Gå til innhold

Ønsker meg ripsbusker


Amatariel

Anbefalte innlegg

Nå har vi endelig hus med stor hage, og jeg og barna drømmer om ripsbusker. Men jeg er HELT amøbe på alt som har med hage å gjøre. Ønsker derfor gjerne å ta i mot tips og triks fra alle dere som kanskje kan litt om akkurat dette.

Når jeg googler ser jeg at det selges noe som heter ripsbusk, f.eks denne https://www.plantasjen.no/rips-jonkheer-van-tets-2l-513571.html

Men jeg syns den ser liten ut, er dette èn busk? Som blir å vokse seg større? Om jeg kjøper en sånn, når kan man forvente at det kommer bær på den? Allerede nå til august? Eller tar det årevis?

Jeg ønsker meg 2-3 store ripsbusker som helst hadde vært klare nå 🙄 (altså moden i år)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den blir stor, men du får nok ikke noen rips før tidligst neste år. Busken må få etablere seg og begynne å vokse. 
Men kanskje et bær eller 50 første år?

For å få en større plante, så kan du kanskje finne noen på Finn som gir bort sine busker? Da får du en større busk men også den må etablere seg før  Man kan forvente noe særlig med avling. Flytting av busker vil sette dem tilbake inntil røttene har etablert seg. 
 

Men rips er godt, så plant i år og gled deg til neste år😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting tar tid. Det må man innfinne seg med. kan godt hende det blir litt avling allerede i år, men ikke mye. Når du planter bør du sette av minst en meter hver vei rundt planten. De blir store til slutt. 
 

Jeg ville forøvrig har valgt en av solbær, stikkelsbær og rips istedenfor tre ripsbusker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil vokse seg større, men det vil ta flere år før det blir en brukandes ripsbusk. Og som skrue sier så ville jeg også valgt å plante ulike type bærbusker, vi har rips, stikkelsbær og solbær. Hos oss så fulgte de med huset, likedan to epletrær, så aner ikke hvor lang tid det tok fra de forrige eierene plantet og til det ble bær. 

Da vi plantet et plommetre så tok det mange år før det ble plommer på treet. Plantet et kirsebærtre for 5 år siden, det har enda ikke fått bær på seg. 

Men det er bare å sette i gang og plante, før eller siden så blir det bær, det er skikkelig fint å ha muligheten til å høste frukt og bær i egen hage :) og det er moro å jage unger som går på epleslang (jeg er ikke så veldig sinna og streng asså, synes egentlig det bare er fint at dagens barn faktisk har muligheten og tar initiativ, til å gå på slang i 2020. Til å komme seg ut og klatre i trær, kjenne på spenninga og få høy puls når de blir tatt på fersken. Sånn som jeg gjorde i min barndom på 80-tallet) 

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og tips. Er vel bare å komme i gang så snart som mulig da skjønner jeg. Og sikkert vente littegrann til, for her jeg bor laver det ned med snø akkurat nå 🙄

Vi blir nok å gå for bare ripsbusker (men kanskje to stk holder?) da ingen i vår familie på fem stk liker solbær eller stikkelsbær 😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En (stor) busk gir myyye mer bær enn man tror! Støtter rådet om å sjekke finn, eventuelt legge ut en annonse der eller på Facebook. Kanskje noen vil kvitte seg med en ;)

Min lille busk er plantet for 4 år siden, og gir først nå litt bær..men den står dumt til også. Mitt oppstrammende solbær"tre" som er kjøpt større og står bedre til ga bra med bær allerede andre året :)

Anonymkode: 8e193...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren min pleier å si at "ripsbusker og løvetann blir man aldri kvitt".

Går noen år før det blir bær av det, men deretter er du selvforsynt fra egen hage gjennom vinteren. Hvis du orker å plukke inn. Det gjør ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gartner her... små busker kan gi endel hvis de har god rotvekst og optimale forhold. Både mht lys og når de blir plantet. Kjøper du en eldre busk som er gravet opp har de ofte fått kuttet over mange røtter så toppen er da større enn roten. Den må da beskjæres tilbake og vannes ofte. For å holde dem best mulig fjerner du en av de eldste grenene av og til så busken forblir "ung" og ikke legger seg utover 

Anonymkode: 44acb...613

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gartner her... små busker kan gi endel hvis de har god rotvekst og optimale forhold. Både mht lys og når de blir plantet. Kjøper du en eldre busk som er gravet opp har de ofte fått kuttet over mange røtter så toppen er da større enn roten. Den må da beskjæres tilbake og vannes ofte. For å holde dem best mulig fjerner du en av de eldste grenene av og til så busken forblir "ung" og ikke legger seg utover 

Anonymkode: 44acb...613

Sorry for å kuppe tråden, men finns det noen link til en plass jeg kan se hva jeg kan gjøre med mine 50 år gamle busker? De har stått her siden besteforeldregenerasjonen bygde, og har vært klippet sånn dann og vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått bær på begge rips-buskene mine samme år som jeg plantet de. Ene ble satt rett i jorden, og den andre i en krukke. Den i jorden doblet størrelsen på ett år. Det samme med det ene eple-treet.

Kjøpte alle hos plantasjen 😊

Anonymkode: 5006d...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får mer og mer bær på buskene etter hvert.  Husk bare å fjerne eldre grener en gang i blant. 

Vi har 3 ripsbærbusker i hagen, og de gir oss bøttevis av bær som jeg renser og rører med sukker før jeg fryser ned i mindre pakker.  Det smaker sommer hver gang en ny pakke tas opp fra frysen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får tak i på finn så gå på et skikkelig gartneri i lokalområdet og få hjelp til å velge sort som passer for klimaet der du bor. Der går det også an å spørre om råd og tips for hvordan den skal stelles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...