Gå til innhold

Overlever viruset i fryseren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan en frysevare ha viruset på seg? Eller dør det pga temperaturen?

Anonymkode: 21a7e...c61

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det du skal spise er da vel pakket inn eller? 

Anonymkode: d1edf...61a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du skal spise er da vel pakket inn eller? 

Anonymkode: d1edf...61a

Jo, men si at jeg kjøper frossen frukt eller bær da, og viruset har kommet på det før frysing. Kan det da overleve temperaturen? Bør jeg vaske frossen frukt også før jeg spiser det?

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan en frysevare ha viruset på seg? Eller dør det pga temperaturen?

Coronaviruset kan overleve i opptil 2 år i fryseren, ifølge en artikkel jeg fant.

AnonymBruker
Skrevet

Virus dør ikke av å bli fryst ned. Grunnen er at virus ikke dør, fordi de levde ikke i utgangspunktet. De lever kun når de lever på en levende celle. 

Anonymkode: 2c033...59f

AnonymBruker
Skrevet

Omgangssyke virus overlever på frossne bær så de burde uansett varmes opp. Korona virus dør ved pluss 56 grader. Jeg varmer/koker opp frossne bær og setter de kjølig før jeg laget smoothie. 

Anonymkode: 36111...1a0

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, NordicViking skrev:

Coronaviruset kan overleve i opptil 2 år i fryseren, ifølge en artikkel jeg fant.

😮

Klikker snart for meg. Må jeg vaske alt jeg kjøper ibutikken? All embalasje osv? Gjør dere det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, men si at jeg kjøper frossen frukt eller bær da, og viruset har kommet på det før frysing. Kan det da overleve temperaturen? Bør jeg vaske frossen frukt også før jeg spiser det?

Jeg vet de har pleid å anbefale å kjapt ha fryste bær/frukt i kokende vann for å ta livet av tarmbakterier, bl.a. Tipper det også tar livet av korona? Så er det noe som skal stekes, f.eks kjøtt, dør det jo likevel når det stekes. Skal du ha noe som ikke skal varmebehandles, bør du koke det kjapt. 1 minutt, er vel anbefalt.

https://www.dinside.no/bolig/advarer-mot-frosne-smoothie-baer/70921432

https://eu.usatoday.com/story/life/2020/03/13/coronavirus-how-best-handle-food-protect-yourself/5046324002/

Anonymkode: de028...74d

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

😮

Klikker snart for meg. Må jeg vaske alt jeg kjøper ibutikken? All embalasje osv? Gjør dere det?

Nei, det kan en ikke gjøre. Vi må stole på at folk ikke tar i ting de ikke skal kjøpe. Ellers kan du kjøpe ting, la de stå noen dager, for at viruset skal dø av seg selv. Det lengste jeg har lest er at det kan leve opp til 4 dager på visse flater (plastikk og noe stål, var det?) og at det var det lengste. Ellers var det snakk om færre dager, eller bare noen timer. Dette gjelder jo bare over frysepunktet, vel og merke. Fryser man det, legges det bare i dvale.

Så har du noe som oppbevares i romtemperatur kan du la det stå noen dager før du spiser det, hvis du har mulighet da.

Er det noe frossent, eller noe i kjøleskap, hadde jeg bare vært svært nøye med håndvasken etter å ha tatt i embalasjen, og unngått å tatt på andre ting før du får vasket deg på hendene.

Anonymkode: de028...74d

• Liker 2
  • Opprett ny...