Gå til innhold

"kollega" som ber meg gå hjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skriver kollega i hermetegn siden jeg er i praksis via NAV, så jeg er ikke en fast ansatt. 

Håper jeg kan få noen gode råd her sånn at jeg kan gripe fatt i dette når butikkene har åpnet igjen etter den verste virusperioden. 

Saken er det at jeg før jul begynte i praksis i en butikk hvor det som regel kun er en ansatt på jobb om gangen. De dagene jeg er der er vi altså to. Jeg trives godt sammen med de fleste som jobber der. Det er en jeg ikke går så bra sammen med, hun er veldig lukket og viser meg aldri hvordan ting skal gjøres. Er det noe jeg lurer på og spørr henne så bare overtar hun hele prosessen uten å vise meg hva hun gjør. Prøver jeg å spørre om hun kan forklare så bare sukker hun. 

De siste gangene jeg har vært på jobb med henne har hun sagt at jeg bare kan gå hjem hvis jeg vil for det er så stille uansett. Første gangen hun foreslo det sa jeg at jeg ville jobbe de timene som var avtalt med nav og butikksjefen og da ble hun så sur og gadd nesten ikke svare meg hvis jeg hadde noen spm resten av kvelden. Hun sukket og bannet når jeg gjorde noe feil i oppgjøret også, og jeg tørr nesten ikke henvende meg til henne mer av frykt for at hun skal klikke helt på meg. Så etter det har jeg bare gått hjem når hun har sagt at jeg skal det. Hun blir med en gang blid som en sol når jeg går hjem. Virker letta på en måte. 

Men jeg føler jeg gjør noe ulovlig her, for jeg er jo ikke på jobb de timene jeg har avtalt med butikken og nav. Noen forslag til hva jeg kan gjøre her? Snakke med butikksjefen er vel det beste, men jeg vil da føle meg som en sladrehank som på en måte klager på hun kollegaen :( tenker jo også mye på at hun er jo fast ansatt der og har da mer "rett" til å være der enn meg. Frykter hun er sur fordi hun synes jeg tar fra henne arbeidsoppgavene hennes, samt at hun er vant til å være der alene mens nå er også jeg der. 

Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 5e941...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herre, dette høres ut som min tidligere jobb i en dyrebutikk 🙄 du må bare prøve å varsle sjefen, funker ikke det må du finne en annen plass 😕

Anonymkode: db33f...cf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver kollega i hermetegn siden jeg er i praksis via NAV, så jeg er ikke en fast ansatt. 

Håper jeg kan få noen gode råd her sånn at jeg kan gripe fatt i dette når butikkene har åpnet igjen etter den verste virusperioden. 

Saken er det at jeg før jul begynte i praksis i en butikk hvor det som regel kun er en ansatt på jobb om gangen. De dagene jeg er der er vi altså to. Jeg trives godt sammen med de fleste som jobber der. Det er en jeg ikke går så bra sammen med, hun er veldig lukket og viser meg aldri hvordan ting skal gjøres. Er det noe jeg lurer på og spørr henne så bare overtar hun hele prosessen uten å vise meg hva hun gjør. Prøver jeg å spørre om hun kan forklare så bare sukker hun. 

De siste gangene jeg har vært på jobb med henne har hun sagt at jeg bare kan gå hjem hvis jeg vil for det er så stille uansett. Første gangen hun foreslo det sa jeg at jeg ville jobbe de timene som var avtalt med nav og butikksjefen og da ble hun så sur og gadd nesten ikke svare meg hvis jeg hadde noen spm resten av kvelden. Hun sukket og bannet når jeg gjorde noe feil i oppgjøret også, og jeg tørr nesten ikke henvende meg til henne mer av frykt for at hun skal klikke helt på meg. Så etter det har jeg bare gått hjem når hun har sagt at jeg skal det. Hun blir med en gang blid som en sol når jeg går hjem. Virker letta på en måte. 

Men jeg føler jeg gjør noe ulovlig her, for jeg er jo ikke på jobb de timene jeg har avtalt med butikken og nav. Noen forslag til hva jeg kan gjøre her? Snakke med butikksjefen er vel det beste, men jeg vil da føle meg som en sladrehank som på en måte klager på hun kollegaen :( tenker jo også mye på at hun er jo fast ansatt der og har da mer "rett" til å være der enn meg. Frykter hun er sur fordi hun synes jeg tar fra henne arbeidsoppgavene hennes, samt at hun er vant til å være der alene mens nå er også jeg der. 

Hva skal jeg gjøre?

Anonymkode: 5e941...eb5

Åh, det her kjenner jeg igjen fra min periode i praksisplass.

