Gå til innhold

Lite ned i vekt etter gastric bypass


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen med erfaring? Jeg opererte i midten av januar og veide da 105kg, i dag veier jeg 92. Synes det går utrolig sakte og til tider står det helt stille. Redd jeg spiser altfor mye, men føler jo egentlig ikke det er mye mat. Mat jeg spiser i løpet av en dag er for eksempel

- 1 knekkebrød/polarbrød med lett ost til frokost og lunsj 

- 1 kalkunpølse og 1 ss potetmos til middag

- 1 appelsin til kvelds 

-1 yt restitusjonsdrikk mellom måltidene 

Anonymkode: 725f3...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heller sakte vektnedgang enn at du raser ned. Du spiser absolutt ikke for mye nei. 

Anonymkode: 8f139...f75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange yt-drikker drikker du ila en dag? Er det 1 som et mellommåltid eller 1 mellom hvert måltid? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser ikke for lite da? 

Anonymkode: 9c34e...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Hjärtat skrev:

Hvor mange yt-drikker drikker du ila en dag? Er det 1 som et mellommåltid eller 1 mellom hvert måltid? 

1 totalt, fordelt mellom måltidene :)

Anonymkode: 725f3...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo huske at sammenlignet med mange som tar operasjon, veier du veldig lite. Kaloridifferansen din fra før operasjon og til nå, vil være mye mindre enn en som veide 145 kilo før operasjon. Så lenge det går nedover hadde jeg ikke bekymret meg, ville eventuelt snakket med legen om jeg ble usikker. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Hjärtat skrev:

Du må jo huske at sammenlignet med mange som tar operasjon, veier du veldig lite. Kaloridifferansen din fra før operasjon og til nå, vil være mye mindre enn en som veide 145 kilo før operasjon. Så lenge det går nedover hadde jeg ikke bekymret meg, ville eventuelt snakket med legen om jeg ble usikker. 

Mulig det, men jeg er lav så bmi var på 40 når jeg ble operert 🤔 men er nok litt utålmodig ja. Takk for svar 😄

Anonymkode: 725f3...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen med erfaring? Jeg opererte i midten av januar og veide da 105kg, i dag veier jeg 92. Synes det går utrolig sakte og til tider står det helt stille. Redd jeg spiser altfor mye, men føler jo egentlig ikke det er mye mat. Mat jeg spiser i løpet av en dag er for eksempel

- 1 knekkebrød/polarbrød med lett ost til frokost og lunsj 

- 1 kalkunpølse og 1 ss potetmos til middag

- 1 appelsin til kvelds 

-1 yt restitusjonsdrikk mellom måltidene 

Anonymkode: 725f3...ce6

Dette så veldig lite ut😊

Jeg ville ha rådet deg til å spise mer grønnsaker og rene kjøttprodukter.

Bruk tallerkenmodellen, dvs 1/2 tallerken m grønnsaker/salat, 1/4 m rent kjøtt/fisk og 1/4 stivelse (potet, ris, bønner, qinoa, linser ol.), iallefall til middagen.

Til frokost ville jeg ha vekslet mellom f.knekkebrød med mye fiber + kjøttpålegg/fisk+ grønnsaker-tomat, agurk, paprika og havregrøt/byggrynsgrøt.

Ville laget en lett lunch bestående av f.eks kylling (skivet kylling fra stolte hane-stelt&spiseklar-m smak) eller laks og salat.

Frukt til mellommåltid

Lite måltid til kvelds, feks yoplaityoghurt med litt korn eller nøtter.

Spis regelmessig, hver 3. time, mellom kl 07-20, ta gjerne trankapsler i tillegg.

Kutt ut blandingsprodukter i hverdagen-kjøttdeigprodukter, farser, pølser.

Drikk mye vann

Kutt ut sukker-sjekk sukkerinnhold på f.eks frokostblandinger

Bak gjerne brød/knekkebrød og lag frokostblanding selv-da har du kontrollen.

Pass på hva kroppen tåler å spise etter en slik operasjon.

