AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 Jeg var alvorlig bekymret i nesten 2 uker etter at det første tilfellet ble oppdaget i Norge, men jeg må si at etter Erna, Høie, Mæland og co entret rommet for alvor er jeg dypt imponert over måten krisen håndteres gjennom alle ledd (med unntak av hyttefolk og noen andre egoister som ikke imponerer noe særlig). Jeg tror egentlig ikke jeg trodde at bortskjemte lille Norge kunne takle en eneste krise og kom til å gå rett under av selv den minste motstand fordi vi ikke har møtt så store kriser på en evighet. Nå er jeg ikke så sikkert på det lenger. Vi kommer til å komme ut fattigere og vi kommer til å miste folk, men jeg begynner å tro på at vi kan komme ut så godt det lar seg gjøre. Det popper opp løsninger på det ene og det andre rakst og grundig fra alle hold, FHI, sykehus, leger, legestudenter, sykepleiere osv finner nye løsninger daglig på utfordringer, butikker som prøver å ta vare på ansatte og kunder på én gang, fastleger og psykologer som kaster seg over digitale løsninger, enkeltpersoner som bidrar med smittevernsutstyr eller snur på hælen og tar en annen jobb for å hjelpe til osv. Flere enn meg som rett og slett er litt rørt over alle hjulene som er i full sving for å få oss gjennom dette? Jeg er mer motivert enn noen gang for å gjøre min del for at smittetallet skal komme under 1. Hurra for 2 meters avstand ute naturen og alt det andre, det er helt greit for meg og jeg tror det virker! 👏 Anonymkode: 656a3...3bf 25
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 Uenig. Men dette blir vi ikke enig i før etter fasiten foreligger. Da tar noen feil. Anonymkode: 326df...3ba 7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 Ja, fint at det gjøres noe, men synd at det gjøres ved å velge løsninger som ødelegger manges fremtid for flere tiår, kanskje for alltid. Så nei, ikke imponert. Imponert hadde jeg vært hvis de hadde innsett viktigheten av å ha beredskap på forhånd. Imponert hadde jeg blitt hvis de ikke hadde lagt ned større deler av Norges kornlagre. Imponert hadde jeg blitt hvis de hadde innsett viktigheten av å være selvforsynt. Anonymkode: 2ea1a...99d 10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 Ikke imponert at mine barn frarøves utdanningen. Anonymkode: f59eb...25f 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 Det er bare at det ikke er noen krise: Den japanske epidemiologen professor. Dr. D. Kenji Mizumoto gjennomførte en studie om COVID-19-viruset og dens konsekvenser for borgere av Wuhan i januar og februar med Japan Society for Promotion of Science. Resultatet av studien: COVID-19 dødelighet er 0,04 %. https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.12.20022434v2?fbclid=IwAR2IjSYYXhwZBZaSzwRF4_gViOKm1P8-EIA5btx0t-3lZziMLyqoLA7SFLI Anonymkode: e6cc1...73a 8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 Ikke imponert. Det er alt for lite og altfor sent. Det vil vi få se de neste 2 månedene. Anonymkode: 76a6d...a1d 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var alvorlig bekymret i nesten 2 uker etter at det første tilfellet ble oppdaget i Norge, men jeg må si at etter Erna, Høie, Mæland og co entret rommet for alvor er jeg dypt imponert over måten krisen håndteres gjennom alle ledd (med unntak av hyttefolk og noen andre egoister som ikke imponerer noe særlig). Jeg tror egentlig ikke jeg trodde at bortskjemte lille Norge kunne takle en eneste krise og kom til å gå rett under av selv den minste motstand fordi vi ikke har møtt så store kriser på en evighet. Nå er jeg ikke så sikkert på det lenger. Vi kommer til å komme ut fattigere og vi kommer til å miste folk, men jeg begynner å tro på at vi kan komme ut så godt det lar seg gjøre. Det popper opp løsninger på det ene og det andre rakst og grundig fra alle hold, FHI, sykehus, leger, legestudenter, sykepleiere osv finner nye løsninger daglig på utfordringer, butikker som prøver å ta vare på ansatte og kunder på én gang, fastleger og psykologer som kaster seg over digitale løsninger, enkeltpersoner som bidrar med smittevernsutstyr eller snur på hælen og tar en annen jobb for å hjelpe til osv. Flere enn meg som rett og slett er litt rørt over alle hjulene som er i full sving for å få oss gjennom dette? Jeg er mer motivert enn noen gang for å gjøre min del for at smittetallet skal komme under 1. Hurra for 2 meters avstand ute naturen og alt det andre, det er helt greit for meg og jeg tror det virker! 👏 Anonymkode: 656a3...3bf Og mens det virker dør folk i påvente av operasjoner, barn må gå ukevis med tannverk, skolegangen bortfaller, enkelte barn er isolert sammen med foreldre og slektninger som misbruker dem psykisk, fysisk, seksuelt, folk med psykiske problemer får ikke hjelp, folk mister jobben uten å vite når de får pengene sine. Anonymkode: f59eb...25f 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 Du har ikke barn, eller ihvertfall ikke barn i barneskole/barnehage alder, og du er ikke permittert, regner jeg med, TS? Jeg forstår at staten, Erna, må «håndtere», for å minske panikk blant befolkning, for å få folk til å føle seg tryggere, ja, politikere gjør jo noe, de viser styrke. Men nå har det gått over til maktmisbruk og uten noe poeng, uten å bry seg om livet til individene. Økonomiske følger, lurer på hvordan de blir. Men også depresjoner, utmattelsen, skilsmisser, vold, og følger etter det. Jeg er ikke sånn kjempepositiv i dag, som dere ser. Selvfølgelig håper jeg at jeg tar feil. Anonymkode: 94e74...d32 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #9 Skrevet 24. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår at staten, Erna, må «håndtere», for å minske panikk blant befolkning, for å få folk til å føle seg tryggere, ja, politikere gjør jo noe, de viser styrke. Men nå har det gått over til maktmisbruk og uten noe poeng, uten å bry seg om livet til individene. Økonomiske følger, lurer på hvordan de blir. Men også depresjoner, utmattelsen, skilsmisser, vold, og følger etter det. Jeg er ikke sånn kjempepositiv i dag, som dere ser. Selvfølgelig håper jeg at jeg tar feil. Anonymkode: 94e74...d32 De har aldri brydd seg om livene våre. Anonymkode: e6cc1...73a
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #10 Skrevet 24. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke barn, eller ihvertfall ikke barn i barneskole/barnehage alder, og du er ikke permittert, regner jeg med, TS? Jeg forstår at staten, Erna, må «håndtere», for å minske panikk blant befolkning, for å få folk til å føle seg tryggere, ja, politikere gjør jo noe, de viser styrke. Men nå har det gått over til maktmisbruk og uten noe poeng, uten å bry seg om livet til individene. Økonomiske følger, lurer på hvordan de blir. Men også depresjoner, utmattelsen, skilsmisser, vold, og følger etter det. Jeg er ikke sånn kjempepositiv i dag, som dere ser. Selvfølgelig håper jeg at jeg tar feil. Anonymkode: 94e74...d32 Nettopp. Tenker med skrekken på hvordan jeg uten pedagogisk kompetanse skal være lærer for barna samtidig som jeg presterer som før på jobb fra hjemmekontor. Har en gutt som blir 5 år snart. Han begynner på skolen neste år, og sliter med en del ting. Han har fått hjelp hos logoped og PPT for å bli klar til skolen til neste år. Nå får han ingen oppfølging overhode. Han blir mest sannsynlig ikke klar for første klasse hvis dette her varer lenge. Anonymkode: f59eb...25f 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke imponert at mine barn frarøves utdanningen. Anonymkode: f59eb...25f Nei men hva er alternativet da? At man frarøves hele besteforeldregenerasjonen, andre i risikogrupper og andre folk som var uheldige og ble syk/skade seg denne våren? Anonymkode: 5f6fc...60d 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #12 Skrevet 24. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke barn, eller ihvertfall ikke barn i barneskole/barnehage alder, og du er ikke permittert, regner jeg med, TS? Jeg forstår at staten, Erna, må «håndtere», for å minske panikk blant befolkning, for å få folk til å føle seg tryggere, ja, politikere gjør jo noe, de viser styrke. Men nå har det gått over til maktmisbruk og uten noe poeng, uten å bry seg om livet til individene. Økonomiske følger, lurer på hvordan de blir. Men også depresjoner, utmattelsen, skilsmisser, vold, og følger etter det. Jeg er ikke sånn kjempepositiv i dag, som dere ser. Selvfølgelig håper jeg at jeg tar feil. Anonymkode: 94e74...d32 Helt ærlig, hadde du foretrekt å være engelsk eller svensk? Det ville IKKE jeg, om vi får et shitshow, får de mye verre. ts Anonymkode: 656a3...3bf 10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Skrevet 24. mars 2020 FfEr du også dypt imponert over at de gjorde ingenting før det var full spredning i Norge? Er du dypt imponert over at de ikke kjøpte inn nødvendig utstyr? Er du dypt imponert over at de sender folk i jobb med influensasymptomer, fordi de er kritiske arbeidere? Noen tiltak har blitt gjort, men det er fordi Erna fikk panikk når hun plutselig forsto hvor ille det var, og resultatet av tiltakene hun har gjort er 200,000 permitteringer. Hele økonomien er på vei til å kollapse, fordi tiltak ble gjort for sent og ingen vet hva som vil skje de neste månedene. Jeg er ikke imponert. Anonymkode: 2c1f9...f57 8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #14 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Tenker med skrekken på hvordan jeg uten pedagogisk kompetanse skal være lærer for barna samtidig som jeg presterer som før på jobb fra hjemmekontor. Har en gutt som blir 5 år snart. Han begynner på skolen neste år, og sliter med en del ting. Han har fått hjelp hos logoped og PPT for å bli klar til skolen til neste år. Nå får han ingen oppfølging overhode. Han blir mest sannsynlig ikke klar for første klasse hvis dette her varer lenge. Anonymkode: f59eb...25f Dette må være tull. Folk skal dø for at DIN unge, som er EN PERSON skal få spesialbehandlingen sin? Hallo? ts Anonymkode: 656a3...3bf 14
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #15 Skrevet 24. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Helt ærlig, hadde du foretrekt å være engelsk eller svensk? Det ville IKKE jeg, om vi får et shitshow, får de mye verre. ts Anonymkode: 656a3...3bf Det vet du jo ikke, er bare tid vil vise? Er like sannsynlig, i mine øyne, at om ett år vil alle aviser skrive om at Norge har overreagert med tiltakene og økonomiske og personlige konsekvenser ble mye større enn man trodde. Anonymkode: 94e74...d32 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #16 Skrevet 24. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: FfEr du også dypt imponert over at de gjorde ingenting før det var full spredning i Norge? Er du dypt imponert over at de ikke kjøpte inn nødvendig utstyr? Er du dypt imponert over at de sender folk i jobb med influensasymptomer, fordi de er kritiske arbeidere? Noen tiltak har blitt gjort, men det er fordi Erna fikk panikk når hun plutselig forsto hvor ille det var, og resultatet av tiltakene hun har gjort er 200,000 permitteringer. Hele økonomien er på vei til å kollapse, fordi tiltak ble gjort for sent og ingen vet hva som vil skje de neste månedene. Jeg er ikke imponert. Anonymkode: 2c1f9...f57 Les HI. Jeg og skulle ønske de hadde vært 2 uker tidligere ute. Men når man ser på hvordan f.eks hyttefolk har oppført seg selv når det var klinkende klart at man trengte strenge tiltak, så tror jeg egentlig ikke strenge tiltak på det tidspunktet hadde latt seg gjøre. ts Anonymkode: 656a3...3bf
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #17 Skrevet 24. mars 2020 Ikke imponert over at regjeringen komanderer folk til å miste livsgrunnlaget og jobbene sine, hus og hjem, bare fordi det er "diskriminering" å pålegge de i risikogruppene til å være de som må være forsiktig. Korona er ikke farlig for de aller, aller, aller fleste av oss. Det er ikke verdt å ruinere så utrolig mange friske mennesker for det. Og før noen drar opp Italia...de færreste av de som dør med korona i Italia dør AV korona. De dør MED korona. Anonymkode: e1ef6...33b 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #18 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Les HI. Jeg og skulle ønske de hadde vært 2 uker tidligere ute. Men når man ser på hvordan f.eks hyttefolk har oppført seg selv når det var klinkende klart at man trengte strenge tiltak, så tror jeg egentlig ikke strenge tiltak på det tidspunktet hadde latt seg gjøre. ts Anonymkode: 656a3...3bf Du mener en måned tidligere? Man venter ikke til viruset har kommet til Norge før man setter igang tiltak. Hvor var karanteneregelene for folk som kom fra Wuhan? Hvor var anbefalingene om å ikke reise på ferie? Hvor var testingen? Ingenting av dette gadd de å gjøre, fordi det vil indikere at viruset er noe man bør frykte. De innrømmer det til og med selv. Hytteforbudet har forresten blitt kritisert av en WHO-rådgiver for å ha null effekt og skape konflikt i en tid vi trenger samhold. Anonymkode: 2c1f9...f57 4
kisskissbangbang Skrevet 24. mars 2020 #19 Skrevet 24. mars 2020 Jeg tenker at det blir spennende dersom Sverige opprettholder sin tilnærming til dette. Det finnes vel knapt noe land som er bedre egna for oss å sammeligne oss med, og å se tilbake på dette om en stund og evaluere blir veldig, veldig spennende. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #20 Skrevet 24. mars 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke imponert at mine barn frarøves utdanningen. Anonymkode: f59eb...25f Har de allerede fått store hull i kunnskapen etter 1,5 uke? Anonymkode: aa817...217 9
Anbefalte innlegg