Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest thenia
Skrevet

jeg har samboer, han jobber og tjener ca 300 000 kr i året. jeg er arbeidsledig og har vært det siden jeg sluttet på videregående ifjor. nå vil jeg på sosialen så vi får litt penger for vi lever litt på fattiggrensa, vi har dyr husleie og mange andre utgifter. men det jeg lurer på er om de på sosialen vil se på alt som samoberen min eier. har hørt om de som må selge bilen sin før de får støtte fra sosialen. for nå er det slik at min sambo har 3 biler, en bil vi bruker til daglig, en varebil vi bruker innimellom når vi kjører ting på dynga eller må hjelpe folk å flytte o.l. og en veteranbil han har fordi han syns den er så kul.... kan sosialen tvinge ham til å selge noen av bilene for at jeg skal få penger av dem? det hadde vært noe annet hvis jeg eide bilene men jeg gjør jo ikke det! enn om vi hadde vært gift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kan vel ikke tvinge han, men på den andre siden får du nok ikke noen støtte siden han har det han har. Så det kan nok hende at dere må selge noen biler for at det skal gå rundt?

Skrevet

Tror neppe du får noe støtte dersom dere har status som samboende og han har såpass mange verdier..

Gjest thenia
Skrevet

det er nettopp det jeg mener, at de ikke kan kreve det siden sambo er jo ikke underholdningspliktig ovenfor meg? så alt han eier burde ikke ha noe å si om hvorvidt jeg får støtte eller ikke, mener jeg?

Skrevet

Når dere er samboere så ser de og på hans inntekt. Sånn er det bare.

Skrevet

Jeg bodde sammen med ei venninne for mange år siden, - vi ble regnet som samboere og jeg fikk mindre støtte, men stønaden ble mindre i den forstand at vi var to om og dele på alle utgifter.

Men hvordan sosialen går frem er jo forskjellig fra sted til sted.

Gjest Birte
Skrevet

Du er ikke litt flau over å skrive dette? Tror ikke det står så dårlig til med dere. Jo, vi jobber begge to,men f bilen er for dyr!!!!

Din holdning er at du vil snylte til deg penger fra sosialen. Kom deg i arbeide eller selg bilene.

tror du sosialen er for slike som dere?

det er for folk i ytterste nød som har prøvd alt.

Bor dyrt? Hva med å finne noe rimeligere?

Gjest Titterinnom
Skrevet

Hvis dere har 3 biler å betale på,så er det ikke rart du mener dere lever på fattiggrensa, men HALLO?????? :o Folk med millionen i inntekt har ikke råd til 3 biler, hva i all verden er det du tenker på?

Hvis dere skal leve med de godene bør du få deg en jobb, Om det så er å lufte hunder, men du kan hvertfall ikke sitte på ræva! :evil:

Tviler sterkt på at du vil få støtte, jeg håper hvertfall det, for hvis du får er det noe alvorlig galt med systemet. Barnefamilier lever uten bil og i liten leilighet, og har fortsatt ikke rett til støtte, så hvordan du har fått det for deg vet ikke jeg....

Er kansje litt krass nå, men dette fikk meg rimelig irritert

Gjest Moonshadow
Skrevet

Får ikke støtte om man har 3 biler og det synes jeg er helt riktig.. Man kan heller ikke bo så dyrt man vil. Sosialen har takster de må gå etter og maks husleier.. Er dere over får dere beskjed om å finne noe billigere.

Skrevet
Får ikke støtte om man har 3 biler og det synes jeg er helt riktig.. Man kan heller ikke bo så dyrt man vil. Sosialen har takster de må gå etter og maks husleier.. Er dere over får dere beskjed om å finne noe billigere.

Skulle bare mangle. Man kan ikke prioritere veiavgift, forsikring o.l. på på unødvendige biler om man ikke har råd til mat. Hvorfor skal skattebetalerne betale for unødig luksus? Det er rart dere ikke har tenkt så langt selv. Om vi hadde dårlig råd er bilen det første vi ville solgt, selv om det er den eneste vi har. Og dere har tre og vil ikke selge noen av dem? Har man dårlig råd, så har man dårlig råd, så enkelt er det.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Skulle bare mangle. Man kan ikke prioritere veiavgift, forsikring o.l. på på unødvendige biler om man ikke har råd til mat. Hvorfor skal skattebetalerne betale for unødig luksus? Det er rart dere ikke har tenkt så langt selv. Om vi hadde dårlig råd er bilen det første vi ville solgt, selv om det er den eneste vi har. Og dere har tre og vil ikke selge noen av dem? Har man dårlig råd, så har man dårlig råd, så enkelt er det.

Helt enig.

Gjest Anerikke
Skrevet

Enig med mange av innleggene over! Må være provoserende for mennesker som faktisk HAR dårlig råd!! Sånn som du beskriver situasjonen kan jeg ikke tenke meg at du får noen støtte fra sosialkontoret. Lurer litt på hvorfor du ikke jobber,da...?

Gjest OPPGITT
Skrevet

Hallo??? :o

Jeg og min samboer har snart 3 barn og begge har dessverre blitt arb.ledige. Vi sliter med økonomien og sliter med å få støtte fra sosialkontoret.

Vi har ikke bil, ikke gjeld eller noen form for verdier.. Vi leier en altfor liten leilighet og MÅ ha større plass snart.

Jeg blir sinna når du klager over dårlig økonomi når dere sitter med 3 biler og en årlig inntekt på 300 000.. vi har ikke 100 000 engang og har 2 barn og en til på vei.

SLUTT Å KLAG! Vær glad for det dere har i stedet :evil:

Skrevet

300 000 for lite for dere to? Skjerp dere!!! Er du klar over hvor mange i Norge som lever under fattigdomsgrensen?

Sett dere ned og finn ut hva dere kan gjøre selv!

Gjest Gjest
Skrevet

Veldig enig med mange over her! Hadde en bekjent som jeg hjalp endel før, og tok henne blant annet med på sosialkontoret (til tross for at hun hadde velstående familie(!)). Der ba de selvsagt om papirer etc., noe hun tok med til neste møte. Dette tok hun med, papirer som blant annet viste at hun hadde sparepenger. Men neida, disse ville hun ikke bruke, for de skulle hun ha til senere i livet, til hus og bil og sånn. enden på visa var selvsagt at hun ikke fikk en krone i sosialhjelp og jeg var såre fornøyd.

Argumenter som "men skjønner du ikke at jeg synes det blir litt urettferdig at du sitter og ruger på dine penger mens du får av mine skattepenger til mat og bolig?" vant ikke frem. Dette mente hun var skikkelig urettferdig! :ler:

Gjest Madam Felle
Skrevet
jeg har samboer' date=' han jobber og tjener ca 300 000 kr i året.?[/quote']

300 000 er faktisk like mye som vi har i året, og da er vi fem personer.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Blir skikkelig provosert jeg også. Jeg har den laveste rehabutbetalinga. Jeg bor komunalt og har ikke så veldig høy husleie. Jeg har jo som de fleste andre, faste utgifter av forskjellig slag og når dette er betalt har jeg ca 600 til mat i mnd.. Jeg kan ikke kjøpe meg klær, eller noe ekstra.. Men jeg forventer ikke støtte av sosialen. Men i og med at jeg som tidligere rusmisbruker og AD/HD "pasient" som skal begynne med medisiner, har nærkontakt med sosialenforendel andre ting en penger, var jeg så heldig at saksbehandleren min ringte meg p sa jeg måtte komme å søke om supplering fordi jeg hadde alt for lite..

Jeg klager ikke over økonomien min. Jeg er takknemlig for tak over hodet og mat de fleste dagene i mnd.. Jeg ser heller ikke på meg selv som fattig.. Så du provoserer meg..

Gjest birthe
Skrevet

Hun skriver at hun var ferdig med skolen i fjor. jaja, mulig en umoden sjel som tror det står en sekk med penger til fordeling for de som ikke gidder noe annet.

Tipper innlegget er skrevet for å provosere.

Gjest Gjestejente
Skrevet

Jeg lurer på en lignende sak...

Jeg har ikke studieplass til høsten, ikke jobb enda, 8000 i husleie, en datter på 2 år som har full barnehageplass, ca 2000 i mnd til kiropraktor (for å holde meg oppegående....).

Min samboer har en 13 år gammel bil, og 300.000 i årsinntekt. Det er altså slik at han betaler MYE mer enn meg i husleie, barnehage, mat osv osv. Han har faktisk ingen forsørgerplikt overfor meg, slik som gifte folk har.

Kan jeg få noe fra sosialen?

Det er ikke slik at jeg vil ha klær og sminke, men jeg føler det sliter på forholdet at han på en måte er min "sugardaddy".

Ikke enkelt å få jibb her i bygda, har søkt på det meste.

Skrevet
Jeg lurer på en lignende sak...

Jeg har ikke studieplass til høsten, ikke jobb enda, 8000 i husleie, en datter på 2 år som har full barnehageplass, ca 2000 i mnd til kiropraktor (for å holde meg oppegående....).  

Min samboer har en 13 år gammel bil, og 300.000 i årsinntekt. Det er altså slik at han betaler MYE mer enn meg i husleie, barnehage, mat osv osv. Han har faktisk ingen forsørgerplikt overfor meg, slik som gifte folk har.  

Kan jeg få noe fra sosialen?  

Det er ikke slik at jeg vil ha klær og sminke, men jeg føler det sliter på forholdet at han på en måte er min "sugardaddy".  

Ikke enkelt å få jibb her i bygda, har søkt på det meste.

Det er jo bare å legge inn en søknad så ser du hvilket svar du får.

Jeg fikk 4000 fra sosialen når jeg var arbeidsledig og samboeren tjente vel rundt 150000 da. Husleie på halve av dere. Så mye er det vel uansett ikke å håpe på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...