Gå til innhold

Kan hunden min overføre smitte?


Gjest Suzanne

Anbefalte innlegg

Gjest Suzanne

Hei.

Det har vært mange "eksperter" som har uttalt seg om hunder kan overføre smitte mellom mennesker. Dette er et brennhett tema i familien, spesielt etter et innslag på God morgen Norge i går der en "ekspert" omtalte hunden som en overflate som kan overføre smitte mellom mennesker. Jeg deler en hund med en annen. Han mener hunden må vaskes når den har vært hos meg og vice versa. Er det noen som kan opplyse meg om smittefaren er reell? Jeg trenger ikke gjetninger, men sikre kilder. 

På forhånd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fallabella

Vi kan ikke vite noe sikkert sa de på Firstvet. Det vi vet og selv skjønner er hva dråpesmitte er. Dråpesmitte i pels kan da fraktes rund fra menneske til menneske. Jeg har uansett økt fokus på hygiene å bader/dusjer hunden oftere enn vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme kan skje med katter. Så folkens, hold kattene deres inne og vask pelsen demmes.

Anonymkode: f257a...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme kan skje med katter. Så folkens, hold kattene deres inne og vask pelsen demmes.

Anonymkode: f257a...6d3

Samme hvilket dyr det er i denne sammenheng da, pels er pels, men hund og katt er de dyrene som er mest ute sammen med ulike folk😊 Utekatter de minst kontrollerbare... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det samme kan skje med katter. Så folkens, hold kattene deres inne og vask pelsen demmes.

Anonymkode: f257a...6d3

Selv de kattene som aldri har vært inne i huset fordi de bor på låven? De lar aldri fremmede få klappe dem og jeg tror de trives best ute, og det ville blitt veldig varmt for dem inne når pelsen deres er tilpasset utetemperatur. De pleier nok heller ikke ofte å dra så langt som til naboen.

Anonymkode: 5f5b8...74e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Suzanne
18 minutter siden, Fallabella skrev:

Vi kan ikke vite noe sikkert sa de på Firstvet. Det vi vet og selv skjønner er hva dråpesmitte er. Dråpesmitte i pels kan da fraktes rund fra menneske til menneske. Jeg har uansett økt fokus på hygiene å bader/dusjer hunden oftere enn vanlig. 

I følge Anicura (link over) kan du ikke vaske bort smitte fra hundepels, og dråpesmitte i pels smitter ikke over på mennesker (hvis du tungekysser med bikkja di, er nok risikoen større, men veldig få gjør det:-)). Så vidt jeg har lest, er det fortsatt håndvask som er det viktigste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
6 minutter siden, Suzanne skrev:

I følge Anicura (link over) kan du ikke vaske bort smitte fra hundepels, og dråpesmitte i pels smitter ikke over på mennesker (hvis du tungekysser med bikkja di, er nok risikoen større, men veldig få gjør det:-)). Så vidt jeg har lest, er det fortsatt håndvask som er det viktigste.

Trude Mostøen(hun kjente veterinæren) sa at dråpesmitte fra pels kan spre smitte. Aner ikke om det kan vaskes bort eller ikke men skurer bikkja ekstra godt om dagen uansett 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke kilde på dette, men mener å ha lest at du ikke bør la hunden slikke deg i ansiktet i hvert fall.

Anonymkode: 8d83e...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Suzanne
1 minutt siden, Fallabella skrev:

Trude Mostøen(hun kjente veterinæren) sa at dråpesmitte fra pels kan spre smitte. Aner ikke om det kan vaskes bort eller ikke men skurer bikkja ekstra godt om dagen uansett 😅

Ja, og her har vi altså 2 helt motstridende meninger. Hvem stoler vi på? Jeg ser at Torill Moseng anbefaler vask med shampo hvis man ikke vet hvor hunden har vært, mens innad i familien går det greit. Hun sier dog at sannsynligheten for smitte er minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
12 minutter siden, Suzanne skrev:

Ja, og her har vi altså 2 helt motstridende meninger. Hvem stoler vi på? Jeg ser at Torill Moseng anbefaler vask med shampo hvis man ikke vet hvor hunden har vært, mens innad i familien går det greit. Hun sier dog at sannsynligheten for smitte er minimal.

Det blir her som med det meste om dagen da. Vi vet egentlig lite men vasker oss selv og ting vi er i kontakt med ekstra godt fordi det er en ting vi kan gjennomføre. Slik ser jeg det ihvertfall. Konkrete svar kommer ikke enda... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener, det er vel det samme som at man kan smitte gjennom ting man tar på. Dersom du hoster i hånden din, klapper hunden, noen andre klapper hunden på samme sted og ikke vasker hendene sine, så kan man jo bli smittet. 

Anonymkode: a091e...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder kan spre smitte på samme måte som klær og tekstiler vi har hatt på oss kan spre smitte. De sprer ikke smitte på samme måte som mennesker. 

Anonymkode: a7e6f...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Suzanne
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunder kan spre smitte på samme måte som klær og tekstiler vi har hatt på oss kan spre smitte. De sprer ikke smitte på samme måte som mennesker. 

Anonymkode: a7e6f...a62

Viruset trives ihvertfall dårligere på pels og porøse overflater enn på harde flater.

Screenshot_20200324-164149_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...