AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #1 Skrevet 23. mars 2020 Vurderer å kjøpe en ponni som jeg da skal ha stallplass til på ridesenteret. Dersom jeg låner ponnien ut til rideskolen fast noen dager i uken, er det vanlig å få noe kompensasjon? Feks i form av billigere stallplass? Anonymkode: eec5f...3dd
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #2 Skrevet 23. mars 2020 Ja, der jeg jobbet var det noen av privathestene som gikk 100% i rideskolen og de hadde gratis stallplass. Anonymkode: 93a7c...b0f
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #3 Skrevet 23. mars 2020 Det skal være en veldig god rideskole for at jeg i det hele tatt hadde vurdert det. Har med gru sett nok av hester som blir sparket i siden gang på gang på gang, dratt i munnen og fått en rytter som ikke klarer å sitte rolig. Aldri om jeg utsetter min hest for det, jeg skal være 100% sikker på at hesten blir behandlet som jeg ville behandlet den. Anonymkode: 294d4...069 6
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2020 #4 Skrevet 23. mars 2020 Det er normalt å få redusert stalleie, men jeg ville aldri lånt ut hesten min til noen rideskole... Mye riving i tøyler, sparking i siden og ubalanserte ryttere som vingler og dumper ned i salen... Anonymkode: 6b569...eaf 2
Myrmica Skrevet 24. mars 2020 #5 Skrevet 24. mars 2020 Det kommer helt an på rideskolen, noen har en slik ordning, noen vil bare bruke egne rideskolehester pga forsikring/ansvar for skader e.l. Har selv lånt ut min ponni i blandt da jeg stod på en liten rideskole, fungerte bra for oss. Hun gikk bare på tur og timer med erfarne ryttere.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #6 Skrevet 24. mars 2020 Lånte ut hesten min til handicapridning to dager i uka. De ble leid på bane eller på tur så ikke noe ubehag for hesten Anonymkode: 58501...78b 1
Gjest Deltidsmamma Skrevet 24. mars 2020 #7 Skrevet 24. mars 2020 Der jeg hadde hesten min var det gratis leie, hvis de fikk låne den til timer 2-3 ganger i uken, og det fungerte kjempebra trodde jeg. Dette var en stor hest, og snill som dagen lang, han gikk på komandoer og lite tull , så skulle jeg ta meg en ride tur, vel det ble en kort ridetur, brudd i ryggen og 3 mnd på rehab. Den så pisken, jeg brukte den ikke men hadde den med. Da jeg snakker med rideskolen så får jeg høre at det av og til ble gjort sånn at de som hjalp til i stallen hadde ridetimer og hun ene brukte pisken heftig så hesten ble hentet ut, jeg var rasende. Det tok med 6 mnd før jeg kom meg i salen, jeg brukte lang tid på å bli trygg både han og jeg. Dessverre endte det med at han løp ut for meg, og skadet seg så det ble avliving. Beste hesten jeg noen sinne har hatt. Nei jeg hadde aldri gjort dette på nytt
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #8 Skrevet 24. mars 2020 Ja da vil du få billigere stall leie om rideskolen er interessert i lånet. Men jeg hadde aldri lånt bort min hest til rideskole, tenk så lei den blir av 4-5 timer på rad flere ganger i uken ned uerfarne ryttere som røsker den i munnen, bruker sjenklene feil og forvirrer den. Det ødelegger hesten. Anonymkode: a7e1f...7c7 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2020 #9 Skrevet 24. mars 2020 Hadde aldri i livet vurdert det engang 🙄 Anonymkode: 294ec...7e9 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #10 Skrevet 25. mars 2020 Lånte den ene hesten min bort til rideskolen på stallen vi sto på, og betalte ingenting i stalleie. Fôr ble spandert, også hvis han skulle ha annet kraftfôr enn de selv hadde stående. De brukte han to timer tirsdag og torsdag, og vi resten av uka. Det hendte han gikk tre timer enkelte dager, men da ble han brukt i teoriundervisning den ene timen og stå bare på gangen og fikk kos og stell. Dersom det var totalt krise, var han siste hest til å bli brukt ekstra. De spurte også om tillatelse dersom det var aktuelt, og dersom vi sa nei, gikk han ikke ekstra. Undervisningen på timene han gikk på ble også tilpasset våre planer. Skulle vi på sprangstevne eller sprangtrening i helga, gikk han ikke sprang eller bomarbeid i rideskolen uka før. På klubbstevner brukte de han ikke med mindre jeg ikke skulle være med selv. Det var også noen voksne elever som lånte han med seg på skrittetur innimellom i ferier og i helger. Vi så aldri noe problem med å låne han bort til rideskolen. Vi kjente rideskolen inn og ut etter at familien hadde lusket rundt i stallene der siden storesøsteren min var veldig liten, og var godt kjent med både rutiner og alle de ansatte. Hesten egnet seg også godt til å gå i rideskole. Godt skolert herremann i sin beste alder, som var bombesikker og som tilpasset seg rytters nivå. Med de aller ferskeste gikk han knapt framover og stoppet opp om han var usikker på hva de ville, og med erfarne ryttere var han følsom og fin, men kunne samtidig hisse seg opp i sprang og krevde en del av rytter i dressur. Jo høyere nivå på rytter - jo flere knapper måtte trykkes på i riktig rekkefølge. Han var en storfavoritt blant elever og ansatte, og trivdes kjempegodt selv. Alle rideskoler er ikke så fæle. Anonymkode: def86...b9b 