...og ikke minst- min. 30 min aktivitet hver dag😊

Legg f.eks inn en halvtimes gange i løpet av dagen, kjenn at pulsen stiger og at du blir svett.

Tren styrke! Hold deg i aktivitet i de daglige gjøremålene, fokuser på kjernemuskulaturen og riktige løfteteknikker.

Lykke til❤️

 

Anonymkode: 8152a...a08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett knekkebrød og et polarbrød er ganske stor forskjell mtp kalorier. Pølse er jo også mye kalorier ift volum, hva med kyllingfilet eller mer grønnsaker? Har du fått noen kostplan? De jeg har hørt om som er operert kan bare spise maks en halv brødskive til et måltid. Pass på så du ikke utvider magesekken. Og jeg syns jo du har gått ned ganske mye, det er jo bare mars... Beveger du deg?

Anonymkode: bede6...678

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette så veldig lite ut😊

Jeg ville ha rådet deg til å spise mer grønnsaker og rene kjøttprodukter.

Bruk tallerkenmodellen, dvs 1/2 tallerken m grønnsaker/salat, 1/4 m rent kjøtt/fisk og 1/4 stivelse (potet, ris, bønner, qinoa, linser ol.), iallefall til middagen.

Til frokost ville jeg ha vekslet mellom f.knekkebrød med mye fiber + kjøttpålegg/fisk+ grønnsaker-tomat, agurk, paprika og havregrøt/byggrynsgrøt.

Ville laget en lett lunch bestående av f.eks kylling (skivet kylling fra stolte hane-stelt&spiseklar-m smak) eller laks og salat.

Frukt til mellommåltid

Lite måltid til kvelds, feks yoplaityoghurt med litt korn eller nøtter.

Spis regelmessig, hver 3. time, mellom kl 07-20, ta gjerne trankapsler i tillegg.

Kutt ut blandingsprodukter i hverdagen-kjøttdeigprodukter, farser, pølser.

Drikk mye vann

Kutt ut sukker-sjekk sukkerinnhold på f.eks frokostblandinger

Bak gjerne brød/knekkebrød og lag frokostblanding selv-da har du kontrollen.

Pass på hva kroppen tåler å spise etter en slik operasjon.

...og ikke minst- min. 30 min aktivitet hver dag😊

Legg f.eks inn en halvtimes gange i løpet av dagen, kjenn at pulsen stiger og at du blir svett.

Tren styrke! Hold deg i aktivitet i de daglige gjøremålene, fokuser på kjernemuskulaturen og riktige løfteteknikker.

Lykke til❤️

 

Anonymkode: 8152a...a08

Tusen takk for utfyllende svar 😀 spiser også ofte salat til lunsj og kylling med grønnsaker til middag, var bare lettere å demonstrere volum med de eksemplene i hovedinnlegget 😊 men må bli flinkere til å prioritere proteiner. Blir lett kvalm av kjøtt bare. takk for mange bra tips 😊

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ett knekkebrød og et polarbrød er ganske stor forskjell mtp kalorier. Pølse er jo også mye kalorier ift volum, hva med kyllingfilet eller mer grønnsaker? Har du fått noen kostplan? De jeg har hørt om som er operert kan bare spise maks en halv brødskive til et måltid. Pass på så du ikke utvider magesekken. Og jeg syns jo du har gått ned ganske mye, det er jo bare mars... Beveger du deg?

Anonymkode: bede6...678

Har bare spist pølse 1 gang siden januar, så var kanskje et dårlig eksempel, var mest for å demonstrere volum av hva jeg spiser 😊 spiser mye salat med skinke og kylling med grønnsaker til middag. Går 1 time tur hver dag 😊

Tviler på at magen blir utvidet av 1 polarbrød innimellom. Flere i Facebook gruppen som spiser 2 knekkebrød til hvert måltid, jeg spiser 1.

Anonymkode: 725f3...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan føles det å gå ned til så lite mat? Jeg forstår jo at magen føles mett fordi den er mindre, men blir du svimmel og svak? Har lurt på dette når jeg leser om slike operasjoner. Og hva når man har oppnådd ønsket vekt? Man vil vel nesten bare fortsette å gå ned? Har hatt anoreksi selv nemlig, og da spiste jeg jo svært lite. Men da ble jeg jo veldig svak, sliten og kald. Hadde aldri klart å gå en time tur om dagen liksom.

Anonymkode: bede6...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hjärtat skrev:

Du må jo huske at sammenlignet med mange som tar operasjon, veier du veldig lite. Kaloridifferansen din fra før operasjon og til nå, vil være mye mindre enn en som veide 145 kilo før operasjon. Så lenge det går nedover hadde jeg ikke bekymret meg, ville eventuelt snakket med legen om jeg ble usikker. 

Enig med denne. 105 kg er jo ingenting i forhold til mange som slankeoperer seg. Mange veier jo nesten 200 kg, og da er det klart at da raser man kjapt ned i vekt når man får innsnevret tarmen og magesekken, og begynner på diett. I ditt tilfelle så går det saktere, og det syns jeg du skal være glad for - kanskje du ender opp som én av de få som forblir slank og frisk resten av livet. Som klarer å holde på den nye livsstilen din. For det er det mange som ikke gjør, nemlig... de fleste faller jo tilbake til gamle vaner ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, NewInTown skrev:

Enig med denne. 105 kg er jo ingenting i forhold til mange som slankeoperer seg. Mange veier jo nesten 200 kg, og da er det klart at da raser man kjapt ned i vekt når man får innsnevret tarmen og magesekken, og begynner på diett. I ditt tilfelle så går det saktere, og det syns jeg du skal være glad for - kanskje du ender opp som én av de få som forblir slank og frisk resten av livet. Som klarer å holde på den nye livsstilen din. For det er det mange som ikke gjør, nemlig... de fleste faller jo tilbake til gamle vaner ganske kjapt.

Kan du komme med forskningsresultater på dette. Jeg mener bestemt at 80% går varig ned i vekt etter en GBP.

 

Anonymkode: f886e...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette så veldig lite ut😊

Jeg ville ha rådet deg til å spise mer grønnsaker og rene kjøttprodukter.

Bruk tallerkenmodellen, dvs 1/2 tallerken m grønnsaker/salat, 1/4 m rent kjøtt/fisk og 1/4 stivelse (potet, ris, bønner, qinoa, linser ol.), iallefall til middagen.

Til frokost ville jeg ha vekslet mellom f.knekkebrød med mye fiber + kjøttpålegg/fisk+ grønnsaker-tomat, agurk, paprika og havregrøt/byggrynsgrøt.

Ville laget en lett lunch bestående av f.eks kylling (skivet kylling fra stolte hane-stelt&spiseklar-m smak) eller laks og salat.

Frukt til mellommåltid

Lite måltid til kvelds, feks yoplaityoghurt med litt korn eller nøtter.

Spis regelmessig, hver 3. time, mellom kl 07-20, ta gjerne trankapsler i tillegg.

Kutt ut blandingsprodukter i hverdagen-kjøttdeigprodukter, farser, pølser.

Drikk mye vann

Kutt ut sukker-sjekk sukkerinnhold på f.eks frokostblandinger

Bak gjerne brød/knekkebrød og lag frokostblanding selv-da har du kontrollen.

Pass på hva kroppen tåler å spise etter en slik operasjon.

...og ikke minst- min. 30 min aktivitet hver dag😊

Legg f.eks inn en halvtimes gange i løpet av dagen, kjenn at pulsen stiger og at du blir svett.

Tren styrke! Hold deg i aktivitet i de daglige gjøremålene, fokuser på kjernemuskulaturen og riktige løfteteknikker.

Lykke til❤️

 

Anonymkode: 8152a...a08

Dette kan være gode råd for en normal person, men for en som er gastric bypass operert så blir ikke alle rådene her så gode.

TS: Din viktigste oppgave er å få i deg nok protein først og er det plass i kaloriregnskapet etter det så bør du prioritere grønnsaker. 

Regn ut for hvert måltid hvor mye protein du får i deg, jeg ble anbefalt minimum 60-70 gram per dag. (Jeg er sleeve operert.) Pass på å få i deg nok vann i løpet av dagen også, før regnskap over væskeinntaket også. Følg reglene du fikk fra sykehuset, det er det beste rådet for et vellykket resultat. 

Ut i fra måltidene du har beskrevet så får du i deg altfor lite protein, og frukt bør komme lenger ned på listen av prioritert mat. Da er det bedre med grønnsaker. Hva er det sykehuset anbefaler deg å spise?

 

Anonymkode: e8e03...5a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette kan være gode råd for en normal person, men for en som er gastric bypass operert så blir ikke alle rådene her så gode.

TS: Din viktigste oppgave er å få i deg nok protein først og er det plass i kaloriregnskapet etter det så bør du prioritere grønnsaker. 

Regn ut for hvert måltid hvor mye protein du får i deg, jeg ble anbefalt minimum 60-70 gram per dag. (Jeg er sleeve operert.) Pass på å få i deg nok vann i løpet av dagen også, før regnskap over væskeinntaket også. Følg reglene du fikk fra sykehuset, det er det beste rådet for et vellykket resultat. 

Ut i fra måltidene du har beskrevet så får du i deg altfor lite protein, og frukt bør komme lenger ned på listen av prioritert mat. Da er det bedre med grønnsaker. Hva er det sykehuset anbefaler deg å spise?

 

Anonymkode: e8e03...5a4

Fra mitt sykehus fikk vi råd om å spise ca. 2 dl eller 200 gram per måltid. Det er et par år siden jeg ble operert, men dette har jeg fortsatt som en tommelfingerregel. Jeg blir fort sulten så det blir rundt 6 måltider hver dag. Jeg fokuserer da fortsatt på protein først og så grønnsaker. 

Anonymkode: e8e03...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kommer på stadig mer :) 

Jeg forsøker å la være å drikke kalorier, fordi hos meg så går det så fort gjennom systemet at jeg blir ekstra raskt sulten igjen. Det er også noe jeg forsøker å ta hensyn til med maten, prøver å holde meg til mat som går saktere gjennom. 

Anonymkode: e8e03...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistisk sett er det noen som vil gå opp en periode etter en slik operasjon, og noen vil stagnere litt selv om dette er et mindretall så er det normalt. Det vil stabilisere seg etter hvert. Husk å følge kostholdsrådene du har fått under oppfølging fordi for mye grønnsaker vil fylle opp magen din på altfor lite kalorier og du kan slite med mangler. Husk også å ta evt vitamintilskudd/ sprøyter du er anbefalt. Ikke ta kostholdsråd som gjelder for den generelle befolkningen nå, du skal følge ditt opplegg som oftest er mindre porsjoner hyppigere og nok kalorier, men ikke for mange. Ring din kontakt for oppfølging for dette. Jeg ville gitt det litt mer tid også spurt litt i oppfølgingstimer med helsepersonell. 

Anonymkode: 7c4e2...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble operert for 1 måned siden. De første to ukene tok jeg av meg til sammen 7 kg. Etter det har vekta omtrent stått stille. Jeg er bare lei meg, for matinntaket er minimalt. Men som en sier over her det kan ha noe med start vekt. Jeg var 93 kg på operasjonsdato, nå står vekta stille på 85. 

Anonymkode: f886e...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du komme med forskningsresultater på dette. Jeg mener bestemt at 80% går varig ned i vekt etter en GBP.

 

Anonymkode: f886e...1a2

Forskningsresultatene på denne statistikken går ofte bare over 2-10 år (hovedandelen 5 år, noen få opp mot 10 år). Dermed er det usikker statistikk på 10+ år (det som kalles langvarig). 

Anonymkode: 7c4e2...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...