AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #1 Skrevet 26. mars 2020 Jeg har ett barn som trenger 1 til 1 når det kommer til skolearbeidet. Obligatorisk morgenmøte med lærer hver dag 09.00 hvor barna må sitte stille, vente på tur til å snakke ect. før 3 timer, eller 5 med lekser. Alt etter dagsform eller hvor utfordrende oppgavene er. Jeg gruer meg i hjel til å si dette til arbeidsgiver. Jeg jobber i dagligvare. Og jeg er ofte skutt etter 2 timer med vanlige lekser i vanlig hverdag..... Og da har jeg heldigvis vært på jobb først... Nå blir det i tilfelle jobb etter på dette. Og ja, jeg har lest dette tusen ganger. Om at man har valgt og få barn blabla m, så må man ta ansvaret som følger med osv. Ingen problem å ta ansvaret for barnet, men jobben er ikke akkurat ett hvilested i disse dager heller. Jeg vet arbeidsgiver kommer til foreslå at jeg går 16-20 i stede. Og det har jeg ikke energi til, men butikken må gå rundt. Hvordan takler dere dette alene? Jeg hater å være borte fra jobb, men å sjonglere dette over lengre tid klarer jeg ikke med barnet som har trippel diagnose. Jeg har 80 omsorgsdager og har enda ikke brukt en. Og far som jobber skift er usikker om han "kan" hjelpe neste gang han er hjemme på fri. Ergo, jeg har ikke rett på sfo. Tilretteleggingen på sfo er heller ikke bra nok så vi droppet sfo før jul. Anonymkode: 0ac59...dd2
Helgeline Skrevet 26. mars 2020 #2 Skrevet 26. mars 2020 Hvis du har et barn med tre diagnoser vil jeg tro at kommunen er pliktig til å gi et tilbud. Jfr pressekonferansen i går. Ta kontakt med kommunen! Skjønner deg godt, føler med deg! 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #3 Skrevet 26. mars 2020 Kan du ikke bruke noen av de omsorgsdagene ? 80 dager er jo mye, så hvis du bruker 10 i første omgangen vil du jo fortsatt ha 70 igjen. Om 10 dager kan viruset ha begynt å gå over. Eller har du noen naboer, besteforeldre til barnet, eller andre som kan hjelpe til? Anonymkode: b08ba...e7e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #4 Skrevet 26. mars 2020 Akkurat nå, Helgeline skrev: Hvis du har et barn med tre diagnoser vil jeg tro at kommunen er pliktig til å gi et tilbud. Jfr pressekonferansen i går. Ta kontakt med kommunen! Skjønner deg godt, føler med deg! Ja, vi har fått tilbud 1 gang i uken i 3 timer. 16.00 til 20.00. Samme tilbud som vi har ellers i hverdagen. Anonymkode: 0ac59...dd2
Helgeline Skrevet 26. mars 2020 #5 Skrevet 26. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, vi har fått tilbud 1 gang i uken i 3 timer. 16.00 til 20.00. Samme tilbud som vi har ellers i hverdagen. Anonymkode: 0ac59...dd2 Si fra om at dette ikke går i lengden, dere trenger mer!
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #6 Skrevet 26. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du ikke bruke noen av de omsorgsdagene ? 80 dager er jo mye, så hvis du bruker 10 i første omgangen vil du jo fortsatt ha 70 igjen. Om 10 dager kan viruset ha begynt å gå over. Eller har du noen naboer, besteforeldre til barnet, eller andre som kan hjelpe til? Anonymkode: b08ba...e7e Jeg kan bruke de uten problem i teorien, men å være borte fra jobb er ikke uproblematisk. Her her jeg sliter. Vi har så mange ansatte som er hjemme med sine. De kjører annen hver dag hos oss og fedrene annen hver dag på sin. Og så kommer jeg og velter hele greia. Angrer på at jeg ikke tok i bruk omsogsdagene første dag skolene var stengt og sa "see ya", slik at jeg slapp å ta stilling til kaoset vi har på jobb nå. Hadde barnet gått i barnehagen så null stress, men leksene til en 6 klassing er ikke småsaker. Og eneste grunne til barnet følger vanlig opplæring er fordi vi har god støtte på skolen slik at barnet klarer dette. Sjefen min mener at det ikke er krise om barna ikke gjør skolearbeidet sitt hele tiden for de kommer ikke til å henge bakpå bare på grunn av dette, men jeg føler ikke jeg er i en situasjon hvor jeg kan slacke for barnets del. Tror jeg bare må manne meg opp og sette ned foten og si at jeg kan komme de kveldene jeg har overskudd, noe som egentlig ikke er ett godt svar da sjefen alltid på ha noen i backup hvis jeg sender sms kl. 14.00, at sorry, ikke i kveld. Enda noen dager igjen før jeg er i denne knipa, men er skikkelig stresset. Anonymkode: 0ac59...dd2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #7 Skrevet 26. mars 2020 7 minutter siden, Helgeline skrev: Si fra om at dette ikke går i lengden, dere trenger mer! Ja, men kommunen tilbyr uansett ikke optimalt når det kommer til skolearbeidet. De fungerer jo bare som en oppbevaringsplass. Anonymkode: 0ac59...dd2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #8 Skrevet 26. mars 2020 Her må du kommunisere med skolen. De må lage oppgaver som er mer tilpasset ditt barn og som ditt barn kan klare å gjøre selv. Det er ikke meningen at du skal være lærer. Anonymkode: b50d4...d9f 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #9 Skrevet 26. mars 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her må du kommunisere med skolen. De må lage oppgaver som er mer tilpasset ditt barn og som ditt barn kan klare å gjøre selv. Det er ikke meningen at du skal være lærer. Anonymkode: b50d4...d9f Det er det vi har fått beskjed om å være. En voksen skal være tilgjengelig frem til de har levert inn alt. Hvis barnet her får beskjed om å gjøre oppgaver på egenhånd så roter barnet bort tiden og mister fokus. Så derfor må vi sitte sammen med barnet så og si hele tiden. Jeg kan ikke være mange minuttene borte for å gjøre noe annet. Og i hvertfall ikke dra på jobb. Det gjorde jeg de to første dagene, ringte hele dagen for å få barnet til å gjøre oppgavene. Ingen suksess. Nå i ettertid har dette med obligatorisk morgenmøte kommet. Anonymkode: 0ac59...dd2
Imperfectionibus Skrevet 26. mars 2020 #10 Skrevet 26. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det vi har fått beskjed om å være. En voksen skal være tilgjengelig frem til de har levert inn alt. Hvis barnet her får beskjed om å gjøre oppgaver på egenhånd så roter barnet bort tiden og mister fokus. Så derfor må vi sitte sammen med barnet så og si hele tiden. Jeg kan ikke være mange minuttene borte for å gjøre noe annet. Og i hvertfall ikke dra på jobb. Det gjorde jeg de to første dagene, ringte hele dagen for å få barnet til å gjøre oppgavene. Ingen suksess. Nå i ettertid har dette med obligatorisk morgenmøte kommet. Anonymkode: 0ac59...dd2 Det høres ut som noe som ikke er 100% gjennomførbart. Her burde da skolen sørget for at f.eks en assistent kom hjem til dere og hjalp barnet om de forventer såpass mye og ikke er mer føyelige 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #11 Skrevet 26. mars 2020 Dere skal ha skoleplass dersom barnet har særskilte behov. Anonymkode: dd277...82d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #12 Skrevet 26. mars 2020 8 minutter siden, Imperfectionibus skrev: Det høres ut som noe som ikke er 100% gjennomførbart. Her burde da skolen sørget for at f.eks en assistent kom hjem til dere og hjalp barnet om de forventer såpass mye og ikke er mer føyelige Det er gjennomførbart. Faren har følgt barnet opp, men han har hatt fri. De har vært ferdig senest 14.00. Først var det påkrevd 3 timer med skolearbeid. 10.00 til 13.00. Nå er det 4 timer fra 09.00 til 13.00. Det jeg sikkert frykter mest er den psykiske knekken jeg fikk for 3 år siden.. Jeg jobber hver dag for å holde meg ovenpå og jobb er mitt fristed som jeg mestere 100% som nå blir utfordrende. Så jeg er super takknemlig for at faren tok disse dagene, at jeg i det minste fikk ladet opp før jeg skal hoppe uti dette. Meg for 5 år siden hadde tatt dette på strak arm. Meg i dag er... Ikke der lenger. Anonymkode: 0ac59...dd2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #13 Skrevet 26. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere skal ha skoleplass dersom barnet har særskilte behov. Anonymkode: dd277...82d Nei, får ikke fordi han har en far som kan stille opp når han er hjemme. Så har fått beskjed om vi må dele. Anonymkode: 0ac59...dd2
Imperfectionibus Skrevet 26. mars 2020 #14 Skrevet 26. mars 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, får ikke fordi han har en far som kan stille opp når han er hjemme. Så har fått beskjed om vi må dele. Anonymkode: 0ac59...dd2 Det er merkelig, vi har fått tilbud til alle barna i husstanden som er i bh/SFO alder selv om ikke alle vi voksne er på godkjent yrke listen.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #15 Skrevet 26. mars 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, får ikke fordi han har en far som kan stille opp når han er hjemme. Så har fått beskjed om vi må dele. Anonymkode: 0ac59...dd2 Det høres rart ut. Her står det at barn med særskilte behov skal ha plass i bhg og skole uavhengig av samfunnskritiske yrker. Anonymkode: dd277...82d
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #16 Skrevet 27. mars 2020 Jeg er i nesten lik situasjon som deg, men jeg valgte den sunne fornuften. Altså gi litt mer faen, og bare bruke kort tid på hvert fag. Vi gjør det mest viktige. Alt i alt tar det 30-45minutter alt sammen. Noe mer er å tyne barnet. Anonymkode: c45e4...891 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #17 Skrevet 27. mars 2020 7 timer siden, Imperfectionibus skrev: Det er merkelig, vi har fått tilbud til alle barna i husstanden som er i bh/SFO alder selv om ikke alle vi voksne er på godkjent yrke listen. Hvilken kommune og avdeling har du snakket med? Anonymkode: 0ac59...dd2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #18 Skrevet 27. mars 2020 Kjenner så igjen følelsen du sitter med. Men jeg har et barn i småskolen, uten behov for tilrettelegging. Og et barn i barnehage. Har selv mulighet for hjemmekontor. Det gikk fint den første tiden, så sa det stopp hos meg. Har en kronisk sykdom med fatuige som påheng. I en normalsituasjon har jeg lært å holde fatuigen i sjakk og kan balansere mellom jobb, fritidsaktiviteter og lekser. I disse dager med hjemmekontor, hjemmeskole og hjemmebarnehage har det sagt stopp. Det skumle med denne fatuigen er at det utenfor normalsituasjon kommer så brått, og uten at jeg klarer å se tegnene tidlig nok. De to siste dagene har jeg meldt meg selv syk. Håper å være tilbake i full sving på mandag, men usikker på om det er realistisk. Anonymkode: af23d...e23
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2020 #19 Skrevet 27. mars 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er i nesten lik situasjon som deg, men jeg valgte den sunne fornuften. Altså gi litt mer faen, og bare bruke kort tid på hvert fag. Vi gjør det mest viktige. Alt i alt tar det 30-45minutter alt sammen. Noe mer er å tyne barnet. Anonymkode: c45e4...891 Ja, gi litt faen. Jeg er lærer, og vi har fått beskjed fra kommunen at vi ikke skal presse noen til skolearbeid hvis det er vanskelig. Sørg bare for at barnet leser litt hver dag, gjør noen matteoppgaver, er med å lager mat e.l. Hvis skoleoppgaver er umulige. Anonymkode: 60cde...a69 3
Hmmmmmm Skrevet 27. mars 2020 #20 Skrevet 27. mars 2020 10 timer siden, Imperfectionibus skrev: Det høres ut som noe som ikke er 100% gjennomførbart. Her burde da skolen sørget for at f.eks en assistent kom hjem til dere og hjalp barnet om de forventer såpass mye og ikke er mer føyelige uansett om man er lærer eller assistent så skal man ikke være sammen med elever i disse dager. Så det er ikke et alternativ 1
Anbefalte innlegg