Gå til innhold

Beholde registreringsnummer ved bytte av bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å kjøpe meg en bruktbil. Denne blir kjøpt i en annen del av landet en de andre bilene jeg har hatt. Jeg vet det er utrolig teit å bry seg, men det er superviktig for meg at jeg får samme bokstaver som på den gamle bilen. Hvordan kan jeg gjøre dette? 
 

fant ikke ut noe på vegvesenet sine sider, men hørt at man kan melde skiltene som stjålet? Må jeg da innom trafikkstasjonen i den delen av landet som har de bokstavene jeg vil ha? 

Anonymkode: f683d...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meld skiltet tapt. Da får du nytt registreringsnummer. Og da ber du om å få de bokstavene du vil ha. Bærum?

Anonymkode: 2a92a...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke bare bytte registreringsnummer, det følger bilen. Du kan derimot søke om å få personlig regnummer, det koster 9000,-

Anonymkode: 53ca9...d27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ts men så dumt, vil ikke betale 9000kr for et helt vanlig kjedelig nummer. Går det uansett an?

Burde vært en måte å gjøre dette på som ikke går ut på stjålne skilt o.l. 

Liker regnr på bilen min - siden jeg etter mye om og men endelig husker det 😛

Anonymkode: 1df9c...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nope. Vanlig reg. nummer følger en bil i hele dens levetid (følger chassisnummeret vil jeg tro). Kan ikke overføres til en annen bil. Blir et skilt stjålet eller tapt får - betaler litt tenker jeg - man et nytt nummer på den samme bilen. Så vidt jeg vet er eneste unntak veteranbiler der man kan velge gamle tidsriktige nummer som ikke lenger er i bruk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meld skiltet tapt. Da får du nytt registreringsnummer. Og da ber du om å få de bokstavene du vil ha. Bærum?

Anonymkode: 2a92a...96b

Er du sikker på at man kan velge bokstavene selv? 
absolutt ikke Bærum nei 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å velge å registrere den i den kommunen du vil ha bokstaver fra, men kun om du kjøper helt ny bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Akay skrev:

Det går fint å velge å registrere den i den kommunen du vil ha bokstaver fra, men kun om du kjøper helt ny bil

Nei. Mister du det ene skiltet, må bilen få nytt registreringsnummer. Da får du feks i Bergen SX XXXXX ISTEDETFOR JU XXXXX eller hva nå det gamle var. 

På regnr ser det ut som bilen er ny. 

Anonymkode: 2a92a...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Meld skiltet tapt. Da får du nytt registreringsnummer. Og da ber du om å få de bokstavene du vil ha. Bærum?

Anonymkode: 2a92a...96b

Regner med at man må skrive under på at skiltet er tapt. Å lyve om det er vel ulovlig? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, petterm skrev:

Regner med at man må skrive under på at skiltet er tapt. Å lyve om det er vel ulovlig? 

Man kan jo bare drefse det utfor en bro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Mister du det ene skiltet, må bilen få nytt registreringsnummer. Da får du feks i Bergen SX XXXXX ISTEDETFOR JU XXXXX eller hva nå det gamle var. 

På regnr ser det ut som bilen er ny. 

Anonymkode: 2a92a...96b

Er du sikker? Bror ble frastjålet sine skilt og meldte dette inn. Han fikk nye skilt med samme regnr som han hadde, logisk nok.

Anonymkode: 9bc2f...de1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker? Bror ble frastjålet sine skilt og meldte dette inn. Han fikk nye skilt med samme regnr som han hadde, logisk nok.

Anonymkode: 9bc2f...de1

Da har han vel sikkert bare bestilt nye skilt. Mye enklere å bestille nye skilt fordi de er ødelagte (sparer seg fra politianmeldelse og styr).

Hvis skiltene er tapt skal man få nye nummer, og de gamle registreres som tapt. Så slipper man bøter og politiet kan stoppe dem med falske skilter. Hvis ikke kunne jo kriminelle bare stjele skilter 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/frastjalet-eller-mistet-skilt

Det gjøres i noen situasjoner unntak, men tror ikke det er vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, ajarRun said:

Da har han vel sikkert bare bestilt nye skilt. Mye enklere å bestille nye skilt fordi de er ødelagte (sparer seg fra politianmeldelse og styr).

Hvis skiltene er tapt skal man få nye nummer, og de gamle registreres som tapt. Så slipper man bøter og politiet kan stoppe dem med falske skilter. Hvis ikke kunne jo kriminelle bare stjele skilter 

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/skilt/frastjalet-eller-mistet-skilt

Det gjøres i noen situasjoner unntak, men tror ikke det er vanlig.

Hehe, kjenner jeg han rett er det godt mulig han valgte den enkleste måten ja.

Takk for info og link!

Anonymkode: 9bc2f...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 25.3.2020 den 6.56, Qvelle skrev:

Mente ikke personlig bilskilt, men et vanlig reg.nummer bare med de bokstavene jeg ønsker. 

Med en gang du velger en spesifik bokstav og nummer kombinasjon er det et personlig bilskilt. Mange eksempler på det blant nerdete Tesla-eiere.

På 25.3.2020 den 22.08, AnonymBruker skrev:

Er du sikker? Bror ble frastjålet sine skilt og meldte dette inn. Han fikk nye skilt med samme regnr som han hadde, logisk nok.

Anonymkode: 9bc2f...de1

Ja, til den samme bilen med samme chassisnr. Jeg sjekker ofte opp gamle biler fra filmer og slikt på kjøretøyopplysninger. Blir en bil vraket, går det tilhørende reg.nr. ut av bruk fordi det forblir tilknyttet den vrakede bilen.

Anonymkode: 42abc...98b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...