AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #1 Skrevet 26. mars 2020 Inne har jeg sådd to typer grønnkål, diverse urter, og tomater. Må få fingen ut og bestille selleri og timian også så de får litt forsprang iallefall, sent ute i år! Ute skal jeg få sådd salat og diverse bladgrønnsaker og urter, og skal sette poteter snart. Eneste som spirer nå er grønnkålen 😅 Hva har du sådd? Anonymkode: d7f9c...acc 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #2 Skrevet 26. mars 2020 Har sådd over 40 sorter blomster 🙂. Chili, paprika, agurk og tomat sådde vi i februar. Står inne under blomsterlys. Åpner drivhussesongen siste uke i april. Satser på at ingenting må prikles før vi får flyttet alt ut. Bor i nord, og må ha termostatovn i drivhus. Krydderurter sår jeg i store potter i drivhuset når det "åpnes". Masse gressløk, dill, persille osv. Når det blir frostfritt, sår jeg gulrøtter, salat, reddik, sukkererter osv ute i pallekarmer. Anonymkode: 2924d...c06 2
Mhmjadda Skrevet 26. mars 2020 #3 Skrevet 26. mars 2020 Inne spirer tomatene og agurken, har også noen få planter sukkererter, og ruccula i vinduskarmen. Ute har jeg vintersådd diverse salat i drivhuset (uten varme), som spirer så vidt. Har trykket ned litt salat og slikt i andre overvintrende krukker, så får vi se hvordan det går. Tror jeg trenger litt mer agurk, og etterhvert sukkererter. Kanskje noe gulrot som settes tørt ute. 1
cattleya Skrevet 27. mars 2020 #4 Skrevet 27. mars 2020 Jeg er helt «grønn» (pun intended) på dette med såing. Men har i år prøvd med på mynte, basilikum og koreander. Aner ikke hvordan det går. Har satt det lyst og vanner annenhver dag, wish me luck🤞🏻 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #5 Skrevet 31. mars 2020 Jeg skal ut og så reddik og salat nå. Lurer på om jeg skal sette det i tomatbedet.....hmm....kanskje jeg bare skal så ruccola og reddiker der siden salaten kan stå ganske lenge utover og ikke trives med å stå like varmt som tomater.... Anonymkode: d7f9c...acc
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #6 Skrevet 31. mars 2020 ...ble litt mer tomat... Det vokser jo så sent, så da må det sås mer! Anonymkode: 345a4...459 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #7 Skrevet 31. mars 2020 Altså...kan noen opplyse meg som også er helt grønn...Hva sår man UTE av dette dere nevner? Og er det nå tiden for å sette løk ? jeg kan ikke dette....vil gjerne ha tips, da vi lagde en stoooor grønnsakshage i fjor (med div kasser).... Anonymkode: 84b71...39d
Mhmjadda Skrevet 31. mars 2020 #8 Skrevet 31. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså...kan noen opplyse meg som også er helt grønn...Hva sår man UTE av dette dere nevner? Og er det nå tiden for å sette løk ? jeg kan ikke dette....vil gjerne ha tips, da vi lagde en stoooor grønnsakshage i fjor (med div kasser).... Anonymkode: 84b71...39d Avhengig av klimasone er det ting som kan sås ute nå (her er det 20 cm snø, så må i tilfelle så under tak eller i drivhuset). Sjekk feks Det grønne skafferi for tips. Løk som i til å spise? Noe løk kan settes nå, hvitløk må settes til høsten. Jeg sår mest inne, men har litt ute i drivhuset også
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2020 #9 Skrevet 31. mars 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså...kan noen opplyse meg som også er helt grønn...Hva sår man UTE av dette dere nevner? Og er det nå tiden for å sette løk ? jeg kan ikke dette....vil gjerne ha tips, da vi lagde en stoooor grønnsakshage i fjor (med div kasser).... Anonymkode: 84b71...39d Da må du se på hvilken temperatur de tåler og hvor lang utviklingstid de har. De som ikke tåler frost, og som har lang utviklingstid, som tomater, bør man så inne, de skal ut etter siste frost. Paprika er for sent....selleri er kanskje egentlig for sent, men jeg skal så det tenkte jeg... Jeg har sådd mynte, sitronmelisse og basilikum inne nå, og tenker å så timian også. De som tåler frost kan man så rett ut, som persille, salat, reddik, de ulike asiatiske bladgrønnsakene, spinat, portulakk...kommer ikke på fler nå...kål kanskje....setteløken tror jeg man må vente til til etter siste frost. Og så har man de som ikke tåler frost men som spirer og vokser raskt, som squash, gresskar og bønner, de kan man enten så inne kort tid f.ex. en måned før siste frost, og så plante dem ut etter siste frost, eller man kan så dem rett på friland etter siste frost. Om du får tak i en bok om å dyrke grønnsaker så finnes det tabell over slikt der. F.ex. denne skal visst være bra: https://platekompaniet.no/bok/kjokkenhage-kirsty-mckinnon/ Eller denne: https://bokelskere.no/bok/dyrk-dine-egne-groennsaker-enkelt-miljoevennlig-godt/294879/ Anonymkode: d7f9c...acc 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #10 Skrevet 3. april 2020 Noen som har hatt hell med å så mynte og melisse her? Jeg fikk opp noen suuupertynne spirer nå, dessverre hadde de stått for mørkt og spirte uten at jeg la merke til det...skjønner nå at disse må ha lys for å spire, men det er litt kaldt i stua, så da må jeg flytte dem mellom stua og badet. Har sådd nye nå så får vi se. Anonymkode: d7f9c...acc
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #11 Skrevet 3. april 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen som har hatt hell med å så mynte og melisse her? Jeg fikk opp noen suuupertynne spirer nå, dessverre hadde de stått for mørkt og spirte uten at jeg la merke til det...skjønner nå at disse må ha lys for å spire, men det er litt kaldt i stua, så da må jeg flytte dem mellom stua og badet. Har sådd nye nå så får vi se. Anonymkode: d7f9c...acc Hvor lang tid tok det før du fikk spirer på mynte? Jeg har også sådd, men ikke fått opp noe... Anonymkode: 1a165...cbc
Mhmjadda Skrevet 3. april 2020 #12 Skrevet 3. april 2020 Jeg kjøpte en mynteplante og plantet ut et år, den overlever i bunnfrosne krukker 😛 Så det er et godt alternativ Klødde litt for mye i fingrene, så måtte så litt mer i dag. Noen flere agurk, en til sort tomat, ringblomster og salat. Gulrot, sukkererter og erteblomster i kaldt drivhus, så får vi se hvordan det går!
Gjest Heartgirl Skrevet 3. april 2020 #13 Skrevet 3. april 2020 Jeg har sådd forskjellige planter, urter, tomat og agurk.
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #14 Skrevet 3. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor lang tid tok det før du fikk spirer på mynte? Jeg har også sådd, men ikke fått opp noe... Anonymkode: 1a165...cbc Jeg tok dessverre ikke tiden, men det var over 2 uker. Anonymkode: d7f9c...acc
AnonymBruker Skrevet 5. april 2020 #15 Skrevet 5. april 2020 Sånt vekstlys har man det på døgnet rundt, eller skrur man av om natten? Lurer også på om mine står for kaldt, vi har de stående på et rom inne i huset som vi ikke direkte varmer opp, så det er litt under "romtemperatur der, kanskje 15-17 grader. Er det for kaldt for urter? Anonymkode: 1a165...cbc
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #16 Skrevet 7. april 2020 Nå spirer reddikene mine ute Anonymkode: d7f9c...acc
cattleya Skrevet 7. april 2020 #18 Skrevet 7. april 2020 Nå spirer basilikum og koriander! Mynten ser jeg ingenting til da😕 lurer på om jeg bør iverksette plan b, og heller kjøpe en plante på matbutikken og «lage» spirer selv... 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #19 Skrevet 7. april 2020 Tror det er mest hensiktsmessig å kjøpe melisse og peppermynte, for melissen er hardfør og kan kjøpes på dagligvare, og blir dermed veldig billig, og peppermynte har jeg ikke sett på dagligvare, og den mynten som er der virker litt kraftløs...men på hagebutikk kan man få kjøpt sterke planter som man både kan plante rett ut og ta avleggere av, og så sprer de seg mye selv også. De må herdes om det er kaldere ute enn inne når man kjøper dem. Men jeg kommer til å så flere ganger med de frøene jeg har også, må jo få dette til! Anonymkode: d7f9c...acc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå