AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Del Skrevet 24. mars 2020 Har bakt mange brød de siste årene, men dette har ikke skjedd før. Det nye i dag var at jeg halverte oppskriften, og dermed også gjæren. Ville bare ha ett brød i dag. Brukte en åpen pose med tørrgjær som gikk ut på dato for noen mnd siden. Er dette grunnen? Brukte litt under halve posen, og det hevet ufattelig sakte. To timer! Og etterhevet i en time. Anonymkode: c3b6f...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Del Skrevet 24. mars 2020 Anonymkode: c3b6f...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Del Skrevet 24. mars 2020 Syns det ser helt normalt ut jeg 😂 Anonymkode: b3c47...a85 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #4 Del Skrevet 24. mars 2020 Den ene siden er helt fin 🤔 Anonymkode: c3b6f...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #5 Del Skrevet 24. mars 2020 Eltet for lite. Ser det på sprekkene. Anonymkode: 33fc6...799 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Del Skrevet 24. mars 2020 Hvis du hadde laget et snitt på toppen så kan du kontrollere hvor det sprekker. Anonymkode: 9cd3c...a71 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #7 Del Skrevet 24. mars 2020 Det er ikke noe galt med brødet ditt. Grunnne til at skorpen har sprukket på den ene siden er at du har glemt å skjære sliter i toppen. Ønsker du et brød som ser estetisk «penere» ut, kapp 3-4 kutt på skrå oppå brødet, og det vil ikke sprekke igjen. Anonymkode: b4548...17a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #8 Del Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Eltet for lite. Ser det på sprekkene. Anonymkode: 33fc6...799 Ok. Da er det den ubrukelige maskinen min spøker. Den slenger bare deigen rundt og rundt. Men det forklarer likevel ikke at dette aldri har skjedd før? Har brukt den samme maskinen i to år! Anonymkode: c3b6f...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #9 Del Skrevet 24. mars 2020 Har brødet blitt for fort stekt på utsiden? slik at det ikke har vært stretchy nok under steking? Anonymkode: 8fd07...249 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #10 Del Skrevet 24. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har brødet blitt for fort stekt på utsiden? slik at det ikke har vært stretchy nok under steking? Anonymkode: 8fd07...249 Satte det på nest nederste rille, 210 grader i 40 min, som jeg alltid gjør? Anonymkode: c3b6f...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Del Skrevet 24. mars 2020 Dette skjer hvis brødet enten er hevet for lite, eller stekt på for høy varme. Evt en kombinasjon av det . Dette skjedde når jeg bakte brød sist, glemte å skru ned temperaturen fra sist jeg brukte ovnen. Anonymkode: 57a88...7b3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #12 Del Skrevet 24. mars 2020 Stekt for raskt/hardt på utsiden og vært litt for dårlig hevet før du satte det inn. mine blir slik hvis jeg bruker for høy temp. 174C varmluft midt i ovnen i 1 time er nok for mine brød. Elter veldig og hever godt og lenge 2 ganger. Først i bollen etter veldig lang elting, deretter i forma. Anonymkode: 8e86e...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Del Skrevet 24. mars 2020 Kan dere bli enige sånn at dette ikke skjer igjen 😂 Men seriøst, takk for alle svarene! Anonymkode: c3b6f...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 24. mars 2020 #14 Del Skrevet 24. mars 2020 Tenker også at etterhevingen har vært for kort og temperaturen litt for høy. Husk at når du steker to brød samtidig, så dropper temperaturen mer når du setter 2 inn i ovnen og bruker lengre tid å komme opp igjen kontra bare 1 brød. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #15 Del Skrevet 25. mars 2020 Ok, alle teorier kan stemme. Men hvorfor skjer ikke dette når jeg lager akkurat den samme deigen med to brød? Elter den likt, hever den likt, steker den likt. Forskjellen var: 1. Jeg delte ingrediensene på to. 2. Brukte en sikkert litt for gammel åpen pose med tørrgjær. Ellers var alt det samme. Kan for øvrig opplyse om at samboer spiste brødet i dag morges, og han reagerte på at det var "seigt og tungt". Har aldri fått denne tilbakemeldingen før, da han vanligvis elsker brødene jeg baker. Så dette var kjedelig. Anonymkode: c3b6f...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 25. mars 2020 #16 Del Skrevet 25. mars 2020 Det er ingen som kan si sikkert hva som gikk galt, det er bare sånt som skjer med gjærbakst. Det er mange faktorer som spiller inn for et vellykket resultat og her har du jo endret endel vesentlige. Kanskje gammel gjær, for kald deigvæske, for kort heving og for høy varme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #17 Del Skrevet 25. mars 2020 3 timer siden, onyx skrev: Det er ingen som kan si sikkert hva som gikk galt, det er bare sånt som skjer med gjærbakst. Det er mange faktorer som spiller inn for et vellykket resultat og her har du jo endret endel vesentlige. Kanskje gammel gjær, for kald deigvæske, for kort heving og for høy varme. Er 210 i 40 min for høy varme? Og hvor mye gjær bruker dere på ett brød? Anonymkode: c3b6f...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #18 Del Skrevet 25. mars 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok. Da er det den ubrukelige maskinen min spøker. Den slenger bare deigen rundt og rundt. Men det forklarer likevel ikke at dette aldri har skjedd før? Har brukt den samme maskinen i to år! Anonymkode: c3b6f...0c6 Kan jeg spør hvilke maskin du har? Anonymkode: 031b5...6c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #19 Del Skrevet 25. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spør hvilke maskin du har? Anonymkode: 031b5...6c4 https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/kjokkenapparater/kjokkenmaskin/EKM4300/electrolux-assistent-kjokkenmaskin-ekm4300 Denne. Anonymkode: c3b6f...0c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 26. mars 2020 #20 Del Skrevet 26. mars 2020 (endret) 17 hours ago, AnonymBruker said: Er 210 i 40 min for høy varme? Og hvor mye gjær bruker dere på ett brød? Anonymkode: c3b6f...0c6 Nei, jeg tror ikke det er for høy varme, men jeg tror jeg baker på 200 grader og neserste rille. MEN jeg bruker aldri mer enn 1/2 pakke (fersk riktignok) gjær på to forholdsvis store, grove brød. Endret 26. mars 2020 av Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå