AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #1 Skrevet 25. mars 2020 Hvor lenge er det vanlig å ha vondt etter spontanabort? Den begynte på søndag, og det var så vondt at jeg gråt av smerte og måtte reise til legevakten. Der fikk jeg morfin, noe som lindret litt, men ikke tok alt. Smertene er ikke like ille nå, men jeg må fortsatt ta Paralgin forte for å klare å holde ut smertene. De er ikke like sterke hele tiden, men kommer plutselig. Jeg blør og blør og blør fortsatt og det ser ut som at det fortsatt kommer ut klumper. I kveld ble jeg også akutt svimmel, kvalm og rar. Jeg sliter med å stå på beina og bare å holde opp hodet eller holde telefonen er vanskelig. Er dette normalt? Hvor lenge varer dette? Jeg er så ufattelig lei nå! Jeg var bare 4 uker på vei forresten, og spontanaborterte dagen etter forventet mens, hvis det har noe å si. . Anonymkode: f7da3...d2c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #2 Skrevet 25. mars 2020 Vet ikke, men det er ikke alltid kroppen klarer å ordne opp selv, kan hende du må inn til en utskrapning... Anonymkode: e3551...6a3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #3 Skrevet 25. mars 2020 Jeg er vel ikke rette til å svare meg for min del så var det rester i livmor alle tre gangene og jeg endte opp med utskraping. Første gangen ikke før 3mnd etter at jeg mistet og da var det gul/grønn utflod, rielignende kramper i livmor, gult i det hvite i øyene, oppblåst i kroppen og store smerter i magen hver dag i 3mnd.. Andre gangen fikk jeg kontroll etter 1mnd da jeg blødde fortsatt og da var det også masse rester. Tredje gangen pga historikk fikk jeg utskraping allerede 3 dager etter at jeg mistet (med mye rester i livmor). De fleste er ikke så uheldig som meg heldigvis. Derimot med svangerskap og fødsler så har det vært null komplikasjoner verken under eller etter. Anonymkode: d98bd...ecb
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #4 Skrevet 25. mars 2020 Det høres ikke normalt ut, ville ringt gyn på sykehuset. Har du feber? Høres ut som du har mistet mye blod også siden du er svimmel få i deg masse vann det hjelper litt. Hadde medisinsk abort etter MA uke 5 og det var som å få mensen men med flere klumper, skjønner det kan være forskjellig fra person til person men på sykehuset ba de meg ringe med en gang om jeg ble svimmel, fikk feber eller hadde ubehag etter første dag. Anonymkode: 8d761...810
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #5 Skrevet 26. mars 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er vel ikke rette til å svare meg for min del så var det rester i livmor alle tre gangene og jeg endte opp med utskraping. Første gangen ikke før 3mnd etter at jeg mistet og da var det gul/grønn utflod, rielignende kramper i livmor, gult i det hvite i øyene, oppblåst i kroppen og store smerter i magen hver dag i 3mnd.. Andre gangen fikk jeg kontroll etter 1mnd da jeg blødde fortsatt og da var det også masse rester. Tredje gangen pga historikk fikk jeg utskraping allerede 3 dager etter at jeg mistet (med mye rester i livmor). De fleste er ikke så uheldig som meg heldigvis. Derimot med svangerskap og fødsler så har det vært null komplikasjoner verken under eller etter. Anonymkode: d98bd...ecb Huff, det høres forferdelig ut. Men hvorfor i all verden fikk du ikke hjelp før etter 3 mnd den første gangen? Veldig godt å høre at svangerskap og fødsler har fått bra. Mistet du flere ganger før du fikk barn første gangen? Ts Anonymkode: f7da3...d2c
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #6 Skrevet 26. mars 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Det høres ikke normalt ut, ville ringt gyn på sykehuset. Har du feber? Høres ut som du har mistet mye blod også siden du er svimmel få i deg masse vann det hjelper litt. Hadde medisinsk abort etter MA uke 5 og det var som å få mensen men med flere klumper, skjønner det kan være forskjellig fra person til person men på sykehuset ba de meg ringe med en gang om jeg ble svimmel, fikk feber eller hadde ubehag etter første dag. Anonymkode: 8d761...810 Jeg vet ikke om jeg har feber, har ikke febermåler, men samboeren sa jeg ikke var varm i går kveld. Jeg sovnet, men føler meg ikke særlig mye bedre i dag. Jeg skal se det litt an, men tror jeg kanskje bestiller meg en legetime for å få det sjekket ut. Jeg skal uansett fra for å måle hcg. Hvis jeg i det hele tatt klarer å komme meg dit da... Takk for svar! Anonymkode: f7da3...d2c
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #7 Skrevet 26. mars 2020 6 hours ago, AnonymBruker said: Vet ikke, men det er ikke alltid kroppen klarer å ordne opp selv, kan hende du må inn til en utskrapning... Anonymkode: e3551...6a3 Frykter det ja... Anonymkode: f7da3...d2c
skruf Skrevet 26. mars 2020 #8 Skrevet 26. mars 2020 Ble det tatt innvendig ultralyd da du begynte å blø, eller konkluderte legen med SA uten nærmere undersøkelser? Og; hvor sånn ca er smertene lokalisert? En vanlig SA skal ikke være så smertefull som du beskriver, særlig ikke på et så tidlig stadium som 4 uker. Det vanlige er at smertene ved en tidlig SA er som kraftige menssmerter. Og ikke så kraftig at du ikke oppnådde full smertelindring da du fikk morfin. Tenker derfor om det kan være svangerskap utenom livmoren Exu), det vil gi blødning og sterke smerter som etterhvert vil utvikle seg til en livstruende situasjon uten behandling. Jeg har selv hatt exu som ble alvorlig kritisk og intenst smertefullt. Hos meg så satt graviditeten i ene egglederen, og da jeg begynte å blø så trodde jeg det var en tidlig SA, så jeg oppsøkte ikke lege. Smertene ble etterhvert verre og verre, og det eskalerte skikkelig og endte med at egglederen sprakk og stor blødning i bukhulen. Så; jeg ville kontaktet lege hvis dette vedvarer, ikke drøy det ut. Vedvarer smertene eller de blir verre så kontakt hjelp i dag 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #9 Skrevet 26. mars 2020 24 minutter siden, skruf said: Ble det tatt innvendig ultralyd da du begynte å blø, eller konkluderte legen med SA uten nærmere undersøkelser? Og; hvor sånn ca er smertene lokalisert? En vanlig SA skal ikke være så smertefull som du beskriver, særlig ikke på et så tidlig stadium som 4 uker. Det vanlige er at smertene ved en tidlig SA er som kraftige menssmerter. Og ikke så kraftig at du ikke oppnådde full smertelindring da du fikk morfin. Tenker derfor om det kan være svangerskap utenom livmoren Exu), det vil gi blødning og sterke smerter som etterhvert vil utvikle seg til en livstruende situasjon uten behandling. Jeg har selv hatt exu som ble alvorlig kritisk og intenst smertefullt. Hos meg så satt graviditeten i ene egglederen, og da jeg begynte å blø så trodde jeg det var en tidlig SA, så jeg oppsøkte ikke lege. Smertene ble etterhvert verre og verre, og det eskalerte skikkelig og endte med at egglederen sprakk og stor blødning i bukhulen. Så; jeg ville kontaktet lege hvis dette vedvarer, ikke drøy det ut. Vedvarer smertene eller de blir verre så kontakt hjelp i dag Det ble ikke tatt ultralyd, verken på legevakta eller fastlegen. På søndag var smerten både i mage (midten og begge sider, og til tider opp til navlen), rygg og underliv. Nå er smertene hovedsakelig i magen og underlivet, men også litt i ryggen når det er på det verste. Det gjør litt ekstra vondt på høyre side (vondt hvis jeg klemmer lett på utsiden i underlivet). Det er fortsatt ikke konkludert med spontanabort. Legevakta har ikke sendt svarene fra hcg-testen, så legen har ingen prøve å sammenligne med. Jeg skal inn for å ta en ny prøve i dag for å sjekke utviklingen (men har ikke time). Nivået på tirsdag var 54 U/L. Men det er sagt at det mest sannsynlig er spontanabort, og vi tenker at det ikke er noen tvil siden jeg har blødd så mye, og hcg-nivået er ganske lavt. Dette har overhodet ikke føltes som mensen. Det var det jeg var forberedt på hvis dette skulle skje, så jeg fikk meg et sjokk... Jeg kan be om å få en time hos legen i dag, men jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Anonymkode: f7da3...d2c
