AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 Hvordan er det for røykere om man får koronavirus? Jeg er 26 år og har røyket moderat siden jeg var 15 år(ca 0-10 om dagen) Ikke lenge siden jeg var hos legen pga hyppige forkjølelser en periode, da skjekket de lunger, de kunne ikke høre at jeg hadde røyka i det heletatt. Og jeg tok astmatest som var veldig fin, altså ingen astma. Og jeg trener og har en god kondis. Er det allikevel MYE større risiko for at jeg får den hissige korona varianten om jeg blir smittet ? Anonymkode: 5e497...1b6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det for røykere om man får koronavirus? Jeg er 26 år og har røyket moderat siden jeg var 15 år(ca 0-10 om dagen) Ikke lenge siden jeg var hos legen pga hyppige forkjølelser en periode, da skjekket de lunger, de kunne ikke høre at jeg hadde røyka i det heletatt. Og jeg tok astmatest som var veldig fin, altså ingen astma. Og jeg trener og har en god kondis. Er det allikevel MYE større risiko for at jeg får den hissige korona varianten om jeg blir smittet ? Anonymkode: 5e497...1b6 Røyken du har påført deg selv i så mange år har så klart påvirket lungene dine i negativ retning. De rom røyker har ikke friske lunger om du tror det, så lurer du bare deg selv. Det er noe alle vet. Røyk dreper, hvis du ikke visste det. Anonymkode: e2890...1a5 11
Million Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 Røykere er alltid ekstra utsatt når det kommer til luftveissykdommer, korona eller ikke korona. Så ja, du har større risiko. Hvor mye større risiko du har, er jeg ikke utdannet til å svare på. 9
CAPS LOCK Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 Når legen sier at lungene dine er like fine, så er de det 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Røyken du har påført deg selv i så mange år har så klart påvirket lungene dine i negativ retning. De rom røyker har ikke friske lunger om du tror det, så lurer du bare deg selv. Det er noe alle vet. Røyk dreper, hvis du ikke visste det. Anonymkode: e2890...1a5 Selvfølgelig er de ikke like fine som om jeg aldri skulle røyket, men det er enda ikke merkbart av verken meg eller legen. Uansett ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om røykere har veldig mye større risiko for å få den hissige varianten. Anonymkode: 5e497...1b6
CAPS LOCK Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg spurte om røykere har veldig mye større risiko for å få den hissige varianten. Anonymkode: 5e497...1b6 Det beror på hvor lenge og hvor mye de har røyka. Unge folk som deg, som bare har røyka opptil ti røyk per dag er i en annen situasjon som gamle som har røyka mye hele livet 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 4 minutter siden, CAPS LOCK skrev: Det beror på hvor lenge og hvor mye de har røyka. Unge folk som deg, som bare har røyka opptil ti røyk per dag er i en annen situasjon som gamle som har røyka mye hele livet Okei, da kan jeg sikkert ta det med ro. Det med de hyppige forkjølelsene tror jeg hadde sammenheng med dyp depresjon og at jeg var fullstendig nedbrutt.. røyket faktisk ikke da, prøvde å slutte. Men så begynte jeg å røyke igjen etter 5 mnd og depresjonen tok slutt og nå har jeg ikke vært i nærheten av forkjølet på 1 år og 3 mnd. De fleste pleier jo å ha 3-4 forkjølelser på et år. Men i depresjonsfasen så var jeg forkjølet konstant hele året. Anonymkode: 5e497...1b6
ajarRun Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 Det er jo bare å slutte i en periode så vil lungene bli friskere, og du vil være bedre rystet til å klare deg fint med korona. Husk at å være overvektig er den viktigste risikofatkoren. Det er ikke slik at noen får en farligere "type", noen blir bare sjukere, gamlinger og overvektige hovedsaklig. 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #9 Skrevet 24. mars 2020 Jeg så uttalelser fra italienere på reddit om at en del av grunnen til de skyhøye dødstallene i Italia var at folk faktisk røyker der nede, og de røyker mye. Røyking er svært utbredt i samfunnet der og de var selvsagt mye dårligere rustet. Anonymkode: 9d8b2...275 4
Million Skrevet 24. mars 2020 #10 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Okei, da kan jeg sikkert ta det med ro. Det med de hyppige forkjølelsene tror jeg hadde sammenheng med dyp depresjon og at jeg var fullstendig nedbrutt.. røyket faktisk ikke da, prøvde å slutte. Men så begynte jeg å røyke igjen etter 5 mnd og depresjonen tok slutt og nå har jeg ikke vært i nærheten av forkjølet på 1 år og 3 mnd. De fleste pleier jo å ha 3-4 forkjølelser på et år. Men i depresjonsfasen så var jeg forkjølet konstant hele året. Anonymkode: 5e497...1b6 "De fleste" pleier ikke å ha 3-4 forkjølelser i året, nei! Hvor har du det fra? Jeg har kanskje maks 1 forkjølelse pr år, og knapt det. Har ikke hatt noen forkjølelser denne vintersesongen(ennå *bank i bordet*). Husker faktisk ikke sist jeg var forkjølet, om jeg var det i fjor eller ikke. Røykere derimot, DE pleier å ha flere forkjølelser i året. Det husker jeg godt fra mine år som røyker. Det er 10 år siden jeg sluttet å røyke snart, og som røyker hadde jeg mange lungebetennelser for eks. Utallige forkjølelser. Har ikke hatt en eneste lungebetennelse på 10 år (siden jeg sluttet å røyke). 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg så uttalelser fra italienere på reddit om at en del av grunnen til de skyhøye dødstallene i Italia var at folk faktisk røyker der nede, og de røyker mye. Røyking er svært utbredt i samfunnet der og de var selvsagt mye dårligere rustet. Anonymkode: 9d8b2...275 Ja men så er italia itilleg en gammel befolknig, så de røykerne var vel stort sett gamle itilleg. Anonymkode: 5e497...1b6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #12 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja men så er italia itilleg en gammel befolknig, så de røykerne var vel stort sett gamle itilleg. Anonymkode: 5e497...1b6 Tror vi må slutte å gjemme oss bak det at de var gamle og skrale fra før, og heller fjerne all unødvendig risiko for seg selv, som feks røyking. Anonymkode: 9d8b2...275 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #13 Skrevet 24. mars 2020 3 minutter siden, ajarRun skrev: Det er jo bare å slutte i en periode så vil lungene bli friskere, og du vil være bedre rystet til å klare deg fint med korona. Husk at å være overvektig er den viktigste risikofatkoren. Det er ikke slik at noen får en farligere "type", noen blir bare sjukere, gamlinger og overvektige hovedsaklig. Lungene bli friskere? De er ikke dårlige nå. Og forøvig så sluttet jeg å røyke i 5 mnd og ble overvektig av det, la på meg 15 kilo på de 5 mnd + at jeg var forkjølet konstant. Anonymkode: 5e497...1b6
Amber Everglow Skrevet 24. mars 2020 #14 Skrevet 24. mars 2020 Altså, hva tror folk? At man kan røyke i ti år og at dette ikke skal ha noen innvirkning på hvor godt/dårlig rustet man er dersom man får et virus som angriper lungene? 2
ajarRun Skrevet 24. mars 2020 #15 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lungene bli friskere? De er ikke dårlige nå. Og forøvig så sluttet jeg å røyke i 5 mnd og ble overvektig av det, la på meg 15 kilo på de 5 mnd + at jeg var forkjølet konstant. Anonymkode: 5e497...1b6 Forstår du ikke hva legen sier? Lungene dine er friske == du er innenfor normalområdet. La oss si at lungekapasitet på mellom 0 og 100 er bra. Du ligger på 1. Legen sier: "lungene dine er fine". Slutter du å røyke, havner du kanskje på 20. Legen sier fortsatt "lungene dine er fine". Begge er innfor normalområdet. Man legger ikke på seg av å slutte å røyke, man legger på seg av å spise. Forkjølelsen har ingen sammenheng med mindre du fortsatt røyket noen dager av og til. 3 minutter siden, Amber Everglow skrev: Altså, hva tror folk? At man kan røyke i ti år og at dette ikke skal ha noen innvirkning på hvor godt/dårlig rustet man er dersom man får et virus som angriper lungene? Utrolig hvor fort kroppen kan bli bedre igjen etter at man slutter. Og dette gjelder alt. Alkohol, heroin, overvekt, røyk, osv. 2
Amber Everglow Skrevet 24. mars 2020 #16 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, ajarRun skrev: Utrolig hvor fort kroppen kan bli bedre igjen etter at man slutter. Enten så har jeg misset noe veldig viktig, eller så sørger røyking for permanente skader på kroppen. Hva som er det rette her er ikke jeg rett person til å avgjøre av åpenbare grunner.
Pås Skrevet 24. mars 2020 #17 Skrevet 24. mars 2020 Når du røyker blir flimmerhårene i lufteveiene dine ødelagt, disse er ment å fange opp ting og tang som ikke skal ned i lungene! Så jo, røykere er mer utsatt for koronasmitte! 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #18 Skrevet 24. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror vi må slutte å gjemme oss bak det at de var gamle og skrale fra før, og heller fjerne all unødvendig risiko for seg selv, som feks røyking. Anonymkode: 9d8b2...275 Ja, for å slutte å røyke idag vil sikkert gjøre lungene 100% fine igjen til imorgen. Det tar 8 år for lungene å rense seg "nesten" fullstendig etter røykeslutt. Så tror nok ikke det å søutte nå vil gjøre risikoen min for en hissig variant av korona noe mindre. Skaden er alerede skjedd og jeg lurer bare på hva slags invirkning det har. Anonymkode: 5e497...1b6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #19 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, Amber Everglow skrev: Enten så har jeg misset noe veldig viktig, eller så sørger røyking for permanente skader på kroppen. Hva som er det rette her er ikke jeg rett person til å avgjøre av åpenbare grunner. Lungene blir jo ikke permanent ødelagt med mindre noe har skjedd, de klarer å lege seg ganske bra etter en stund som røykfri, men klart de er svekket en god stund etterpå. Ikke bra å slutte å røyke i går og få corona i dag feks. Anonymkode: 9d8b2...275
Leo Skrevet 24. mars 2020 #20 Skrevet 24. mars 2020 Jeg tror vi kan fastslå en gang for alle at røyking ikke er bra for noe og jeg merker i hvert fall at jeg er mye mindre utsatt for luftveisinfeksjoner nå enn før jeg sluttet å røyke. Før jeg sluttet endte dessuten så og si alle luftveisinfeksjoner med at jeg fikk bronkitt eller noe annet "snacks", men det gjør det ikke lenger. Med andre ord er jeg ganske sikker på at man både er noe mer utsatt for å få viruset hvis man røyker og dessuten blir ytterligere disponert for å få et mer alvorlig forløp. Lungene mine var/er for øvrig helt fine og det var ikke noe galt med oksygenopptak etc., men luftveiene var nok generelt mer "stresset". 2
Anbefalte innlegg