Gå til innhold

Trenger råd. Utslitt...Ny jobb!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått meg ny jobb, i dagligvarebutikk. Fikk full opplæring og alt, siden jeg aldri hadde vært oppi kasseearbeid før. Kjenner det er krevende og utfordrende for meg, jeg har kun jobbet som helsesekretær og kontor arbeid. Jeg khenner allerrede, kun etter 2mnd at jeg er lei denne jobben. Jeg stenger butikken og liker ikke å være alene på jobb - da det av og til oppstår ting jeg lurer på. Men jeg må jo ha inntekt, har 3 små barn hjemme! Hva skal jeg gjøre? Kjenner meg nesten litt deprimert fortiden, fordi jobben gir meg ingen glede. Noen råd? Trenger det nå. 🙃🙏🙏 Må jeg bare bite tenna sammen,, virkelig?

Oslokvinne

Anonymkode: 7d1de...b0f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor ikke jobbe som helsesekretær? Likte du ikke jobben? Jeg jobber i butikk selv, men drømmer om å jobbe som helsesekretær....

Anonymkode: 01424...a6c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke jobbe som helsesekretær? Likte du ikke jobben? Jeg jobber i butikk selv, men drømmer om å jobbe som helsesekretær....

Anonymkode: 01424...a6c

Koster jo med utdannelsen der da hvis hun har små barn. 

Da må du nesten tenke over hva som gir deg glede! Hva er drømmen å jobbe med? 

Anonymkode: 5c666...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bare vært åtte uker i jobb og kan ikke regne med å være fullt utlært. Det er ikke rart at det enda kan dukke opp ting du lurer på. Du kan jo gi det litt mer tid, og se om du etterhvert føler deg litt tryggere i jobben? Prøv å bryte ned i mindre deler det som gjør at du ikke trives med jobben. Kan du øve ekstra mye på en av disse tingene? Få mer opplæring, skriftliggjøre rutiner? 

Ellers kan du jo parallelt med dette se deg om etter andre jobber. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du ikke liker jobben? Er det mest det at du føler deg utrygg og det føles for krevende, som du beskriver? Eller er det det at du ikke liker arbeidsoppgavene? Om det er det første ville jeg gitt det litt tid og så evt tatt det opp med sjefen din. Kanskje hun kan gi deg noe mer opplæring om det trengs, evt tilpasse. Kanskje handler det mest om å bli trygg i rollen.

Men dersom det er det at du ikke trives med arbeidsoppgavene kan det kanskje være aktuelt å se seg om etter en ny jobb. Men slik arbeidsmarkedet er akkurat nå ift korona-krisen, er det kanskje ikke så lett å finne ny jobb. Kunne du tenke deg å ta noe utdanning, eller er det helt uaktuelt?

Lykke til! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Koster jo med utdannelsen der da hvis hun har små barn. 

Da må du nesten tenke over hva som gir deg glede! Hva er drømmen å jobbe med? 

Anonymkode: 5c666...658

Les innlegget først du. Hun har jobbet som helsesekretær før.. 

Anonymkode: 56ef7...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe som skurrer her? 3 små barn og du har byttet fra en jobb med kun dagvakter til butikkjobb med mye stenging av butikk og kveldsvakter.  Hva er grunn til dette? 

Anonymkode: f8c8d...800

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke jobbe som helsesekretær? Likte du ikke jobben? Jeg jobber i butikk selv, men drømmer om å jobbe som helsesekretær....

Anonymkode: 01424...a6c

Forstår du spør om dette. Er igrunnen utdannet helsefagarbeider, men fikk "tennisalbue" som det så heter og kunne ikke ta tunge løft lengre. Gikk så over som helsesekretær, kun 2 dager i uken. Det ble for lite desverre. Nå havnet jeg helt ulært i butikk i lokal området og trives ikke helt. Prøver så godt jeg kan, men kassearbeid er ikke meg. Kjenner stresset og en slags irritasjon jeg aldri har hatt tidligere rundt denne jobben. Har hatt så god tolleranse til eldre, syke, små barn og i det hele tatt mennesker som trenger omsorg - men ikke så god tolleranse bak kassen merker jeg. Nå i disse dager er det veldig hektisk bak kassen og da spesielt når jeg er alene i butikken. 

Lurer bare på om jeg nok en gang må se på andre jobber. Klarer liksom aldri å slå meg til ro, men forhåpentligvis ei gang. 

😊

Anonymkode: 7d1de...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb med glede nå i denne krisen og tenk at du er heldig som har jobb nå med lønn. Når ting blir normalt igjen så kan du søke jobb som assiatent i  barneskole eller barnehage.

Barneskole er ikke tunge løft, men det er det med små barn i barnehage. 

 

Anonymkode: e643b...81f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo absolutt ikke å slå deg til ro med at dette er jobben du skal ha resten av livet. Så ikke stress om det nå ennå. Annen ting, du er under opplæring og opplever læringskurve nå - perioden som du føler er tungt og slitsomt - men det er også helt normalt og forbigående. 

Jeg skjønner også hva du mener med toleranse mot mennesker. Jeg har selv jobbet på Rema i 2,5 år. Jobbet i andre serviceyrker også men dagligvare butikker er spesielt. Mange kunder er rett og slett slitne, sultne, ufyselige, og av et eller annet grunn føler de ar de har rett å agere mot kassemedarbedere. For å heve seg. Merkelig greie, for jeg jobbet også i et bar, og opplevde ikke samme holdninger der. 

Men man finner også mye glede og humør i denne jobben. Gleden i andre medarbeidere kanskje mest. Glede i mestring. Jeg ble f.eks frukt- og grønt ansvarlig etterhvert, og det var oppgavene jeg likte og satt pris på å utføre. Men nå har du tennisalbuen da, så tror ikke det passer deg. Humør, er jo å le av alle de merkelige kunder man møter. Det finnes en helt tråd her på Kvinneguiden om det også. Og, en annen ting, det som er så fint med denne typen jobben, er at etterhvert, når læringskurven din er over, og jobben går mer eller mindre automatisk - er hvor lite sliten man blir av en sånn jobb. Du er ferdig på jobb og har driv til andre ting.   Nå er jeg ferdig med utdannelsen min og har en jobb som er enklere fysisk men mye mer slitsom mentalt, og jeg blir mye mer sliten av den. 

Anonymkode: 1e99e...d33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...