ok. Er du i BMI klasse overvektig? Trenger ikke være krise, iallefall ikke om du trener styrketrening jevnlig og har en del muskler. Men det hjelper ikke om du da har en fettprosent på 40. Da må den ned. Mange sier BMI er tull men i dagens samfunn er det ikke det. Om du ikke trener og spiser som en gris og har en BMI på 30 så sier det seg selv at dette er reelt og at du burde ta hensyn til det. Å tenke at "jaja jeg har jo sterke bein er sikkert derfor" er bare tull. Selvfølgelig har du sterke bein om du er overvektig, de bærer deg! Min startvekt på beinpress var 90 kg! En kompis (og han er mann, det er ikke jeg) av meg som er normalvektig starta på 50 kg........ Men gjør det meg til en sunn person med god helse? Haha, så jævla langt ifra! 

Så nei, jeg mener at folk ikke kan trives med høy overvekt. De glansmaler en hverdag som ikke eksisterer. Jeg HATER livet som feit og jeg er så mye penere når jeg er slankere, om vi skal se på de overfladiske grunnene. Jeg finner ikke sykelig overvektige mennesker attraktive på en flekk. Det er den harde sannheten og jeg vet mange deler det med meg. Men igjen, jeg snakker ikke for alle. Når det kommer til mobilitet som sykelig overvektig så er jo ALT tungt! Det er tungt å gå opp trapper, tungt å sette seg på huk, det er faen meg en treningsøkt å støvesuge den lille leiligheten jeg har! Det å dusje og ordne seg i lynfart gjør meg bare mer svett en ren og pen! 

Du er i en fantastisk alder. Ikke la deg selv og kroppen din forfalle. Begynn å ta vare på deg selv. Gi kroppen din mat som er bra for den, kos deg en gang i blant, sørg for at kroppen er i bevegelse og at du får nok mosjon. Dette vil også hjelpe deg til å bli mer glad i deg selv. Du blir tross alt rusa på kroppens egne deilige stoffer når du trener. Jeg syntes dette hørtes så klisje ut, helt til jeg begynte å løpe og opplevde at kondisjonen ble bedre og jeg kunne løpe lengre. Følte meg SÅ JÆVLA BRA. Jeg har ofte begynt å gråte etter løpeøktene mine, av glede, og tenkt at herregud, jeg skulle ønske alle opplevde å føle seg så sykt bra som jeg gjør nå. Samme når jeg løfter mer i styrketrening og merker at kroppen blir sterkere, samtidig som hvilepulsen går ned og du kan kjenne og føle på kroppen at den spiller på lag med deg, og at den er glad i deg - og du i den. 

Dette ble langt, men jeg er så redd du skal ta til deg råd fra folk som mener det er helt innafor å være svær. For det er ikke det. Sett deg selv i fokus og nyt livet, på den måten som er BRA for deg. ❤️❤️❤️ Det involverer ikke å være sykelig overvektig og hate seg selv. Noen sier at økt selvtillit kommer ikke ved å bli slank... Det er godt mulig. Men reisen dit er lang, og du kan lære mye på den reisen i form av mestring og hvordan du blir glad i deg selv. Livet som tynn er ikke nødvendigvis bedre enn livet som feit - men det kommer an på hvordan du ser på det. Jeg vil iallefall ha en sunn og slank kropp som fungerer fremfor en stor kropp som ikke hører etter, og som kan påføre meg livsstilsykdommer. 

Anonymkode: 50942...3f5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kan trives med det er det jo bare du som kan vite. Mange store er fornøyde med kroppen sin, mange er ikke. 

Anonymkode: 7cace...158

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du kan trives med det er det jo bare du som kan vite. Mange store er fornøyde med kroppen sin, mange er ikke. 

Anonymkode: 7cace...158

Jeg skulle så gjerne ønske jeg klarte det. Om jeg kan lære meg det jeg lurer på?

 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå ned i vekt? Fedme er normalisert i dagens samfunn. De fleste skjønner ikke hvor alvorlige konsekvensene av fedme kan være. Jeg er selv sykelig overvektig og jeg er så vanvittig redd for å få diabetes. Folk tror det "bare" er sukkersyken..... Det er mer enn bare det. Les deg opp på hva som skjer når du er overvektig i lengre perioder (altså mange år). Da vil du nok gå ned i vekt. 

Jeg opplever ikke at det er normalisert, på noen som helst måte.

 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye veier du da? 

Anonymkode: 5e060...a30

Er det noe du har stort behov for å vite. er det ikke nok å si at jeg er feit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Passepartout skrev:

Jeg skulle så gjerne ønske jeg klarte det. Om jeg kan lære meg det jeg lurer på?

 

Jeg opplever ikke at det er normalisert, på noen som helst måte.

 

Er det noe du har stort behov for å vite. er det ikke nok å si at jeg er feit?

 Kanskje personen spør fordi det er forskjell på 5 kilo overvekt og 45 kilo overvekt 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Firebarnsmor86 skrev:

 Kanskje personen spør fordi det er forskjell på 5 kilo overvekt og 45 kilo overvekt 😊

Jeg har en bmi på 47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Passepartout skrev:

Jeg har en bmi på 47.

Rundt 130 kg da.  Du burde be lege henvise deg til ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: 55126...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Passepartout skrev:

Jeg har en bmi på 47.

Det høres veldig farlig ut 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Firebarnsmor86 skrev:

Det høres veldig farlig ut 

Jeg og tenker det. 