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #11 Skrevet 25. mars 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lånte den ene hesten min bort til rideskolen på stallen vi sto på, og betalte ingenting i stalleie. Fôr ble spandert, også hvis han skulle ha annet kraftfôr enn de selv hadde stående. De brukte han to timer tirsdag og torsdag, og vi resten av uka. Det hendte han gikk tre timer enkelte dager, men da ble han brukt i teoriundervisning den ene timen og stå bare på gangen og fikk kos og stell. Dersom det var totalt krise, var han siste hest til å bli brukt ekstra. De spurte også om tillatelse dersom det var aktuelt, og dersom vi sa nei, gikk han ikke ekstra. Undervisningen på timene han gikk på ble også tilpasset våre planer. Skulle vi på sprangstevne eller sprangtrening i helga, gikk han ikke sprang eller bomarbeid i rideskolen uka før. På klubbstevner brukte de han ikke med mindre jeg ikke skulle være med selv. Det var også noen voksne elever som lånte han med seg på skrittetur innimellom i ferier og i helger. Vi så aldri noe problem med å låne han bort til rideskolen. Vi kjente rideskolen inn og ut etter at familien hadde lusket rundt i stallene der siden storesøsteren min var veldig liten, og var godt kjent med både rutiner og alle de ansatte. Hesten egnet seg også godt til å gå i rideskole. Godt skolert herremann i sin beste alder, som var bombesikker og som tilpasset seg rytters nivå. Med de aller ferskeste gikk han knapt framover og stoppet opp om han var usikker på hva de ville, og med erfarne ryttere var han følsom og fin, men kunne samtidig hisse seg opp i sprang og krevde en del av rytter i dressur. Jo høyere nivå på rytter - jo flere knapper måtte trykkes på i riktig rekkefølge. Han var en storfavoritt blant elever og ansatte, og trivdes kjempegodt selv. Alle rideskoler er ikke så fæle. Anonymkode: def86...b9b En ting jeg glemte: Han kunne ikke stå på beite og måtte tas inn og ut til merkelige tider om sommeren pga. sommereksem, så i sommerferien sto han i privatstallen. Da betalte vi ordinær stalleie siden vi ikke benyttet oss av tilbudet om å stå på skolehest-beitet. Stallen jeg holder til på nå, tilbyr reduksjon i stalleie som løsning. Mener å huske det er snakk om en hundrelapp per ridetime de bruker hesten, og at det kan byttes inn i møkking. Både mulig å låne bort hesten fast og en gang iblant. Bruker de hesten tre timer på tirsdager (fast), kan du enten få 300 kr i reduksjon per uke eller fast møkking på tirsdager, om det ga mening. Anonymkode: def86...b9b 1
Jodaneida Skrevet 25. mars 2020 #12 Skrevet 25. mars 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ting jeg glemte: Han kunne ikke stå på beite og måtte tas inn og ut til merkelige tider om sommeren pga. sommereksem, så i sommerferien sto han i privatstallen. Da betalte vi ordinær stalleie siden vi ikke benyttet oss av tilbudet om å stå på skolehest-beitet. Stallen jeg holder til på nå, tilbyr reduksjon i stalleie som løsning. Mener å huske det er snakk om en hundrelapp per ridetime de bruker hesten, og at det kan byttes inn i møkking. Både mulig å låne bort hesten fast og en gang iblant. Bruker de hesten tre timer på tirsdager (fast), kan du enten få 300 kr i reduksjon per uke eller fast møkking på tirsdager, om det ga mening. Anonymkode: def86...b9b Om noen skulle brukt hesten min i rideskole hadde jeg i det minste forventet at de ordnet alt for den GRATIS den dagen de brukte den, i tillegg til kompensasjon. Men jeg hadde aldri lånt bort hesten min til rideskole. All ære til de fantastiske ponniene og hestene som holder ut med det. Og uten rideskole hadde vel få av oss lært å ri. Men min følsomme, ekstremt bestemte frøken hadde aldri funnet seg i all den røskingen og sparkingen. 4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #13 Skrevet 25. mars 2020 34 minutter siden, Jodaneida skrev: Om noen skulle brukt hesten min i rideskole hadde jeg i det minste forventet at de ordnet alt for den GRATIS den dagen de brukte den, i tillegg til kompensasjon. Men jeg hadde aldri lånt bort hesten min til rideskole. All ære til de fantastiske ponniene og hestene som holder ut med det. Og uten rideskole hadde vel få av oss lært å ri. Men min følsomme, ekstremt bestemte frøken hadde aldri funnet seg i all den røskingen og sparkingen. Det skjønner jeg godt - absolutt mange som ikke passer inn i en rideskole. Med den ene hesten gikk det fint, men jeg hadde ikke engang vurdert å låne bort noen av de andre hestene. Ser for meg den lille dressurhesten som ikke helt skjønte at han var vallak, overdramatisk som fy og som reagerte med steiling, hopp og sprett om han syntes du red dårlig, gå i rideskole. Tror det hadde kommet en del ambulanser opp på stallen da, gitt. 😛 Anonymkode: def86...b9b
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2020 #14 Skrevet 25. mars 2020 Hvis du vurderer det må du se an både rideskolen, avtalen de er villig til å tilby, og hesten. Som du ser i de andre svarene kan det fungere, men det kan også fungere fryktelig dårlig.... Anonymkode: d739b...fcd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå