Gå til innhold

Avisene og deres plussartikler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om man ønsker å vite hva som står i en betalingsartikkel så må man faktisk betale. Folk leser jo knapt papiraviser om dagen så klart at avisene må ta betalt for tjenester de leverer. Den Corona informasjonen som er viktig for oss alle ligger allerede ute for alle å lese. Slike betalingsartikler er forskjellige vinklinger og teorier på situasjonen laget av journalister.
 

Anonymkode: 03971...179

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avisene sliter faktisk i disse tider fordi det er mindre bedrifter som vil ha annonser i avisene. Jeg har derfor kjøpt VG+ blant annet for å støtte avisen. 

Anonymkode: 51f1e...7b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av det som er pluss-saker kan du også finne gratis på NRK eller diverse offentlige sider som helsenorge, FHI osv. Ting som angår lokalsamfunn kan man gjerne finne på kommunens sider. 

Noen av disse avisene har rimelige introduksjonstilbud, det har jeg selv benyttet meg av i disse tider. Da var det kjekt at ved å abonnere på lokalavisa har jeg nå plutselig  tilgang til lokalaviser der annen familie bor, et tilbud fra Amedia akkurat i disse dager.

Anonymkode: d48bf...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synea det er bedritent av avisene å sette slike artikler som dette bak betalingsmur i disse veldig usikre korona tider. Jeg skjønner at de vil tjene penger, men da synes jeg faktisk de skal knote ut noe journalistisk som faktisk er verdt å betale for, og ikke tjene på ressurssvake folks frykt og usikkerhet!

De har jo alle tidligere hatt pluss artikler som omhandler helse og kosthold, psykisk syke, dårlige relasjoner, det er jo faen meg utnytting av de som ikke er så sterke fra før av! 

20200325_091226.jpg

Anonymkode: 9bef8...895

Det koster ca 180 for 3 mnd, sikkert enda billigere om man betaler for et helt år. Her koster det rundt 2 kr dagen å lese alt innholdet. Du får prioritere annerledes hvis det er for dyrt. De fleste journalister har minimum 3 års høyskoleutdannelse. Mener du de skal jobbe gratis? Skal sykepleiere også pleie bestemor gratis på sykehjemmet? Siden vi er rammet av corona-krisen? 

Anonymkode: 5df15...8a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endt opp med å google temaet i slike betalingsartikler flere ganger og funnet andre aviser som omtaler akkurat det samme uten å ha det bak betalingsmur. Avisene som benytter betalingsmur taper garantert kunder selv om de er på nett. 

Anonymkode: 5b712...9c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes VG har mange artikler som ikke er pluss. Så jeg ser ikke problemet. Min lokale avis derimot har abonnement på mer eller mindre alt. Og det ergre meg. Fordi viktig informasjon og offentlig informasjon for oss som bor i kommunen skal en ikke måtte betale for. Jeg kjenner at jeg ikke vil abonnere på trass rett og slett. 

Anonymkode: 1bf08...9d3

Det er jo bare å sjekke kommunens nettsider da!? Kommunen har plikt til å gå ut med viktig informasjon, det er ikke avisa som er deres hovedkanal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe av det tåpeligste jeg ser er klager over å måtte betale for artikler man leser. Helt uavhengig av hvilke artikler det gjelder. Avisene tillater deg å lese mye og mangt uten å betale for det, og det er fint det. Men man har ikke noe krav på at medier gir ut gratisinnhold. 

Betal og les, eller la være å betale og ikke les. Det er rett og rimelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Albbas skrev:

Det er jo bare å sjekke kommunens nettsider da!? Kommunen har plikt til å gå ut med viktig informasjon, det er ikke avisa som er deres hovedkanal. 

Ja, det kan vi. Nå er de nok godt oppdaterte på koronaviruset, men annen informasjon har de tidligere ikke informert beboerne godt om. Som feks at kommunen besluttet å stenge av enkelte veier for å lette på kø situasjon. Dette innebar en stor omkjøring for dem som skulle levere i barnehager osv. Ingen informasjon ble gitt fra kommunen og vi ble veldig berørte av situasjon da vi bor like ved. At en må abonnere på en avis for å få denne type informasjon synes jeg er feil. Her kunne kommunen sendt ut informasjon til beboere i det aktuelle område. Enten via SMS eller info i postkassen. Den lokale avisen er lite oppdatert på hva som skjer i Norge og verden, så jeg synes det blir dyrt å måtte abonnere på flere forskjellige aviser. Abonnerer på én avis som jeg føler totalt sett gir meg mest nyheter. 

Anonymkode: 1bf08...9d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synea det er bedritent av avisene å sette slike artikler som dette bak betalingsmur i disse veldig usikre korona tider. Jeg skjønner at de vil tjene penger, men da synes jeg faktisk de skal knote ut noe journalistisk som faktisk er verdt å betale for, og ikke tjene på ressurssvake folks frykt og usikkerhet!

De har jo alle tidligere hatt pluss artikler som omhandler helse og kosthold, psykisk syke, dårlige relasjoner, det er jo faen meg utnytting av de som ikke er så sterke fra før av! 

20200325_091226.jpg

Anonymkode: 9bef8...895

Om du ikke liker plussartikler er det bare å kjøpe avisen. Det står det samme i papirutgaven

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da lokalavisa var i papirutgave, gikk du da og stjal naboens....siden du ikke vil betale?

Anonymkode: e14af...ed0

Jeg bodde ikke i denne kommunen da. Kommunen jeg bodde i før er nabokommunen og det er en stor kommune. Avisen der inneholdt mye nyheter om både Norge og litt fra verden. Jeg abonnerer på den avisen enda. Den lokale nå har ikke så mye nyheter som ikke er lokalt og da føler jeg at jeg må abonnere på flere aviser. Det blir dyrt i lengden. Det er ikke så ofte det er viktig info i den lokale, så valget mitt på abonnement har havnet på annen avis. 

Nå er det andre tider enn før og avisene har også inntekt i form av reklame. Derfor burde de åpne litt mer opp på avisen sin slik at noen nyheter er mulig å lese. For da får de flere besøkende inn på sin avis som ser reklamen og det betyr mer penger i kassen. Kanskje det ville fått meg til å ønske om å lese mer og startet abonnement. De fleste andre aviser klarer å ha noe åpen som folk kan lese uten abb. 
 

Anonymkode: 1bf08...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som abonnerer på aid (nettavisen eller en annen avis med pålogging via aid) har nå tilgang til ALLE aviser med denne påloggingen.Dvs. alle plussutgaver for over 70 lokalaviser.

Det burde vel holde....

Anonymkode: e8949...e2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes VG har mange artikler som ikke er pluss. Så jeg ser ikke problemet. Min lokale avis derimot har abonnement på mer eller mindre alt. Og det ergre meg. Fordi viktig informasjon og offentlig informasjon for oss som bor i kommunen skal en ikke måtte betale for. Jeg kjenner at jeg ikke vil abonnere på trass rett og slett. 

Anonymkode: 1bf08...9d3

Vet du at mange aviser må permittere i disse dager, fordi absolutt alle annonsekronene har forsvunnet over natta? Akkurat nå er det KUN abonnement vi i avisbransjen tjener penger på. Hvis vi ikke skal kunne ta oss betalt for det vi lager, så eksisterer ikke avisen min om et år. Antakelig gjør ikke din det heller. Krisen i næringslivet rammer også mediene. Og selv uten krise - vi er helt avhengig av brukerinntekter. Avisen har aldri vært gratis, og i disse dager er det faktisk ekstra viktig med brukerinntekter, fordi folk annonserer heller på Facebook og slikt. 

Jeg skjønner at du hadde foretrukket om jeg som journalist jobbet gratis - jeg synes jo også det hadde vært flott om ting og tang var gratis i samfunnet. Men jeg har også regninger å betale. Hvis jeg ikke fikk lønn for å være journalist, så måtte jeg finne meg en annen jobb. Og SÅ morsomt er det ikke å lage avis at jeg ville gjort det på hobbybasis. 

Derfor koster avisen penger. Og ja, vi tjener penger på kriser og katastrofer, og vi tjener penger på gladsaker og bilder fra 17. Mai. Vi kan ikke gi blanke i å ta oss betalt bare fordi noen synes en sak er viktig. De fleste synes saker de er opptatte av er viktige. Hvis vi bare skal ta oss betalt for saker ingen bryr seg om og som ikke er viktige for noen, så driver vi ikke bare dårlig butikk - men også dårlig journalistikk.

Det er litt rart å både mene at det avisen skriver om er så viktig at alle må få lese det,  men samtidig mene at det ikke er verdt å betale for. Det koster å lage nyheter. Sånn er det bare. Alternativet er jo at mediene finansieres over skatteseddelen da...

(For ordens skyld - min avis legger ut åpent ting som vi mener er viktig at ALLE innbyggerne får med seg. Men vi legger ikke ut alt om koronaviruset gratis. Det går ikke, hvis vi skal overleve).
 

 

Anonymkode: a45a2...b61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bodde ikke i denne kommunen da. Kommunen jeg bodde i før er nabokommunen og det er en stor kommune. Avisen der inneholdt mye nyheter om både Norge og litt fra verden. Jeg abonnerer på den avisen enda. Den lokale nå har ikke så mye nyheter som ikke er lokalt og da føler jeg at jeg må abonnere på flere aviser. Det blir dyrt i lengden. Det er ikke så ofte det er viktig info i den lokale, så valget mitt på abonnement har havnet på annen avis. 

Nå er det andre tider enn før og avisene har også inntekt i form av reklame. Derfor burde de åpne litt mer opp på avisen sin slik at noen nyheter er mulig å lese. For da får de flere besøkende inn på sin avis som ser reklamen og det betyr mer penger i kassen. Kanskje det ville fått meg til å ønske om å lese mer og startet abonnement. De fleste andre aviser klarer å ha noe åpen som folk kan lese uten abb. 
 

Anonymkode: 1bf08...9d3

Visst er det andre tider. De «andre tidene» går i all hovedsak ut på at FÆRRE annonserer i avisen. Mange bedrifter bruker andre plattformer til å annonsere. Arrangører oppretter heller et arrangement på Facebook. Rubrikkannonsene er vel også i sosiale medier for tiden. Avisene tjener ikke nok på annonser til at de kan gi bort journalistikken gratis. Og i disse koronatider - annonsekronene er borte over natta. Avisene har nesten ingen annonseinntekt nå. 

Du sier det ikke står så mye viktig i lokalavisen din. Det er helt greit at du mener, men da får du også stå for det. Du kan ikke både mene at det ikke står noe viktig der, og være sur for at du ikke får lese de tingene som står der gratis.

Vi tjener ikke så mye penger på «klikk», forresten. Vi tjener hovedsaklig penger på at folk kjøper abonnement.

Tror de aller fleste aviser kjører NOE åpent i disse dager. Det mener jeg også det er riktig å gjøre, bare så det er sagt. Få ut viktig informasjon fra kommune og stat for eksempel. Men resten må man betale for. 
 

 

Anonymkode: a45a2...b61

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Visst er det andre tider. De «andre tidene» går i all hovedsak ut på at FÆRRE annonserer i avisen. Mange bedrifter bruker andre plattformer til å annonsere. Arrangører oppretter heller et arrangement på Facebook. Rubrikkannonsene er vel også i sosiale medier for tiden. Avisene tjener ikke nok på annonser til at de kan gi bort journalistikken gratis. Og i disse koronatider - annonsekronene er borte over natta. Avisene har nesten ingen annonseinntekt nå. 

Du sier det ikke står så mye viktig i lokalavisen din. Det er helt greit at du mener, men da får du også stå for det. Du kan ikke både mene at det ikke står noe viktig der, og være sur for at du ikke får lese de tingene som står der gratis.

Vi tjener ikke så mye penger på «klikk», forresten. Vi tjener hovedsaklig penger på at folk kjøper abonnement.

Tror de aller fleste aviser kjører NOE åpent i disse dager. Det mener jeg også det er riktig å gjøre, bare så det er sagt. Få ut viktig informasjon fra kommune og stat for eksempel. Men resten må man betale for. 
 

 

Anonymkode: a45a2...b61

Tror du misforstår meg litt. Ingenting i lokalavisen her kan jeg lese uten abonnement med unntak av noe korona nyheter i disse dager. Andre lokalaviser har det åpent for at en kan lese noen artikler. Lokalavisen min må gi meg en grunn til å ønske å betale 2400 kr i året for abonnere. Det gir de meg ikke da de skriver lite om andre nyheter enn helt lokalt. Siden de ikke gjør det må jeg betale for et abonnement hos annen avis og det kommer i tillegg. Offentlig informasjon som lokale må få vite om fordi det er noe som berører oss, bør de ikke ta seg betalt for på nettutgaven. Det er det jeg ikke liker. Det er mye reklame på nettsidene til avisene så litt inntekt for de jo, men de vil jo få mindre betalt for reklamen når det er få som klikker seg inn på nettavisen. Derfor kan det være lurt av dem å åpne opp for at en kan lese noe innimellom uten abonnement. Slik som andre aviser gjør. På den måten så får de også flere abonnenter. 

Anonymkode: 1bf08...9d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du misforstår meg litt. Ingenting i lokalavisen her kan jeg lese uten abonnement med unntak av noe korona nyheter i disse dager. Andre lokalaviser har det åpent for at en kan lese noen artikler. Lokalavisen min må gi meg en grunn til å ønske å betale 2400 kr i året for abonnere. Det gir de meg ikke da de skriver lite om andre nyheter enn helt lokalt. Siden de ikke gjør det må jeg betale for et abonnement hos annen avis og det kommer i tillegg. Offentlig informasjon som lokale må få vite om fordi det er noe som berører oss, bør de ikke ta seg betalt for på nettutgaven. Det er det jeg ikke liker. Det er mye reklame på nettsidene til avisene så litt inntekt for de jo, men de vil jo få mindre betalt for reklamen når det er få som klikker seg inn på nettavisen. Derfor kan det være lurt av dem å åpne opp for at en kan lese noe innimellom uten abonnement. Slik som andre aviser gjør. På den måten så får de også flere abonnenter. 

Anonymkode: 1bf08...9d3

Nå vet jeg så klart ikke hvilken avis du snakker om, de fleste jeg vet om velger å holde noe - altså det aller viktigste - åpent. Det er også riktig, mener jeg.

Ellers vil jeg tro du finner NØDVENDIG informasjon på kommunens hjemmesider eller på FHI. Med fare for å være kynisk - avisene jobber først og fremst for dem som er villige til å betale, og sånn er det bare. Avisene har et samfunnsansvar, javisst, men det ansvaret er først og fremst overfor de som betaler. Nyheter har aldri vært gratis - den gangen det bare fantes papiravis så kostet den også penger.

Annonseinntekter er langt fra nok til å dekke kostnadene for å lage avis. Det har det aldri vært, og spesielt ikke akkurat nå. Derfor koster avisa penger. Du mener det er «lurt» å åpne opp litt, men det at noen flere ser annonsene på hjemmesiden er en dråpe i havet økonomisk sett - sammenliknet med at disse gratistitterne faktisk kjøper seg et abonnenement. 

Du ser ikke verdien av å ha et abonnement. Det et helt greit det. Men da må du også finne nyhetene dine andre steder. Og i disse tider er det jo ikke vanskelig å finne dem heller. 

Anonymkode: a45a2...b61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har endt opp med å google temaet i slike betalingsartikler flere ganger og funnet andre aviser som omtaler akkurat det samme uten å ha det bak betalingsmur. Avisene som benytter betalingsmur taper garantert kunder selv om de er på nett. 

Anonymkode: 5b712...9c4

Det samme gjør jeg. Ofte er det bare kopiert og oversatt fra utenlandske nettaviser. Det er bare å Google, så finner du sikkert noe :)

Anonymkode: 4a36d...f9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå vet jeg så klart ikke hvilken avis du snakker om, de fleste jeg vet om velger å holde noe - altså det aller viktigste - åpent. Det er også riktig, mener jeg.

Ellers vil jeg tro du finner NØDVENDIG informasjon på kommunens hjemmesider eller på FHI. Med fare for å være kynisk - avisene jobber først og fremst for dem som er villige til å betale, og sånn er det bare. Avisene har et samfunnsansvar, javisst, men det ansvaret er først og fremst overfor de som betaler. Nyheter har aldri vært gratis - den gangen det bare fantes papiravis så kostet den også penger.

Annonseinntekter er langt fra nok til å dekke kostnadene for å lage avis. Det har det aldri vært, og spesielt ikke akkurat nå. Derfor koster avisa penger. Du mener det er «lurt» å åpne opp litt, men det at noen flere ser annonsene på hjemmesiden er en dråpe i havet økonomisk sett - sammenliknet med at disse gratistitterne faktisk kjøper seg et abonnenement. 

Du ser ikke verdien av å ha et abonnement. Det et helt greit det. Men da må du også finne nyhetene dine andre steder. Og i disse tider er det jo ikke vanskelig å finne dem heller. 

Anonymkode: a45a2...b61

Fremdeles forstår du ikke meg. Jeg mener ikke at aviser skal være gratis eller at jeg skal kunne lese mye av avisen gratis.  Overhodet ikke. Avisen skal leve også. Jeg har vel også skrevet at nå i koronatider har dem åpnet opp for å lese om det. Men jeg snakker mer sånn generelt i normale tider. Jeg mener at om avisen ønsker at jeg også skal abonnere, så må de også gjøre meg interessert. Hvis jeg aldri besøker nettsiden deres fordi det er ikke noe som helst jeg kan lese der, så er det heller ingenting som lokker meg til å bli abonnement. Andre aviser har noen artikler å by på til dem som ikke er abonnement. Men vår lokale har mer eller mindre ingenting. Dvs jeg har ingen grunn til å gå inn på avisen sin nettside. 
 

De burde ikke etter min mening ta betalt for at jeg skal lese om offentlige informasjon som eksempelvis tiltak kommunen gjør for å bedre køsituasjon som påvirket hverdagen min og andres her i nabolaget. Kommunen informerte lite og avisen tok betalt for at jeg skulle få informasjon. Det var dette jeg blant annet likte dårlig. 
 

 

Anonymkode: 1bf08...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt.. Aviser og journalister gjør en viktig jobb som de selvfølgelig skal ha betalt for. Vet ikke med deg, men jeg jobber ikke gratis. Det gjør ikke journalister heller.

Nå om dagen har journalistene også en vanskeligere og tøffere arbeidsdag enn vanlig. Mange jobber lange dager og kvelder, samtidig som de også har barn hjemme. De får ikke barnehage og skole om ikke partneren også har en jobb som gir rett til det. Det er ikke lett å jobbe hjemmefra når ungene er der uansett. 

I stedet for å klage på at andre vil ha betalt for å arbeide, så foreslår jeg at du kjøper tilgang til artikler du vil lese, eller bedre, kjøp et abonnement. 

Anonymkode: ddbcd...53e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fremdeles forstår du ikke meg. Jeg mener ikke at aviser skal være gratis eller at jeg skal kunne lese mye av avisen gratis.  Overhodet ikke. Avisen skal leve også. Jeg har vel også skrevet at nå i koronatider har dem åpnet opp for å lese om det. Men jeg snakker mer sånn generelt i normale tider. Jeg mener at om avisen ønsker at jeg også skal abonnere, så må de også gjøre meg interessert. Hvis jeg aldri besøker nettsiden deres fordi det er ikke noe som helst jeg kan lese der, så er det heller ingenting som lokker meg til å bli abonnement. Andre aviser har noen artikler å by på til dem som ikke er abonnement. Men vår lokale har mer eller mindre ingenting. Dvs jeg har ingen grunn til å gå inn på avisen sin nettside. 
 

De burde ikke etter min mening ta betalt for at jeg skal lese om offentlige informasjon som eksempelvis tiltak kommunen gjør for å bedre køsituasjon som påvirket hverdagen min og andres her i nabolaget. Kommunen informerte lite og avisen tok betalt for at jeg skulle få informasjon. Det var dette jeg blant annet likte dårlig. 
 

 

Anonymkode: 1bf08...9d3

Jeg tenker dette er noe du bør ta opp med kommunen din i stedet for å klage på at avisa tar betalt.

Anonymkode: f5d13...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...