Gå til innhold

Veldig overvektig, men redd for operasjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her inne som har vært til konsultasjon for slankeoperasjon? Er det noen som har fått endret synspunkt helt på det? Eller er det noen andre sykelig overvektige som sliter med det at de er redde for operasjon?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hvert det , og ble operert i september 2016 , var litt skummelt rett før jeg ble trillet inn i operasjonssalen , men angrer ikke et sekund på valget jeg tok :) 

Anonymkode: f0af6...06c

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hvert det , og ble operert i september 2016 , var litt skummelt rett før jeg ble trillet inn i operasjonssalen , men angrer ikke et sekund på valget jeg tok :) 

Har du hatt noen problemer i etterkant?

- ikke ts - 

Anonymkode: 12453...377

AnonymBruker
Skrevet

Slankeoperasjoner blir vel ikke prioritert i Corona-tider?

Anonymkode: 02683...53f

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slankeoperasjoner blir vel ikke prioritert i Corona-tider?

Kommer vel en tid etter Corona også?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Måtte igjennom et kurs på sykehuset først som forklarte mye bivirkninger og mulige komplikasjoner.. Valgte derfor å takke ja til kurs i livsstilendring med kost og trener da det skremte meg endel. Av de jeg kjenner som er operert er det 70% som har gått opp igjen og #0% som har hold vekten eller som bare har gått noe opp igjen. Ofte tåler man dårlig laktose og gluten etter oprasjonen og da vet jeg nesten ikke hva jeg skulle spist ;) Gått ned 18kg nå da. 

Anonymkode: 56697...6c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer vel en tid etter Corona også?

Ja forhåpentligvis men Corona-epidemien kan fort ta flere år , så hvorfor ikke benytte mellomtiden til å slanke seg ?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var overvektig og livredd for operasjonen. Skulle aldri ta operasjon. Synes det var teit. Men noen som er glad i meg fikk meg til å endre mening, og ønsket meg en bedre og lettere hverdag. Tok operasjonen. Gått over all forventning. Angrer ikke. Lykke til❤️

Anonymkode: 4bcf6...514

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det burde du vel strengt tatt tenkt på før.

Anonymkode: 7e43d...b0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det burde du vel strengt tatt tenkt på før.

Anonymkode: 7e43d...b0f

Det der er litt for enkelt å si, spesielt når du ikke veit hvorfor ts er overvektig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja forhåpentligvis men Corona-epidemien kan fort ta flere år , så hvorfor ikke benytte mellomtiden til å slanke seg ?

Er vanskelig å gjøre på egenhånd. Det finnes klinikker for livsstilsendring, men der vil tro det kan ta ekstra lang tid å få plass der også framover da de er stengt i øyeblikket. Men jeg personlig vil heller anbefale livsstilsendring istedenfor operasjon siden jobben med hodet må gjøres uansett og en operasjon medfører en risiko uansett. Men det var ikke det ts spurte om. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt noen problemer i etterkant?

- ikke ts - 

Ingen problemer :) tok gastrisk sleeve for den er litt mildere enn bypass :) tror fler får komplikasjoner av bypass enn med sleeve :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er som regel folk som det har gått bra for med operasjon som svarer i disse trådene. Jeg vet om flere det ikke har gått bra for og som angrer bittert resten av livet. Hadde de visst det de vet nå, så hadde de aldri blitt operert. Jeg ser også at de som var kjempefornøyd og gikk ned masse kilo den første tiden, er i dag på vei opp igjen. Den lille magen kan fremdeles utvide seg og de har den samme måten å spise, tenke og føle på som de alltid har hatt. Hodet er ikke operert. Det kan altså gå veldig galt å operere seg og ingen vet på forhånd hvem det blir som får problemer, eller et bra liv etterpå. Det er et sjansespill for folk som er fortvilte i sin situasjon. Russisk rulett. 

Anonymkode: 791b8...492

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke russisk rulett altså. Jeg jobber på en overvektsavdeling. Alle som skal operere må bruke lang tid på det. Man må endre kosthold og vaner og gå ned ca 10% av kroppsvekten før operasjon. De som har store psykiske problemer eller spiseforstyrrelser henvises til behandling for dette og blir ikke operert før de er ferdig med behandling. Endel blir avvist fordi man tenker de ikke tåler en slik operasjon eller ikke har kapasitet til å klare levesettet etterpå. Det er sant at 20-25 % går opp vekt igjen og at man kan få komplikasjoner. Men flertallet går ned 20-25% av utgangsvekta. Og flertallet har ikke alvorlige komplikasjoner. 
Tror mange glemmer litt at denne gruppa har så stor overvekt at det hemmer dem på absolutt alle områder i livet. Mange har forsøkt livsstilsendringer hele sitt liv, men får det ikke til over tid. De som tar en overvektsoperasjon gjør det fordi de føler de ikke har noe valg. Det er jo ikke noe man gjør for bare for  å bli tynn, for noen er det for å overleve.

Anonymkode: f69ed...1c6

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

men angrer ikke et sekund på valget jeg tok

Hva legger du i det? At du ikke angrer et sekund? Er du lykkeligere? Får du mer selvtillit, positive tilbakemeldinger nå enn før? 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av de jeg kjenner som er operert er det 70% som har gått opp igjen og #0% som har hold vekten eller som bare har gått noe opp igjen. Ofte tåler man dårlig laktose og gluten etter oprasjonen og da vet jeg nesten ikke hva jeg skulle spist ;) Gått ned 18kg nå da. 

Jeg er også kjent med at de fleste går opp igjen, men får også helseplager de aldri før har hatt i tillegg. 

Flink du er :) 

Skrevet (endret)
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er som regel folk som det har gått bra for med operasjon som svarer i disse trådene.

Ja, og det var derfor jeg og valgte å poste innlegg med nick. Så om noen ønsker å gi tilbakemelding via pm, så går det greit. Tenkte jeg. Følsomt tema, men jeg ønsker egentlig alle slags respons, så lenge det er folk i samme situasjon og eller som har vært i den.

Endret av Passepartout
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke russisk rulett altså. Jeg jobber på en overvektsavdeling. Alle som skal operere må bruke lang tid på det. Man må endre kosthold og vaner og gå ned ca 10% av kroppsvekten før operasjon. De som har store psykiske problemer eller spiseforstyrrelser henvises til behandling for dette og blir ikke operert før de er ferdig med behandling. Endel blir avvist fordi man tenker de ikke tåler en slik operasjon eller ikke har kapasitet til å klare levesettet etterpå. Det er sant at 20-25 % går opp vekt igjen og at man kan få komplikasjoner. Men flertallet går ned 20-25% av utgangsvekta. Og flertallet har ikke alvorlige komplikasjoner. 
Tror mange glemmer litt at denne gruppa har så stor overvekt at det hemmer dem på absolutt alle områder i livet. Mange har forsøkt livsstilsendringer hele sitt liv, men får det ikke til over tid. De som tar en overvektsoperasjon gjør det fordi de føler de ikke har noe valg. Det er jo ikke noe man gjør for bare for  å bli tynn, for noen er det for å overleve.

Anonymkode: f69ed...1c6

Synes dette innlegget er langt viktigere å fremheve enn folk som kjenner folk det har gått sånn og sånn med, takk for det!

Anonymkode: cbeff...44d

AnonymBruker
Skrevet

Opererte mer for fem år siden. Gastricbypass. Ikke hatt et eneste problem. Gikk ned over 50 kg, ikke lagt på meg et gram, holder vekten. Har et bedre liv nå, mye mer aktiv og friskere enn noensinne. Har hatt tre store ryggoperasjoner og gikk mange år på sterke smertestillende. Er smertefri nå etter vekttap og trening. Angrer ikke et sekund.

Anonymkode: a22df...642

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opererte mer for fem år siden. Gastricbypass. Ikke hatt et eneste problem. Gikk ned over 50 kg, ikke lagt på meg et gram, holder vekten. Har et bedre liv nå, mye mer aktiv og friskere enn noensinne. Har hatt tre store ryggoperasjoner og gikk mange år på sterke smertestillende. Er smertefri nå etter vekttap og trening. Angrer ikke et sekund.

Anonymkode: a22df...642

Så etter operasjon føler du deg ikke bare fysisk lettere, men også psyksk? Det er det jeg tror som er løsningen for meg. Jeg tror ingen kan trives og være lykkelig med sykelig overvekt og jeg er bare så lei av å være slik. Jeg tror en operasjon, og som du skrivet "et bedre liv" vil endre alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...