Gå til innhold

Hva skjer om 2 uker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde det som veldig åpent hvordan 2 nye uker med restriksjoner blir. Det er det jo for så vidt også siden ingen kan se inn i fremtiden. Hva tror du skjer innen 13.04 og hva begrunner du det med

Anonymkode: 7bbdd...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

- Vi anbefaler at nåværende strategi – med mål om å bremse spredningen så mye som mulig og dermed utsette oppstarten av selve epidemien – fortsetter i 1-3 uker med noen justeringer, skriver FHI i sitt notat av 24. mars

 

Da åpner vi opp igjen,.

Anonymkode: 155f9...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt redd for at det kan vare mot sommeren. Det er fordi vi bare er kommet til fase 2 av 5, og toppen er ventet i april/mai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Chablis@ skrev:

Jeg er litt redd for at det kan vare mot sommeren. Det er fordi vi bare er kommet til fase 2 av 5, og toppen er ventet i april/mai.

Dette bekymrer meg også...

Anonymkode: ba36c...3d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi bør tenke på munnbind og beskyttelse ute fremover. 

Anonymkode: 959a1...fc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir neppe åpne skoler og barnehager før til høsten, tidligst. 

Forvent flere innstramminger de neste ukene/månedene. Portforbud og stengte kjøpesentre. Forbud mot å gå tur med hunden. Forbud mot å gå ut overhodet, med mindre man jobber i helsevesenet e.l. Mat blir levert på døra av myndighetene hver fjerde dag, slik det ble gjort i Wuhan. 

Det er sånn myndighetene og en del andre vil ha det, for å kjempe mot en sykdom myndighetene selv sammenligner med forkjølelse, og som de hevder kun er for farlig for de aller eldste og sykeste. 

Så kan man jo tenke over hvor bra det er for fysisk og psykisk helse å sitte innestengt i sin egen leilighet i uke etter uke. Og man kan tenke over hvordan dette vil påvirke samfunnet, mtp. konkurser, massearbeidsledighet, belastning på Nav, etc. Samt hvordan det føles for alle barna som er ofre for misbruk hjemme. 

 

Anonymkode: 1c79e...a07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det kommer helt an på folk. Det er veldig mange som gjør en knallgod jobb nå, men få som gjør en dårlig jobb kan gjøre mye skade. Jeg krysser fingrene for at folk gjør sitt beste. Strekker folk seg, er det ingen grunner til at ikke vi skal klare det samme med demokrati som Kina gjorde med makt i løpet av 3-4 uker til. Kina brukte 5 uker. Epidemien var kommet lenger her, men vi er færre folk så det er lettere å sammarbeide. Jeg tror vi skal klare å komme i balanse like raskt hvis alle bidrar. Vi har alt gjort 2 uker.

Anonymkode: 47083...392

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror vi bør tenke på munnbind og beskyttelse ute fremover. 

Anonymkode: 959a1...fc7

Hva skal du med munnbind? Du har tilgang på Internett så du bør ha fått med deg hvor meningsløst det er. 

Anonymkode: 0995d...927

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi kommer til å åpne opp litt etter litt etter påske. Kanskje videregående skoler først. Åpne opp litt, og vente to uker og se hva som skjer med smittetallene. Revurdere. 

Anonymkode: ddb3d...384

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det kommer helt an på folk. Det er veldig mange som gjør en knallgod jobb nå, men få som gjør en dårlig jobb kan gjøre mye skade. Jeg krysser fingrene for at folk gjør sitt beste. Strekker folk seg, er det ingen grunner til at ikke vi skal klare det samme med demokrati som Kina gjorde med makt i løpet av 3-4 uker til. Kina brukte 5 uker. Epidemien var kommet lenger her, men vi er færre folk så det er lettere å sammarbeide. Jeg tror vi skal klare å komme i balanse like raskt hvis alle bidrar. Vi har alt gjort 2 uker.

Anonymkode: 47083...392

Hallo. Kina har holdt på siden slutten av november. De er på 4.mnd med dette viruset. Par uker er naivt.

Anonymkode: 959a1...fc7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hallo. Kina har holdt på siden slutten av november. De er på 4.mnd med dette viruset. Par uker er naivt.

Anonymkode: 959a1...fc7

Hallo. De hadde ingen tiltak på lang tid. Det ble dysset ned i en liten evighet. 

Anonymkode: 47083...392

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at det kommer helt an på folk. Det er veldig mange som gjør en knallgod jobb nå, men få som gjør en dårlig jobb kan gjøre mye skade. Jeg krysser fingrene for at folk gjør sitt beste. Strekker folk seg, er det ingen grunner til at ikke vi skal klare det samme med demokrati som Kina gjorde med makt i løpet av 3-4 uker til. Kina brukte 5 uker. Epidemien var kommet lenger her, men vi er færre folk så det er lettere å sammarbeide. Jeg tror vi skal klare å komme i balanse like raskt hvis alle bidrar. Vi har alt gjort 2 uker.

Anonymkode: 47083...392

Dette stemmer jo ikke. For det første så stengte Kina hele Hubei 13. februar, så det er er mer enn 3-4 uker. For det andre så er ting ikke tilbake til normalt i Hubei. Fremdeles er mange butikker stengt og det er begrensninger på hvor mange mennesker som kan samles. På mange måter er situasjonen i Hubei lik den vi har her nå, og nå frykter Kina nye smittetilfeller fra utlandet. Det er ingenting som tyder på at ting vil bli normalt igjen i Hubei de neste månedene. 

Anonymkode: 0db48...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoler og universiteter er f.eks. fremdeles stengt i Hubei, og i store andre deler av Kina. Å tro at viruset kan utryddes ved å stenge samfunnet noen uker er fryktelig naivt. Det har ikke fungert i Kina så langt. 

Anonymkode: 0db48...e66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Skoler og universiteter er f.eks. fremdeles stengt i Hubei, og i store andre deler av Kina. Å tro at viruset kan utryddes ved å stenge samfunnet noen uker er fryktelig naivt. Det har ikke fungert i Kina så langt. 

Anonymkode: 0db48...e66

Viruset for man ikke utryddet uansett. Det er jo heller ikke meningen med tiltakene som blir gjort nå...

Anonymkode: 5fd02...78b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skal du med munnbind? Du har tilgang på Internett så du bør ha fått med deg hvor meningsløst det er. 

Anonymkode: 0995d...927

Det er bare noe de sier fordi helsevesenet trenger dem mer. Selv en hjemmelaget maske er bedre enn ingenting. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24229526/

Og hvis du er smittet så reduseres sjansen for at du smitter andre.

Anonymkode: 4f201...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med null tanke på økonomien. Helt ærlig. Tenk litt lengre. Vil dere ha en velferdstat eller ikke? For dere tror og mener ikke. 

Anonymkode: 155f9...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare noe de sier fordi helsevesenet trenger dem mer. Selv en hjemmelaget maske er bedre enn ingenting. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24229526/

Og hvis du er smittet så reduseres sjansen for at du smitter andre.

Anonymkode: 4f201...7a6

Ah en konspirasjon det altså. 

Anonymkode: 0995d...927

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vare alt fra 1 måned til 10 år til, det vet vi ikke. Frykter dessverre at det blir mot den høye enden av det anslaget, altså at det kan vare mange år. 

Anonymkode: 0c0d4...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om to uker tror jeg helsevesenet sliter og at vi begynner å se at personer med underliggende sykdommer ikke prioriteres til respirator og annen ventilasjonsstøtte da det er så mange "friske" som vil ha behov for dette. Sykehusene klarer seg nå fordi de har ryddet bort den elektive pasientstrømmen og også store deler av "unødvendige/ikke fullt så" akutte ting som kan komme på en vanlig dag. Men når koronapasientene fyller opp avdelingene vil vi fort komme tilbake til sprengt kapasitet og lite tilgang på intensivovervåkning. 

 

Anonymkode: ee892...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...