Gå til innhold

Mat med lite kalorier, tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selv har jeg «jobbet» lenge for å finne matvarer som både er godt og har lite kalorier. Det som har falt i favoritt er:

-Gele uten sukker (8kcal for 500dl) med vaniljesaus uten sukker (70kcal for 70g). Dette er en perfekt dessert på kun 78 kcal til sammen! 
-Cevita blåbær (40 kcal for 70g) og jordbær (34kcal for 100g). Toppet med vaniljesaus uten sukker eller sukrin!

-Biff, kylling eller scampiwok med oystersaus. 

-Brekkbønner (24kcal for 100g) med scampi.

-Alle typer sopp blandet med soyasaus, scampi eller brekkbønner. 

Noen som har flere gode tips? Har god matlyst så vil gjerne spise mye mat med få kalorier. Har gått fra 85 til 63 kg, og merker at jeg trenger litt forandring på matfronten!

Anonymkode: 65a56...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lett bernaisen, kyllingfilet, sjysaus, svinekjøtt

Anonymkode: aafe5...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent alt av salat og grønnsaker. Miks med magert kjøtt og bruk balsamico i stedet for olje, så kan du spise til du triller og likevel gå ned på sikt ... 

Lapskaus

Tomatsuppe

Vårruller stappfulle av grønnsaker. Stek de i ovn uten å pensle med olje. 

Grønnsaksgratenger 

Ristede kikerter

Ovnsstekt torsk 

Oppskjært gulrot og kålrabi. Jeg bruker å ha det stående i en boks med vann i kjøleskapet. Holder seg lenge.

 

Anonymkode: e0c3f...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye havregrøt, kokt på vann med lettsyltetøy. Min favoritt er eplesyltetøy med kanel, eller jordbær. Med jordbær blir det litt dessertfeeling over det. 😍

Fiskekaker med potet, grønnsaker og ketchup. 

Suppe.

Lapskaus. 

Anonymkode: eb456...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst er en sunn tankegang er at kalorier ikke er "farlig", men gir deg energi. Tomme kalorier kan der i mot føre til vektoppgang fordi det ikke metter i lengden og gjør deg fortere sulten igjen.

Gode tips for å holde vekten (gratulerer forresten!!) og samtidig spise godt og sunt ❤️:

  • Bytt ut "tomme" karbohydrater strippet for næring som hvit pasta/ris/brød med fullkornsalternativer. Dette inneholder mye fiber og holder deg mett lengre! Dermed vil du også spise mindre/innta færre kalorier om dagen.
     
  • Sett som mål at halve middagstallerkenen består av grønnsaker, resten kan være kjøtt/protein og f.eks fullkornspasta.
     
  • Start dagen med en god frokost! Havregrøt eller kjøleskapsgrøt metter garantert frem til lunsj.
    Klisjé, men viktig. En god frokost vil hindre småspising utover dagen.
     
  • Ha sunn og god snacks tilgjengelig. Om du vil ha noe søtt etter middag - skjær opp frukt og ha en skål klart i kjøleskapet til enhver tid.
     
  • Sist men ikke minst: hold deg i fysisk aktivitet! Ved å ha en god treningsrutine, om det så bare er 15 minutter om dagen vil du ikke føle søtsuget vi alle kjenner alt for godt til. Lyst på noe søtt? Få opp pulsen og beveg deg! Tro meg, søtsuget forsvinner - og det beste av alt: du blir motivert til å opprettholde en sunn livsstil.

Klem helse og ernæringsentusiast:))

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så engasjert at jeg glemte helt det du faktisk spurte om! Hehe.

Om du har Instagram så anbefaler jeg å følge emilienutrition (Emilie Nereng). Hun tipser om mange gode og sunne oppskrifter! Hun har også eget program på Matkanalen🥦

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pastagrateng med mye amerikanske grønnsaker blandet inn

Kesam med halvtinte bær og natreen

 

 

Anonymkode: 9a436...f3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...