Gå til innhold

Konte eller melde meg av fag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg tar i år enkeltemner ved NTNU. Er meldt opp i 4 fag nå til våren, men ser nå at jeg ikke kommer til å bestå det ene, og heller ikke ønsker å ta det opp senere. Skal begynne på en helt annen bachelor til høsten, og planen er da å ta opp et ekstra fag med 7,5 poeng for å ikke miste retten til studiestøtte.

Burde jeg melde meg av undervisning og vurdering i dette emnet nå? Levere blankt? Hva er riktig å gjøre sånn ift. Lånekassen?

Anonymkode: 62f68...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ligge etter med et fag uten at det utgjør forskjell hos Lånekassen, men skjønner ikke helt hvorfor du må ta et ekstra fag hvis du skal ta bachelor? Bachelor er jo mest sannsynlig heltid?

Anonymkode: 123d8...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ligge etter med et fag uten at det utgjør forskjell hos Lånekassen, men skjønner ikke helt hvorfor du må ta et ekstra fag hvis du skal ta bachelor? Bachelor er jo mest sannsynlig heltid?

Anonymkode: 123d8...a0a

Jo, stemmer. Men nå har jeg fått utbetalt lån og stipend for fulltid i år, så derfor må jeg ta igjen dette ene faget for å beholde retten til full studiestøtte.

Anonymkode: 62f68...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ligge inntil ett år bak uten å miste retten til studiestøtte.

Anonymkode: ef39a...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/27/2020 at 3:07 PM, AnonymBruker said:

Burde jeg melde meg av undervisning og vurdering i dette emnet nå? Levere blankt? Hva er riktig å gjøre sånn ift. Lånekassen?

Dersom du har fått studielån for x antall studiepoeng er det det samme om du ikke møter, ikke leverer, stryker eller melder deg av. Du vil mangle disse studiepoengene uansett, lånekassen driter i hvordan du får poengene (du kan ta andre fag osv) så lenge du tar antall studiepoeng du har søkt lån for. Så om du melder deg av nå eller om du leverer blankt har absolutt ingenting å si, du får ikke disse studiepoengene uansett med mindre du tar eksamen og består.

Du kan henge etter 60 studiepoeng før du ikke har krav på studielån lenger, så om dette er det eneste faget du ikke består så har ikke det noe å si så lenge du består alle fagene dine på bacheloren du skal starte på til høsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.3.2020 den 21.03, rebony skrev:

Dersom du har fått studielån for x antall studiepoeng er det det samme om du ikke møter, ikke leverer, stryker eller melder deg av. Du vil mangle disse studiepoengene uansett, lånekassen driter i hvordan du får poengene (du kan ta andre fag osv) så lenge du tar antall studiepoeng du har søkt lån for. Så om du melder deg av nå eller om du leverer blankt har absolutt ingenting å si, du får ikke disse studiepoengene uansett med mindre du tar eksamen og består.

Du kan henge etter 60 studiepoeng før du ikke har krav på studielån lenger, så om dette er det eneste faget du ikke består så har ikke det noe å si så lenge du består alle fagene dine på bacheloren du skal starte på til høsten.

Takk! Betyr dette at jeg heller ikke trenger å ta et ekstra fag til høsten? (Eller i løpet av tiden jeg tar bachelor?)

Anonymkode: 62f68...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk! Betyr dette at jeg heller ikke trenger å ta et ekstra fag til høsten? (Eller i løpet av tiden jeg tar bachelor?)

Anonymkode: 62f68...9cf

Så lenge det kun er dette ene faget du ikke består så får du fortsatt studielån under bacheloren din til høsten, du altså ikke tar et nytt fag for å fylle studiepoengene, det eneste er at du ikke får like mye av lånet omgjort til stipend.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NTNU kan du nå bruke egenmelding på eksamen nå i mai/juni, for å så ta konteeksamen i august. De fleste fag har vel konte i august. Om det i det hele tatt blir konter i august da, alt er jo veldig usikkert. Men egenmelding er gyldig fravær på eksamen nå til våren.

Anonymkode: f8727...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, rebony skrev:

Så lenge det kun er dette ene faget du ikke består så får du fortsatt studielån under bacheloren din til høsten, du altså ikke tar et nytt fag for å fylle studiepoengene, det eneste er at du ikke får like mye av lånet omgjort til stipend.

Med andre ord like greit å ta en eksamen til :) Det finnes flere interessante 7,5 poeng fag som ikke nødvendigvis er så tunge.

 

Takk for svar dere!

Anonymkode: 62f68...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...