Jeg sa ingenting om det, hverken til saksbehandler i NAV eller butikksjefen der jeg jobbet. Nå i ettertid ser jeg jo at jeg burde ha sagt ifra. Som "ordentlig" medarbeider i en butikk har du jo selvfølgelig dine rutiner og hverdag som du er vant til, men når butikken skal være sted for arbeidstrening så legger det et visst ansvar på de ansatte også. Du er der for å lære, ikke for å bli sendt hjem tidlig.

Dersom ikke butikken kan legge til rette for god trening, f.eks ved å ha imøtekommende ansatte, så er dette et problem jeg synes du bør ta opp med saksbehandleren din, dersom du ikke ønsker å ta det opp med butikksjefen.

Du skal iallfall ikke ha en slik hverdag på jobb, så for din egen del bør du ta det opp med noen for å bedre situasjonen. Masse lykke til. ❤️

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damned if you do, damned if you don’t. Si fra til sjefen du, kollegaen er jo sur likevel. 😊

Anonymkode: fb462...164

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hun er vant til å bruke tiden på ting som ikke er jobbrelatert, og hun ønsker ikke å ha deg hengende rundt siden hun da må bruke tid på de faktiske oppgavene.. 

Anonymkode: a932d...1f7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt ta det med din Nav-kontakt. Jeg jobber selv som jobbspesialist, selv om det tiltaket jeg jobber med ikke benytter praksis eller arbeidstrening. Jeg er tett på mine jobbsøkere og har en tett dialog med arbeidsgivere. Jeg ville tatt opp dette for deg, og evt funnet en annen butikk hvis ting ikke bedret seg for deg.

Anonymkode: 257b4...123

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tror jeg at jeg tar det opp med nav først ja. Lettere å få tak i butikksjefen enn navkontakten min, men jeg er faktisk livredd for at hun kollegaen skal bli enda surere å være rundt hvis hun får pepper fra sjefen.. Ubehagelig å føle seg uønska på denne måten :(

Anonymkode: 5e941...eb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør du ta opp med arbeidsgiver, eller med NAV kontakt.

Om arbeidsgiver plutselig kommer inn i butikken og ser at du er borte kan jo du få trøbbel. 

Kanskje har vedkommende angst, men klarer å jobbe seg gjennom det om hun er alene og kan gjøre ting slik hun er vant til, men det at du kommer inn trøbler til hele dagens hennes. Da bør jo begge to bli tatt hensyn til, og kanskje du kan få jobbe på tidspunkter hun ikke jobber på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da tror jeg at jeg tar det opp med nav først ja. Lettere å få tak i butikksjefen enn navkontakten min, men jeg er faktisk livredd for at hun kollegaen skal bli enda surere å være rundt hvis hun får pepper fra sjefen.. Ubehagelig å føle seg uønska på denne måten :(

Anonymkode: 5e941...eb5

Dette er jo noe du kan nevne til butikksjefen eller kontakten din i NAV, så de er klar over problematikken. Sånne folk er ugreie å hanskes med i arbeidslivet. Uff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga korona så er alle som er i arbeidstrening tatt ut av tiltaket (eller- skal ikke være hos arbeidsgiver mer). Du får penger som vanlig uansett. Ville sjekka med nav! 

Anonymkode: 2708a...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Pga korona så er alle som er i arbeidstrening tatt ut av tiltaket (eller- skal ikke være hos arbeidsgiver mer). Du får penger som vanlig uansett. Ville sjekka med nav! 

Anonymkode: 2708a...38d

Hmm jeg vet det. Jeg er ikke i tiltak nå. Men jeg planlegger hvordan jeg skal gripe dette fatt når hverdagen re tilbake. 

En ting jeg har lurt litt på. Hvis jeg ikke får møte med nav innen neste gang jeg skal jobbe med denne dama, hva hadde dere sagt når hun ber meg om å gå hjem? *konfliktsky* 😔

Anonymkode: 5e941...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tipper hun er vant til å bruke tiden på ting som ikke er jobbrelatert, og hun ønsker ikke å ha deg hengende rundt siden hun da må bruke tid på de faktiske oppgavene.. 

Anonymkode: a932d...1f7

Det stemmer. Irriterende med Nav-ere som jobber gratis og på liv og død må gjøre arbeidsoppgavene sine helt perfekte hele tiden. Klarer de ikke å slappe av litt, trenger vel ikke å jobbe hele tiden. Slik er det på jobben min også, en naver som gjøre oppgavene slik hun har fått beskjed fra butikksjefen. Føler at jeg også må jobbe, helt absurd!!!

Anonymkode: 7f194...7ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...