Men nå har jeg også ett ønske om å lære meg å bli snillere med meg selv og den kroppen jeg har. Jeg lurer på om det finnes verktøy til det før jeg går ned eller finner ut hvilken teknikk som fungerer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Passepartout skrev:

Jeg har en bmi på 47.

 

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rundt 130 kg da.  Du burde be lege henvise deg til ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: 55126...b68

Oiiii da veier du dobbelt så mye som meg  og jeg skal fortsatt ned 5-10 kg for å bli kvitt alt fettet rundt hofter og lår !

Anonymkode: 093ee...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Oiiii da veier du dobbelt så mye som meg  og jeg skal fortsatt ned 5-10 kg for å bli kvitt alt fettet rundt hofter og lår !

Anonymkode: 093ee...fb0

Tom. jeg med mine 67 kilo fordelt på 1,76 har godt med fett fordelt på mage, hofter og lår.  Kunne fint veid litt mindre og sett bedre ut.  Liker ikke når det buler og magen står rett ut.  Føler meg mye bedre på 63-64.  Men så er det lenge siden jeg har trent skikkelig og det hjelper jo ikke akkurat. 

Anonymkode: 55126...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Oiiii da veier du dobbelt så mye som meg  og jeg skal fortsatt ned 5-10 kg for å bli kvitt alt fettet rundt hofter og lår !

Anonymkode: 093ee...fb0

Det var jo en ekstremt intetsigende kommentar. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Rundt 130 kg da.  Du burde be lege henvise deg til ernæringsfysiolog. 

Anonymkode: 55126...b68

Det er en god start. Ettersom du veier så mye kan du også be om å bli henvist til en fedme-/overvektsklinikk. Det siste er nok det beste. 

Anonymkode: 278b9...eeb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Les om body positivity. Man kan helt klart trives med å være overvektig. https://www.instagram.com/bodyposipanda

Er det sånn at du føler at du er i ferd med å utvikle sosial angst? Det går det an å jobbe med på egenhånd: https://www.kognitiv.no/psykisk-helse/ulike-lidelser/angstlidelser/sosial-angstlidelse/videobasert-selvhjelp-ved-sosial-angst/

 

Anonymkode: 3008f...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja! Les om body positivity. Man kan helt klart trives med å være overvektig. https://www.instagram.com/bodyposipanda

Er det sånn at du føler at du er i ferd med å utvikle sosial angst? Det går det an å jobbe med på egenhånd: https://www.kognitiv.no/psykisk-helse/ulike-lidelser/angstlidelser/sosial-angstlidelse/videobasert-selvhjelp-ved-sosial-angst/

 

Anonymkode: 3008f...228

Jeg er større en hun.

Er dett noe du har mye info om? Altså body positivity? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner ikke hvorfor du skal lære deg å trivs med overvekt istedenfor å gjøre noe med det? Det er jo kjempefarlig å være såpass overvektig.

Synes du burde gå all in for å gå ned så mye som mulig. Fysisk aktivitet er tipp topp, men det å redusere matinntak er det aller viktigste.

Kanskje prøve deg på fasting feks? Kjenner mange som har prøvd den 16/8 fasten med gode resultater.

Les deg heller opp på suksess-historier om vektnedgang og jobb med deg selv på den måten istedenfor å jobbe med å være fornøyd der du er i dag.

Jeg sier absolutt ikke dette fordi det ikke er pent å være overvektig, mange overvektige er helt nydelige med den kroppen de har! Det som er skummelt er helseplager som følger med overvekten, og det må du ta på alvor.

Lykke til uansett hva du velger. 🙂

Anonymkode: 5a4e9...918

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Passepartout said:

Jeg er større en hun.

Er dett noe du har mye info om? Altså body positivity? 

Jeg mente ikke at du skal sammenlikne deg med hennes kropp. Hun deler mye på instagram som handler om body positivity. Hun har sluttet å slanke seg som en følge av body positivity bevegelsen som hun er en del av. Det handler kort sagt om å være fornøyd med kroppen sin, uansett hvordan den ser ut. Sunne kropper kan komme i alle størrelser. Hvis man vil spise sunt så kan man gjøre det uten å fokusere på størrelsen på kroppen. Mange tenker ikke over at sunnhet også handler om psykisk helse. Slankekulturen er psykisk skadelig for veldig mange.

Anonymkode: 3008f...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk en av forutsetningene for å klare å gå ned over 80 kg i vekt: å lære seg å trives i egen kropp og faktisk ha det godt med seg selv. Økt selvsikkerhet og selvtillit medførte at jeg også lettere gikk ned i vekt, fordi jeg ikke følte et behov for å trøstespise, rent enkelt. Så alt henger sammen med alt. Å skamme seg medførte meg ihvertfall ingenting godt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SPOCA skrev:

Det var faktisk en av forutsetningene for å klare å gå ned over 80 kg i vekt: å lære seg å trives i egen kropp og faktisk ha det godt med seg selv. Økt selvsikkerhet og selvtillit medførte at jeg også lettere gikk ned i vekt, fordi jeg ikke følte et behov for å trøstespise, rent enkelt. Så alt henger sammen med alt. Å skamme seg medførte meg ihvertfall ingenting godt.

Ned 80kg? 😲 Wow - det er imponerende! Der er kanskje noen som jeg kan relatere meg til i forhold til størrelse. Er det noe spesielt du gjorde for å få øke selvtilliten din, og som fungerte spesielt for deg? Kan du gi noen råd? Kunne du føle deg fin og selvsikker også mens du var stor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...