Gå til innhold

Gynekologen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge hatt en frykt for å gå til en gynekolog. Jeg har hatt sterke og akutte smerter i underlivet og er livredd for å dra ditt. Må sansynligvis ta mange prøver der og jeg er ikke komfortabel med å få ting oppi der for å si det sånn :( 

Til dere som har erfaring med gynekologundersøkelser; Hvordan føles det? Gjør det vondt, er det noe ubehag? Jeg er jomfru og har aldri kjent noe opp i vaginaen min før 🥴

- Ung kvinne 18

Anonymkode: 1ae05...f73

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle spørsmålene dine er umulige å svare på. Det er fryktelig individuelt. Selv har jeg aldri smerter eller ubehag i forbindelse med GU. Tar heller en tur dit enn til frisør, tannlege eller lang kø på motorveien. 

Anonymkode: 01a16...2b7

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lenge hatt en frykt for å gå til en gynekolog. Jeg har hatt sterke og akutte smerter i underlivet og er livredd for å dra ditt. Må sansynligvis ta mange prøver der og jeg er ikke komfortabel med å få ting oppi der for å si det sånn :( 

Til dere som har erfaring med gynekologundersøkelser; Hvordan føles det? Gjør det vondt, er det noe ubehag? Jeg er jomfru og har aldri kjent noe opp i vaginaen min før 🥴

- Ung kvinne 18

Anonymkode: 1ae05...f73

En tur til gyn. er nok en god ide.

Det vil være veldig individuelt hvordan det føles. Men mange opplever det som ubehagelig, det betyr ikke at det trenger å være noe smerte, men bare ubehagelig. 

For å få den beste opplevelsen, så er det en god ide å nevne alt dette her før undersøkelsen begynner. Om gyn. er klar over at du er nervøs, at du aldri har vært til en slik time før, så si det. En god gyn. vil forklare litt hva instrumentene er og vil si i fra før noe blir gjort.

Med god kommunikasjon så vil dette kunne bli en god opplevelse.

Et lite tips som kan hjelpe litt på nervene er å ha på noe litt langt ovenpå. Du blir bedt om å ta av deg alt nedenfor, og turen fra der du legger klærne til stolen kan kjennes veldig lang om du føler deg veldig naken. Men med en lengre topp ol. så vil du kjenne kunne kjenne deg litt mer dekket. Det er min erfaring 😅

Lykke til :) 

Anonymkode: 736b1...97b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var første gang da jeg var 16. Synes det var ubehagelig selvsagt, og synes første gang var verre enn de andre gangene fordi man anspenner seg mer. Det er viktig at man prøver så godt man kan å slappe av, og så er det faktisk ganske fort gjort selv når de tar innvendig ultralyd og prøver inkludert i den gynekologiske undersøkelsen. Jeg har fortsatt en del smerter i forbindelse med gynekologisk undersøkelse selv om jeg nok har gjort det 50 ganger, men jeg har inntrykk av at det er unormalt at man synes det er så fysisk ubehagelig, og jeg har en sykdom som gjør at jeg har svært skjøre slimhinner og derfor er det nok ekstra vondt for meg. Jeg tenker på det som helt nødvendig og ikke et alternativ å la være selv om det ikke er gøy.

Anonymkode: 0bcd5...bd2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...