skruf Skrevet 26. mars 2020 #10 Skrevet 26. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det ble ikke tatt ultralyd, verken på legevakta eller fastlegen. På søndag var smerten både i mage (midten og begge sider, og til tider opp til navlen), rygg og underliv. Nå er smertene hovedsakelig i magen og underlivet, men også litt i ryggen når det er på det verste. Det gjør litt ekstra vondt på høyre side (vondt hvis jeg klemmer lett på utsiden i underlivet). Det er fortsatt ikke konkludert med spontanabort. Legevakta har ikke sendt svarene fra hcg-testen, så legen har ingen prøve å sammenligne med. Jeg skal inn for å ta en ny prøve i dag for å sjekke utviklingen (men har ikke time). Nivået på tirsdag var 54 U/L. Men det er sagt at det mest sannsynlig er spontanabort, og vi tenker at det ikke er noen tvil siden jeg har blødd så mye, og hcg-nivået er ganske lavt. Dette har overhodet ikke føltes som mensen. Det var det jeg var forberedt på hvis dette skulle skje, så jeg fikk meg et sjokk... Jeg kan be om å få en time hos legen i dag, men jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Anonymkode: f7da3...d2c Da ville jeg absolutt kontaktet lege i dag og sagt at du er redd for exu (utenfor livmor) og du må få tatt en innvendig ultralyd. Er det exu så kvalifiserer det til ø-hjelp, da det kan bli kritisk. Så tidlig som 4 uker så er det ikke noe særlig embryo å se, men legen kan se hvor plommesekken/fosteranlegg er lokalisert Ved exu så er det vanlig at hcg gir utslag, men lavere enn ved vanlig graviditet. Ang smerter så er det også vanlig at smertene etterhvert sentrerer seg mot ei side. Da jeg hadde exu så var det i begynnelsen som sterke menssmerter nederst i magen og korsrygg, etterhvert ble det sterkere smerter i venstre lyske og ned mot låret (jeg var gravid i venstre eggleder), fikk etterhvert så vondt at jeg klarte ikke rette meg ut eller puste normalt. Tilslutt så sprakk det og jeg mistet bevissthet. Her kan du lese om exu; https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/komplikasjoner-i-svangerskapet/svangerskap-utenfor-livmoren/
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #11 Skrevet 26. mars 2020 14 minutter siden, skruf said: Da ville jeg absolutt kontaktet lege i dag og sagt at du er redd for exu (utenfor livmor) og du må få tatt en innvendig ultralyd. Er det exu så kvalifiserer det til ø-hjelp, da det kan bli kritisk. Så tidlig som 4 uker så er det ikke noe særlig embryo å se, men legen kan se hvor plommesekken/fosteranlegg er lokalisert Ved exu så er det vanlig at hcg gir utslag, men lavere enn ved vanlig graviditet. Ang smerter så er det også vanlig at smertene etterhvert sentrerer seg mot ei side. Da jeg hadde exu så var det i begynnelsen som sterke menssmerter nederst i magen og korsrygg, etterhvert ble det sterkere smerter i venstre lyske og ned mot låret (jeg var gravid i venstre eggleder), fikk etterhvert så vondt at jeg klarte ikke rette meg ut eller puste normalt. Tilslutt så sprakk det og jeg mistet bevissthet. Her kan du lese om exu; https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/komplikasjoner-i-svangerskapet/svangerskap-utenfor-livmoren/ Shit, for en forferdelig opplevelse du hadde! Har du fått barn etterpå? Tusen takk for svar! Har bestilt time nå og bedt om å få undersøkt om der kan være exu. Jeg kjenner ikke helt igjen beskrivelsen inne på lenken (mest mtp det med sparsommelig blødning) men jeg kjenner meg litt igjen i din beskrivelse. Og det skader ikke å utelukke det. Anonymkode: f7da3...d2c
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #12 Skrevet 26. mars 2020 Sendte sms til legekontoret, og 9 min senere (før åpningstid) fikk jeg svar direkte fra legen om at jeg skal komme 11:30. Vanligvis får jeg bare standard SMS med tidspunkt for time (og aldri før etter 8:30), så det virker som at de tar det seriøst... Nå ble jeg i hvert fall redd... Anonymkode: f7da3...d2c
skruf Skrevet 26. mars 2020 #13 Skrevet 26. mars 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Shit, for en forferdelig opplevelse du hadde! Har du fått barn etterpå? Tusen takk for svar! Har bestilt time nå og bedt om å få undersøkt om der kan være exu. Jeg kjenner ikke helt igjen beskrivelsen inne på lenken (mest mtp det med sparsommelig blødning) men jeg kjenner meg litt igjen i din beskrivelse. Og det skader ikke å utelukke det. Anonymkode: f7da3...d2c Til meg så begynte det med litt mørkebrunaktig spotting som gikk over i frisk rød blødning, og jeg blødde etterhvert som i en normal mens (derfor kontaktet jeg ikke lege med engang pga jeg tenkte at det var en tidlig sa, og det trenger man ikke i utgangspunktet legetime for), hadde også menssmerter før smertene gikk rett i taket og ble intenst vonde, og blødningen ble mye kraftigere. Ja, jeg har fått ett barn i etterkant Ble gravid ganske raskt etter de 8 ukene som jeg ble anbefalt å vente med samleie etter operasjonen.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #14 Skrevet 26. mars 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Sendte sms til legekontoret, og 9 min senere (før åpningstid) fikk jeg svar direkte fra legen om at jeg skal komme 11:30. Vanligvis får jeg bare standard SMS med tidspunkt for time (og aldri før etter 8:30), så det virker som at de tar det seriøst... Nå ble jeg i hvert fall redd... Anonymkode: f7da3...d2c Hvordan har det gått med deg? Anonymkode: 3e0c4...1d9
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #15 Skrevet 26. mars 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan har det gått med deg? Anonymkode: 3e0c4...1d9 Legen fikk meg inn hos en gynekolog øyeblikkelig. Han gjorde en grundig undersøkelse, men fant ingenting unormalt i livmor eller eggstokker. Så jeg har nok bare vært uheldig og fått en unormalt smertefull SA. Jeg var litt utafor og glemte å spørre om svimmelheten/slappheten kunne skyldes jernmangel etter å ha mistet mye blod, men jeg antar at det kan være årsaken siden det ikke var noe unormalt funn ved undersøkelsen. Han sa det var relativt tomt i livmoren så jeg burde slutte å blø snart, så krysser fingrene for at det stemmer. Anonymkode: f7da3...d2c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2020 #16 Skrevet 26. mars 2020 11 hours ago, skruf said: Til meg så begynte det med litt mørkebrunaktig spotting som gikk over i frisk rød blødning, og jeg blødde etterhvert som i en normal mens (derfor kontaktet jeg ikke lege med engang pga jeg tenkte at det var en tidlig sa, og det trenger man ikke i utgangspunktet legetime for), hadde også menssmerter før smertene gikk rett i taket og ble intenst vonde, og blødningen ble mye kraftigere. Ja, jeg har fått ett barn i etterkant Ble gravid ganske raskt etter de 8 ukene som jeg ble anbefalt å vente med samleie etter operasjonen. Skjønner! Så godt å høre at du ble raskt gravid! Gikk det svangerskapet greit? Anonymkode: f7da3...d2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå