AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #1 Skrevet 24. mars 2020 Det er endel som sier at økonomien til Ola nordmann vil endre seg nå, som følge av viruset som herjer. Men at vi ikke vil bli et u-land. Hva mener de da? At folk vil låne mindre penger, reise sjeldnere på ferie til utland og ikke gå på konsert og restaurant i like stor grad når dette er over? Anonymkode: 101ec...357 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #2 Skrevet 24. mars 2020 Mer arbeidsledighet, mindre kjøp av varer og tjenester pga mindre penger. Mindre tilskudd til kunst, idrett, organisasjoner og kultur osv. Anonymkode: 25b1c...93a 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #3 Skrevet 24. mars 2020 Mange vil miste jobben, eller bli permittert. De vil tjene mindre. Derfor bruke mindre penger. Butikkene tjener mindre fordi folk ikke handler like mye. Butikken sparer penger ved å permittere eller si opp ansatte. Da ruller ballen videre.... Staten gjør mottiltak, ved å øke utbetalingene ved permitteringer, og hjelpe bedriftene. Norges bank setter ned renten på boliglån, for å få folk til å bruke mer penger. Anonymkode: 2721d...19f 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #4 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mer arbeidsledighet, mindre kjøp av varer og tjenester pga mindre penger. Mindre tilskudd til kunst, idrett, organisasjoner og kultur osv. Anonymkode: 25b1c...93a Vil ikke dette rette seg da? Ville tro at reiser, konserter og generell "luksus" røk først. Anonymkode: 101ec...357 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mange vil miste jobben, eller bli permittert. De vil tjene mindre. Derfor bruke mindre penger. Butikkene tjener mindre fordi folk ikke handler like mye. Butikken sparer penger ved å permittere eller si opp ansatte. Da ruller ballen videre.... Staten gjør mottiltak, ved å øke utbetalingene ved permitteringer, og hjelpe bedriftene. Norges bank setter ned renten på boliglån, for å få folk til å bruke mer penger. Anonymkode: 2721d...19f Og dette er vel tiltak som gjør at det vil hjelpe litt raskere for samfunnet og komme opp og gå? Anonymkode: 101ec...357
matrobot Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 Jo flere arbeidsledige, jo mindre penger til staten (skatt) og mer Nav-penger til folk. Dermed må staten kutte ned noe for å få det i balanse. Jeg håper at vi kan åpne skole/barnehage etter påskeferien slik at vi kan få hjulet i gang. Men samtidig må vi huske at vi er ikke det eneste landet. Kronekursen vår faller i forhold til dollar, men med tanken på det dårlige helsesystemet til USA er det ikke utenkelig at dollar blir lavere enn norsk krone om noen uker. Uansett, så må vi kanskje vente oss en ny finanskrise (som i 2007). 4
Tarmegenbolle Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 Norge er velutviklet, så det er ingen grunn til at Norge akal bli et u-land. Men mindre penger i hendene på folk vil føre til mindre velferd. Det tror jeg egentlig samfunner har litt godt av, da jeg tror det f.eka vil føre til f.eks mindre "mastersyke", høyere respekt for jobber med lavere status, mindre klimahysteri etc. Så vil det dessverre også gi noen skjebner i form av store økonomiske tap, selvmord, vold og øvrig kriminalitet. Og det er sikkert mye som kan pusses på både angående den positive og den negative siden. 1
Tarmegenbolle Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 (endret) 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke dette rette seg da? Ville tro at reiser, konserter og generell "luksus" røk først. Anonymkode: 101ec...357 Det retter seg når man har råd til det igjen. Men det tar mye lengre tid å bygge opp økonomien enn å rive den ned, slik vi nå gjør. Om dette vedvarer tviler jeg på at det går mindre enn 5-10 år før vi nærmer oss førkoronatiden. Endret 24. mars 2020 av Tarmegenbolle
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #9 Skrevet 24. mars 2020 Jeg håper folk flest klarer seg. Og om hjulene begynner å rulle etter påske så håper jeg de permitterte kan få jobbene sine tilbake. Anonymkode: 101ec...357
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #10 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, Tarmegenbolle skrev: Det retter seg når man jar råd til det igjen. Men det tar mye øemgre tid å bygge opp økonomien enn å rive den ned, slik vi nå gjør. Om dette vedvarer tviler jeg på at det går mindre enn 5-10 år før vi nærmer oss førkoronatiden. Mener ikke at luksus er livsviktig, men at det kanskje er de tingene som må ryke og at folk klarer seg utover det. Anonymkode: 101ec...357
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #11 Skrevet 24. mars 2020 Ja Staten og Norges bank gjør tiltak for at økonomien skal holdes i gang. Vi kommer nok til å se en tilbakegang i økonomien. Men beholder du jobben, vil du kanskje ende opp med å få bedre råd. Norge har så mye penger at vi vil nok komme oss ganske greit gjennom dette.. Heldigvis tar Staten ansvar, så jeg tror det raskt kommer til å bedre seg. 5-10 år var veldig negativt. Det kommer til å komme tilbake på et par år, tror jeg. Anonymkode: 2721d...19f
Tarmegenbolle Skrevet 24. mars 2020 #12 Skrevet 24. mars 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Mener ikke at luksus er livsviktig, men at det kanskje er de tingene som må ryke og at folk klarer seg utover det. Anonymkode: 101ec...357 Luksusforbruk må selvsagt ryke først. Det sagt, så er det mange som lever av andres luksusforbruk som får mindre penger å bruke hos andre som tilbyr varer og tjenester, andre som igjen får mindre å bruke på andres varer og tjenester. Dette er en ond sirkel det er vanskelig å komme ut av før folk får høyere inntekt igjen.
Tarmegenbolle Skrevet 24. mars 2020 #13 Skrevet 24. mars 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja Staten og Norges bank gjør tiltak for at økonomien skal holdes i gang. Vi kommer nok til å se en tilbakegang i økonomien. Men beholder du jobben, vil du kanskje ende opp med å få bedre råd. Norge har så mye penger at vi vil nok komme oss ganske greit gjennom dette.. Heldigvis tar Staten ansvar, så jeg tror det raskt kommer til å bedre seg. 5-10 år var veldig negativt. Det kommer til å komme tilbake på et par år, tror jeg. Anonymkode: 2721d...19f Jeg håper det er du som har rett.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #14 Skrevet 24. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja Staten og Norges bank gjør tiltak for at økonomien skal holdes i gang. Vi kommer nok til å se en tilbakegang i økonomien. Men beholder du jobben, vil du kanskje ende opp med å få bedre råd. Norge har så mye penger at vi vil nok komme oss ganske greit gjennom dette.. Heldigvis tar Staten ansvar, så jeg tror det raskt kommer til å bedre seg. 5-10 år var veldig negativt. Det kommer til å komme tilbake på et par år, tror jeg. Anonymkode: 2721d...19f Ja, det tror jeg og. Økonomien vil få en voldsom oppsving etter "krakket". Dette blir ikke så mye verre enn det var rundt 1990. Husk på vilken avkastning de fikk som kunne investere da. Men selvfølgelig, noen vil få problemer. Anonymkode: 6f6c1...b97
Tarmegenbolle Skrevet 24. mars 2020 #15 Skrevet 24. mars 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper folk flest klarer seg. Og om hjulene begynner å rulle etter påske så håper jeg de permitterte kan få jobbene sine tilbake. Anonymkode: 101ec...357 Det kommer til å gå lang tid før det er behov for alle de 200000 som er permitterte igjen. Og vi vil nok se en økning gør det snur, med mindre tiltakene blir reversert i dag, noe jeg tviler på.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #16 Skrevet 24. mars 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Det er endel som sier at økonomien til Ola nordmann vil endre seg nå, som følge av viruset som herjer. Men at vi ikke vil bli et u-land. Hva mener de da? At folk vil låne mindre penger, reise sjeldnere på ferie til utland og ikke gå på konsert og restaurant i like stor grad når dette er over? Anonymkode: 101ec...357 Man må kanskje gå ned i lønn og elektronikk, mat, klær vil gå opp i pris. For den norske kronen vil ikke komme seg igjen med det første. Anonymkode: ce6b6...fb8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #17 Skrevet 24. mars 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg håper folk flest klarer seg. Og om hjulene begynner å rulle etter påske så håper jeg de permitterte kan få jobbene sine tilbake. Anonymkode: 101ec...357 Antallet personer som kan smittes kommer til å være redusert med mindre enn 2% til påske. Situasjonen vil derfor være omtrent akkurat som nå. Anonymkode: c7479...a72
Anbefalte innlegg