Gå til innhold

Hvordan bygge karriere innen IT.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber idag som IT hjelp konsulent for enkle problemer som kunder har. Jeg liker IT og vil lære mer, slik at jeg kan bli kvalifisert for bedre stillinger.

Jeg har evt lyst å lære programmering. Men alle kurs på Universitetet krever realfag + s1 og s2 matte. Skal jeg liksom i en alder av 33 år ta opp videregående fag i ett år, før jeg evt kan søke kurs innen programmering? Bachelor krever det også.

Noen som jobber innen dette feltet og har erfaring? 

Anonymkode: c7816...b20

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skaff deg jobb et sted hvor de tilbyr mye kursing og kompetanseutvikling for de ansatte, gjerne litt større bedrift hvor utviklingsmulighetene er store.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Herix said:

Skaff deg jobb et sted hvor de tilbyr mye kursing og kompetanseutvikling for de ansatte, gjerne litt større bedrift hvor utviklingsmulighetene er store.

Hei :)

Takk for tipset. Dette er i grunn stor bedrift, faktisk Nordens største. Jeg har ikke jobbet her så lenge, men det er muligheter for å flyttes internt. Men det er liksom dette med kompetanse innen forskjellige felt. 

Finnes det datakurs med programmering kanskje uten om Universitetet også.?

Skrevet
26 minutter siden, Someone.out.there skrev:

Hei :)

Takk for tipset. Dette er i grunn stor bedrift, faktisk Nordens største. Jeg har ikke jobbet her så lenge, men det er muligheter for å flyttes internt. Men det er liksom dette med kompetanse innen forskjellige felt. 

Finnes det datakurs med programmering kanskje uten om Universitetet også.?

Det har jeg ikke kjennskap til, all min kompetanse har jeg fått gjennom ulike bedrifter jeg har jobbet i. Vil anbefale deg å oppsøke hvilke muligheter for kursing og utvikling du har der du jobber nå, og bli der en stund til du føler deg litt mett på kompetansen de tilbyr. Så få deg jobb i et nytt selskap og gjøre det samme der. I IT bransjen bør du gjerne tilegne deg kunnskap og kursing fra flere arbeidsplasser, da vil du dekke et bredt spekter og det blir lettere for arbeidsgiver å gå med på akkurat de kursene og retningene du ønsker deg. 

Etter min erfaring i bransjen er ikke utdanningen det viktigste, ingen bryr seg om du har fagbrev master eller bachelor, det er kursbevis, erfaring og kunnskap de bryr seg om. 

• Liker 1
Gjest Karkta
Skrevet

Det finnes nettsider der man kan lære seg å programmer for egen maskin. Noen koster litt andre er gratis ( utenlandske ) du kan også ta MOOC utdannelser ( mooc.no) som er knyttet til utdanning på nett. 

Du har sider som ; Coursera ( man må betale for noen, noen er gratis, andre krever kun betaling for sertifiseringer og diplomer ) 

Codecademy; Python, Java, JavaScript, Ruby, SQL, C ++, Swift og Sass, samt markeringsspråk HTML og CSS. ( entry lvl bruker å være gratis, så må man betale for resten.  ) 

Skrevet
1 time siden, Herix skrev:

Etter min erfaring i bransjen er ikke utdanningen det viktigste, ingen bryr seg om du har fagbrev master eller bachelor, det er kursbevis, erfaring og kunnskap de bryr seg om. 

Dette er en sannhet med mange modifikasjoner. Det er mer vanlig enn ei at man krever at de ansatte har utdannelse fordi kundene krever det. I et større prosjekt kan kunden kreve at man har så og så mange med den og den utdannelsen for i det hele tatt få lov til å delta i en anbudskonkurranse. Derfor er er det vanskelig å få tak i gode jobber uten relevant utdannelse.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Herix skrev:

Her har vi sikkert forskjellige erfaringer, men i de fleste selskapene jeg har jobbet i har man vært kjipe med å tilby kursing. Man forventer at arbeidstaker er produktiv fra dag en og opplæring må man for det meste ta på egenhånd så sant det ikke er bedriftens egen programvare man trenger opplæring i. Her er bransjen ekstremt bortskjemte med arbeidstakere som bruker egen tid uoppfordret til å lære seg nye ting. Derfor kan det være vanskelig å få seg en jobb der man har gode utviklingsmuligheter uten forkunnskaper. 

Til TS: Det finnes mange ressurser hvor man kan lære seg selv, men min anbefaling er at du finner ut av hva du ønsker å bli god på og setter igang med egenopplæring på dette. Det privatskoler i Norge som tilbyr utdanning, f.eks Høgskolen i Kristiania eller Noroff, men det koster også en del kr.

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Noroff årsstudium, eller det jeg gjorde var å studere i utlandet, ikke realfag krav der. 

Anonymkode: 4e285...725

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal studere på egenhånd og ikke har råd til "ordinære" nettstudier, så vil jeg anbefale kurs på både lynda.com (Linkedin) og pluralsight.com.

Det er ikke til å stikke under en stol at utdanning er det som de fleste etterspør (bare se stillingsannonser så er det tydelig), men jeg lærte vel så mye av å gå kurs på nettsider som nevnt over, som jeg gjorde på universitetet - innen enkelte fag vel og merke, som grunnleggende programmering.

Anonymkode: 055b4...aa5

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for så mange gode tilbake meldinger :)

Jeg skal sjekke ut de forskjellige nettsidene. Har også søkt på årsstudium i IT som er nettbasert. Der lærer man noe programmering. 

Det som jeg sikter konkret til å lære er: SQL og Phyton. 

Takk for tipsene, skal sjekke videre. 

AnonymBruker
Skrevet

Anvendt datateknologi på oslomet krever ikke realfag

Anonymkode: 8b202...d47

AnonymBruker
Skrevet

Det går an å ta programmeringsfag på univeristet uten å være i et studieprogram. En jeg kjenner gjorde det, samt lærte programmeringsspråk på egen hånd. Han fikk til slutt jobb som junior-utvikler, så går an.

Han har ingenilrutdannelse og har programmert før da. Hvis du står helt på bar bakke blir det kanskje litt mer utfordrende. Men husk det er veldig mye lettere å få jobb som programmerer som kvinne. Det er jo nesten ingen kvinnelige utviklere, så de få som er er ekstremt etterspurte 

Anonymkode: e93c7...ed9

AnonymBruker
Skrevet

Supert. Tusen takk for tipset. Det finnes altså muligheter uten realfag :)

Skrevet

Jobber selv innen IT som en selvstudert røver, har annen universitetsutdanning (cand mangt), men ikke så veldig relevant for det jeg jobber med nå.  Bakdelen å ikke være fagutdannet er jo at arbeidsgiver synes det er rettferdig at jeg ikke er lønnsledende...

Programmeringsopplæring kan du jo google; programmering bootcamp norge

Bootcamp er hurtigkurs i programmering på kort tid, tror ikke det er så store forkunnskapskrav annet enn stor egeninteresse og motivasjon for å lære seg dette.  Det har visst vært veldig populært for de som trenger en kjapp innføring i viderekommen programmering og har nok allerede fått en viss anerkjennelse for dyktige programmerere.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for så mange gode tilbake meldinger :)

Jeg skal sjekke ut de forskjellige nettsidene. Har også søkt på årsstudium i IT som er nettbasert. Der lærer man noe programmering. 

Det som jeg sikter konkret til å lære er: SQL og Phyton. 

Takk for tipsene, skal sjekke videre. 

Kan anbefale edx.org. og coursera.org.

Edx har hele kurs som er ganske like de som blir undervist på de beste universitetene i USA som MIT og Harvard. Koster fra 75$ for kursene jeg tok.

Coursera.org har også mange gode kurs fra feks Stanford som er et meget annerkjent amerikansk universitet.

Anonymkode: 69c7b...016

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...